Spring/cykla med hund.
Nu när sommaren börjar komma, kommer jag att springa för att hålla uppe min konnditionen lite mer, även cykla.
Så hur gammal tycker ni hunden ska vara innan man börjar?
Min hund han är ca 7 månader nu, och jag hade tänkt att ta med mig han ut, iallafall nu när jag börjar springa.
Är han för ung ännu?
Tips på när man börjar springa/cykla, hur ska man göra?
Alla tips tas mycket gärna imot! :)
//Sandra ( www.tokhunden.blogg.se )
(Om tråden ligger i fel grupp får gärna någon byta!)
En stor hund bör vara närmare året innan den börjar motioneras och cykelmotion ska den inte få förrän den är 2 år. Detta beror på att valpens skelett inte är riktigt utvecklat och hårt förrän den kommit in i könsmognaden och den är helt könsmogen runt 1 års ålder beroende på hundens storlek.
#1 Okej. Min hund han är en dvärg schnauzer, så han har nog växt klart nu, tror inte han växer något mer. Och han har komit in i könsmognaden nu också, han marker kissar hela tiden, men vi försöker så han itne ska göra det ..
Bara för att han växt färdigt i storlek betyder inte det att skelettet växt klart.
Finns ingen anledning att börja springa/cykla med en hund som fortfarande är valp. Det du riskerar är att få en stressig hund tror jag. Fast.. om du springer 1 km i 8-tempo är det väl ingen större fara… fast det gynnar varken dig eller hunden :)
Nej, har inte sagt att jag ska göra det heller! Men tänkte ifall! ;)
Men då ska jag vänta ett tag till iallafall.
Men ungefär vilken ålder? över ett år? :)
vänta med cyklingen åtminstone tills nästa sommar.
okej. Tack för så snabba svar! :)
vad är det som gör att man bör vänta längre med cyklingen än löpningen? för att det oftast blir ett högre tempo i cyklingen?
hur lär man sin hund att springa bredvid cykeln UTAN att dra iväg eller springa FRAMFÖR cykeln eller mellan hjulen? :
#0 Annars kan du ju ta med hunden i korg på cykeln, om du planerar att cykla på bra vägar och ett säkert sätt ;) Så har du sällskap och kan stanna till och rasta av hunden när du tar paus.
#7 För mig innebär cyklingen att hunden kommer få trava med mig en bra mycket längre sträcka än jag orkar springa, och självklart ska man börja med korta sträckor. Farten i sig ska inte vara för hög, inte för min del iaf. Den kan till och med vara långsammare än när vi springer, beroende på sträcka, terräng osv.
Det är trav som gäller när vi cyklar! Hunden ska motioneras, musklerna ska jobba på rätt sätt, jag är inte ute för att tokcykla och köra slut på mig själv utan hunden ska motioneras i första hand, travmusklerna ska få arbeta när vi cyklar. Vill jag motionera mig själv genom att cykla i högre hastigheter så cyklar jag utan hund annars kan man slita rejält på hunden och riskera skada den.
#8 Du börjar med att gå med cykeln bredvid er, så har du möjlighet att redan där visa hunden vart den ska vara. Sedan rulla sakta, för att öka farten när hunden klarar av det.
Kan din hund hålla sig till din sida när ni går eller springer? Börja annars där. Belöna hunden för att springa bredvid dig utan att försöka dra åt något håll. Ökad fart är ökad svårighetsgrad. Håll dessutom hunden kopplad även när ni kan cykla tillsammans i rätt fart så du fortfarande kan hindra hunden från att bli överkörd. Först när du känner dig säker på att din hund vet vad som gäller och har gjort rätt flertalet gånger kan du ta av kopplet om du nu vill cykla med lös hund.
#9 Haha, kan jag nog göra, bara om han ryms i korgen ;)