Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2352 ggr
Svea
0

Hjälp!

Min granne är förtidspensionär och har skaffat en liten chinese crestedhane, en valp. Valpen är helt bedårande och eftersom min granne har diskbrock brukar jag och min lillasyster få leka med Rocky, som valpen heter och busa av honom lite. Ibland tar vi till och med in honom i vår lägenhet i några timmar eftersom vi älskar att busa med Rocky och Rocky älskar att busa med oss. Grannen tycker bara det är bra att Rocky får busa av sig med oss eftersom han inte riktigt är kapabel till att leka sådär jättemycket med Rocky, som är en väldigt aktiv och social valp. Man kan säga att det blir lite av en "win winsituation".

Men nu har grannen börjat tvivla på sig själv. Han säger att han tycker synd om Rocky som skulle trivas mycket bättre med en "aktiv familj", "han behöver en flock". Visserligen vet jag ju inte hur Rocky beter sig hemma hos grannen, men jag får känslan av att Rocky verkligen gillar sin husse och att de trivs bra ihop även om det inte är den mest fartfyllda miljön de lever i.

Nu när han börjat tvivla på sig själv pratar han om att sälja valpen vilket har lett till att Rocky har varit ganska mycket hos oss på sistone (efter skolan/dagis, lite på helgerna osv.). Vad tycker ni? Tror ni att Rocky verkligen behöver en "stor och aktiv familj"? Vad ska man tänka och tycka om saken? Och om han nu beslutar sig för att ha kvar Rocky kommer säkerligen Rocky få vara en hel del hos oss vilket vi älskar att ha honom här ibland, är det dåligt? Rocky är nu 14 veckor gammal (grannen har haft honom sedan han var 12) och jag har hört att man inte ska låta en valp ha två "hem"? (Nej, vi tar inte ägarplatsen ifrån vår granne, men vi blir lite som en "extrafamilj" och om han har kvar Rocky kommer jag säkerligen börja träna lite agility med honom.)

Tacksam för svar! :)

/Svea

Maja2
0

Grannen har alltså haft hunden i två veckor endast, och den har redan spenderat mycket tid hos er? Sånt här gör mig både vansinnig och bekymrad. Varför är det så många som köper hund innan de har en aning om vad det innebär?

Karizma
0

Hmm jag hänger inte med riktigt. Grannen har en valp som ni leker med o den gillar det? Ni tar ofta hem den för lek o den gillar det. Nu anser jag att en valp tåls o leka med men man bör oxå lära den ta det lugnt o vila. En liten valp är väl helt slut efter 2 timars lek?

Sen så kines passar i många hem även hos äldre. Har en släktign som har en kines med o han är äldre herre hunden är lugn o trevlig inte så lätt uppstressad som jag dok märkt av hos barnfamilj som har denna ras. Men sen tvärtom oxå utråkad hund hos äldre o cool o nöjd hos barnfamilj. Jag tycker inte man ska frågesätta att denna person är dålig ägare bara för att ni får leka med hunden. Och är det så att grannen nu anser att det är en för aktiv hund REDAN så kan jag bara säga att man bör kontakta uppfödaren för omplacering. Fattar inte vad tror man att en valp är? självklart är det en lekglad liten bitmaskin som ska ut o in ofta. Man ska aktervera den osv

Tangotime
0

Valpar är ju aktiva och busiga! Han kan väl för sjutton inte ge upp och sälja hunden efter två veckor!? Då skulle han ju inte skaffat valp från första början. Vill han inte ha kvar valpen tycker jag att den ska tillbaka till uppfödaren!