Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1725 ggr
Kattmynta
0

Semester: Avmaska mot dvärgbandmask!

Om ni ska ut och resa utomlands med eran hund i sommar, kom ihåg att avmaska mot dvärgbandmask före hemresan!

Länk

På många håll i Europa kan och får inte människor äta av svamp och bär pg denna lilla mask. Varje år dör människor pg dvärgbandmasken som går på levern hos den drabbade.

Rekomenderar detta avsnitt av Mitt i Naturen på SVT play:

Länk

Cajza
0

Måste man inte ha pass också på sina hundar?

Det måste man ha på katter. Vi reser ofta till Danmark (på utställning) och då beställer vi ett 4-veckorsintyg hos veterinären och så åker man dit och avmaskar efter hemkomsten.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Kattmynta
0

Är det någon som vet om det finns en lag på att semestrande europeiska hundar måste avmaskas innan dom kommer in i Sverige, eller är det frivilligt att avmaska? Eller avmaskar dom inte ihuvudtaget innan Sverige-resan? Tänker främst på tyska, holländska, danska och likande länders hundar.

Någon som har mer kläm på lagarna?

giffan
0

#2 Man måste ha pass till hunden, och den ska avmaskas före den kommer in i sverige. Den ska även vara rabies vaccinerad för att få komma in i sverige igen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Kattmynta
0

Men hur är det med utländska hundar som semestrar i Sverige? Hur stor koll har man på dom?

giffan
0

#4 Alla som reser med hund skall visa pass i tullen, där avmaskningar och vaccinationer skall finnas. Sen är man skyldig att kunna visa passet om man blir stannad på annat ställe i landet under vistelsetiden.

~ Anneli ~ 

Kattmynta
0

Okej, bra att det finns lite koll iallafall.

Hoppas bara att jobbet sköts som det ska…

giffan
0

#6 Ja det gör det, i några fall iallafall.

Jag bodde förut i danmark, men flyttade upp med mina hundar. Då kom det ett brev att jag skulle åka till komunen med papprena på hundarna för att visa att allt var som det skulle. Det var iof före passen kom in i bilden, men då skulle man ha giltigt införseltillstånd, samt vaccinationer precis som nu.

Mina papper på hundarna var ok, och även de andra djuren jag hade med mig.

Bra att det kollas upp. Är man osäker kan man anmäla det till sin kommun, eller till tullen om man misstänker att något djur tas in olagligt.

~ Anneli ~ 

AnneN
0

På Jordbruksverkets hemsida kan ni läsa om vad som krävs för in och utförsel av hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bustroll
0

Vet ni något om andra gränsövergångar ex. danmark till tyskland, eller holland till belgien och sen vidare till frankrike?

Vi har nämligen tänkt att åka till Frankrike nästa vecka :)