Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 3699 ggr
Sandra76
0

Pomeranian

Vår familj funderar på att skaffa en pomeranian.

Vi har varit intresserade av denna ras i snart 10 år, men inte haft tillfälle att skaffa en.

Nu är våra 2 andra hundar äldre och börjar pensioneras.

Så nu undrar jag om man kan få tips om uppfödare, kontakt med andra ägare m.m…m.m allt av intresse för denna ras Glad

Vi är intresserade av utställning och avel, då vi har hållit på med det på nuvarande hundar.(och katter)

Vem som helst skriv lite om era "pommar".

MVH Sandra med familjSkrattande

KerstinP
0

Ärligt talat har jag aldrig sett en sådan hund. Kan du lägga in någon bild kanske. Blev lite nyfiken.

Malin-A
0

visste inte häller va d va för ras, men kollade upp den på internet här är en länk.. http://www.pomeranianklubben.se/retailers.html jätte söta små hundar…

lena1
0

Vad lika dom var MittelpitzenFlörtjättesöta

Sandra76
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sätter in en bild här.

Jag har inga egna bilder så denna är lånad från pomeranianklubben(i Sverige)

Vet inte om man får göra så, men jag har iallafall skrivit var den kom ifrån och den var ju inte copywriteskyddad. Tala om så får jag ta bort den i såfall.

Pomeranian kallades förut för Dvärgspets, då kanske det klingar igenkännande för en del?

Hoppas att någon skriver om sina eller att jag får lite tips?!!

Lotta
0

En kompis till mig har en, han är då så mysig. Vill gärna vara med hela tiden och är väldigt lättlärd. Nu är det ett tag sedan jag pratade med henne men hon skulle börja på agility för hon tyckte han var så snabb att lära :)

Malin-A
0

#4 jaha ok.. var det längesen dem bytte namn??

Sandra76
0

Kan det ha varit -05?

Tror det iallafall..

Malin-A
0

ok.. därför jag inte kände igen rasen =) har bara hört talas om dvärgspets så jag kunde ju inte se att det var en sån på bilderna på hemsidan jag länkade till, men dem verkar vara hel mysiga små hundar, fått för mig att det är en liten hund i stor förpackning. Skrattande

Sandra76
0

Ja, därför fastnade jag för dem :)

Har ju en Malinois och en Tervuren så man vill ju ha lite hund…

Men när vi mötte dessa för x-antal år sedan så blev tom min sambo lite förtjust(och det är bara tuffa hundar som gällerr där…)

Och så för ca 10 år sedan så var vi på Stora Sthlm och pratade med en hel del uppfödare och pommar…så då bestämde jag att nån gång iframtiden så ska jag ha en eller två…..

Malin-A
0

ok.. men då har ni ju verkligen en bra grund för att införskaffa en valp, lång betänketid o allt =), har ni hittat någon bra uppfödare då??

Sandra76
0

Jag har kollat runt lite och hittat några, men jag har inte kontaktat någon än

Men får väl göra det snart, för det verkar vara kö på tikar iallafall.

Vi ska inte ha någon förrän tidigast i höst, jag har inget emot att vänta ännu längre…..det är inte så att jag tar första bästa bara för att få köpa en

Vi är också öppna för att vara fodervärdar, det kan vara bra för då får man hjälp och man lär känna rasen på ett annat sätt

Vi ska försöka komma iväg på någon/några utställningar för att se dem live igen och kanske ta kontakt med någon uppfödare då.

Vi får se vad tiden utvisar…

Malin-A
0

okej, nä fösta bästa är ju aldrig bra, tuvärr så är det allt för många som köper första bästa, såg en på blocket som ville sälja sin valp för att den hade nu blivit stor och var inte lika lugn och gosig som när den va valp, visst han va ärlig och skyllde inte på allergi o allt va folk skyller på (vissa inte alla), men han borde ju tänkt lite innan dem köpte valp….

kalle-kanin
0

vad kul att ni ska köpa en pomeranian.. ska också kanse köpa en pomeranian till sommaren

KerstinP
0

Ja, då förstår jag, tyckte väl att den liknade en dvärgspets.GeneradFörvånad

De små liven är ju jättesöta.

Sandra76
0

Ingen som äger pomeranian här på iFokus?

Skulle vara roligt att få kontaktFlört

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen pomeranian, men en liten spets iaf :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AmeliaWatson
0

Jag har haft en Dvärgspets/Pomeranian. Han blev 11½ år, och försvann från mej för 5 år sedan.
Först nu har jag kommit till det stadie (sörjde/sörjer honom mycket - vi var väldigt tajta) att jag vill ha en igen. Men, även jag har svårt att hitta min "pomme". Jag vill inte att den ska vara orange (som min lilla älskling var) och denna gången vill jag ha en tik.
Jag skulle också gärna vilja ha tips om uppfödare.

Vilka har du hittat, Sandra?

Sandra76
0

Jag kollar ibland på Pomeranians hemsida

http://www.pomeranianklubben.se/index.html

Där finns uppfödare under en länk och de är uppdelade i södra, mellersta och norra Sverige.

Men det finns självklart fler uppfödare en de som står där.Flört

Det tråkiga är att många hemsidor inte är uppdaterade.

Jag har inte kontaktat någon personligen än, jo en uppfödare som inte säljer till barnfamiljer, vilket vi då är.

Men vi har haft hundar, valpar , katter, kattungar så både hundar och barn är vana.

Så tycker jag att även om man då kanske inte låter så "intressant" så ska man ändå maila tillbaka, vilket det stod på sidan att de besvarade alla mail.Ledsen

Vi ska inte ha någon just nu…utan närmast nästa år, men man måste ju kontakta och så vill jag gärna ha en från en kombination som jag tycker om då jag är intresserad utav avel.

Men googla lite på pomeranian så kommer det upp en del.