Kan det vara svamp?
Hej!
Jag har en hanhund på nästan 2 år, som är röd mellan trampdynorna på alla tassarna, kan det vara svamp?
Ja, det kan det vara.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kliar det för ofta brukar det ju klia så in ihavet på dom med. :)
Måste inte klia på hundarna för att det skall vara svamp men oftast gör det det. Då kan de försöka klia eller så slickar de. Men det låter som om att det antagligen är svamp/fuktexem.
3 aha trode att det oftas klia så inihavet bra o veta att det inte behöver vara så.
Tycker ni att jag ska kolla upp det ?
5 , Ring vetrinären du det tycker jag du kan göra.
Jag har ringt ang detta fast då var det inte min hund (hundvakt) o fick tips hur man behandlar detta själv. Var ett himmla pyssel men svampfri vart han. Dok kom det tillbaka på hösten igen så de får visst lätt tillbaka detta det gäller att ha torra tassar o kolla tassarna ofta.
Håll tassarna torra, se till att hunden inte slickar eller kliar, klipp/raka pälsen runt tassar och trampdynor. Räcker inte det ber du veterinären skriva ut salva. Brukar räcka så :-)
#7 - Okej, ska försöka med det ;)
8, man kan även bada tassarna i jodopax jag hade en burk o doppa tassarna i det. Dom skulle lufttorka sen så han fick trapa på en handuk o sen var det tratt på för låta bli tasstvätt. Har du tratt så rek jag det. Sen kan man även smärja in kortisonsalva då får dom inte slicka på det och strumpa kan rek att man med har på. Dom tipsen fick jag samt klippa väl tasspälsen.
Jag skulle aldrig använda kortison om det inte är ett sista alternativ. Kortison skall i sådana doser skrivas ut av veterinär om denne anser det nödvändigt. Finns många bra sätt att få bort svamp/fuktexem utan kortison som är väldigt starkt.

Finns det 2 trådar?? svarade precis i en lika dan tyckte jag!

Svarar samma här som i den andra tråden om svamp mellan trampdynorna:
Låter som svamp. Min tjej får det ibland, slickar sig mycket och luktar även lite illa om tassen.
1 matsked Atamon per 2 dl vatten, tassbad ett par minuter per tass 1 gång om dagen i 1 vecka, torka ordentligt efter. Så ska du se att det blir bra :)
#12 - Ska prova det också, så får vi se vad som hjälper och vad som inte hjälper ;)
#12: Åhå! Vad är detta du har kommit på? 

Min tjej luktade riktigt illa om tassarna för något år sedan, var röd och slickade sig jätte mycket, googlade och hittade då Atamonkuren, vill även minnas att den står med i någon artikel här på Hif, om huskurer.
Så tänkte jag att jag ger det en chans annars bär det av till veterinäern, men redan efter första behandlingen märktes en enorm skillnad.

För den som kanske inte vet så är Atamon ett konserveringsmedel, brun vätska i plastflaska med blå ettiket med en kines på :)
Finns i alla livsmedelsbutiker och kostar runt 20:-
#15: Jag skall kika efter den artikeln! Superbra att veta! Tack för det! :-)