Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3862 ggr
navarro
0

Konstig hosta efter att hunden skäller!

De senaste dagarna, nar Milu skaller, t ex nar brevbarare eller brodbil komme, grannens hund ar ute och agaren visslar pa honom, han skaller inte mer an dessa ganger. Men nu far han liksom andnod efterat, en hosta och han gar till sin sang och gor som om han ville krakas, men kraks inte. Har nagons hund haft nagot liknande? Jag gar inte till veterinaren i forsta taget, en dag nar han var halt, stodde inte ens pa foten, blev han rontgad och undersokt pa alla satt. Hon kom fram till att det var forslitningar och ordinerade tabletter for att ta bort smartan och nagra andra av grona musslor som skall starka benstomme. Men eftersom jag inte ville ge honom smartstillande for jamnan (som hon ordinerat och tabletterna kopte jag hos henne for 10:-styck) alltsa borjade jag undersoka honom detaljerat och hittade att han mellan trampdynorna hade nagot som liknade en tagg fran en ros, men den ande som var utanfor huden var ungefor 1/2 mm och inne i en harboll, omojlig att se. Nar vi tog bort taggen och behandlade med lite desinfektionsmedel blev han pigg och glad och nu hoppar han over det hoga rosmarinbuskarna som forut. Notan hos veterinaren gick pa flera tusen. Nu aker jag till henne med vaccineringar och liknande, men aktar mig for att fraga andra saker eftrersom det blir dyra undersokningar och inget resultat. Forlat om det ar nagon svensk veterinar som laser detta. Jag bor ju i Spanien och vi ar inte lika civiliserade har, som vad jag hoppas att ni ar.

lena1
0

Det första jag kommer att tänka på är kennelhostan, och den smittar värre än magsjuka för människor, det låter som det skulle kunna vara det, har själv haft en gammal hund som har dött i det och i Sverige finns ett vaccin men det är inte 100% fullgott.

Priserna hos vet här i Sverige är också hutlösa om man inte har en försäkring förstås.

Hoppas det går bra i alla fallFlört

Faxlin
0

Jag är rädd för att jag också tycker detta låter som kennelhosta. Så mitt råd är ta dig till veterinären.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

navarro
0

Nu har jag last i mina anteckningar om hosta och gjort iordning örtte. Gav lite igar i typ nappflaska, imorse lite mer och nu pa eftermiddagen hallde jag det pa en tallrik och han lapade i sig allt och ville ha mer. Har inte hort nagon hosta idag trots att vi varit ute och rort pa oss. Han har hoppat som vanligt. Nu vet jag inte om det tillfalligheter eller om orttet har gjort verkan. Det var timjan och grodblad, 1 tsk av varje som jag kokade upp med vatten, lat det dra 5 min och blandade med lite vatten.

Lotta
0

Min jycke har haft så där ett par gånger men det har gett sig efter ett par dagar. Skulle kunna tänka mig att det är som rethosta i alla fall på henne Glad Hon har som din börjat hosta och så ser det ut som om hon ska spy, men det gör hon inte. Hon hade även upp huvudet rakt upp ungefär som om hon ville få ner något. Men som sagt det gav med sig efter nån dag. Tycker kanske att du kan avvakta nån dag och allra helst eftersom han verkar som vanligt idag, Krama Milu från mig