Är det helt obefogat?
Vet inte om jag valde rätt kat. Måste få berätta händelsen igår! Jag och JoHi är ute med Keso i långlinan och kastar lite boll sen så kommer det några med sin hund och jag ropar på henne och hon skuttar fram och sen börjar hon busa med Keso. Låt mig tillägga att våran hund var i långlina och denna var lös. Dom börjar iaf busa och Keso tar tag i nackskinnet på denna hunden och tillslut släpper han sen börjar hon busa upp Keso igen! Johan backar för att linan ska vara sträckt. Båda två (ägarna till andra hunden) jaga Keso även när han inte är med den andre hunden! Dom springer efter Keso och en man på c:a 110kg försöker slänga sig över våran hund och sen springer dom efter hon och Keso lägger sig sedan ner och en av dom går raska steg mot Keso och Johan säger lite bittert att rör INTE våran hund. Den här hunden fick ingenting.. Jag anser att Keso inte gjorde fel för det var inte han som började busa upp och dessutom satt han i långlina vilket inte denna hund gjorde. Hon sprang till Keso 2 ggr och dom springer efter min hund och struntar i deras =/ Visst han bet i hennes nackskinnet men bara på lek och hade det varit så farligt hade hon ju inte busat upp honom igen?! Dom anser att dom inte gjorde fel vad jag uppfattade som iaf när jag tog upp detta senare med dom! En av dom påstår sig att han sprang efter Keso för att lugna ner honom. Men vadå det var inte Keso som sprang och skulle busa och låt dessutom oss ta hand om våran hund! Sedan får jag ett mail att jag är avundsjuk för att dom inte behöver ha koppel på sin hund. Anledningen till att jag skriver detta är att jag kan inte släppa det fortfarande. Hur vi än kommer tycka olika om denna händelse är det en sak som ni inte kan diskutera och det är att det är koppel tvång på hundar så hur som helst är det erat fel. Vad tycker ni? Har jag rätt att tycka att dom gjorde fel eller gjorde dom rätt?
Tycker hela grejen är rätt bisarr, sitter din hund i lina är den kopplad, är hunden lös så brister man i tillsyn om något händer, varför tillät dom sin hund gå fram?
Märklig händelse minst sagt.
≧◔◡◔≦
Ja absolut och att vi sen får skulden ger mig huvudbry!
Knäppa människor finns det tyvärr gott om. Säg till dom att ta hand om sin egen hund nästa gång! Detta var inte ert fel utan deras.

Vissa människor tänker inte verkar det som, så man får tänka åt dem. Folk som inte tar ansvar för sina hundar, men om något händer så är det plötsligt alla andras fel.
Vi har lite märkliga typer i omgivningen här omkring också.
Bland anant en man med en BC-mix (som nog är död nu) den är hanhundaggressiv och mannen har aldrig koppel på. Varje gång man möter ekipaget så hojtar ägaren "är det en tik det där? Oj, en hane. Bäst jag hållet fast min hund då!2 Känns inte särskillt tryggt när man måste hålla koll på både sin egen och andras hundar. hade något hänt mellan din och den andras hunden och de hade skadat varandra hade dock de varit skyldiga då er hund var kopplad.
Senast i morse var den en stor rottishane som blåste upp sig "a lá rottisstil med för mycket testosteron" mot våra hanhundar. Ägaren tar då tag i sin hund välter den upp och ner och lägger ner den på marken. Därefter går han plötsligt fram med hunden mot oss med sin nyss aggressiva rottishane i flexi. Som att han ska kolla om hunden verkligen blev undergiven av alpharullningen på våra hundar som försökskaniner. "Nej, du får inte släppa fram din hund!" blir såklart svaret, inte för att ägaren någonsin frågade. Vad tänkte han, att vi skulle ordna hundslagsmål på gatan?! 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Ja det tråkigaste med denna händelse är väll at vi fick skiten och att vi var faktiskt vänner innan och sen får man mail om att jag är avundsjuk för att vi inte har våran hund lös och går på personangrepp så därför vill man höra andras komentarer om det var helt obegogat att vi bliv lite sura när man jagar våran hund som sitter i långlinan varav att en kluns försöker slänga sig över våran hund och skiter i deras som faktiskt var boven i dramat

Vad jag inte förstår, om ni var vänner varför sa "klunsen" inte bara att ni skulle kalla in er hund eller dylikt och tog reda på sin egen hund. Konstigt att han istället för att komunicera valde att jaga efter er hund för att lugna den. Klart dessutom att er hund blir uppjagad om det kommer fram en annan hund och börjar leka. Även om er hund bitit för att den inte gillade situationen och använde sig av en markering så skulle man kunna förstå er hund. Många hundar blir stressdae av att leka när de är kopplade.
Om ni var vänner så kanske det är en idé att prata ut och försöka glömma händelsen i sig. Ni kommer nog aldrig komma fram till vem som hade rätt och vem som hade fel. De kanske uppfattade situationen annorlunda och agerade därefter- jag skulle aldrig jaga någons hund, men de kanske har en god förklaring till vad som hände. Tråkigt att en sån liten grej kan förstöra så mycket och starta en konflikt. Jag har full förståelse för att man inte vill att någon ska försöka kasta sig över ens hund.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Gösses, ja du då skulle dom tror att grannens hund försöker mörda sina vänner eftersom hon busar ganska brutalt. Jag tycker man får allt ta o lära sig lite hundspråk och sen brukar man höra om en hund får ont samt brukar dom säga till själva att nu är leken slut.
Och skylla på att man är avis på att andra kan ha sina hundar lösa hmm vart fn kom den biten in i detta kan man ju undra.. Då menar jag det dom skrev till dig via mailet. Låter som inte så där jätte bra hundpersoner utan dom anser väl att sin hund gör bara rätt andra gör fel. deras är bäst, då kan dom ju tycka det.
Ta inte åt dig, o bry dig inte om dom är mitt tips. Bor man granne o hundarna nu faktis gilalr varnandra är det trist men ja man får bara säga att kontakten är bruten ha det gott för det ska vi ha iaf.