Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 10600 ggr
[jakke94]
1

House of rottweiler

ja, vad vet ni om denna orginisation, som står utanför skk, sbk och rottweiler klubben ?

här är lite info som jag kopierade från rottis-klubbens hemsida:
_House of Rottweiler (H.R) är en fristående förening/organisation som inte har något som helst samröre med varken Svenska Kennelklubben (SKK), Svenska Brukshundklubben (SBK) eller Svenska Rottweilerklubben (AfR). Deras avel erkänns därför inte heller internationellt. De "uppfödare" som är anslutna till H.R är inte registrerade hos Kennelklubben och de valpar de föder upp registreras inte hos SKK, vilket innebär att dessa oregistrerade hundar likställs med en blandrashund i alla länder. Du kan alltså inte delta i de officiella aktiviteter som erbjuds rasrena hundar och bruksraser eller försäkra dig om att uppfödaren följer hälsoprogram eller mentala program för rasen. De "stamtavlor" som H.R erbjuder är inte officiella och garanterar inte att hunden är rasren. Inte sällan är dessa valpar även lika dyra att köpa som en rasren registrerad hund, detta trots att dessa "uppfödare" inte har krav på mentalbeskrivningar, röntgen eller kostnader för registrering. Du betalar alltså fullt pris för en "piratkopia" av en Rottweiler. Låter det rimligt?

_Jag har sett väldigt många annonser på blocket och kan inte förstå varför folk köper dessa blandraser till fullt pris, som om det vore en äkta rottis, alltså för 10-12 tusen kr!
vad jag har läst mig till så är house of rottweiler, enligt sig själva, en seriös orginisation… men varför har man ej några krav på hölsokontroller m.m ? näe.. känns mycket seriösare att köpa valp från en skk-ansluten uppfödare enligt mig :) vad tycker ni ?

Mischa
1

HoR har aldrig framställts som en seriös organisation förutom av sig själva, googla på det och se om du hittar något posetivt, möjligtvis nån nöjd valpföpare.

≧◔◡◔≦

Tangotime
1

Jag har pratat med en av dessa grundare till HR och han är inte klok! Jag ringde upp honom och låtsades vara intresserad av valp. (Detta är nog 10år sen) Jag frågade om hundarna var testade och varför dom inte var med i Skk. Han svarade att dom gjorde FLER tester på sina hundar än vad skk och rasklubben kräver. Och att dom då ansåg sig "stå över" dessa och ville faktiskt inte vara med i dessa skit organisationer. Då frågade jag om dom inte klassades som blandraser och inte går att tävla med eller para med renrasig rottis och då blev han förbannad och sa att det VISST går att tävla med dom för HR har egna tävlingar där man kan vara med! Och det här med parningen svarade han inte på för han slängde på luren…

Seriöst… Skrikandes

Jag pratade även med tv programmet Plus och dom var jätte intresserad av att ha med detta i programmet. Men för att det skulle bli av var jag tvungen att skaka fram en missnöjd valpköpare.Och jag känner inga som är så korkade att köpa en HR hund…

Linnea
0

Låter inte seriöst, hade inte köpt rottweiler från såna uppfödare. Då hade det blivit från kenneln där min mammas sambo och hans son köpt sina ifrån eftersom jag vet att det är bra hundar. För övrigt kostade de nästan 20.000..

Skynda långsamt så går det fortare.

[jakke94]
0

#2 låter seriöst…

Tangotime
1

#3 Fast jag vet inte om det skulle vara mer seriöst att ta nästan 20 000:- för en rottis…. tycker det bästa är uppfödare som håller sig till rasklubbens regler och följer prisutvecklingen. Varför ta 20 000:- för en hund när andra kanske tar runt 10 000-12 000:-? Skulle deras hundar vara SÅ mycket bättre än alla andras?

Linnea
0

Vi vet att det är bra linjer eftersom dom haft hundar därifrån förut. Då är man beredd att betala lite mer. Hade varit mer noga med psyket på en rottis än en ex labbe för rottisarna är ju trots allt lite "hårdare" eller vad man ska kalla det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tangotime
0

Måste ju finnas bra hundar för normalpriser. känns faktiskt inte seriöst med uppfödare som tar överpriser för sina valpar. Är det pengarna dom är ute efter eller? Ja alla tänker ju olika!