Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 926 ggr
Ellinor_ludde
0

Viktigt <3

jag tycker det är fegt att använda
inlräningsmetoder genom hundens rädsla!
Det är inte rätt sett enligt mig!
En hund ska ej lära sig av rädsla! Utan den ska lära sig genom förtroende mellan hund och människa!

När man ska träna med en hund.
Ska man använda Hjärnan inte
en liten apparat som ger stötar :@

gwen
0

Vi har elstängsel runt vår hundhage med draghundar. Kan lova att det är det enda som funkar sånär som på jättehögt stängsel som även måste vara nedgrävt, ett sådans rejät stängsel skulle kosta multum och alltså inte vara möjligt att ha. Med elstängslet behöver det bara vara 1 m högt och hundarna hoppar inte över trots att de enkelt skulle kunna. Tack vare elstängslet kan de ha en jättestor "spring-hage" som de älskar. Det har räckt att varje hund fått EN stöt, sen har de lärt sig att aldrig mer försöka sig på stängslet. Tycker inte detta är djurplågeri, tvärtom får de massor av lekutrymme!!! Skrattande

Är detta åxå djurplågeri enligt dig? Intressant att höra vart era gränser går…

Malin-A
0

#1 här håller jag nog med dig angående just ditt elstängsel, det bidrar till att dem faktiskt mår bättre en stöt sen gör dem aldrig om det, så är det ju med hästar i en hage också, dem brukar få en stöt sen går dem inte nära stängslet igen, men vissa missbrukar tyvärr elstängsel, va o kollade på en valp för 2-3 år sedan och dem som hade valparna hade även ett antal till hundar, rottweiler/pyrrene, och dem hade små utrymmen och elstängsel runt deras hundgårdar, d fanns inga lampor ingenting och det var smutsigt o såg allmänt äckligt ut, under dem omständigheterna tycker jag det är fel att använda elstängsel till hundar/alla djur, men bara det är rätt och att hunden faktiskt mår bra av det på ett eller annar sätt så tycker jag det kan vara en fungerande metod..

gwen
0

"2> Ryyys, låter ju som ett otrevligt ställe de hundarna hade… elstängsel är till för stora ytrymmen och för vuxna hundar, inte för valpar. De kan ju bli skadade för livet… Ursch…

Malin-A
0

ja d va otrevligt faktiskt, funderade på att anmäla dem men tuvärr så blev det inte så, ångrar det faktiskt nu.. ibland kan jag bli lite trött här inne, för att allting (oftast) låter så himla bra, det ska byggas på förtroende, samspel, gulligull ,kärlek, det är inte så himla bra o så himla fint, inte mellan mig o min hund iaf, jag blir väl sur på honom ibland och säger till honom på skarpen, gapar på honom ibland, det hjälper absolut inte men ibland blir man så sur/arg att man gör så, så gör ju folk på sina barn med, nu menar jag inte skrika men höja rösten endel, allt är inte så fint o lätt som det låter ibland, alla har vi spöken i garderoben…

Faxlin
0

Finns ofta tillfällen när vissa metoder kan vara tillbördiga. Små valpar är inte de som jag tycker ska få en stöt i sig. ett sådant ställe hade jag nog anmält.

Att ha en elhage åt sina hästar är inte direkt samma sak som till hundar i mitt huvud. Men det finns bra och dåliga elhagar till hundar. Inte bara ett märke ute på marknaden. Vissa är absolut inte bra för dem. Det gäller att strömmen är rätt.
Och framfrallt att det används med huvudet.

Att man blir arg på sin hund ibland, det tror jag alla blir.
Allvarligt, mina har upprepade gånger fått höra att jag kan tänka mig göra tofflor av dem. Och jag anser inte att jag är en sämre matte för det.
Jag har legat och på liv och död brottats med min schäfer hane då han oprovocerat försökt ta över ledarskapet. Dessa brottningsmatcher har självklart alltid inträffat i utomhus miljö och med besserwissrar som kallat det hundmisshandel.
Så visst, man kan kalla det spöken i garderoben eller helt enkelt att det inte funnits någon anledning att ta upp det. Jag skäms inte för hur jag uppfostrar min hund.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ne absolut måste elen vara rätt, ja man måste vara väldigt hård ibland mot sin hund, och det kan säkert se elakt ut, men det är ju inte av elakhet man gör det.. och man älskar ju sitt djur hur djävliga o jobbiga dem än kan vara, konstigt nog. Glad

Faxlin
0

#6: haha, ja visst är det fantastiskt. Hur man kan bli så arg på dem och ändå älska dem så sanslöst. Och som du säger. Ibland ser det säkert värre ut för folk som passerar än vad det är.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

haha apropå jobbiga, kan knappt räkna dem gångerna man haft hunden lös o den vägrat komma till en när man ropar, visslar,gör sig rolig,lockar med godis hmm ja allt, o d ända hunden gjort är att komma ca, 1 meter framför en för att sen springa iväg när man nästan fått tag i halsbanden/svansen eller annat.. då är dem BILLIGA… nu har vi tränat på detta ett tag så nu går det mycke bättre.. men så här i efterhand kan man ju skratta åt det.. =D

Faxlin
0

haha, ja usch jag tror jag skulle kunna fylla en hel bok med tillfällen när man velat vara hundlös för att de retat gallfebern på en. Tur det går över så fort. ;-)

Audiatur et altera pars