Ett stort problem i mina ögon...
Hej!
Jag anser att detta är nog ett stort problem i mina ögon…
Hela familjen åkte vid 8 imorse, jag som var ledig från praktiken stannade hemma och sov till 10.40, från 8 imorse gick de ÌNTE att sova, jag hade stängt in mig för att få kunna sova. Men då var det så att hunden ylade konstant från 8. Korta och långa ylande och som "grät". Jag försökte att inte gå ut förns han var lugn men han blev bara värre. När jag väl kom ut ur rummet så satt han i soffan, när han fick se mig så kom han i världens galopp och hoppade på mig och pussade mig så mycket som om han inte att sett mig på 100000 dagar! Och såklart fick han sitt pudeldamp och rejsade runt och hämtade leksaker och ville busa. Ja kanske ska berätta vad det är för någon vovve. En stor pudel hane på 2 år.
Blir lite orolig om detta är hans beteende när ingen av oss är hemma, och vi bor som sagt också i lägenhet. TUR nu att dom andra lägenheterna är tomma och bara vi här. Men dom fylls ju snart med nytt folk.
Kan säga att nu ligger Chabo "hunden" bredvid mig och trycker mot mig och har somnat.
Hoppas att någon kan hjälpa om vad jag ska göra för att han inte ska yla/gråta.
Vad menar han ens när han håller på så ?
kramkram
Börja ensamhetsträningen från början igen. Han verkar ha separationsångest.
#1, okej. tack! Men de är så att vi tog han när han var 9 månader och vi har aldrig behövt träna detta. För grannarna som har bott här sagt att han har skött sig bra, bara skällit någon gång då och då! men de gör han också när vi är hemma och han ser en hund. Så han kan ha skällit för att han har sett en hund.
Då är det nog dags att ta tag i detta, en hund som gråter sig igenom ensamheten mår inte alls bra utav det.
Är du osäker på om det är hans normala beteende när han lämnas ensam så sätt dig utanför dörren och invänta, och/eller filma och spela in ljud. Såna där…vad heter det, som man har till barn så man hör när de skriker, typ walkie-talkies är bra för att direkt höra om hunden låter. alternativt två mobiler, lämna en i hemmet och ha ett samtal igång så hör du hur länge hunden är tyst och så. Funkar kanske med webkamera också, ställa upp på något sätt? Finns lösningar!
Sedan skulle jag börja om, lämna en kort stund och gå tillbaka innan hunden går upp i varv, börjar låta och blir orolig. Sedan utöka tiden.
Låter som våran tik som inte var ensamhetstränad utan grät så fårt man stängde dörren. Vi börja träna in detta o nu fixar hon flera timmar utan yla lyhört här o enligt grannar är hon tyst. Förståss är hon glad när vi är hemma men lugnar ner sig snabbt innan kunde 5 min ensamen vara evighet o lugna ner sig. Så stressad vart hon men inte nu.
Säger som 1 ensamträna från grunden!
Har pröva lämna han nu i 10 min i trappen och då lät han ingen, skönt:) Men ska pröva sitt längre snart igen. ska bara ta med mig datorn ut då! Så tråkigt att sitta och bara titta in i väggen.
# 3, SMART med de dära walki talkisarna, men sånna är bara så himmla dyra!!!
#4, ja de blir nog att träna han från grunden.
Vet inte exakt hur länge efter 8 han ylade/grät med tanke på att jag halvsov och inte kollade på klockan förs jag blev totalt väckt av hans "oväsen"
#5 Annars kan du ju använda två mobiler och lägga en inne, har du samma teleoperatör på båda så brukar samtalen vara i princip gratis. Comviq t.ex. har bara uppkoppling för 69 öre och sen kan du sitta i 2 timmar och bara lyssna helt gratis ;) Kolla hur det är med ditt!
Kan finnas relativt billiga "Baby watch" eller vad dom nu heter, begagnat på blocket också.

Ibland kan det vara så att endel hundar gnäller om man stänger ute dem när man själv är hemma därför att de vill vara med. Jag har hundar som jag kan lämna hemma utan problem, både tillsammans och var för sig. Valpen var jättelätt att ensamhetsträna och jag har själv spelat in för att veta hur de beteer sig och de sover när vi är borta. Men om jag stänger ute dem från rummet jag är kan de däremot pipa och vilja in, även om sambon är i samma rum som de. De vill helt enkelt ha koll på läget. Testa att spela in och observera hur hunden är, om du har möjlighet så kan du även film för att se hur hunden beteer sig om den lägger sig och sover närd en är ensam eller vandrar runt i lägenheten rastlöst.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus