Lydnadsövningar för ej så rörlig matte?
Hejsan!
Jag är skadad och kan därför inte gå så mkt. Min fina hund har därför inte blivit tränad de senaste 2 veckorna som hon ska och vi har tappat en del kontakt.
Hon lyssnar inte när hon är en bit ifrån och jag har ingen chans att gå till henne för o få kontakten.
Hur kan jag träna lydnaden o kontakten med henne som stillasittande? Känns åt helvete att hon ska lida för att jag inte kan röra mig normalt.
Att läggas till är att hon har oooootroligt mkt överskottsenergi nu, det är väl en stor del till att hon blir så stirrig och inte lyssnar.
Finns det någon som har tips på övningar?

Hej. Vad är det för ras och ålder på din tös?
Jag skulle vilja föreslå att du tränar trix med henne. Bra för kontakt och att aktivera hjärnan. Memea Mohlin har skrivit iallafall en bok om aktivitetsövningar som du kan kika lite i. Annars kan du träna saker som 'höger tass', 'vänster tass', 'räcka ut tungan', 'hämta nyckeln/bollen/kopplet/osv'. Vissa saker har hundarna lättare föra att fatta, andra svårare. Vad gör din hund om du håller en bit godis eller en rolig leksak framför den, utan att ge den det på en gång. I sin iver kan hunden börja göra massa saker utan att den tänker på det, tex slicka sig runt munnen, vifta med tassen eller liknande. Då är det en enkel sak att göra detta till ett kommando. Det gäller bara att vara uppmärksam och snabb med kommandot!
Att gömma godis och leksaker inne är också tacksamma övningar.
Jag övar även fot och inkallning inne, och har fördelen att ha en lååång hall som man kan kasta boll i. Perfekt om man inte vill eller kan gå ut.
Inomhusövningar är suveräna, det är ju i lugn och ro du verkligen kan lägga en bra grund för att öva ute bland störningar sen, och du har chans att få en riktigt bra kontakt med hunden, vilket kommer göra att hon lyssnar bättre på dig ute sen.
Lycka till!