"Arteget" torrfoder
Nu lanseras ett nytt torrfoder, CARNIA WOLF vars innehåll består av 85% animaliska källor.
Innehåll:
Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer & mineraler
Analys:
Råprotein 40% (minst 96% animaliskt)
Råfett 22% (minst 99% animaliskt)
(Omega 3 0,97% & Omega 6 3,73%)
Växttråd 3%
Aska 12%
(Kalcium 2,33% & Fosfor 1,42%)
Vatten 7%
Kolhydrat 16%
"Vi tror att naturen har mycket att lära oss och borde fungera som inspirationskälla. Därför har vi försökt att göra ett hundfoder som innehåller vad din hund skulle ha ätit i vilt tillstånd. Det som framför allt utmärker en hunds matvanor är att den är en köttätare. Av den anledningen har vi gjort ett foder där 85 % av råvarorna är animaliska. Av allt protein i Carnia WOLF® är minst 96% animaliskt och av allt fett är minst 99% animaliskt. Anslut dig i vår kamp för att hundar ska äta artegen föda."
Finns bl.a att köpa via Foderbilen
Varsågod att bilda dig din egen uppfattning!
Personligen saknar jag lite vegetabilier i fodret, jag tror inte att ett foder med så hög kötthalt som möjligt håller i längden. I det vilda äts ofta djurens maginnehåll upp, särskilt från små bytesdjur, och hundarna får på så vis i sig vegetabilier. Men dessa kan ju även ges vid sidan av.
Och så är jag fullt medveten om att det råder vitt spridda delade meningar i den frågan.
Jag tycker i alla fall att det är ett steg i rätt riktning med såna här foder, lite tråkigt att det inte läggs mer vikt vid att framställa blötfoder utan spannmål bara, mig veterligen är Bozita för hundar och Doggy utan spannmål.
Känns i alla fall kul att det nu finns 5(?) torrfoder som är åt det mer "artanpassade" hållet. (Oliver´s, Acana, Orijen och Standardt)
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag undrar vad för "cellulosa" som det innehåller, och vad för egenskap det tillför fodret.
≧◔◡◔≦

Det kommer nog gissningsvis från potatisen och betforet, som är de enda vegetabilier de har i det fodret.
Egenskaperna ska vara fibrer för matsmältningen, beskriver de. Det var ju inte så mycket det rörde sig om, 0,87%
Aldrig sett detta foder men låter ju ganska vettigt iaf. Nu kör jag med färskfoder o kommer inte byta.

Nej, det är helt nytt!
Ja det låter vettigt tycker jag, det tycker jag att du ska fortsätta med.