Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2516 ggr
[Liinda]
0

Hitta uppfödare

Jag har nu börjat leta på riktigt efter en bra kennel för schäfrar. Jag vet inte hur många hemsidor jag har bläddrat igenom men jag ska självklart fortsätta leta.

Men jag tänkte om någon har något tips på en bra kennel. Det spelar ingen roll vart i Sverige det är. Jag letar alltså efter en kennel som föder upp stora grova schäfrar som dom såg ut förut. Det ska vara utställningsfärgen på dom så mycket det går fast det är såklart inte det viktigaste. Viktigt är att det är sunda hundar.

Så någon som har något tips? =)

Mischa
0

"utställningsfärgen"? vilken då?

Schäfrar va inte stora och grova förr, tvärtom.

Ska du ha en renodlad bruksschäfer eller en som går bra på utställning?

≧◔◡◔≦

Marylojs
0

Om din första prioritering är en sund hund kan du glömma stor, grov och utställningsfärgen.

[Liinda]
0

#1 Jag menar den klassiska välkända schäfer färgen. Hm jag har fått uppfattningen att dom var kraftigare och mer musklade förut eftersom jag såg i princip bara sådana där jag bodde som liten. Men det är klart det kanske bara var en slump.

Det är bruksschäfer jag vill ha utställningen är inte första prioriteringen utan något jag bara gör ifall uppfödaren vill det.

[Liinda]
0

#2 Hm hur kommer det sig? Med stor och grov menar jag dom lite kraftigare som är mer musklade.

Nikkis
0

Fast en hund föds inte välmusklad, utan det är ngt man själv får åstadkomma genom fysträning. Flört

Marylojs
0

#4 För att en schäfer ska hålla optimalt för arbete vill man ha en nätt och musklad hund, inte en stor och grov. De blir för tunga och går sönder helt enkelt.

Det är de utställningsavlade som är stora, bruksschäfrarna är oftast mycket mindre.

fettmedkevlar
0

Hehe, både bruks och utställningstypen kan ha "grova" muskler. Men det är ju helt upp till ägaren hurdan träning hunden får ;)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Linnea
0

Hundar liksom andra djur föds med en viss muskelmassa. Har ni sett ett ardennerföl nån gång? Man ser att det kommer att bli en grov häst. Och det blir de även utan träning för det ligger i generna.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Liinda]
0

Ja att det är jag som måste träna hunden så att den får muskler fattar jag. Men precis som #8 säger så föds ju djur med anlag också.

[Liinda]
0

#6 okej då förstår jag. Jag har hittat en som föder upp bruksschäfrar iallafall nu som jag tycker passar in på mina önskemål. =)

fettmedkevlar
0

TS, vad är planen för hunden? Det vill säga, vad ska du göra?

[Liinda]
0

Den ska bli en utbildad IDsök hund alltså som kan jobba med att spåra upp försvunna människor och djur. Och så ska vi göra lite annat på sidan också gå lydnadskurser och kurser jag hittar längs vägen som verkar kul =)

fettmedkevlar
0

Okey, det lät ju bra. Hoppas det går bra!

[Liinda]
0

Tack det hoppas jag med =)