Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4854 ggr
Goodis
1

Hjälp tack! Vilken hundras?!

Först och främst, Hej!
Mitt första inlägg, verkar vara en härlig hemsida!

Så, jag har aldrig haft en hund. Har nu i några månader studerat om hundar, för att förstå mig på hur de fungerar. Min granne(bästa kompis) har haft en hund sen jag var liten, och jag har varit tillsammans med hunden(schäfer) många gånger under veckan. Varit med och tagit promenader, gosat gått till hundgårdar m.m

Så jag vet iaf vad en hund är och hur den fungerar =P
Nu när jag ska köpa en hund så är det hundratals olika raser, och det känns som en enda stor röra!

Lite om mig,

tar gärna långa promenader, har tillgång till en stoooor hundgård, har tid, är väl upplyst om alla kostnader som kan uppstå.. har sparade pengar…

Jag vill ha en mellan/-stor hund, den ska vara lättlärd, kort hårig(enkel pälsvård)…

Tänkte själv på en labrador är jag helt vilse? Eller en Pincher?… Från början såg Rotweiler så lojala, tålmodiga och lättlärda ut men nu efter lite tids studerande kring hunden vågar jag inte ta all den ansvar en Ritweiler behöver.. Te.x tillfredsställa dens träning..

Är rätt så osäker hjälp mig någon xD

EDIT: Vill bara lägga till att jag samtidigt vill ha en lojal och "familjevänlig" hund, ni får ursäkta om jag hittar på egna ord nu, men ni förstår mig säkert =)

Karizma
0

Att vara nybörjare har vi alla. Oftast är det nybörjare som blir bra ägare säger många då man tar till sig de tips som uppfödaren ger samt går kurser o sånt med. En hund behöver mer än promenader spelar ingen roll vad man skaffar för ras de kräver lite mer aktervering för må bra. Och det är ju kul dessutom å lära sin hund saker o får bra samarbete med den.

Ras o sånt får jag fundera på Men labrador eller varför inte golden ritriver? Jag gillar dok mer GB för dom är mer min typ av hund av dom 2. Hoppas du får mer tips av andra :)

AnneN
0

En ganska viktig del i rasvalet är ju frågan om vad man vill aktivera hunden med. Så vad vill du aktivera den med, förutom promenader?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenfyrkant
0

Tänkte på samma som #2, det blir mycket lättare för oss att hjälpa dig om du talar om vilken sorts aktivering du tänkt, om ngn speciell. Ex. agility, lydnad, drag, spårning.

Mvh Ellenfyrkant

Karizma
0

ger denna en putt !

[chouwa]
0

Mitt första intryck är att en Pinscher nog inte är någonting för dig. De Kan vara lite svårmotiverade och jag tror inte att det är en ras som är perfekt som första hund.
Även reriverraser är ju arbetande hundar och de kräver mer aktivering än bara promenaderna. Du har ju fått frågan om hur du vill aktivera den i övrigt och jag tror att svaret på den frågan kan hjälpa dig i ditt sökande efter rätt ras.

tsset
0

Ja, retrievrar och brukshundar är nog åt fel håll, är min tanke baserat på vad du skrivit. Labbarna fäller dessutom något fruktansvärt ;)

Tror att du har mer glädje av en sällskapsras som du sedan kan aktivera och fylla behov för utan risk för att hunden får för lite. En ras du kan ha trevligt med, som passar ditt liv.

Ska ge bättre svar när vi fått höra vad du mer tänkt göra med hunden, och är detta vad du tänkt så håller jag kvar mitt svar sällskapsras :)

Goodis
0

Wow! Va många svar! =D

#1-3 Jag vill tillfredsställa min hund(framtida hund), men såklart inte med endast promenader, det var bara ett exempel.
Som jag sa tidigare så har jag tillgång till en stor hundgård där jag kan tillfredställa hunden med saker i form av såklart mycket intensivt springande och typ lydnadsträningar… Agility låter roligt men kanske inget jag änn kommer ge mig in på..

Jag är rätt så ny i hundvärlden, men som sagt tidigare har min granne en schäfer och det enda han göra är att ta långa prommenader och ta hunden till hundgårdar för att få hunden ett aktivare liv och det har gått bra hittills. Vad jag har sett är hunden väldigt lugn skäller sällan väldigt trevlig för nya människor kanske lite dominant mot andra hundar, den har i princip aldrig haft seriösa hälsoproblem.(Som sagt är jag oerfaren, sorry om jag pratar för självsäkert)

Jag skulle villja skaffa en schäfer men eftersom jag är en "nybörjare" tycker jag att jag inte är berred på en så petig pälsvård. Vill helst ha en hund med "kort hår".

#5 Visst om du säger det så =) Tack för inlägget!

#6 Jag vill så gärna ha en brukshund faktiskt! Jag är öppen för ideer och tips om hur jag kan ge min "hund" ett aktivt liv, jag vill ha en stor hund, som jag är säker jag kommer ha tid/råd med att tillfredställa den. Jag är liksom helt insatt på att jag ska ha en stor hund. Frågan är bara kan jag? Hur gör ni? Vilken ras kräver te.x mindre pälsvård än de andra stora/bruks- hundarna?

Åter igen tack så mycket allihop för alla svar!!! =)

[chouwa]
0

En brukshund skaffar man (förhoppningsvis) för att man vill jobba med hund. Vill man "bara" ha en kompis föreslår jag en sällskapsras. Jag tycker dessutom inte att en människa som är så ny i hundvärlden skall ge sig in på bruksdelen om detta inte är av stort intresse. För både sin egen och framför allt hundens skull.

Goodis
0

Jorå jag har ett stort intresse, och är villigt att lägga ner oerhört mycket tid på den! Saken är den att jag inte riktigt inte viste vilken ras jag ville ha. Och att jag ville höra från lite av de erfarna. Hur de går till väga?
Det kan jag egentligen fråga till uppfödaren, men tänkte att det var bättre hära =)

Alex
0

#9 Mycket tid är en sak, en schäfer behöver betydligt mer mentalt arbete än att bara gå på promenader och springa i rastgårdar. Och då är det dagligen. Den största frågan är egentligen om du skaffar en hund främst som sällskap och kompis som du kan ha kul med, eller skaffar du en hund för att du har ett stort intresse och vill träna bruks?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnneN
0

Mitt tips är att läsa på lite om raser som kan vara av intresse och även hälsa på hos uppfödare så du kan känna av lite vilken ras som kan passa dig personligen.

_**/Mvh Anne

Goodis
0

Jag ska ju självklart utnyttja tiden bra med saker i form av fysiska aktiviteter. Jag söker en hund som jag samtidigt ska ha kul med, men som samtidigt ska kräva en hel dels fysisk/mental träning varje dag. 
Jag är i lärnings fasen och är villig att ta vissa risker, jag antar att jag får läsa själv och ta reda på själv angående vilken ras som passar mig.

Som sagt nybörjare, det jag letar efter här är tips om hur jag kan gå till väga, jag har nu förstått att stora hundar/bruks kräver mera mentalt och fysiska aktiviteter än sällskapshundar. Förutom svaren jag får här ska jag ta reda på mera i riktiga världen.

tsset
1

#12 Mja, det där sista stämmer inte riktigt! Bara för att det är en stor hund betyder det inte att den kräver mer, och tvärtom! Sällskapsraser finns dessutom i alla storlekar. Och även en ras som räknas till sällskapsraserna kan kräva mycket fysisk/psykisk motion och vara mer än nog för istort sett vem som helst som inte har elitklass i valfri gren som minsta mål.

Med sällskapsras menas inte lat och ovillig utan en ras som avlats fram för en icke arbetande uppgift. Alltså, inte jakt, inte tjänst, inte drag, osv. Även om det går utmärkt att använda många sällskapsraser även till det!

Stora hundar är heller inte lika med brukshundar ;) Däremot kommer bruksraser generellt kräva mer än en sällskapras, men det betyder INTE att inte en hund av sällskapsras kan arbetas med lika mycket eller mer! Mycket där hänger på ägaren och tro mig -  du inser hellre att du har behov av en till hund då din får för mycket, än att du inte kan tillgodose en hunds behov vilket kommer ge upphov till problem.

Ellenfyrkant
0

Har läst lite vad du har skrivit och tänkte på några raser.
clumber spaniel, kooikerhund, king charles spaniel, lancashire heeler, chesapeake bay retriever, norsk lundehund, pinscher, schipperke, shiba. Kanske värt att kolla extra på.

Mvh Ellenfyrkant

Goodis
0

# 13 Där ser man! =D Tack för upplysningen!
#14 Tack för tippsen, ska kolla runt o läsa lite om de du nämnt =P

EDIT: Pinscher, är det en minivariant utav Dobberman? O.o
Och är inte labrador den perfekta familjehunden ? "/ Fortfarande rätt so insatt på en labrador..

AnneN
0

#15 Ja labradorer är oftast bra familjehundar, men man får inte glömma att det är både individuellt om de passar som det och även en del beroende på avel, för tyvärr är det inte alla som ser till hundarnas mentalitet då de avlar.

Så välja uppfödare noggrannt.

Är uppvuxen med labradorer på kennel och om du vill få tips på bra uppfödare så kan du PM:a mig så kan jag försöka hjälpa dig att hitta en bra uppfödare Glad

_**/Mvh Anne

Goodis
0

Nejman va snällt! Då PM'ar jag dig när jag får tid ;)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker absolut att du ska ha en CLUMBER SPANIEL! :)

Det är underbara hundar, vi har själva uppfödning av rasen.
Det är en ras som egentligen inte har någon spec. stort aktiveringsbehov, men om ägaren vill att den ska jobba, så jobbar den!

jag kör mest spår med min, förutom vanliga promenader, men jag kör även lite spår som är väldigt kul :)

Dem flesta av valparna vi säljer används endast som "gosehundar".
fast den behöver endå göra någonting varje dag för att bli glad :)

Det är en jakthund, en apportör som har sitt ursprung i england, man ville ha hundar som skulle jaga i flock och därför kunde dem inte ha någon agressivitet. så dagens clumber har ingen agressivitet i sig, vilket jag ser väldigt stora fördelar med :)

Pm:a mig om du vill ha mer info, jag hjälper gärna att tipsa om bra kennlar osv också :)

Bild på min daddy, ca 9 månader :P

En hane ska väga runt 28-32 och en tik mellan 26-30 men dem är inte spec. höga, väldigt kompakta :D

Valpar
0

Jag tycker en dvärgschnauzer skulel passa dig bra! Det är en aktiv hund i liten förpackning som hänger med på allt möjligt så länge du tycker det är roligt. Den gillar det mesta så som agility, freestyle, ludnad m.m Det är svårt att trötta ut en DS fysiskt! Men samtidigt börjar den inte klättra på väggarna om du skulle vara sjuk en dag, behöver jobba eller bara vill ta det lugnt.