Kastrering
Vi har funderat på att kastrera våran hane, och måste dom vara okastrerade för att tävla i agility?
I utställning får dom väll inte vara kastrerade?
Tacksam för svar! :) /Sandra
Hunden behöver inte vara okastrerad för att tävla i agility.
Du kan även ställa ut din hund men behöver då ett intyg på att allt suttit där det skall ;-)
Okej, så jag kommer då alltså endå få tävla i agility fast han är kastrerad? :)
Men måste man ha intyg på det då också som i utställning?

Du får tävla agility om du kastrera hunden. Men du kan inte plocka något championat om du inte har testikelintyg tror jag. Det bäst är att be om ett sånt intyg vid kastreringen så har du det.
Men för att tävla dom lägre klasserna och även 3an såklart men utan chans på championat krävs inga intyg.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Verkar lite tramsigt detta med intyg.. Behövs inte på hästar och jag förstår inte nyttan med det.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Okej, tack! :)
Men om vi då ska kastrera han (allt är inte helt säkert att vi ska det) så kommer jag då be om ett testikelintyg, ifall man blir så bra!
#4 Jo, men visst är det så.. Förstår inte heller det, men men. :)
4, visst är det med tänkt på samma sak, är dom borta så är dom, man avlar ju inte vidare på sin kastrat iaf :D
Och tikar behövs inget intyg, klurigt o lite löjligt men men någon vits har det väl 
#4 Kryptorkism (att den ena eller båda testiklarna inte kommit ner i pungen) är en missbildning i könsorganen och dessutom finns det studier som pekar på att kryptorkida djur oftare har andra problem.
Eftersom utställning är både ett verktyg för att säkerställa rasernas exteriör och avelsresultat, så vill man väl försäkra sig om att hunden ifråga inte har några missbildningar om den ska belönas men också för att uppfödaren (och andra intresserade) ska kunna se resultatet av aveln.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Men en klapphingst (kryptorkid) som blir kastrerad behöver inte heller intyg. tycker det är märkligt att man ska ha det på hundar, som sagt är dom kastrerade så avlas det inte på dom… Klapphingstar blir inte avelsgodkända och kastreras därför.
#8 Utställning för hundar är som sagt inte enbart en bedömning av din hund utan även en utvärdering av avelsresultat med fokus på rastypen, konstruktionen och sundheten, för att få fram friska och sunda hundar som i så mycket som möjligt följer standarden. Det faller ju helt om man ställer en hund som egentligen har en missbildning som nu döljs av en kastrering.

Utställning av häst är exakt samma, föräldradjuren visas även med sk avkommegrupper för att bedömma deras nedärvning mm.
10, ja det är samma, har emd ställt ut hästar, lite lustigt för oss hästfolk. Dok är jag itne själv intresserad av avel på hund eller häst inte så jätte insatt är väl mer rätta ordet.
Om ett sto får klapphingstföl då undrar jag är det ärfligt allså stoet eller den hingsten som hon betäcktes med mindre bra o avla på?
Samma fråga gäller hundar, tiken får en kryptokidvalp är hon då mindre avelsduglig? eller hanen? Om man parar med samma hane igen på sin tik är risken då stor att det blir ytligare krypdokidvalpar?
Och sen säljs ju dessa hundar ändå som sällskap o räknas som skönhetsfel. De kommer alldrig fram o visar sina avkommor då de inte är dugliga till visa. Så rätt kommer iaf inte fam i slutändan utan de "göms" som sällskapshund. Är det så himmla rätt anser ni? Inte jag faktis ska man någ börja ta o visa hela kullar inte bara de fina utan hela faderullan.
#11 Arvsgången är inte klarlagd och studierna försvåras av att anlaget bara kommer fram hos det ena könet. Men självklart bör man i första hand välja avelsdjur från så bra kullar som möjligt och då alltså gärna från kullar där alla hanar har normalt belägna testiklar.
Det handlar inte om att gömma undan hundarna, utan det blir ju ett problem just vid kastrering. Du kan ju åka på utställning med en kryptorkid hane som inte är kastrerad, det finns så vitt jag vet inget förbud mot det. Men du kommer få nedslag eller bli diskvalificerad (vet inte vad som gäller). Men skulle det vara tillåtet att ställa kastrerade hundar utan intyg vet man ju som sagt inte om hunden är krypt eller inte och det är ju viktigt att det kommer fram.
12, jag menar även dom som har bettfel osv inte bara detta, de säljs som sälskapshund o reduserat pris. Visst får man åka men det ger inte guldkant för avelstik/hane att man visar just dom lite så jag tänkte :) Bästa är att man visar hela kullen vid viss ålder, för att visa helheten i vad man fick fram :) Lite så jag tänkte.
Som hästar ofta visar man även äldre avkommor för visa vad man lyckas avla fram. Jag ställde ut 4 mormor,mor,dotter o dotterdotter det gav mormorn gick vidare o fick visas på riks. Lite dit jag ville komma även på hundar kan det vara bra. :)
#13 Nej, det får du nedslag på och så ska det väl vara? Ingen hunds värde, oavsett om den har några skönhetsfel eller ej, hänger ju ihop med hur de går på utställning!
En hund är inte mindre värd eller sämre för att den har ett skönhetsfel eller inte går bra på utställning. Du får visa hela kullen, men alla gör ju inte det. Jag kan tänka mig att det ofta beror på att alla valpköpare kanske inte vill/har tid/möjlighet att åka på utställningar.