"Fallskador", hur upptäcka??
Är med mina två whippets hemma hos mina föräldrar, eftersom min mor i grund är allergisk mot hundar har de varit instängda på mitt gamla rum på andre våningen.
De är inte fullt rumsrena än, så efter att den ena tiken lagt en liten korv på golvet öppnade jag fönstret en kort bit och gick ut för att prata med min bror.
Hinner inte gå två minuter förrän jag hör nedifrån bottenvåningen, att min ena hund tydligen är ute och springer som en galning i trädgården?
Ingen aning hur, eller ens varför, hon beslutade sig för att putta upp fönstret och hoppa ner dit. Hon springer uppenbarligen, haltar inte eller så. Har känt igenom hennes ben och hittar inget som verkar ömt, svullet eller allmänt konstigt.
Hundarna var i katastrof skick pga vanvård när de flyttade hit, de har blivit mycket bättre och friskare men är knappast i toppskick. Just denna hunden är mycket som ett benrangel och hennes muskler är långt ifrån topptrim…
Åh har så dåligt samvete, varför lämnade jag fönstret öppet?
Det jag undrar är - kan hon fått några inre skador eller liknanade som jag inte kan märka? Behöver hon typ röntgas eller nåt?
Finns det ingen som vet nåt??? :(:( Hur man upptäcker och vad man bör oroa sig för? Jag sitter ju här och är orolig haha!
Har precis tagit halvlång promenad, hon verkar vara frisk och kry;s Inga problm med att gå. Pigg och glad.
Låter bara så orimligt att en hund i halvdålgt skick klarar sig från två vånings höjd utan några skador alls:S
Men…. varför inte uppsöka vet?
Därför att min veterinärjäkel svarar inte i sin telefon, och jag är så attans trött på malmö djursjukhus att jag bojkottat dem helt. De lär ändå bara be mig komma in, kolla i två minuter, säga "Allt är bra" och ge mig en räkning på 5000. -.-
Ingen som har något tips bara om vad man själv kan kolla efter? Hon verkar verkligen inte må dåligt. Men känns ändå obehagligt.

Om du är orolig så bör du kontakta veterinär och fråga om råd. Det finns såklart annat inne i kroppen som kan skadas förutom tydliga benbrott som är svårare att upptäcka. Det är svårt att ge några tips och råd över internet, men jag kan berätta att när min valp skadade bogleden så märkte vi inget. Vi har ingen aning om när skadan uppkom och nån gång till och från var han lite halt. Sedan kom ytterliggare en period av lättare hälta. Vi åkte iväg över 70 mil till en ortoped som åtgärdade felet och bedömde att skadan var 6 månader gammal vilket betyder att det till och med var ett bra tag innan han haltade första gången. Så håll noga uppsikt och om hunden haltar eller verkar stel så kolla upp det då direkt.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#3 … jag brukar inte vilja vara hård…. men va fasen…. du har stängt in hundar i ett rum, som du tagit för att de var vanvårdade. Åtminstone den ena är fortfarande ett benrangel och har inte muskler …. Den hoppar två våningar ner och du är med all rätt orolig. MEN du vägrar kontakta Malmö djursjukhus pga att du bojkottar dem???
Klart hon kan ha inre skador.
#5 Benrangel är en överdrift och hon har muskler, gott om muskler, men långt ifrån så mycket muskler som en sådan hund borde ha. Och de var "instängda" i typ två minuter.
Och JA jag vägrar kontakta Malmö Djursjukhus. Är så trött på att sökt hjälp där gång, på gång, på gång och det enda, enda, enda jag fått därifrån är tusenlapp efter tusenlapp i betalning. Då kan du väl komma med något förlag om en bättre veterinär istället för att klaga på det?
#4 Jag har studerat när hon går och hon går normalt. Springer normalt. Verkar inte ha svårigheter att röra sig, inte det minsta.
Har suttit och känt igenom alla ben, kotor och senor i hela benen, hon reagear inte på tryck (reagerar inte som om det gjorde ont allså), är inte det minsta svullen och inte öm, inget är brutet.
Har känt och tryckt lite på magen, bröstkorgen mm. Inget verkar göra ont.
Sitter på msn och försöker jaga en duktig veterinär att prata med som någon bekant kan rekommendera. Har fått tre andra nummer som de sa var duktiga och kunniga, men ingen av dem hade jour så ingen har svarat mig, någon som har några tips på bra veterinärer att ge mig? Finns så många värdelösa… Är så trött på det.
#6 Det var Du som skrev att hunden är ett benrangel…. och att dess muskler är långt ifrån i topptrim. Det är det enda jag kan svara på, och inget annat.
Ja du… kom upp till skellefteå i norrland så kan jag rekommendera många bra veterinärer ;)

OT: Det måste ha tagit bra många veckor innan vi upptäckte att något var fel, och ytterliggare 6 månader innan vi förstår att det var en ligamentskada. Jag tror att ligamentskador kan vara lite knepigare än benbrott att se, speciellt för veterinärer som inte kan mjukdelar bra. Varken vi eller två olika veterinärer kunde klämma och hitta var det gjorde ont, det krävdes en ortoped. HUnden, ja han lekta som vanligt och ville göra allt som han inte fick, dvs leka och röra sig mycket.
De flesta veterinärer är sånna att det är in, undersökning och hem. Du som konsument får försöka styra de lite och konkret säga vad du vill ska göras. Om det inte har varit några grova felbehandlingar så tycker jag att du kan åka in dit iaf om du är orolig. Bättre det än att hunden inte får någon vård för att inget annat har jour. Självrisken kommer man aldrig undan på försäkringen. Då kan de röntga klämma osv, eller vad de nu finner nödvändigt och du kan förhoppningsvis få lugnande besked.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Ta kontakt med en annan veterinärstation en just Malmö då.. Måste väl finnas mer en ett ställe att gå till!? Är ju en rätt stor Stad.