Samojed
Nu ska vi äntligen skaffa hund :))
men de stora problemet är vilken ras.. Vi har nu börjat kolla på Samojed. De är försat gången vi har hund, jag kommer gå ett hundgymnasium så hunden kommer vara med mig i skolan.
Men är de nån som har egen erfarenhet av samojed? är de en bra "förstahund"?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
okej tack så mkt :)

En kompis till mej har en samojed och jag själv har mycket nära kontakt med honom.
Mina erfarenheter av just honom då (ända samojeden jag träffat på "riktigt") så är det en mycket glad hund, mycket villig till att lära. Vill lära sej allt. Behöver mycket stimulering med hjärnan och rejäla prommenader och även där vill ha tänka och inte bara gå.
Jag anser att dom behöver en ganska koncekvent uppfostrad även om dom är "mjuka i huvudet" så är dom listiga och provar gärna många gånger.
Just denna hund funkar ihop med allt och alla å är som sagt en glad hund med hjärtat på rätta stället. Men en krävande ras och det skulle nog underlätta om man kunde dra pulka med dom på vintern och skrinda på sommaren då i alla fall han verkligen älskar att dra! Även Wp skulle dom passa super till =)
Det var lite info i alla fall, ja sen måste man ju gilla hår också för de tär mycket mycket päls på dom och den blir överrallt ;)
Vi har en samojed. Vi har haft 2 samojeder tidigare.
Den uppfattningen jag fått om samojeder är att dom är mycket glada och positiva. Dom är positiva och villiga att lära sig saker och är väldigt lyhörda. Dock behöver dom mycket motion.
Samojed är ju släkt med hundar som drar släde. Så våra förra 2 samojeder drog släde ibland. Dock åkte vi inte. Dom tyckte det var jätteroligt.
Jag kan rekommendera samojed. Det är en trevlig ras.
Lycka till. :)