Valpfoder till irländsk varghund, hur länge?
Har en Irländsk varghundstik på 6 månader, och funderar på hur länge jag bör ge henne valpfoder/unghundsfoder? Kanske är det nån mer här inne som har en varghund som kan komma med lite tips och råd. är ju en sån stor hundras. och har inte haft valp/unghund på ett par år. Senaste unghunden jag hade var en shar-pei och hon var ju mycket mindre! Växte säkert på ett annat sätt…
Tacksam för svar=)
//Moa&Ariel
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Jag har hört av flera veterinärer och vet av egen erfarenhet att stora raser inte ska äta valpfoder så länge, vi fick sluta vid 6 mån med våra flattar.
En valp vi hade fick äta valpfoder tills hon var ca 9-10 månader och det slutade med en stor operation för hon hade växt för fort och hade brosk bitar i lederna.
Även jag har hört att stora raser, typ Irl. varghund och GD inte ska äta valpfoder länge alls..

Ok, då kanske det börjar bli dags att börja vänja över henne på vuxenfoder då! =) Den säcken jag har med foder nu börjar ändå ta slut!
(därför jag började fundera på detta!)
Tack för era svar! =)
Alice Walker
Börja med att blanda ut valpfodret med det nya så magen vänjer sig :)

Ja det vet jag :) hon har haft lite problem med magen så får vara väldigt försiktig!
Alice Walker
5, hör oxå med uppfödaren vad dom har för tips ofta vet dom en hel del om den rasen dom föder upp :)

Det beror ju på vilket valpfoder man har. Royal canin giant tex, har ju babydog som du ger först, sen går man över på puppy och sen junior. Dessa är anpassade efter de olika växtperioderna och beräknat på valpåens förbränning och växtspurter/viloperioder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hmm, då måste jag fråga vad ni säger om schäfer? Det är ju också en större ras, på våra rekomendationer har vi hört att han ska ta valpfoder tills han är ett år…
/Christine