Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2590 ggr
Zynell
0

Halvfodervärd?

Kan någon förklara lite närmare vad det innebär?

ingann
0

Helt kort så är det att du köper hunden till reducerat pris (oftast hälften) mot att uppfödaren får en kull… Efter kullen skrivs hela hunden över på dig.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zynell
0

#1 Tack för ditt svar. Vad anser du vara för och nackdelar med det?

ingann
0

Nackdelen med alla slags fodervärdsavtal är väl att du aldrig kan ta ett beslut själv gällande hunden då du inte äger den själv.

Den enda fördelen jag ser är att du inte behöver betala fullpris.

Själv skulle jag aldrig vilja ta ett djur på foder igen.Jag gjorde det med min ena katt (helfoder) och det var inte annat än tjafs och bråk, trots klara specificerade avtal, fram tills vi skrev över henne på mig 2,5 år senare…

/Ingalill

tsset
0

som #1 säger, men se upp med privatpersoner som vill sätta ut sina hundar på något de kallar "foder", "halv/helfoder", (populära ord på bl a blocket, låter väl bätte än "omplacering", "tillfällig omplacering" osv…) men de är inte riktigt med på vad det innebär och det är inte alls samma sak som att ta en foderhund hos uppfödare! En liten varning alltså ;)

Karizma
0

Jag ska ha foderhund här en tik då är det bra papper som skrivs och så är vi bra eller hon är kalasbra uppfödare vi ska ha dvägt pudel. Och ska man ta halfoder på hanhund är det med viss antal parningar allt skrivs enligt kontrakt det är jätte viktigt.

Sen ska man oxå veta bra uppfödare tar ju inte kull på hunden om de tycker att dom inte håller mottet, gör dom inte det så är hunden fodervärdens med utan parning/kull.

jag tor det är vilktigt att man bor ganska nära och att kemin mellan fodervärd o uppfödaren är bra är den inte det så passar man inte.

vallhund
0

Det finns inget som heter halvfoder längre, det heter försäljning med bibehållen avelsrätt, för tikar gäller det en kull.

Jag har min hane på helfoder o det är inget strul alls, kenneln som äger hunden är många många mil från där jag bor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

seba
0

Det är jätteviktigt att ta reda på exakt vilka rättigheter och skyldigheter man har när man tar en hund på hel/halvfoder. Jag gjorde ju förstås inte det och det har ju inte fungerat 100% alla gånger..

Tangotime
0

Den absolut enda anledningen till att jag skulle ta en hund på foder igen är om det gäller en ras som det finns få ex av och om uppfödarna oftast bara säljer till andra uppfödare osv. En ras som kan vara svår att få tag i en SNYGG och riktigt bra hund. Då är ju en foderhund ett alternativ. Men skulle det gälla en vanlig ras hade jag ALDRIG tagit en foderhund igen!

ingann
0

#8 håller helt med…

/Ingalill

trex
0

Vi hade våran tik på halvfoder, helt klart ok.Glad

trex
0
[jakke94]
0

vi har 2 foderhundar ute, men det är till folk som vi känner sedan innan och som haft foderhundar av oss för många år sen när vi hade flat coated istället :) vi vill inte släppa iväg hundar på foder till helt okända människor för man har läst om hur mycket bråk m.m som kan uppstå :)