Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3647 ggr
Zynell
0

Fy för ouppfostrade hundar.

Jag sitter hundvakt för min mammas två hundar. En rotweiler och en japansk spets. Mamma säger att hon har minsann pli på dem, men det måste betyda något annat för henne än för mig.

På dagens sista promenad mötte vi på 4 hundar och rotweilern gjorde utfall mot varenda en. Mina händer gör rejält ont nu eftersom hon drog som F*N! Ägarna till de andra hundarna är nog inte särskilt glada just nu, men jag kände inte för att dra en lång historia om att hundarna inte är mina. Försökte bara ta mig därifrån.

Jag ska ha hundarna i två veckor, ungefär. Och jag vill INTE ha det så här på varenda promenad. När jag skaffar min egen hund kommer den fostras ordentligt, men jag ska ha en liten vovve, inte en rotweiler. Så jag behöver tips och råd på hur jag ska lära rotweilern att INTE göra utfall mot andra hundar på promenaderna? Har undersökt lite vad tiken kan och det är SITTA. Inget mer än det.

*mutter* mamma lär få höra ett och annat när hon hämtar hundarna.

ingann
0

Det enda jag kan tänka mig är att du får träna hundarna på att lyda dig.

Att de inte lyder dig betyder inte att din mamma inte har pli på dem;) En hund kan lyda en person inom familjen men skita totalt i vad de andra säjer.

Min tex lyder mig jättebra så jag anser mig ha bra pli på honom, men jag vet inte om han skulle lyda någon annan (min son lyssnar han bara på när han själv vill) så jag skulle aldrig tillåta nån annan att koppla lös honom ute. Som tur är så är han ju liten om han inte ens skulle lyssna i kopplet..

Samma sak med vad hundarna kan. Att tiken inte vill mer än att sitta på ditt kommando betyder inte att hon inte kan mängder av saker när din mamma ger kommandona.

Min kan hur mycket trix som helst som rulla runt, spela död, krypa, markera rätt finger, dansa osv… men ber nån annan honom göra något så sitter han bara där och tittar på dem…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zynell
0

#1 Tack för ditt svar, men tyvärr är det så att hon INTE har pli. Jag har sett det själv. Vad hon än inbillar sig så kallar jag inte det där att ha kontroll över hunden.

Jag har än så länge haft hundarna i bara en dag, men jag märker att rotwielern lyssnar till mig i det mesta. Hon följer efter mig i hela huset. Så det finns fortfarande en chans att jag kan lära henne lyda under promenaderna men hon blir så överexalterad att hon inte lyssnar längre. Jag behöver få tips på hur man bör gå till väga.

Fast samtidigt undrar jag om det är någon ide att ens försöka när jag ska bara ha hundarna i några dagar.

ingann
0

Men om du visste det innan och sett det själv så visste du ju vad du gav dig in på…  Visste jag att det var hundar som var jättejobbiga så skulle jag tackat nej till att passa dem faktiskt..

Men ta hundarna en i taget när du går med dem så är det lättare att få dem att lyssna..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zynell
0

#3 I detta fall var jag illa tvungen då min mamma åkte iväg till Polen för min morfars begravning då han dog i tors. Närmare än så är jag inte sugen att förklara detta.

Föresten var inte ämnet för denna tråd min mamma eller vad jag gav mig in på, utan jag vill veta om någon kan ge mig ett tips på hur man lär hunden gå fot??

Karizma
0

En fråga är dom hemma hos dig? för då är det inte ovanligt att dom är anorlunda, ny plats kan många hundar bli osäkra. Sen att kräva dom lyssna är bra kanske träna lite kontaktträning med dom då på säker ställe kopplade var o en :)

Karizma
0

Och kom på en sak en osäker hund gör ofta utfall en säker hund har pondus o behöver inte göra utfall de visar med hela sig att dom är trygga. Jag kan ge dig tips om gå på samma runda hela tiden det ger mer trygghet, när vi tog över våran hund så gick jag en rastrunda o en lite längre ett bra tag. Sen när jag såg att hon växte till lite öka jag ut rundan. Tror säkert dom är trevliga på hemma plan :) Är du hemma hos din mamma nu o de beter sig så här så är dom osäkra lite på dig. bara träna lite men kan även träna inne :)

Zynell
0

Karizma: Hundarna är hemma hos mig. De känner mig sedan tidigare och ingenting tyder på att de är nervösa. De lyder mig bra och jag trodde att jag skulle behöva blockera övervåningen med något (vi har smådjur där) men det räcker med ett Nej. De stannar här nere. Fast de "frågar" lite då och då om de får går upp he he. Skrattande 

Vi har precis busat och gosat lite och allting fungerar bara bra - förutom när hon stöter på hundar under promenaderna. Den japanska spetsen är det inga problem alls med.

Vi går i stort sätt hela tiden samma sträcka så fort vi är ute.

Tangotime
0

Om du bara ska ha hundarna i ett par dagar så kan du nog lägga ner det där med träningen. Det tar oftast mycket längre tid att träna bort en sån grej. Vet du orsaken bakom utfallen? Har hunden blivit på hoppad någon gång eller är det glädje utfall för att den vill hälsa? Träningen ter sig ju lite olika beroende på varför hunden gör utfallen. Men mitt bästa råd är att försöka strunta i utfallen dom här dagarna och ska du ha hundarna ofta i framtiden kan du börja träna det då i stället.

Zynell
0

#8 Jo jag antar att det får vara, i varje fall tills vidare. Det är ju inga aggressiva utfall utan mer på lek. Men de flesta blir ju skräckslagna, speciellt när hon drar så hårt att jag nästan flyger efter henne.

Tangotime
0

Om det är av glädje är det lättare att träna. Ta ut hundarna en och en. Ta med gott godis (korv eller liknande) och en leksak/boll hunden gillar. Träna kontakt och så fort du ser en annan hund komma så pockar du på hundens uppmärksamhet. Lek med leksaken och hoppa och studsa. Var jäkligt rolig helt enkelt. Så fort hunden tittar på dig eller börjar leka med dig så belönar du (samtidigt som du fortsätter att leka med hunden) och när den mötande hunden inte syns till längre så ger du hunden massa berömm och godis sen går ni vidare. Du kan lyckas på två veckor om du har lite tur och jobbar hårt :-)

Lycka till!

anaprincess
0

Det handlar inte så mycket om att ha pli på hundarna utan det handlar om att dom inte litar på dig. En hund som gör utfall så där litar inte på att det är du som hanterar situationen och gör beslut inom flocken.

Nikkis
0

Gå fot under promenader!?
Varför vill du att hunden ska göra det för?

Eller vi kanske har olika def. på vad ordet "fot" betyder?
För mig är Fot just Fot(Linförighet/Frittfölj) = 100% kontakt och hunden ska hålla en korrekt position vid min vänsta sida och följa mig i alla svängar/vändningar, halter osv självmant.
Alltså ren och skär prestation och absolut INGET jag vill ha ute på promenader.

Men ditt "fot" (Vilket då blir Mitt "här") kanske betyder att hunden endast ska gå lugnt vid dina sida utan någon större kontakt men ändå vara uppmärksam om att Du är i andra ändan av kopplet?

Och hur du tränar det är ju olika från förare + Hund.
För att träna "Fot" så får du ju börja från basic med kontaktövningar och ingångar/position/sidoförflyttningar. Men detta kommer du aldrig få klart till på endast två veckor…

För att få hunden att gå "Här" så får du helt enkelt visa hunden vad du Vill att den ska göra under promenaderna.
Även här ha någon form av kontaktövningar så hunden inte är Heeelt uppe i det blå.
Stanna/vända/byta riknting/banna etc hunden när den drar/går för långt ifrån dig och berömma när den går såsom Du vill, typ.

Zynell
0

#12 Precis! Du har uppfattat rätt vad fot är för mig. Skrattande

jag är medveten om att 2 veckor är väldigt lite tid, men det vore bra om jag kan få ordning på lite i varje fall.

Zynell
0

#11 Ingentiing tyder på att hundarna inte litar på mig.

Zynell
0

Vi har precit kommit in från en regnig promenad och återigen stött på ett antal personer (samt fåglar). Rotweilern förberedde sig, så klart, på att göra som hon alltid gör. Men jag var snabbare. Jag fick henne att sätta sig samt att jag blockerade henne. Fick hennes uppmärksamhet mot mig och när fågeln eller människan var borta berömde jag henne. Inga utfall kom, men hon spetsade öronen. Jag rättade till henne så fort jag såg henne göra det. Och det gick JÄTTE bra! Känner mig väldigt nöjd med den här promenaden (även om den förstörde min frisyr) Tungan ute