Hundar iFokus

Hundar

[Hilo]
0

Ungen gick fram till en främmande hund..
Skyll dig själv - I say..

*suckar*

SaraC
0

Fast det är ju knappast ungens fel. Det är föräldrarnas ansvar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maja2
0

#1 Man kan ALDRIG säga "skyll dig själv" .

[Hilo]
0

#3 Man går inte fram till främmande hundar.. Då kan sådant hända.
Föräldrarna får skylla sig själva för att de inte hade koll..

Men det är min åsikt, om andra inte håller med, accepterar jag..
Är bara sååå trött på att höra hur dum och elak hunden var, när en unge kom fram när den stod bunden, eller gick fram utan att fråga. utan föräldraras tillsyn m.m.

[Hilo]
0

#2 Föräldrarna jag syftade på…. Ungen var ju så ung.

Maja2
0

#4 Jag menar också att utifrån lagen har hundägaren strikt ansvar för sin hund. Jag tror att många hundägare måste sluta tänka: jomen han/hon är så himla snäll (har bara vissa problem som knappt märks) Släpp helt enkelt inte fram främmande människor till hunden.

[Hilo]
0

#6 Stod väl ingen om hundägaren..? (läsa igen) Såg bara att de var ute, och så gick ungen fram till en främmande hund..

Hur vet vi att ungen inte bara gick fram, och inte lyssnade på ägarne, som inte hann få bort sin hund..?

Maja2
0

#7 Har man strikt ansvar så ser man till att hålla borta främmande människor från sin hund. Anser jag.

Sunrise
0

Usch vad tråkigt, men jag tycker ändå på något sätt att det är föräldrarnas fel, som inte lärt sin unge att man inte hälsar på främmande hundar.

[Hilo]
0

#8 Ungen kanske var nära, och bara gick fram, eller sprang efter.. Har hänt mig, men då skrek jag åt ungen och fick skäll av pappan, men då vart jag förbannad och sa åt pappan, sen gick jag därifrån..

Ungar kan vara bra jävliga..
Därför dömer jag ingen uteifrån det som inte står..

Ja, de har ansvar, men ska man sparka bort ungen från hunden..?
Då blir det barnmisshandel..

Maja2
0

#10, tro mig, en 2-åring kan man hålla borta på andra sätt än att sparka bort den :)

[Hilo]
0

#11 Utan att vara fysisk menar jag.. Skrika går ju, men som sagt.. hur man än gör hamnar man i skiten.. Utifrån mina erfarenheter i alla fall..

[Hilo]
0

Nåja, jag står för det jag skrivit.. Kommer ingen vart mer i detta så.. Lämnar tråden.

Maja2
0

#12 Tror inte att man behöver skrika heller, men jag tycker att det är såpass allvarlig fråga, vad gör vi åt det? Jag tror att alla, både hundägare och inte hundägare måste hjälpas åt för att minska dessa olyckor.

Schroder
0

10# Håller med Hilo, ungar är riktigt oförutsägbara och impulsiva.

Ibland spelar de ingen roll hur man gör ungar kommer fram ändå.

Väldigt tråkigt att flickan var så ung, men vem släpper ut sin 2 åriga dotter med en 7 åring?

Känns verkligen inte ansvarsfullt över huvud taget, ta en titt på föreldrarna ist för att anklaga hunden eller hundägaren!

[Hilo]
0

#14 Ja, lär ungarna att inte springa fritt på gatan utan föräldrar!

Förklara hur då jag ska göra.
För änsålänge har det bara funkat att bli riktigt förbannad på ungar som ska fram! Inte kul..

Maja2
0

#16 Hur gammal är du?

#15 Men hur tänker du nu? Jag tror att det är den där sortens "revirtänkande" som gör att det ser ut som det gör. JAG gör inga fel, Min hund gör inga fel. Skyll er själva som blir bitna. Vad ska vi tillsammans göra tycker ni?

[Hilo]
0

#17 21, hur nu åldern ska spela någon roll..? Tar gärna emot tips på hur man säger åt ungar som ska springa efter, gömma sig eller ja, jävlas.. Utöver det jag redan testat.. Upplys mig!

Schroder
0

17# De jag ville ha sagt är att man kan aldrig veta hur någon tänker/agerar speciellt inte en 2 åring,

Säger inte skyll dig själv när det är ett så ungt barn som inte kan kommunicera på ett ordentligt sätt och inte förstår bättre helt enkelt!

Maja2
0

#18, med ålder tänkte jag mer på vilken erfarenhet du har av barn, har du egna, har du umgåtts med barn osv. Inget annat. Jag har själv ALDRIG varit med om att barn kommit fram och velat klappa någon av mina hundar när jag sagt att de inte får. Oftast har det räckt med att jag har sagt: Ni får inte klappa, ni får bara titta. Eller… när jag tänker efter så har det alltid räckt så. Ibland har jag förklarat varför jag vill ha det så, men oftast behövs ingen förklaring. Ungar har Alltid köpt det på en gång, det är ibland föräldrarna som stått som fågelholkar,  Men , tycker inte Du att det är viktigt att det liksom tar stopp nånstans? Att alla måste hjälpas åt? Både för hundarnas, hundägarnas och andras skull?

[Hilo]
0

#20 Har inga egna, gillar inte ens ungar.. Så min erfarenhet är begränsat till ett väldigt litet antal "godkända" ungar..

Jag har köprt den snälla biten också.. Men sen är ungarna här inte de mest väluppfostrade har jag märkt..

Stopp skall det absolut ta.

Maddepadde
0

Stackars, stackars barn, det är det enda jag behöver säga. Synd att barnet måste lida för att vuxna inte kan ta ansvar.

Däremot kunde jag inte undgå att lägga märke till följande mening "- Det var en beige schnauzerliknande hund som bet henne." Soft Coated Weathen Terrier…?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Nikkis
0

Håller med Madde!

Jag tänkte också på en Softis när jag läste artikeln!

Karizma
0

man kan inte skylla på någon ras, min dotter vart anfallen men kopplet tog stopp det var en new founland o dom anser oftast  snälla.

Jag anser att man är väldigt osansvarig om man binder den utanför affär. Det är ägarens ansvar att hunden är trygg tycker inte man ger vidare bra trygghet i att lämna den vid en stolpe.

ingann
0

Tycker jättesynd om barnet men anser att det är föräldrarnas fel att det kunde hända.

Vilken ansvarsfull förälder släpper ut en 2-åring med en 7-åring? Och hur ansvarsfullt är det att inte lära sina barn att ALDRIG gå fram till en hund ute utan att fråga först?

Mina barn har fått lära sig umgås med djur från de börjat åla omkring på golvet som bebisar och så fort de lärt sig gå ute har de, varje gång man mött en hund, blivit påminda om att man får titta men inte röra… För det är mitt ansvar som mamma att se till att mitt barn inte blir skadat…

Enda gången jag skulle skylla på hunden/hundägaren är om hunden kommer springande och anfaller  eller om hundägaren säjer att det är okej att klappa.. DÅ är det hundägarens ansvar att se till att hunden klarar av det..

Här är de flesta barnen snälla och lyssnar som tur är.. Däremot vuxna har svårt att första att de inte får klappa Obestämd

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Linnea
0

Föräldrarna ska polisanmäla.. frågan är ju om barnet fick lov av ägaren att klappa. Om inte så finns det inget att anmäla. Spelar ingen roll om hunden är bunden eller hålls av någon, har man inte tillåtelse att klappa så klappar man inte. Helt klart föräldrarnas fel som släpper ut barnen själva.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Trojasmatte]
0

Jag tycker det är föräldrarnas fel och ansvar att se till att något sånt inte händer. Vi har alltid haft hund i familjen och jag fick lära mig att respektera dem. Inte gå fram till en okänd hund, en hund som ligger och vilar ska jag låta vara, inte vara hårdhänt osv. Jag klandrar inte tvååringen. Hon förstod nog inte att man inte går fram till okända hundar.

Itchy
0

Aftonbladet

man kan inte säga skyll dej själv till en 2 åring som frågade om hon fick klappa hunden Skrikandes

You can't spell Bitchy without Itchy

Linnea
0

Det har ingen sagt! Det är föräldrarna som bär ansvaret för sina barn- alltid!

Man släpper inte ut så små barn ensamma.

Nikkis
0

Nu blev jag bara förbannad av att läsa den där artikeln!

Och vad spelar det för roll om barnet frågade om hon fick klappa? Uppenbarligen fick hon ett nej men ignorerade det!

Likaså så blev barnets mor varnad av sin svägerska att hunden inte var att lita på, ändock kunde inte mamman ropa tillbaka sitt barn eller rent av be Svägerskan springa ikapp ungen?

Den eloge jag vill ge i det här fallet är faktiskt hundägaren, som hade mer vett än hela barnets familj ihop! Synd bara att offret i det här fallet blev hunden….
Hoppas barnet blir hundrädd nu och ger f*n i andras hundar! Somliga behöver lära sig den hårda vägen….
*Suuuck*

Linnea
0

Alltså, dom tycker att alla hundar man "inte kan lita på" ska har munkorg. De flesta hundar då alltså. Man vet inte hur hunden uppfattar ett barn som vill klappa även om den är van vid barn. Barnet kanske gör ett ljud eller rörelse som hunden blir rädd för.

Hade dom stoppat barnet så hade det inte hänt. Det är just sånt här som på andra håll gör att vissa vill förbjuda hundraser. Okunskap.

Klappa ALDRIG om du inte får tillåtelse och se till att dina barn inte heller gör det. Om dom gör det ändå kan du INTE skylla på hund eller ägare.

Som att nån utan lov går in till min häst och blir sparkad. Mitt fel? Knappast.

oh-la
0

jag tycker det mest spännande av alltihop är att det i slutet av artikeln finns en liten ruta som förklarar hur trevliga och fina softisar är i vanliga fall. hur ofta ser man det om det rör sig om en "kamphund", trotts att Amstaff (t.ex.) sägs vara (och är känd som) en av de trevligaste och tålmodigaste hundarna kring barn? nej nej, då är det bara en mördarhund.

Gronstedt
0

Det är ju inte bara barn som inte kan låta bli att tränga sig på hundar, det gör även vuxna och fåntrattar som vill att "vovvarna ska hälsa" och annat dumt. Det är många som inte respekterar ett nej från en hundägare, och jag anser definitivt att de får skylla sig själva, även den som har uppsynsansvar över ett barn är ansvarig och inte barnet självt.

I det här fallet kanske inte barnet har något ansvar, men hundägaren har det inte heller om den inte givit sitt uttryckliga tillstånd till kontakten.

[Hilo]
0

#28 Ingen som sagt skyll dig själv till ungen.?Obestämd

[Hilo]
0

Läste den andra artikeln.

Hon frågade, men det framstår inte om hon fick ett ja eller ett nej.
Utifrån texten fick hon ett nej..

Ja, helt klart föräldrarnas fel.

Håller med Nikkis #30 kort och gott..

Maja2
0

Jag kan inte läsa någonstans att hundägaren sa nej, det var svägerskan som varnade mamman att hunden inte var att lita på. Vad jag åxå förstår så var barnen inte ute ensamma, utan mamman var med.

Hundägaren har alltid ansvar för vad hunden gör. Punkt.

Linnea
0

Om man frågar och inte får svar måste detta tolkas som ett nej.

De vuxna visste att hunden inte gick att lita på varför stoppade de inte barnet eller ropade nåt till hundägaren så denna kunde hindrat det?

Maja2
0

Vi får helt enkelt enas om att inte vara eniga :)

Kan det vara skillnad på var i landet vi bor? Jag tog upp frågan på jobbet, och Ingen har någonsin stött på problemet att någon, varken barn eller vuxen, klappar deras hund utan att fråga (ytterst sällsynt att någon är intresserad av att klappa heller, inte ens barn) Är det för att var och varannan har hund här? Nästan alla har jakthund, alla är vana vid hund….  Hur kan det komma sig att folk verkar så himla respektlösa där ni bor? Intressant tycker jag.

Linnea
0

Det är nog olika beroende på var man bor, vad det beror på vet jag inte.

Gronstedt
0

Fenomenet med att "vovvarna ska hälsa" fast man står och skriker på 20 meters håll att "Håll dig borta, min hund kommer att ge sig på din om de kommer inom koppelhåll", har jag bara stött på i stan och bland stadsbor på besök på landet. Därmed inte sagt att alla hundägare i städer skulle vara så dumma, förstås.

ingann
0

#28 De är och hälsar på en faster och barnen leker utanför… det tolkar jag som att de vuxna är inne

De frågade om de fick klappa, troligtvis fick de ett "nej" eftersom fastern visste att den inte var pålitlig, ändå springer barnet mot hunden… Mamman säjer att hon (då måste även fastern stå där eftersom hon kan varna för hunden) står 10 m bort, men kan inte skrika till så att barnet reagerar och hon eller fastern hinner få tag på barnet?

Säjer som Nikkis… Hundägaren är den enda som verkar ta sitt fulla ansvar här…

/Ingalill

Linnea
0

De kunde även ropat något till hundägaren och uppmärksammat denna på barnet och jag vet ingen som dött av att springa lite? Sätt fart vet jag. Den gravida mamman var ju inte ensam.

ingann
0

#42 hon skulle dessutom inte föda förrän i september… Alltså är hon bara i 5e månaden… Okej om man är gravid i 8e-9e månaden men i 5e har man inte hunnit bli så tjock att det ska hindra från att springa..

/Ingalill

[Hilo]
0

#38 Här har alla hund mer eller mindre. Ungarna här har en väldigt lätt syn till hundar, och tyvärr utgör de fara för ungaran själva.

Det bor tyvärr många "felbehandlade" hundar här.
Ägare som inte vet vad det har i kopplet och som bara har hund, för att det är så familjelivet ska se ut på landet.. Volvo, Villa Vovve. punkt.

Jag tror det är olika på vart man bor.
Jag har satt mig egna hanhund hemma hos mamma för att inga olyckor ska hända.
Han är jättebra med barn, trygg men också stor och lekfull.
Han kan lätt knuffa omkull en unge som kommer fram och skall leka.
Det i sin tur kan orska skador och missförstånd. INGET som jag tänker utsätta min hund för.
Min lilla tik bor dock här.
Av någon anledning är hon inte lika attracktiv för småbarn, och de barn som frågar, men ignorerar får höra sitt.
Jag vill inte ha människor på mina hundar, och tyvärr har det gjort att jag inte vill ha en av dem hemma.. Jag vill inte vara "Hund attackerade 4-åring" i tidningen imorgon!

Schroder
0

Föräldrarnas fel utan tvekan! Var mamman för gravid för att skrika?

Idiotiskt att hunden fick ta den smällen och fick sätta sitt liv som pris för att han betedde sig som hans instikter sa till honom (skydda sin ledare).

Djur kommer alltid vara djur och de är en förälders ansvar att varsko sina barn hur man beter sig mot andras djur och att dom inte är mjuka gosiga leksaker.

Tur att flickan klarade sig och hoppas att föräldrarna har lärt sig en ORDENTILIG läxa, synd att den som sagt kostade ett liv!

Linnea
0

#45 Precis