Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2458 ggr
[Trojasmatte]
0

Använda samma klicker

Har en hund på prov och som det ser ut nu så kommer han bli min i framtiden. Det jag undrar är om man kan använda samma klicker till två hundar? Jag har bara en klicker som jag har till Troja just nu och hade gärna velat börja klicka in Rambo. Funkar det?

anaprincess
0

Varför skulle det inte funka? Man ska ju ändå träna hundarna ensam.

[Trojasmatte]
0

Men även om jag tränar med Rambo i ett annat rum så hör nog Troja klickern och kanske tror jag klickar för att belöna henne. Det var det jag tänkte :)

Mistle
0

Jag använder samma klickrar till alla hundarna!
Nu klickar vi visserligen aldrig några spontana beteenden som inte sker under ett träningspass, gör man det kanske det blir svårare för de att förstå.

[chouwa]
0

Någonting du Alltid skall göra när du tränar hund är att ha en tydlig av och på signal. Dvs när du börjar träna gör du detta klart för hunden genom en signal (jag frågar min hund "skall vi träna?") och hon vet då genast vad som är på g. När det är färdigtränat ger men en signal för detta (jag har en handgest och säger "nu är det slut")  och hon vet då att det inte finns någonting mer att jobba för. Det finns Många anledningar till varför dessa signaler är så viktiga. Men en av dem är att med dessa signaler inlärda hos sin hund är det inga problem att träna en annan hund i närheten. Viktigt när du tränar den andra hunden att inte ägna din egen Någon som helst uppmärksamhet, för att inte förvirra henne. En hund i taget - tydligt. Lycka till!

[Trojasmatte]
0

Tack för svaren! :)

tsset
0

Så länge du är tydlig med vilken hund du jobbar med och vad du vill ska det inte vara några problem. Jag har dels ett "jobb"-kommando, mest för att kunna peppa med det innan aktivitet, men kan också platsa ena med ett "ligg" eller anant och sedan arbetar han med att ligga kvar där, trots klick för andra hundens arbete, tills han får ett eget "bra"("frikommando") och belöning. Han är alltså i ett fungerande kommando och där finns inga klick, medan andra hunden lärs in och klickas. Fungerar utmärkt och är en perfekt störning! Dessutom är hundar duktiga på att ta efter varandra.

Så passa på när du har fler hundar, använd dem som störningar för varandra. Klarar den ena av att ligga kvar trots att jag leker och klickar med den andra, har jag lyckats göra det kommandot tillräckligt förståeligt och värt för att hunden inte ska göra något annat? Klarar den andra av att lyssna på mig trots att bästa kompisen ligger bredvid?