Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2865 ggr
Rafflan
0

Kastrering?

Någon här som kan informera lite om kastrering?

Kan man tävla i allt ändå? Hur påverkas hunden mentalt? ändras temperamentet nåt? Blir dem lugnare?

Påverkar det nåt om man kastrerar först när dem har blivit några år?

[Trojasmatte]
0

Vill gärna också veta :)

Tangotime
0

Kan man tävla i allt ändå? Ja det kan du göra, men för vissa saker ex utställning måste man ha intyg från vet att hunden haft båda stenarna nere osv innan kastrering. Är det tik du ska kastrera vet jag inte om intyg behövs, men det vet veterinären.

Hur påverkas hunden mentalt? ändras temperamentet nåt? Blir dem lugnare? Vissa hundar blir lugnare, vissa märker man ingen större skillnad på. Det man märker på nästan alla kastrater är att dom lättare går upp i vikt.

Påverkar det nåt om man kastrerar först när dem har blivit några år? Nej, du kan kastrera i princip när som helst. Jag vet en 10år gammal avelshane som efter kastrering inte brydde sig alls om löptikar. Så det kan mycket väl fungera att kastrera en något äldre hund.

Det man ska tänka på är att det är en operation och på tik är det faktiskt en ganska stor operation. Om man inte måste så tycker jag inte att man ska kastrera. Det finns mycket komplikationer somkan komma efter som ex inkontinens. Och det fungerar inte att ha en hund som kissar på sig. Det har jag haft och det var INTE kul.

Yessica
0

Tikar får tävla på som vanligt i allt, oavsett om dom är kemiskt kastrerade eller kastrerade genom operation.

Hannar har 6mån karens om dom kastreras kemiskt. Kastreras dom med operation får dom tävla på som vanligt efter alla medicinska karenser gått ut såklart. Men ska man ställa ut sin kastrerade hane måste man vara noga så man får intyg utskrivet från veterinären att kulorna låg rätt och så innan kastreringen gjordes. Som man sen visar upp för domaren på utställning.

Efter att min tik kastrerades tycker jag att hon blivit piggare helt klart! Eftersom att hon slipper gå ner sig under löpen! Skrattande Helt klart det bästa jag gjort för henne. Det är så olika från hund till hund hur dom blir efter kastrering.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Trojasmatte]
0

En sak jag undrar är om hanhundar slutar skvätta inomhus när de kastreras? Rambo som har varit hos mig i ett par dagar skvätte några gånger men det var nog bara första dan. Är rädd för att han gör det hemma hos andra när man tar med honom.

[Hilo]
0

#4 När vår rottweiler kastrerades slutade han skvätta.. Hn gjorde det aldrig hemma, utan bara hos en hundvakt han var hos ibland… Men det slutade han som sagt med..

[Trojasmatte]
0

#5 Okej får boka tid för kastrering när jag står som ägare på han :) Kanske köper ett skvättskydd tills vidare.. Inte så trevligt om han skulle börja skvätta hos andra.

Karizma
0

4, fast en kastrerad hane markerkissar oxå. Har daghund här o han lyfter på benet, nu är jag någa med göra 2 saker 1 går en ordentlig runda innan han släpps in här. 2 tar ut han efter några minuter för att se om han vill kissa igen. nu har jag vart dagmatte ett tag så denna extrakiss behövs sällan. Så du kan ALDRIG känna dig säker bara för du har en kastrerad hane att han inte gör det. Även min kompis hane som vart kastrerad redan vid 7 mån nu är han 4 år kan lyfta på benet hos andra, hon gör som jag ordentlig runda sen ut igen då slipper hon olyckan inne.

Kan säga att daghunden aldrig kissat inne förut van att vara borta med.

Karizma
0

0, Jag har mött hanar som jag vet hur dom är både före o efter kastrering. På din fråga ang lugnare nja det är olika jag skulle inte ha det som målet att bli efter kastrering. Den ända som jag mötte som lugna ner sig var en shizu (stavning) han vart lugnare men inte så man tänkte oj så lung han är, då jag annars upplever dom ganska "markbunda" hundar ändå. 

Jag frågade min vetrinär om hon ansåg att hanen slutar skvätta inne så svara hon Nej, vissa kan göra det men en hane blir inte mindre markerkissare för det.