Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 14321 ggr
SusannAlg
7

Engelsk Cockerspaniel

Har stora funderingar på att köpa en valp. En engelsk cockerspaniel röd. Någon som några råd?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[Hilo]
0

Utveckla?

Letfors
0

Tycker att de låter bra en trevilg ra på alla sätt. Vad ska du ha den till? Dom käver mycket mer än med man tror så se upp, de är imgen soff hund.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

SusannAlg
0

Vi ska ha den som sällskaps och familjehund. Är medveten om att den kräver motion och aktivering.

Någon sa något om att just den röda är ettrigare…. å dessutom hade hon hört att de kan bli tokiga?! Har jag aldrig hört talas om. Sen var det någon som sa att cockerspaniel är en dregelhund…. stämmer det?

Någon här som har en cockerspaniel?

ingann
0

När jag var liten och fick min första "egna" hund så var det en röd engelsk cocker, en omplacering på 1 år. Han var ko-lugn, man kunde göra precis vad man ville med honom. Favoritsysselsättningen för honom var att ligga med oss ungar på gräsmattan på somrarna med solglasögon på sig Glad

Han älskade även att vara på brukshundsklubben och träna och tävla i lydnad:)

Dreglade gjorde han inte mer än när han precis druckit vatten, så jag skulle nog inte kalla det för en dregelhund… Ettrig var han inte heller..

Enda "felet" på honom var att han inte gillade äldre män med grått hår. Men det berodde på att han i sitt tidigare hem legat under ett lågt soffbord och en äldre man kommit in genom altandörren, varvid Max rest sig snabbt för att hälsa men i farten slog i huvudet i bordet och trodde att det var mannen som slagit honom… Efter den incidenten tålde han inte gråhåriga män och de valde att omplacera honom.

Tyvärr fick vi ta bort honom vid 7 års ålder pga att han fick cancer i hela nospartiet Gråter

Det är en ras jag mycket väl skulle kunna tänka mig att skaffa igen:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

emlas
0

Jag har en cockerspaniel och hon är inte dregglig för fem öre. Jag är uppvuxen i en familj som har haft flera cockerspaniels genom åren och bara en av dem har varit lite smådregglig.

Vi har haft två röda hanar och ingen av dem har haft ettrigt humör. Vår första röda hane var världens coolaste vovve med ett riktigt toppenpsyke. Alla hundarna utom en har varit riktigt snälla och aldrig visat aggressivitet. Den enda opålitliga cockern vi haft (som för övrigt hade färgen buff) var instabil och otrygg redan som valp och han omplacerades till oss av den anledningen.

Enligt min erfarenhet är cockern en väldigt glad och social hund, men som är fruktansvärt envis och något egensinnig. En ras som kan vara svår att fostra. Enormt matglad.

SusannAlg
0

Igår var i och tittade på de ljuvliga små valparna…. så nu är en ene killen tingad. Två veckor kvar tills vi får hämta honom!

Längtar redan efter den lille charmören! Helt gudomliga! Så nu blir det till att läsa på inför sin nya roll som valp-"mamma".

Kalashnivik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Vad roligt :) sjäv har  jag en cockertik på 4,5 månader.

Min erfarenhet (inte så lång :P) är att cockern är väldigt lättlärd och följsam men kan också vara superenvis ibland. Om man inte leker eller ger tillräckligt med uppmärksamhet så biter hon på ALLT men man måste vara konsekvent med mycket positiv belöning (det funkar på mitt lilla monster iallafall :) Katana (min valp) tycker VÄLDIGT mycket om vatten. Ibland så kommer jag på henne med att leka met vattnet i skålen, vilket inte är så skoj… Men hon är inte dum. Om jag kommer på henne så tittar hon snabbt upp på mig och går därifrån. När hon tittade på mig såg det nästan ut som hon sa ''Ooops, det var inte jag!!!'' :P

Vilken färg blir det? Och vad ska han heta?

Lycka till med valpen!

SusannAlg
0

Han ska heta Ludde och han är "röd" till färgen. Ska sätta in en bild på honom så fort jag lagt in fotona på datorn.

Oj, så stor din tjej är…. växer dom så fort!! Vår kille är ju iofs bara 6 veckor än… men om drygt 12 veckor…. då är han ju som din tjej….

Har du gått på någon valpkurs?

Kalashnivik
0

Hon var bara 3,5 månader på kortet ;) Då vägde hon ca 9 nu väger 11 kg, ungefär!  Har inte vägt henne denna veckan…

Jag håller på att gå kurs nu. Och det funkar jättebra :)

SusannAlg
1

Här är vår lille kille!

Kalashnivik
0

Så söt han är :)

MarHai
0

Grattis till kommande valpen! Jag ska också skaffa cocker, förhoppningsvis innom en snar framtid.

Har flera års erfarenhet av rasen och för mig är dom perfekta. :)
Vilken kennel kommer din valp ifrån?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[NinniVivvi]
0

Cocker spaniel är en jättefin ras tycker jag, de kan vara pigga o vill leka eller så vill den bara mysa! Kan inte så mycket om rasen men min mormor har en på 1 år. Han kommer från Upsy Daisy.

[NinniVivvi]
0

#10 Jättesöt!

SusannAlg
0

Kenneln heter Kennel Diamonds of Åsum. Valpens föräldrar heter Bea Diamondhill´s the heat is on, pappan heter Gizmo for a reason. Ni kan kolla på hemsidan www.kicki-cockrarna.dinstudio.se  På första sidan sitter Gizmo. Glad

Längtar tills på lördag!

SusannAlg
0

Nu har vi hämtat vår lille Ludde. Busig, gullig och hur ljuvlig som helst. Men aj vilka vassa tänder han harRynkar på näsan…… !

SusannAlg
0

Idag är han 9 veckor!

destroyed
0

vilken sötnos:)

SusannAlg
0

#12 Har det blivit någon valp än?

Vår lille kille blir snart 12 veckor…. oj, vad tiden går fort!

Han är jättego, men bits och nafsas ganska mycket…. å hans tänder är supervassa….. så det vill till att inte ha finkläderna på sej….Obestämd 

Mitt trädgårdsland är också väldigt kul att springa å kraffsa i…. som tur är har jag inte hunnit plantera något än…

Mexxie
0

Gillar Amerikansk mycket mer, men alla har ju sin egen tycke och smak ;)