Vad innebär CK, Cert mm
Har läst om detta men kommer inte ihåg.
Vad innebär CK, Cert, Cacib mm…
(min junior blev BIM och fick CK igår)
Tipsa gärna om länk
CK = Certifikatkvalité, ges till hundar som domaren anser är av tillräckligt bra kvalité för att få tävla om certet.
Cert = Certifikat, inom de flesta raser så krävs det 3 cert för att bli svensk utställningschampion (SE UCH).
CACIB = Är ett internationellt certifikat som krävs för att bli internationell utställningschampion (gamla INTUCH, heter numera C.I.B och en variant till). Kommer dock inte ihåg nu på rak arm hur många som krävs men om jag inte minns fel så krävs det iaf CACIB från minst 3 olika länder.
BIM = Bäst i motsatt kön
BIR = Bäst i rasen
I Skk's utställnings- & championatbestämmelser så finns det beskrivningar på de vanligaste förkortningarna och vad som krävs för resp. ras att erövra titeln SE UCH, C.I.B osv. Den pdf-filen kan du hitta under regelverk - championat & utställning.
Grattis till det fina resultatet btw, glömde bort det =)
Den andra titeln heter C.I.E och betyder: International Show Champion
C.I.B betyder: International Beauty Champion

Grattis till fint resultat! Du har fått förklarat redan var dom betyder. Kolla mina utställningsartiklar här på forumet. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#5 För att få Cert måste du först ha fått en 1:a, sen placering igen med CK. Efter det tävlar man om bästa hane resp. tik. Den som domaren anser va den bästa får Certet. Kan va så oxå att där redan är dem som är champions, då blir det den som är näst efter placerad som får Certet.
Förstår du?
nja..fått en etta, förstaplacering eller? placering igen? Sedan tävlan om BIR eller alla raser eller?
men vovven ska vara vuxen? inte junior eller unghund..?
#7 För att gå vidare måste du få en 1:a först, sen kommer kvalitetsbedömningen där man tävlar om CK eller HP. Dem som får CK tävlar vidare om bästa hane eller tik där man även kan få Cert. Den som blir bästa hane och tik tävlar om BIR och BIM. För att få Cert måste hunden va minst 9 månader.
Jaha min är ju 11 månader. med 1:a menar du första placering eller poäng? (som hästmänniska är man van vid poäng!) Min gick ju etta av två…sedan fick hon ck.. men "åkte ur" mot en hane i BIRet. Hade hon fått Cert om hon slagit honom??
#9 Jag kallar inte det för placering utan en bedömning om hunden är en 1:a, 2:a, 3:a.. Får man då en 1:a så går man vidare och tävlar mot de andra i konkurrensen. Får man då ex. en 1:a eller 2:a med CK, så går man vidare och tävlar om bästa hane eller tik där även Certet delas ut.
Hänger nog inte med riktigt hur du menar. Om hon fick CK måste hon ju ha tävlat om bästa tik sen? Iaf om det var en officiell utställning. BIR o BIM tävlar man bara om man har vunnit bästa hane eller tik.
På en officiell utställning så är bedömningen indelad i först kvalitétsbedömning (förutom för valpar, champions och veteraner) där varje hund var för sig bedöms utifrån rasens standard och sedan tilldelas antingen 1:a pris, 2:a pris, 3:e pris, 0 pris eller KEP. Det är endast de hundar som får 1:a i kvalité som går vidare till nästa fas, alltså konkurrensbedömningen där hunden tävlar mot alla andra i samma klass som också ficka 1:a och sedan placeras 5 st. hundar (om det är så många kvar) från 1-R (Reserv = 5:a). I konkurrensklassen delas ev. Hp (beroende på vilken klass hunden ställs i) och Ck, de som får Ck går vidare till ytterligare en fas, bhkl/btkl och i den klassen delas cert ut till den bästa hanen resp. tiken som är berättigad att tävla om det.
Om jag har förstått saken rätt så har du ställt på en utställning och blivit BIM ? var det på en officiell eller inofficiell, för var det på en officiell utställning så borde din hund ha fått ett Cert om hon var berättigad att tävla om det.
Om jag inte ser fel så är det en Groenendael du har ? Hos den rasen delas certen ut i brukskonkurrensklassen så om du inte ställde i den klassen så kan det vara förklaringen till att din hund inte fick ett cert trots att hon blev BIM (om det nu var en officiell utställning det vill säga).

#11+12 Mycket bra svarat! Stämmer bra som du säger. 
Ha en bra dag!
Japp helt korrekt, det är en Groenendael junior, det var officiell utställning. och hon blev bästa tik av två juniorer. Några fler tikar i rasen fanns inte. Det var totalt tre av rasen (tyvärr) Två jr tikar en äldre hane.
Är det förklaringen eller stämmer det med brukskonkurrensklass??
Antagligen ställdes din i "vanliga" juniorklassen (9-15 mån.) då bruks- & jaktklassen är öppen först från 15 månader, så för att få cert längre framöver så är det den klassen du ska ställa din i då det är enbart i den klassen som certen delas ut för groenendael =)

#14 För att få cert med brukshundarna ska man ställa i bruksklass. Det här krävs för att överhuvudtaget få anmäla till bruksklassen:
"Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller godkänd som draghund (DRH II) eller BSL 2 eller tjänstehundscertifikat eller IPO I/BHP I eller SCHH I/VPG I."
Mer info om vad som sedan krävs för championat finns på skk och reglerna där. 
Ha en bra dag!
hoppsan…får visst gå in för bruksdelen då… tack för svaren..