Hoppa över
Ludde + Hoppa över hinder = Totalt misslyckande.
Jag har ingen aning om hur jag skall få Ludde och hoppa över hinder. Jag har försökt locka honom med godis han går bara runt det. Har försökt hoppa över det själv och kallat på honom men han går runt då också. Har fösökt i koppel med att springa i hög fart med honom men precis vid hindret så tvärnitar han eller går runt. Har testat olika höjder men fått samma resultat.
Tunnlar går bra, slalom går bra, vibb-bräddan nobbar han klumpfot som han är men hinder tycks han inte fatta hur man gör.
Som jag nämnt tidigare så är det en syn att se Ludde på en agility bana. Han har den energin och han har viljan men han spelar trög ibland.
Förslag?
Börja med liggande hopp, platt i marken så han bara gör över ppinnen mellan hinderstöden. Belöna för att gå emellan och gå över. Höj stegvis, belöna att han tar sig över! Med en bra belöning för hoppandet ska det nog gå bra, och att du höjer steg för steg och inte stressar fram. Har han väl förstått att det är mellan och över man ska för belöning ska det inte ta sån lång tid att få till höjden också. Tänk bara på att inte höja för mycket, tekniken är viktigare än höjden och för höga hinder sliter.
En sidofundering - har han hoppat över någon gång och hoppar han något vid andra tillfällen, över diken eller från kullar/stenar under promender t.ex.? Är han röntgad? Funderar på om han kan få ont av hoppet och därför vägrar hoppa… ?
Han har hoppat över diken, vattenpölar, till och med sin grannens 1,5 meter höga staket. Men hinder går inte säg.
Då är det upp till dig att lära honom på ett sätt han förstår ;)
Försök med pinne på marken, belöna jättemycket för att han går över(eller kanske bara visar ett intresse för hindret?). Sen höj, lite lite i taget. Vi snackar cm för cm nästan. Och en god belöning på det. Allt annat han försöker ska i det läget inte ge något alls.
#3 Jo jag har gjort så men pinnarna på marken tar han och tror det är tuggleksaker.
Han är en 4 årig valp.

Hm, testa med något tyngre som han inte kan bära iväg. Ett spett man hackar is med på vintern tex? När han sedan har lärt sig att man inte biter och inte tar den och går över utan probelm så byter du ut den mot något annat och fortsätter träningen där. Annars kanske du kan lägga något tungt på båda sidorna av hindret?
Eller så övar du helt enkelt bara med hinderstöden och inget hinder alls så han lär sig att springa igenom dessa inna du lägger hindret mot marken mellan stolparna.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#5 Jag tror det inte är pinnarna han har problem med utan snarare hinderstöden som du nämnde. Jag ska testa så som du sa med enbart hinderstöden, det borde ju gå eftersom han klarar tunnlar.

Du kan ju ha hinder stöden långt ifrån avrandra då till att börja med, om du inte tränar med hinderstöd som sitter ihop med varandra. Tunnlarna brukar ju vara läskigast. Min hund är helt galen i hindren han springer fram och hoppa över alla hinder han ser, det enda i lydnaden som funkar perfekt, haha. 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#7 Haha, ja jag tycker min hund är så förbasskat fjantig över att inte klara hinder men tunnlar och grannens staket går banne mig bra. 

Alternativt så kan du ju ställa upp en hinder på en plats där har inte kan gå runt, utan måste hoppa över för att ta sig till andra sidan, där du sitter och smaskar på godis eller leker med hans favoritleksak eller nåt… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#9 Jo men att hitta en sådan plats kan bli svårt :)
Bygg en!
Kompostgaller finns ju…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 Det är en enorm hund jag har och kompostgaller tar han ett lätt skutt över, så då skulle han likförbasskat ignorera hindret. 
Även om hindret är lägre, och det är via det han kommer till leksaken/godiset?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#13 Om jag känner honom rätt så ja.
Har inte orkat läsa alla tidigare trådar, men frågar ändå. Har du kollat så han inte har ont? Vissa hundar vägrar hoppa för det gör ont.
#15 Tror knappast han har ont när han glat och lätt hoppar över grannens stacket.

Sänk hinder så att de är kabt 10 cm om han är stor, anars änu läger, Ha någon som står bakom men koplet i handen och ser till att han inte kan gå runt. Du står och lokar med de bästa han vet på andera sidan.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Eller helt enkelt se till att han går över/hoppar hindret. Koppla honom och om du så måste så "dra" honom över hindret eller genom hinderstöden bara. Eller lyft honom halvvägs över hindret, lyft över framdelen och se till att han hoppar med rumpan själv.
Tycker det låter som om han helt enkelt bestämt sig för att han då inte vill hoppa hindren. Han kan ju bevisligen eftersom att han hoppat över grannens staket och du skriver att han lätt hoppar över kompostgaller, och du skriver inget om rädsla för agilityhindren… så jag tror att du bara behöver tala om att det är du som bestämer att han ska hoppa hindren.
#18 Lyfta blir svårt på en 45 kilos hund 

#19 Hmmm… hur menar du då?
Haha, ja det kanske blir en aningen tungt för din rygg ; )
Då är bästa tipset kopplet, här bestämmer du och han ska över hindret. Går han igenom hinderstöden eller kliver över ett långt hinder så belöna! Låt honom leka med boll en stund och testa sen igen. Strunta i om han protesterar, han ska över hindret och när han är det så lek massor med honom = )
En viktig sak är ju också att hunden inte får godis/leksak (eller vad det nu är du använder) fast han inte hoppat hindret. Ge dig inte fören du hoppar. Träningen avslutas inte från han åtminstonde hoppat minst 1 gång. Annars vet han det till nästa gång att det är "lungt" även om han inte hoppar

Sätt upp två hinderstöd. Börja med att lägga en bom på marken bara. Sätt hunden på ena sidan och så går du runt. Locka på honom, sträck dig liksom över bommen och så. Belöna massor när han går mellan. Det kanske är så att han tycker själva hinderstöden är obehgaliga att gå mellan? Träna så några gånger, när han gör det säkert så börjar du lägga upp ett hinder, och då fortsätter du göra så tills han är säker innan du höjer. Allt för att förstärka att det är kul, lätt och BRA att gå mellan stöden.
Skulle han gå runt ändå på något konstigt sätt, så ta tillbaka honom på den sidan du satte honom på först. Försök inte locka honom över till den sidan som han gick till. Utan bestäm dig för att det endast är från ett håll det ska "hoppas" från. Då ökar chansen att han förstår vad som ska göras. Och som någon annan skev, ge absolut inget godis/leksak/annat beöm när han går bredvid. Du kan ha halsband på honom, så du kan leda tillbaka honom utan att säga något. Du ska inte fya honom heller.
Hoppas det här hjälpt lite. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi