Vad ska man tänka på?
Hej! 
Jag är en hundälskare men just nu så bor jag med min mamma och jag har en katt.
Har inte tid med hund just nu och jag är ganska säker på att jag ska skaffa en Chow Chow när jag flyttar hemifrån, några år efter att jag har koll på ekonimin, scheman osv.
Vad ska jag tänka på? Köpa många hundböcker?
Vad gjorde ni när ni fick eran första hund..?
Jag är uppvuxen med hund därmed fick jag väl suget. Har inte haft hund länge själv detta pga allergi hos sonen som nu växt bort mer lr mindre men haft hästar (de bor ju inte inne) Sen har jag haft hundar som jag vart hundvakt åt vissa längre tid pga utlandsjobb hos ägaren vissa kortare tid. Sen har jag vart mycket med hundar lärt mig en del då klippa klor,rensa öron,kolla igenom en hund rätt,mm sånt som är bra. Efter iaf flyttat från landet och sålde hästarna så vart jag sugen o kännde nu är det dags för kolla efter hund. Vi har då vart hos flera hundar för kolla vad sonen tålde det visa sig att han klarar av nästan alla hundar, men vi skaffa oss en blandis softis-imaal fäller inte för vara lite säker.
Jag kan ge tips om att va så mycket du kan med hundar försök lära dig ang klippa klor,kolla öron mm sen böcker då tycker jag att Anders Hallgren skrivit många bra böker :)
#1 Tack för tipset, jag tittade mycket på "Mannen som talar med hundar" så jag har lärt mig mycket av honom.
Har typ slutat titta på den nu för att det är samma problem med hundarna i varje avsnitt.. hunden skäller på andra hundar etc.
Ska köpa många hundböcker och en ask med Mannen som talar med hundar-avsnitt när jag börjar Gymnasiet! :)
2, det är få som värnar om honom kan jag säga, finns många "bakom kulliserna" på youtube där det andväns en del… Visst ser det bra ut men tror inte på allt du ser vill jag mer säga. Jag har inte gått efter nån mer än lärt mig just min hunds kropspråk samt läst böcker. Ska gå kurs men det är överfullt de kurser jag vill gå :(
Man kan enkelt låna böcker på bibblan det gör jag 2 har jag köpt o det är om djukdomar samt bra info hur man klipper klor rätt mm lite bra handbok kan man säga. Sen en A.Hallgren man sen lånar jag en del o läser.

Läs på om olika raser och välj den ras som passar bäst utifrån det intresseområde du har. Att välja en jakthund, tex, fast än du inte har planer på att jaga är inget jag rekomenderar.
Tyvärr väljer många sina hundar utifrån uteende, men det viktigaste är att välja utifrån intresse- och användningsområde.
Är det en Chow chow du vill ha så tycker jag du ska läsa på om den rasen, gå på utsällningar för att kunna se och träffa olika individer samt ställa frågor till chow chow ägare. Ett annat tips är att ringa olika uppfödare.
Du bör vara väl förberedd och påläst innan du skaffar dig en hund.
Gå på biblioteket och låna böcker om hunduppfostran, lydnad etc.
När jag var liten ville jag också ha hund, men på grund av min brors allergi så gick inte det. Jag satt på bibliotekets hundavdelning och läste böcker om olika raser, lydnad m.m. nästan varje dag tilldess att jag var 20 år gammal.
Så länge fick jag vänta innan jag kunde skaffa hund! ;)
#4 Jag vill inte ha en Chow Chow för att den är så söt och fluffig, dels det men också för att ha den som en sällskaps eller vakthund.
Det är ju det som den användes mest för förr i Kina i munkarnas tempel..
Men jag ska såklart läsa på jättemycket om rasen och bl.a om diciplinering och uppfostran och fråga någon Chow Chow ägare på Hundmässan detta år!
Ska dit med min kompis och titta på hundarna osv.
Tack för era råd.

#5 Jag menade naturligtvis inget illa med det.
Många gör det, men långt ifrån alla och som tur är, är du inte en av dem.
#6 Jag tog det inte på ett dåligt sätt iallafall :P
Tack! Jag vill verkligen det bästa för min framtida hund hehe ;)
Funderar på att köpa en hund från "Fun Hai's" uppfödning, hon har jättefina Chow Chow.
Jag siktar mig in på en Creme långhårig, hon har sådana.
Hennes hemsida kan du hitta på chowchowringen.com och sedan klickar du på Uppfödarlista :)