Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 5480 ggr
EmmaVarg
0

Hund som gör utfall mot andra hundar ute??

Jag har en hund, en Pudel . och när han ser andra hundar utomhus brukade han typ vara jättestressad,nervös och drar och skäller som en galning och totalignorerar mig tills han inte såg hunden längre, men nu har det blivit lite bättre, om jag vänder bort hans huvud och klappar och pratar lungt med honom precis när han sett hunden så lugnar han sig, någon gång har han även bara gått förbi utan att göra (nästan) någoting. men nu är det så att när jag tar ut Båda våra hundar, så blir han helst tillbaka till från början, han gör utfall, drar,skäller och allting och bryr sig inte alls om jag är där eller inte. annars är han jättelugn när han är hemma, lyssnar ALLTID på mig, följer efter mig överallt och om han typ ser mig gå till ett annat rum och stänga dörren så "piper" han och krafsar på dörren och ligger där tills jag kommit ut.

varför beterhan sig så ?
han har inte vad jag vet blivit skrämd eller ngot av någon annan hund ( och eftersom han blir "tuffare" när vår andra hund är med så tror jag inte det är därför)

för han gör aldrig sånt här mot katter, hästar eller fåglar.. :s

och så glömde jag skriva en sak, när han börjat skälla o så så är det nästan helt omöjligt att säga åt honom tills hunden inte syns till längre, förut brukade jag försöka "hålla bort hans huvud på "munnen" " men han bara vände bort och spännde sig och fortsatte, nu är jag väldigt noga med ifall det kommer hundar så vänder jag håll och går någon annanstans, eller vänder bort hans huvud INNAN hans ett hunden för att han inte ska göra sånt men jag VET att det inte är en bra lösning, däför vill jag ha hjälp för hur jag ska göra??  jag kan INTE skvallerträna, för jag har varken klicker, och han lyssnar inte bra på mig utomhus för han tycker "andra saker är viktigare nu" , och han äter inte godis utomhus ifall jag skulle belöna han, han tar dom i munnen men spottar ut det igen, även om det är hans favoritgodis!

NaimaG
0

Låter som att han är osäker. Det du behöver göra är att träna kontakt träning med honom. Du måste få honom att känna sig trygg med dig och skapa en god relation mellan dig och hunden och för att göra det kan du bla använda den sk fyrklöver-metoden som behandlar kategorierna mat, socialt, jaktlek och kamplek. När ni har en god relation och han känner sig trygg kan då påbörja kontakt träning. Det är viktigt att ni först har en god relation innan ni börjar med kontakt träning annars kan kontakt träningen bli en maktkamp istället.

EmmaVarg
0

#1 fyrklöver-metoden ?? :S

men hemma är han jättelung o asså inte alls som han är ute. hemma följer han efter mig HELATIDEN, till o med till toaletten och när jag typ ska duscha så lägger han sig utanför dörren o krafsar o väntar tills jag kommit o när jag typ sitter vid datorn så kommer han o lägger sig brevid  mig HELATIDEN o han gör allt man säger till honom på en gång och såå ja

NaimaG
0

#2 I hemma miljö känner han sig trygg. Det du behöver göra är att skapa en trygg miljö även ute för honom. Du måste få den trygga känslan han har hemma även med dig ut.

Fyrklöver-metoden används inom lydnadsträning, det är starten innan kan kan gå in på riktig lydnad. Med fyrklöver-metoden innebär det att skapa en god relation mellan dig och hunden för att han skall känna sig trygg. Den behandlar kategorierna mat, socialt, jaktlek och kamplek.

Socialt innebär fysisk kontakt där du kelar, kliar, klappar och smeker hunden. Du kan ta i hundens tassar, titta ögonen och munnen men allt skall göras på ett behagligt sätt och det är viktigt att du som ägare också är lugn inombords. Du kan också tala med hunden, även om hunden inte förstår så är människans ljudspråk viktig för hunden och tala alltid i lugn röst.

Mat innebär att du skall använda godbitar för att skapa en god relation. Hundar älskar godbitar och de älskar även givaren utav dem. Du kan även rangordna godbitarna dvs 1. köttbullar 2. korv 3. ost 4. frolic och 5. morot. Genom att göra detta kan du tex ge hunden en köttbulle när du passerat en hund utan problem och en morots bit efter att du torkat av hunden. Du belönar den alltså utifrån dess prestation.

Jaktlek innebär att jaga saker. Du kan exempelvis använda två bollar där du rullar ena bollen åt sidan framför dig, låter hunden ta den och visar du att du har en till boll då släpper hunden den bollen och du rullar den du håller i åt motsatt håll. Det är dock viktigt att hunden inte tar äganderätt över bollen.

Kamplek innebär den samma som draglekar där du låter hundens käkmuskalatur arbeta. Också här är det viktigt att hunden inte får ägande rätt på den leksak ni använder.

Alla dessa kategorier ingår i fyrklöver-metoden och skapar god relation mellan ägare och hund samt att du får bättre kontakt med hunden. När fyrklöver-metoden fungerar för dig och hunden känner sig stabil med dig och utstrålar lugn kan ni sedan övergå till att arbeta med kontaktövningar på passerande hundar.

För alla vuxna hundar så som valpar är det mycket viktigt att man har en god relation med hunden samt att den känner sig trygg med sin ägare ute som inne innan man börjar träna någonting. Att bara ge sig in i träning när hunden inte är trygg skapar bara lusten hos en hund till att ta upp en maktkamp och kan resultera i dominerande beteende. Eftersom din hund låter osäker gentemot andra hundar är det först och främst viktigt för dig att skapa en trygg tillvaro för honom ute. Omgivningarna utomhus är alltid påfrestande för en hund.

Maja2
0

"2 Att han följer dig hela tiden är inte så bra. Att han krafsar på dörren när du duschar och följer dig på toaletten är inte positivt. Du måste träna honom på att vara själv, öka hans självförtroende, jobba mycket med honom. Hur aktiverar du honom? Hur gammal är han?

Maja2
1

#3, skulle han känna sig trygg hemma, skulle han inte följa med in på toa, ligga och pipa och krafsa medans ägaren duschar mm. Han är i total avsaknad av ledare, och är därför otrygg. Så tror jag.

NaimaG
0

#5 Jag upptäckte att det stod det nu och min första tanke var "han söker uppmärksamhet vilket ägaren i sig inte bör ge honom när han 'tigger' om det". (Hade svårt att läsa den texten pga förkortningarna och stora bokstäver; synfel)

Maja2
0

ts, när du klappar honom så belönar du honom. Tänk på det vid hundmöten, du belönar fel beteende utan att tänka på det.

EmmaVarg
0

#4  han är ett och ett halvt år, inte heller kastererad om de säger dig ngt.

Jag tränar agillity , går långpromenader, han får leka med min systers och mina kompisars hundar lös ute ( så länge han inte springer iväg..) osv.

Maja2
0

gu va kul med agility :)  .. men till vardags då? hur tränas hans skalle? hjärngympa alltså? Tränar du lydnad, tricks, ledarskap? Inkallning, mm mm.

EmmaVarg
0

#9 ahaa, ja  massa tricks o inkallning o balans typ ,  http://www.youtube.com/watch?v=cnE0eoUdwgE

Maja2
0

kul film :)

träna på hundmöten. När ni möter en annan hund, ge honom en uppgift, sitt, ligg, eller nåt. Börja med att ha den andra hunden långt från er och gå stegvis närmare. Belöna när han gör det du ber honom om. Träna träna träna. Det är ett tips. Försök att använda röst och kroppsspråk och inte kopplet så mycket. Det kan krävas en hel del jobb.

och du, När du går på toa, visa honom att det inte är ok att hänga med in.

EmmaVarg
0

#11 jag har försökt att säga åt honom att lägga sig, men han bara vänder bort sig och ignorerar mig.