Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4428 ggr
Hannsi
0

Hane vs tik?

Vet att det är jätteindividuellt, men hur skulle ni beskriva "humörsskillnaderna" mellan tikar och hanhundar? Vad föredrar ni?

Letfors
0

Jag fördra tik! Tikar löper visse ligen 2 gånnger om året ingen av mina 4 tikar som jag har haft har påverkas av löpet så att de har märks i vardagen, en av dom letar valpar på nätter under skendeihet, men de vara inte så länge. Nakdelen med han hundar är att dom är glana ået runt, som tiken är bara konstig någon vecka mendan en hanna hela året. D eär på förslag med do nya Aglility reglera att man ska få tväla med löp tik och då försvinner de problemt.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Tangotime
0

Jag kan inte hålla med om att hanar är galna hela året. Jag har haft sex hanar och en tik och jag måste säga att jag inte vill ha tik så länge jag inte ska föda upp! Tikarna kan vara riktigt "bitchiga" och ibland svåra att ha ihop med andra tikar. Löper gör dom oftast 2gånger/år ibland fler gånger.

Jag tycker att hanarna är lättsammare och faktiskt trevligare i sättet. Visst kan dom bli jobbiga när grannarnas tikar löper, men jag har aldrig haft problem med det på någon av mina. Inte ens hanen som gick i avel och tyckte allt på fyra ben var tillräckligt snyggt för att para!

Men det är klart, vill man köra agility kan det ju bli jobbigt med hane om nya förslaget om att tillåta löptikar på banan, skulle gå igenom. Urkorkat förslag tycker jag personligen, men jag tävlar inte så för mig är det inget större bekymmer.

Taci
0

#2, du läste mina tankar! Jag håller med dig i allt du skriver.

Hanar (enligt min erfarenhet givetvis) är mer följsamma, och dessutom snyggare (då jag gillar det lite mer grövre utseendet.). Tikar kan vara helknäppa då de löper, o så får man styra upp med att ha byxa eller på annat sätt undvika blod överallt.

Det här med löptikar på agilitybanan håller jag också med Tangotime om, ren idioti.

[Hilo]
0

Tikar - Detta är min sista tik!
-löpen, jag orkar inte med dem!
Ändå har min tik som jag har nu, inga svåra löp alls..

Hanar föredrar jag.
Klart mer följsamma och lojala enligt min erfarenhet.
Lättare helt enkelt - och blir bättre ju äldre de blir.
Tikar kan jag uppfatta som lömska när ålderns höst gör sig påmind.

Så jag hoppas att inga fler tikar faller mig i smaken Flört

NaimaG
0

För mig spelar det nog ingen roll utan har mer med att göra hur hunden fungerar mentalt. Hundens personkemi måste fungera med min personkemi. Men utifrån min uppfattning är hanhundar lättare att arbeta med och har större fokus än tikar sedan vill jag också tro att hanar är mer uthålligare och har mer tålamod. Men eftersom alla hundar är olika är det svårt att säga exakt vad jag föredrar.

[Djurlinnea]
0

Jag tycker mer om tikar! Har en hane nu och han är jättejobbig då det finns många tikar som löper olika tider här i kring! Då ska han märka mer revir och pissar i liter! Det är så hanar brukar göra! Märka mer revir och vara jobbiga om det finns löptikar i närheten… Tikar är inte lika jobbiga… Dom löper ju men det är inte så farligt! Dom ska inte märka lika mycke revir som hanar… men dom är lätta att få lite små sura och vill oftast göra som dom vill! Men jag föredrar ändå tikar! Jag har inget emot hanar heller :) Men Jag gillar tikar lite mer än hanar ändå :) ;p

[Hilo]
0

En annan grej jag kom på nu, när revirmarkering kom på tal.
En hane är billigare och säkrare att kastrera än en tik.
Så just det problemet är lättare att fixa, än med en tik Flört

Tangotime
0

Men om man ska ta det här med revir pinkandet så är väl det en liten fostrings fråga också. Jag låter aldrig mina hanar springa och skvätta överallt en hel promenad. I det fallet tycker jag att det blir lite vad man gör det till. Däremot kan hanar av små raser börja pinka inne när tikar löper. Markerar i sitt eget hem så att säga, men då behöver tiken i regel varit hemma hos hanen innan för att han ska börja med det. Men mina små killar pinkar aldrig inne hemma. Däremot händer det att dom markerar inne hos min kompis som jag köpt dom två små av som har 5 tikar. Men herre gud, det finns ju kisse skydd Tungan ute

[Hilo]
0

#8 Inte bara små raser..

Tangotime
0

#9 Okej, det var mer än jag varit med om Tungan ute

[Djurlinnea]
0

#8 Det är klart! Det är väll ingen som låter sina hundar pissa hur som helst! Hanen jag har ska kissa på varje sten,grässtrå och där andra hunar varit :) Men man drar ju såklart bort han om han har pissat några gånger på dom senaste 100metrarna ;) Ofta tompissar dom ju bara för att märka revir :P :)

Hannsi
0

Det verkar ju vara väldigt blandade meningar och det var det jag misstänkte :) Själv har jag fått för mig att jag föredrar hanar eftersom, som många säger, oftast är lite jämnare i humöret. Nu ska jag visserligen åka och titta på en 4 månaders tik i helgen så man vet ju aldrig, kanske blir en tik trots allt! Får helt enkelt se och jämföra deras personligheter (ska hälsa på några hanar senare i veckan också).

Men hur pass jobbigt är det här med löpningen egentligen? Hur pass mycket "skvätter" dem? Måste de ha blöja på sig konstant under löptiden eller? Och, hur länge löper de vanligtvist?

[Djurlinnea]
0

#12 Vad roligt att du ska fara och kolla på lite hundar :D Min familj hade en tik som vi hade för 6 år sen och vad jag minns hade hon "Blöja" på sej när hon var inomhus…Och hur länge beror på jag tror våran tik vi hade löpte i ungefär 14-17 dagar tror jag. jag vet inte säkert eftersom det var väldigt länge sen vi hade en tik :p

[Hilo]
0

#12 Hur jobbiga de är, är väldigt olika. Min förra tik vart deprimerad, tikaggressiv, ville inte äta, inte gå ut, inte leka, och hon pep, KONSTANT i två veckor..

Min tik jag har nu ska "bara" ut hela tiden, och ska fram till ALLA hundar. Och hon är den lättaste jag haft i alla fall.

Tangotime
0

#11 Då förstår jag nog inte problemet.

[Djurlinnea]
0

#15 vad för problem? :S

Tangotime
0

Ditt inlägg #6

Jag tycker mer om tikar! Har en hane nu och han är jättejobbig då det finns många tikar som löper olika tider här i kring! Då ska han märka mer revir och pissar i liter! Det är så hanar brukar göra! Märka mer revir och vara jobbiga om det finns löptikar i närheten… Tikar är inte lika jobbiga… Dom löper ju men det är inte så farligt! Dom ska inte märka lika mycke revir som hanar… men dom är lätta att få lite små sura och vill oftast göra som dom vill! Men jag föredrar ändå tikar! Jag har inget emot hanar heller :) Men Jag gillar tikar lite mer än hanar ändå :) ;p

[Trojasmatte]
0

Jag har alltid föredragit tikar. Vi har nog aldrig haft större problem vid löp osv. Däremot har många av de hanhundar jag mött varit lite galna när en tik har löpt. Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt varför jag föredrar tikar. Jag gör det bara. Har mött några underbara hanhundar men tikarna gör mer intryck på mig. Tycker många hanhundar har varit så "borta" på något sätt men det kan ju finnas en massa orsaker till det. Vem som är ägare osv..

Karizma
0

2, Helt rätt!

Hanar kan funka bra med löptik med det gäller någ att lära sin hane i tid.  Jag känenr flera st som har tik och hane okastrerade o de mår bra vid löptid gör heller inte valpar. Tikar kan vara som sur kärring vid löptider. Hanar kan gå o vara sura med.

Finns kanon trevliga hanar och tikar, men jag är själv en tikperson varför, det vet jag inte riktigt Glad Våran tik är som vanligt när hon löper man kan träna som vanligt hon gillar inte en sniffande hane mer för att hon löper ne hon sätter ner sin rumpa.  Hon går bra med hane o tik.