Pappilon dödad.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/05/Papillon-dodad-av-varg/
Man blir så ledsen
Hur många gånger ska det hända igentligen???
Inte säkert att det ens är en varg..
Synd att det ska hända, men om man håller bra koll på hunden så..
Jag släpper i alla fall inte ut mina hundar obevakade på gården..
Så hur många gånger det ska hända, ja, det är väl upp till oss..?

Det är såklart jättehemsk för ägaren till hunden men när man släpper ut sina djur utan tillsyn så är det en risk man tar när det finns vilda djur och man hade ju dessutom sett varg i byn. Många katter som ut ensama riskerar tex av dödas av räven. Hemskt att det hände på den egna gården, där tänker man ju att hunden ska vara trygg, otäckt men det visar att man inte kan vara säker när man lämnar hunden ensam. Jag skulle inte heller våga låta mina djur vara ensamma på gården där det finns varg.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
hemskt för hunden ja
MEN tycker ägaren får stjylla sig sj, bor man i ett område där varg finns får man ha bättre koll på sina hundar å inte bara släppa ut dem hur som helst.
Att bara släppa ut hunden å inte ha koll, ja då får man stjylla sig sj, koppla hunden å gå ut i stället så e de så mkt säkrare för hunden.
Sen e de inte säkert de e varg som har tagit den.
Orkade dock inte läsa artikeln för tycker bara de e samma sak hela tiden. Ägarna borde fatta bättre än att slämpa ut sina hundar hur som helst…
Men alla hundägare där uppe e säkert glada då alla jägare vill döda vargen, hoppas ja att dem dödar björnanrna sen järven å senre räven å sist men inte minst alla öar å falkar. EFTER de ja då kan ni släppa era hundar utan dem blir dödade… hurra…
ursäkta men e ganska trött på såna rubriken men kände ändå för att skriva i tråden..
Synd för hunden men inte ägaren i alla fall.. å hoppas dem lär sig
#3 Måste hålla med dig lite.. Börjar bli lite tjatigt.
Allt går ut på att svartmåla vargen.
Det stod ju t.o.m. att det Troligtvis var varg..
Kan ha vart en räv, eller något annat.. en papillion är inte så stor..
4 kan lika bra vart en annan hund, det är de ingen som vet ELLER en människa, ja vi dårar kan oxå slakta djur så att de ser ut att en annan djurslag gjorde de… men men…
6 hahha ja visste de! ja då borde vi döda alla ute katter okcså då, sååå efter allt dödande dåå kan vi släppa ut våra hundaar å skita i om de händer dem nåt!
Jätte synd om ägaren och hunden, dem har ju säkert släppt ut den under hundens hela liv utan problem, och dem var kanske inte medvetna om den ny blivna varg reviret, och det kan ju även vara en strövar varg, då är ju alla hundar i fara.
Men olyckor händer, katter får tampas med alla möjliga vilda djur, för att inte snacka om höns, alla våra höns blev tagna av en mård eller nå liknanade. En bekants alla höns utom 3 blev dödade av en mård + att hon haft ca 5 rov fåglar som pajat hennes hagar å plockat under dan. Hur bra man en försöker skydda våra tam djur händer ibland olyckor. Synd men sant.
Sörjer dock med denna ägare och dess lilla hund. Hoppas hunden slapp lida.
Och hoppas dem idiotiska jägarna låter bli vargarna!
Jag vågar inte släppa ut min hund ens för en kvälls kissning som tar en minut utanför dörren utan koppel.
En annan fick hunden tagen 10 meter från ägaren på tomten. Ägaren stog i trädgården när han såg ett varg huvud sticka in genom häcken och bara tog hunden och stack. Gick blixtsnabbt. Fy sjutton.
Nja jag säger inte att det är vargens fel, har man bra inhängad trädgård samt kopplad hund ska detta inte inträffa. Men synd att det inträffa.
Skaffa en fet ovtjarka som livvakt till plutt-hunden…
Näe, men allvarligt talat. Det är hemskt att det hände, men varför skulle man släppa ut en papillon ensam? ska man ha hundar lösa på sin gård så tycker jag att det ska vara inhägnat område och gärna en flock på minst 2 hundar.
Med tanke på källan (jägarförbundet) så får jag snarare känslan av att de säger "varg!" snabbt som tusan för att rättfärdiga vargjakten… Vad vore bättre än att skrämma slag på människor som nu tror att varken deras husdjur eller barn går säkra för dessa "monster" som bara smyger in på gården, dödar och drar?
Jag tycker ni är lite små snäviga mot svenska jägarförbundet, det är väl bra att de informeras om. Så att dem som inte har vett nog är försiktigare med att släppa ut hundarna hur som helst.
Vargen har ju varit borta så länge att mycket folk tänker inte ens tanken att en varg ska dyka in på gården och plocka hunden. Alltså tycker iallafall jag att det är bra att de informeras om så att folk tänker en gång extra innan de släpper ut hunden ensam.
#11 En bekants Schäfer hane blev dödad av ett Lodjur alldeles vid husknuten för ca 6 månader sen, omedelbar död med utsliten strupe. Så kanske stora vovvarna need lite skydd dom med mot rovviltet. ;)
Jag tycker ändå att det är ganska så fel att spekulera direkt när det inte finns några direkta bevis för att det var just en varg som är den skyldiga. Det är inte bara att varna folk, det är att försöka peka ut vargen som ett problem.
Det finns t.ex. halsband som skyddar just de känsligaste områderna kring halsen. Sen om det skyddar så mycket mot varg, lodjur och björn är ju en annan fråga…
Och sist men inte minst (lite OT men…) så tror jag inte att en schäfer är den med störst chans att klara en fajt med ett lodjur. De är inte riktigt byggda för att slåss som vissa andra raser. Så det handlar inte om storleken, det handlar nog mer om rasen.
Trist, för både hunden och ägaren. Jag kan absolut tycka synd om ägaren, om denna inte skyller på vargen. För bara för att det står i tidningen behöver inte det betyda att ägaren ser det som någon annans fel än sitt eget…
Och man kan inte skydda sina djur mot allt, det är omöjligt. Framför allt om de ska få leva ett vettigt liv. Olyckor inträffar och det är extremt tragiskt för alla inblandade, men man behöver inte alltid skylla på någon. Som i ett sånt här fall, självklart ska man kunna släppa ut hunden på sin egen gård om man vill det (och den inte ställer till oreda för andra). Men i det här fallet hände något olyckligt, ren och skär otur. Det är sånt som händer, hunden hade ju precis lika gärna kunnat springa ut på vägen och blivit överkörd av en bil. Det är såna risker man tar som djurägare, framför allt när man släpper djuren lösa. Behöver man vara en dålig djurägare för det? Nej. Behöver man hata alla rovdjur, bilförare eller annat som kan vara fara för våra djur? Absolut inte!
Jag tycker mest det är förbannat trist att det ska behöva vinklas som att vargen är ett mördande odjur i tidningar jämt… Varför har folk så stora problem med just vargen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det där är ju lite hur man vill tolka saker man läser, vissa människor vill ju bara måla ut de värsta av vad de läser. De står frågetecken och att de mesta pekar mot att de kan vara varg.
De för väl gott med sig om de kan få folk att hålla reda bättre på sina hundar, då kanske man får läsa mindre sånt här. Dödas de tamdjur av något rovvilt där jag bor vill gärna veta de, av många skäl.
Ne jag syftade på din skämtsamma kommentar bara, skaffa livakt åt plutthunden, men de behöver nog större hundar med menar jag. :) Sen förstår jag inte varför du börjar prata om Schäfern å hur den är byggd osv, efterssom de väl ganska uppenbart att jag inte syftar på att en schäfer ska ha en bra chans mot ett Lo. ;)
Döda lovdjuren! dem hade ja glömt! såå nu utrotar vi alla lodjur så slipper vi dem hemska djuren efter som vi människor e dumm,a i huvuvdet….
ja jag e trött på alla dessa: nu döda vargen en hund å bllaaa blaaa blaaa man får stjylla sig om man släpper ut sina hundar..
samma sak Jägare med deras hundar, lär hundarna att undvika vargen i stället! de går att lära hundar det, då slipper man oftast detta med att vargen skyddar sitt revir å sånna saker…
#15 Men det finns ingen anledning till att spekulera alls! Innan de vet vem som dödade hunden så kan de skriva "Papillon misstänkt dödad av vilt" och så vart.
Haha, jag fattar… Jag missförstod dig bara. Min tanke var helt OT, men vara att ovtjarkan har fått så mycket uppmärksamhet och dessutom är avlad för att vakta sin flock (får eller annat) mot vilda rovdjur, inklusive varg. Alltså var min tanke att man borde ha en inhägnad gård eller åtminstone ha en flock lite "tuffare" hundar så att vargen inte känner sig frestad. Det handlar nog inte så mycket om att de ska kunna ta dem i ett slagsmål utan om att vargar är smarta nog att inte gå in och jävlas med en flock stora hundar som bor på en gård tillsammans.
(Det var inte heller menat att låta nedvärderande (plutthund), utan bara något jag kallar de mindre vovvarna jag känner). 
Fast även om man kan tycka att man inte ska spekulera så pekar de mot varg, vilket kan vara bra för folk där att veta. Kan ja tycka. ;)
Nee jag tycker inte de är nervärderade å säga plutthund alls, dem är ju små.:D Men många tror faktiskt att rovdjur inte vågar sig på stora hundar, bara för att dem är just stora. :) Åh så är de ju inte mena ja. :)
Ja de har du rätt i, en flock tro ja inte vargen besvärar sig med. :)
Jao, det var väl högst troligen en varg… jag tycker bara inte att vargen behöver någon dålig publicitet, det är nog där skon klämmer för mig.
Känner några som bor norrut och har sina hundar lösa på gården hela dagarna, men det är 5 hundar och en inhägnad tomt.
Jättetragiskt för hund och ägare!
Vill man vara säker på att ha sina djur kvar ska man inte lämna dem obevakade…
Jag skulle aldrig komma på tanken att tex släppa min i nån skog häromkring eftersom det finns gott om varg i trakterna… Förra året togs en jakthund knappt 2 mil från mig och både varg, björn och vildsvin har setts i skogen vi brukade gå i förut…
Min får bara vara lös med mig på våran bakgård (hyreshusgård) och på en liten äng där jag har full koll åt alla håll…
Jag anklagar inte vargen för att den tar ett djur.. Det är deras instinkt och de behöver ju mat de med. Det är ingen som serverar dem mat på fat 2 ggr/dag…
Vill man ha sina djur kvar så får man ha full koll på dem *min åsikt*…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Synd om äganen som förlorar sing hund men det behöver inte allt betyda vargangrepp, Det finns tråtts allt många andra rovdjur, Räv, grävling, lodjur, stora fåglar, andra hundar, björn, vildsvin, jerv, mm
Så tragiskt men det kan hända hur som hälst när som hälst.
Sen vill jag lite OT tippsa om dokument innefrån om vargjaten. Jag kan någonstnas förtå att man sjuter djuren n'r dom komemr till tomten. Men detta var ju ren idioti. Sätter ut masser med gifter, det sprider ju sig i näringskedjan. de gifterna kommer vi få i oss. Och när dom sen spränger gryt. det är ju fan itne bara vargar som använder dem. Tycker det är så sjukt!..
# 20 När man sitter i trädgården och har hunden 10 meter ifrån sej och man tittar på den. Och snabbt som blixten kommer vargen, tar din hund över ryggen och drar mitt framför ögonen på dej. Har man inte haft koll på sin hund då? I sin trädgård.
#21 Visst finns det massor av faror för hunden. Trafiken, svaga isar, klantiga hund ägare med mera. Örnar som tar till och med stövare! Punkterar lungorna på hunden med sina skarpa klor. Man kan inte skydda sin hund från alla faror.
Men man utgår väl ifrån att alla gör sitt bästa för att skydda sin lilla vän, eller har jag fel…?
Det du skriver om vargprogrammet är vidrigt. MEN man måste nog ta det med en nypa salt. Jag reagerade till exempel över att killen slängde in torrfoder i fällan. Vilken varg käkar torrfoder? Och vargen är för smart för att gå in i en trång fälla. Men viss har det inträffat att dom lagt ut gift. Vidrigt.
Men ni som läser det här. Det här är inga jägare, det är krimminella störda människor och jag skulle inte vilja vara i deras sällskap ens för en minut. Riktigt läskiga personer. Nu läste jag en insändare att dom troligtvis har fått tag på en av dessa personer.
#22 Ingenstans i artikeln står det att ägaren stod 10 meter från hunden och tittade på den… Det står att han släppte ut hunden på morgonen och den inte synts till efter det…
Så du kanske ska läsa igenom artikeln du länkar till innan du klagar på mina kommentarer?
/Ingalill
#23 hon syfta nog på att det lika gärna kunnat hänt även om ägaren hade vart nära.
#24 isf borde hon skrivit det… jag är ingen tankeläsare som kan läsa tankar…
jag kommenterade efter vad hon länkat…
/Ingalill
#22 Jag skulle vilja höra om ett sånt fall, där en varg kommit in på tomten och tagit en hund när en människa varit med ute. Känns som en väldigt liten risk att det skulle hända…
Det är ju för övrigt inte ens säkert att detta skedde på gården, ägaren sa att hunden aldrig lämnat gården på egen hand (hur de nu vet det om de släpper ut hunden utan ständig tillsyn). Någon gång ska ju vara den första… Den kan ju mycket väl ha förföljt något vilt en bit in i skogen. Sen står det även att de hittade päls och blodfläckar vid sök med spårhund. Om hunden togs av vargen på tomten, varför fanns det inte blod där…?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tror inte detta hände i en trädgård. Ne, det är för mycket hat mot varg tyvärr. Jägare skjuter ju av för mycketi skogarna o visar glatt upp sina offer. Satt och såg i Jakt eller vad tidningen nu heter hemskt o se rävar,järv,mink,iller,lo katt ne fy..
26, håller med dig där helt klart.
ja det blir så då man skaffar hund mat istället för hund… ankelhundar hör hemma i stan där det värsta som kan hända e att dom blir uppätna av grannens katt
#26 vi har räv vandrar runt på våran gård hos pappa, vanligen i skymning å gryning. Dock bor vi med skog och äng runt oss så det e ju jätte bra ställe för räv att bo på, men våran katt ha klarat sig alla år från räven. Dock gick första mötet med huggormen inte lika bra, blev veterinär, men sen dess har hon lärt sig sin läxa ;)
Bor man med vilt runt husknuten betyder inte att våra djur kommer dö och är man oftast ute med djuren håller sig vilt bort, oftast, men ibland vågar dem ta vår djur framför näsan på oss. Olyckor händer, dem är ju trots allt bara djur
Jag blandade ihop en annan tråd jag lagt in. Håller på att leta reda på länken till den där hunden blev tagen mitt framför ägaren. Hittad en annan i så länge.
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=425353&context=60321
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=425095&context=60321
http://webnews3.textalk.com/pl/article.php?id=417849&context=
#29 Räv och varg är absolut inte samma sak! Rävar är vanligt att ha in på husknuten, springer över vägar och liknande. Vargar är betydligt mer skygga, så de två går inte att jämföra.
#30 Fast där framgår det ju inte om ägaren var ute på tomten själv, han kunde ju lika gärna sett det från ett fönster. Hoppas du hittar den andra länken snart, skulle vara intressant att se. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Den här länken var lite intressant. Har igentligen inget med tråden att göra… men men.
http://webnews3.textalk.com/pl/article.php?id=401853&context=
http://webnews3.textalk.com/pl/article.php?id=398521&context=
Nu får jag tyvärr ge upp. Jag har letat igenom hela web tidningen och hittar det inte. Jag vet att jag satt in det i en annan tråd, men har ingen aning om var
Måste ta hand om mina vovvar nu. Men ska leta igen senare.
Jag tänkte på en sak…
Är det inte olagligt att släppa sin hund lös utan tillsyn ens en gång? Jag menar, det är ju sommar nu och man får faktiskt inte släppa sin hund lös hur som helst! Jag tror inte lagen gör skillnad bara för att det är en liten hund… och jag tror inte att en kanin t.ex. skulle bli mindre rädd för en liten hund heller.
Ägaren har i sånt fall brutit mot en lag, som enligt mig är väldigt viktig. Husdjur måste hållas under full uppsikt - särskilt under den här tiden när vilda djur har ungar!!
Hade jag släppt ut min schäfer hade det troligen blivit ramaskri, men alla papillion/chihuahua/yorkie-typ av hundar kommer minsann undan med precis allt. Ta in i affären, släpp lös, låt bli att uppfostra… Jag är så trött på det.
#34 på din gård får du släppa din hund lös.
#35 Utan att ha staket eller något alls? Då kan man ju släppa sin jakthund på sin egen tomt fast den kanske springer bort…
Jag vet att det finns mycket gråzoner - man får ha hunden lös om man har 100%, så jag antar att man kan ha den på gården också om den inte springer bort eller jagar. Eller åtminstone så kommer ingen att bry sig.
Men ändå… att släppa en hund utan någon inhägnad runt gården och utan någon tillsyn… i sånt fall tolkar jag lagen som att hunden var lös i naturen, för det finns ingenting som hindrar den från att störa vilt.
#36 som jag fattat det får jag ha min hund lös på min gård, lämnar den gården bryter jag mot lagen men så länge den stannar på gården är det ok.
#26 I din egen trädgård får du ha hunden lös hur du vill.. Det är ju din privata mark.
Men lämnar den tomten så blir det genast olagligt…
Så har man inte staket så bör man ha sån pli på hunden att den håller sig kvar hemma;)
/Ingalill