Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7712 ggr
Hannsi
0

Student + hund?

Jag misstänker att många av er som har hund pluggar eller har pluggat och min fråga till er är helt enkelt - funkar det att ha hund samtidigt?

Om man pluggar ett heltidsprogram - har man ändå möjlighet att umgås med sin hund och inte lämna den ensam mer än 4 timmar om dagen? Vet att det varierar väldigt mycket från program till program, men hur ser det ut för er?

Om jag hade skaffat en valp nu - hade det tycks sig vara ok att börja plugga till hösten i så fall? För tillfället har jag lite kvällsjobb men inget riktigt fast, vilket innebär att jag har massvis med tid för en liten hundvalp. Jag bor hos min mamma som också är jätte hundintresserad och hon ställer gärna upp som passare de dagar hon jobbar hemma (ca 2 dagar i veckan för tillfället, ev mer till hösten). Till hösten kommer jag ev. flytta ihop i lägenhet med en kompis men skulle det behövas så finns min mamma som dagmamma om det skulle krisa.

Vad tror ni? Är det idiotiskt eller kan det gå? Och hur ser era "dagssituationer" ut?

Mexxie
0

Jag skulle inte skaffa hund om du inte var säker på hur det kommer bli. Vet du inte hur långa programmen är, så är det nog tyvärr ingen idé, faktiskt.

Det kan bli helt fel tider - du har inget att göra på morgonen och är fullbokad hela kvällen.

Skulle inte chansa, tyvärr.

Sen med ekonomi, det är inte så att det funkar för alla.

Kakan81
0

Vi fick hem Emil i början på augusti. Mannen hade lite semester kvar och jag skulle inte börja skolan (student på sista året) förren till september så vi fick en lugn start.
När jag började skolan visste jag att jag skulle in två gånger i veckan. Det blev lite pusslande med Emil men mannens kusin ställde upp något enormt och Emil trivdes och trivs bra hos henne. Nu skriver jag uppsats och är hemma mest hela tiden.

Det funkar bra att ha hund och plugga tycker jag, men det är bra att veta schema före så du vet hur pass mycket hjälp du behöver.

marinelady
0

Jag studerar och har hund, tidigare hade jag pendlings tid på ca 2h varje dag och det funkade då också men det är ju en fördel att bo nära som jag gör nu :).

Mina tips är:

1. Köp inte en valp om du inte har extremt gått om tid eller partner som inte jobbar och då menar jag under en 1års period..sen så slipper du hela tonårsperioden, och det går att hitta helt underbara vuxna hundar som du kan forma.

2. Var noga med att den individ du köper faktiskt är helt OK i övrigt (veterinär kontroll innan köp för att spara utgifter =).

3. Var lite realistisk och säg att hunden skall klara 6h själv i slutändan, för det är mer realistiskt som student.

4. Räkna ut en budget för din "hund" innan köpet, ex. mat och försäkring, för mig kostar hunden ca 200-300kr i månaden och då är försäkring 111kr.

5. Kolla att ditt boende accepterar hund, och skaffar du valp, kolla att det inte är lyhört, att din roomie inte är känslig för "olyckor" på golvet med jämna mellanrum.

6. Skaffar du valp så kommer du inte kunna arbeta och plugga samtidigt under första året om du inte utnyttjar andra människor hela tiden. Och det är ju din hund eller hur så varför skulle andra vilja vakta DIN hund.

7.Var beredd att på få säga nej till mycket som hör till student livet, exempelvis fest från klockan 3 till 5 på morgonen, sova hela dagen, kunna åka bort enkelt (du har alltid ett djur att ordna plats för eller fixa så någon annan får sköta det, och ska någon annan sköta det tycker åtminstonde jag att personen ska ha betalt!)

8. Var beredd på många promenader varje dag, i alla väder och någorlunda regelbundet. Jag lånade ut min hund till ett par vänner som studerar och för dem var det just promenerandet som knäckte deras önskan att bli hundägare.

9. Var beredd på att få slita lite extra för att hinna hem på lunchen och rasta din lilla pärla som antagligen ligger och snarkar högt i din säng när du kommer innanför dörren och har inte saknar dig ett dugg.

10. Försök att fixa med andra hundägare ett system av byte av tjänster, du tar deras hund när dom  behöver det och dom tar din när du behöver hjälp.

Läser du lärarprogrammet i Umeå så läser du heltid men är i skolan i regel mellan 10- 15 förutom på VFU perioderna. Så för mig funkar hundägandet bra och skulle inte byta bort det för alla sovmorgnar i världen. Men visst kan man sakna att spontant bara ta ryggsäcken och resa bort över helgen..

#1 Det är knappast ett problem att vara ledig hela morgonen och fullbokad på kvällen :) då gör man ju allt med hunden på dagen och sen gör man det man måste på kvällen med plugget.

Problemet kommer när du är bokad mellan 10-15 och sen ska jobba mellan 17-20.. jag har haft dom perioderna och antagligen kommer folk skjuta mig men då tar jag ut hunden på en rejäl promenad och matar henne på de där 2h och sen åker jag och jobbar.. men det är väldigt få dagar detta har hänt. Tack och lov är min hund om något självständig.

Men jag tycker det är okej för att jag måste jobba för att kunna förse min hund med mat och husrum, så de 2 kvällar i månaden som blev så tråkiga för min hund får hon ta. Hårt och elakt kanske mång tycker men inte jag..

tsset
0

Få se nu… du tänker dig en valp nu där du och mamma "delar ansvaret" tills hösten då du börjar plugga, och då kommer du ha rumskompis (som jag antar är villig att ställa upp på hunderiet?) som kanske läser något annat med andra tider, och din mamma kommer finnas i närheten om det krisar?

Känns bra mycket mer genomtänkt än för många andra, ska du plugga i närheten av där du bor nu så röstar jag för att du redan nu finner en eller två, kanske tre, antingen hundägare som du kan byta tjänster med eller som är villiga att ge hunden en promenad och lite sällskap då och då. Både nu i början, ja, se om hundarna kommer överens, och framöver, så det inte blir världens stress veckan innan.

Kolla också hur dagarna brukar se ut för de program du tänkt dig; är det mest kvällstid, mycket självstudier, är det som mest i början eller är det jämt fördelat över åren?

Tror nog att det kan gå rent tidsmässigt, var bara noga med att börja ensamhetsträningen i tid så hunden klarar några timmar tills den blir över året. Det är lite för mycket begärt av en sexmånaders, nog för att de kanske klarar ensamheten och är rumsrena, men blåsan klarar det inte då den inte är så pass färdigutvecklad.

Lycka till :)

[helenal]
0

Jag skaffade hugo när jag va student, men min mormor passar honom alltid så han är aldrg hemma själv.!

Hannsi
0

#3 - tack för ditt långa och mycket intressanta svar! Mycket tänkvärt. Jag känner att jag verkligen har funderat igenom allt och ser ingen anledning till varför det inte skulle kunna gå - jag är hästägare sen flera år tillbaka och är van vid att ha mycket ansvar och vara tvungen att lägga tid på mina djur, något som jag i 99 % av fallen ser som ett rent nöje! Så jag antar att lösningen blir att jag helt enkelt får TA mig tid nu i början (vilket inte är några svårigheter med tanke på min arbetssituation) och sen när hösten kommer oc jag får schema så ser ja helt enkelt till att få dagarna att passa för min lille vovve.

#4 - Du har fattat helt rätt :) Jag ska kolla upp ordentligt hur pass mycket skoltid som behövs läggas och vilka övriga förutom min mamma som är intresserade av att ställa upp som "hundpassare" vid nödfall.

KickanW
0

Jag har hund och är student. Skaffade henne som valp när jag visste att jag skulle vara ledig ett drygt halvår framåt.

Nu pluggar jag en kurs där jag endast har tre schemalagda lektioner i veckan, och på högst två timmar per lektion. Jag bor tillsammans med fem personer så om jag måste vara borta längre finns det nästan alltid någon hemma som kan rasta henne. I värsta fall har jag hundvänner och släkt relativt nära som kan passa också.

Hannsi
0

Fler som är studenter och har hund? Eller har varit? :)

SaraC
0

Jag har pluggat på heltid i 3,5 år nu och har haft hund hela tiden. Nu läser jag visserligen på distans, men vårt schema har alltid sett likadant ut som för dem på campus. Har aldrig haft en dag med mer än sammanlagt 5 timmars schemlagd undervisning per dag. Alla föreläsningar kan dessutom även campusstudenterna välja att se över nätet istället om de vill. Det har varit lite olika mellan olika kurser, men oftast har vi haft 1-2 seminarium på 1½-3 timmar i veckan och 1-3 föreläsningar på samma tid varje vecka.

Eftersom jag för det mesta har väldigt fria dagar börjar jag oftast med skolarbetet lite senare och sitter lite längre på eftermiddagen, det passar mig bättre. Går upp och tar en morgonpromenad med hunden någon gång vid 8-10, då är vi borta 1-2 timmar. När jag kommer hem äter jag frukost, kokar lite te och börjar med arbetet.

De gånger (några per år) jag måste till högskolan eller när jag haft praktik får hunden vara hos mormor, mamma eller syster om inte sambon är hemma.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NaimaG
0

Jag pluggade heltid när jag hade min tidigare hund men trots att jag bara hade föreläsningar 3 ggr/vecka i cirka 4 tim/gång blev det oerhört mycket att ha hund samtidigt. Det fanns de gånger som jag, god forbid, blev tvungen att hoppa över en föreläsning för att Koncentrera mig på hunden. Det plus mycket annat vid sidan av blev för mycket för mig och jag blev tvungen att avbryta mina studier medan jag låg efter med ett halv år.

I dag har jag fortfarande hund dock inte samma men är däremot fastanställd. Min rekommendation till dig är att du väntar tills du har en stadig tillvaro och ett jobb. Hundar är som barn de tar både tid och pengar.