Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 2564 ggr
Annarex
0

slutar spåra om han får?

Jag har en amstaff på två år.

Han har stuckit sen han var ca ett år, även om det är löptikar så är det mer intressant o spåra, vi bor mitt i skogen med vildsvin o råddjur, harar, älgar osv. har även andra hundar som inte sticker. han är verkligen superduktig med sin näsa !

hans pappa är viltspårschampion,

tror ni om man började sån kurs med viltspår, o han fick ha på sig sele o spårlina o allt det där, tror ni att han slutar sticka då? så han lär sig o spåra när han "får" el hoppas ni fattar vad jag menar, vore kul om nån svara som har haft det här problemet:)

tacksam för svar!

Glad

Karizma
0

Jag hoppas du får bra tips för jag är intresserad på höra lite om detta jag med :)

Annarex
0

hihi det hoppas jag me :)

Nikkis
0

Nej tyvärr, jag förstår faktiskt inte alls vad du menar?

Vaddå "Sluta spåra om han får?", vaddå "Slutar han sticka om han får sele + lina på sig", vaddå löptikar? Obestämd

Annarex
0

han spårar som tusan, vi kan inte ha honom lös, om man börjar lägga egna spår med blod, klövar osv, o sen tar man på honom sele o allt det där, så han kanske kan lära sig att han endast får spåra när han har det där på sig?

Taxelina
0

Om du lär honom att sele och spårlina säger, att nu är det spårning på gång. Och då vet han att allt det förknippas med just spårning.

Men han kommer nog sticka för dej ändå. Det är nog en och annan lydnads kurs som gäller för er tvåFlört

Lycka till.

tsset
0

Nog för att han troligen kommer gå utmärkt om ni tar en viltspårskurs med honom, men det kommer troligen inte hindra honom från att dra ändå.

Varför inte utnyttja det faktum att han plockar upp spår så lätt? Jag har en spårtokig hund som jag länge körde bara inkallning med. Så fort han fick upp något så stoppade jag upp honom med ett "hit". Nog för att det funkade felfritt men det blev jobbigt i längden, mycket spår och djur i vårt närområde!

Lärde honom istället att skvallra på de spår han hitta och det har varit kanon! Jag behöver inte längre hålla koll på honom för att stoppa upp i tid utan han springer direkt till mig när han hittar ett spår(rådjur, räv, älg, hare osv.). Sysselsätter honom rejält också, han får använda nosen och spåra, och de spår han hittar blir en signal för arbete och att komma till mig.

Googla på "skvallerträning" för att se vad det är och hur man kan gå tillväga, i korta drag är tanken att hunden när den ser/känner det man vill att den ska skvallra på så ska det fungera som en signal för att göra något annat, oftast ta kontakt med föraren/gå till sidan. Så för min hund är det - Spår -> kontakt med matte -> godis/lek/spårkommando. Gör alltså samma sak på sånt vi ska spåra, att få spåra är ju självklart en av de bästa belöningarna. Men då åker sele och lina på först(om det inte redan är på)! ;)

Rekommenderar även koppel/lina på hunden tills den klarar av att gå lös utan att dra efter något spår! Ju fler gånger hunden får möjlighet att göra fel och dessutom belöna sig själv för det, desto svårare blir det och längre tid tar det att jobba bort.

Karizma
0

6, bra tips.

4, inne på blandrashundar i fokus finns det ang svallerträning hur man gör/lär hunden detta. Tror även det är en video på detta och under månadens tips/trix

Mischa
0

Nej, han blir inte automatiskt "lydigare" i allmänhet för att han får spåra, spåret för honom är belönande  så självklart kommer han fortsätta göra det.

Däremot är det ju en utmärkt aktivitet att fokusera hans viltintresse på.

≧◔◡◔≦

pippa__
0

Viltspårar du me din hund så berikar du ju hundens jaktintresse. Resultatet av det hela blir ju att varje gång din hund spårar MED dej så får den belöning vilket den inte får när den spårar på egen hand.

Viltspårar med mina 4 gånger i veckan och det har dämpat deras jaktbehov betydligt =)

Zebben
0

Jag håller helt med pippa_

Hunden har ju ett behov (i ditt fall spåra upp och föllja) får den inte utlopp (berikning) för det så kommer den ju försöka göra detta på eget bevåg. Om Du som ägare ser till att berika Din hund så kan hans jaktintresse absolut minska och självklart i samband med träning (rekommenderar skvallerträning) kunna gå lös utan att dra iväg på egna hyss.

På så sätt, precis som Pippa_ säger så är det ju dessutom tydligare för hunden när den gör fel. Den får inte spåra utan Dig utan MED.

Men då får man ju också se till att erbjuda den den berikning som krävs. Man behöver kanske inte börja med 4 ggr i veckan som pippa_ s hundar behöver.  Men gott och väl kanske 1-2 ggr i veckan och ge det lite tid och se hur han reagerar.

Zebben
0

#9 Hunden får ju iof belöning även om den drar i väg och spårar även utan matte. För själva spårandet är ju belönande isig. Men han slipper en arg matte när han kommer tillbaka Tungan ute