Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1950 ggr
Schniigel
0

Sätta fart på systemet

Någon som har något tips på hur man får igång kiss och bajs "systemet"?

En av mina hundar har precis legat inne på djursjukhuset en vecka (dyrt!!!) och sen blev den andra sjuk med samma symptomer så veterinären sa att vi skulle sätta henne på samma diet (i/d) men nu är det så att hon har kissat en gång på två dagar och inte bajsat alls men hon är fortfarande pigg och busig!

Dom får en skål med vanligt vatten och en med risavkoksvatten med buljong i för att dom verkligen ska få i sig tillräckligt mycket vatten.

Mischa
0

Motion kan få igång tarmarna…

≧◔◡◔≦

dragonstar
0

har ingen erfarenhet av hundar ennu men kanske att du går påromenaderna där hunden brukar göra ifrån sig och kanske där handra hundar gör det.

Allmänt går ju magar igång av en promenad.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Taxelina
0

Parafinolja. Och motion.

Men eftersom hundarna har varit under veterinärvård borde du ringa och fråga om råd där innan du gör något.

Hoppas det löser sej.

Schniigel
0

Pga smittorisk så har vi tre "punkter" som vi promenerar runt på men veterinären sa att vi inte skulle vara ute så mycket med dom dels då pga smittorisken men också för att dom inte är tillräcligt friska för längre runder :/

Taxelina
0

Att dom inte kissar kan tyda på att dom inte fått tillräckligt med vätska.

När jag har en hund som behöver dricka mycket brukar jag lägga ner en liten liten godis i vattenskålen. Då dricker dom upp vattnet för att komma åt godiset. Annars brukar jag ha en stor spruta som jag sprutar in vatten i munnen mycket ofta.

Nyp hunden i nackskinnet och se hur skinnet ser ut när du släpper taget. Flyter skinnet ut har den hyffsat med vätska i kroppen. Flyter det inte ut måste hunden ha vätska på en gång, då den håller på att torka ut.

Vad har dom för sjukdom?

Schniigel
0

Blodig diarre, kräkningar och stora kisspölar innomhus - Det var så det började med den gamla hunden så henne fick vi åka in med henne för hon var väldigt trött och uttorkad.

När hon kom hem igen så fick den andra hunden blodig diarré och började kräka men nu så har hon som sagt var inte kissat/bajsat på länge.

Ingen av dom är speciellt uttorkade längre, lite så därför har vi extra skålar med både vanligt och "gott" vatten och jag har sett att dom har druckit av det..

Taxelina
0

Oj då, stackars er. Fy sjutton vad jobbigt både för dina hundar men också för dej.

Hoppas dom kryar på sej snart.

Då kan jag nog inte hjälpa dej med fler råd. Det låter som om hundarna får den bästa ompyssling dom behöverSkrattande

Krama vovvarna från mejCool

Schniigel
0

Tack så mycket! ja jag hoppas verkligen att dom blir bra snart.

Den gamla hunden var ganska pigg för sin ålder och smal/normal hull men nu har hon blivit hängigare och man känner hennes ryggrad/revben jätte bra så jag vet inte om detta är slutet eller om det bara har tagit mycket på henne att vara sjuk :-/

Karizma
0

8, Stackars vovvar o hoppas de snart är pigga o krya. tar ju så hårt på äldre hundar så hoppas att gammligen snart är sig själv även den yngre :)

marinelady
0

Vad har dom haft för sjukdom?

Schniigel
0

Blodig diarré och kräkningar

marinelady
0

Mm tänkte mer om det var typ Parvo eller liknande iochmed att du skrev smittorisken… det är de enda som jag kunde komma på som var stora varningstecken kring smitta.. vet dom vad de är som orsakat de hela?

Schniigel
0

Nej nej men eftersom min ena hund har smittat min andra så gör jag det för att vara på säkra sidan, veterinären sa att dom bör undvika varandras avföring så då känkte jag att det var bra och jag inte "spred runt det" i stan (tar ju självklart upp efter mina hundar men ja)