Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1386 ggr
Thyra4
0

Livmodersopperation vid 10 år++

Jag har en Golden-tik, som är 10 år. hon har aldrig haft valpar och nu har hon löpt i drygt en månad. Senaste löpet var för 1,5 år sedan. Var hos Veterinären igår och hon gav tabletter så att löpet skulle ta slut och sen skall vi kastrera henne (alltså ta bort livmodern). Kan jag få lite åsikter här om hur jag skall göra. Skall jag utsätta henne för en sån stor operation vid hennes höga ålder??

Hon är inte särskild påverkad nu, förutom att hon "låter" lite när hon lägger sig ner och ibland när hon bara ligger ner. Kan hon ha ont??

Mischa
0

beror på hennes "skick".

≧◔◡◔≦

Vattnadal
0

Vi har gjort denna operation på en omplaceringsgolden, som var gammal och överviktig. Hon blev som ung på nytt av operationen. Är din hund i gott skick, dvs inga stela leder eller andra åldersymtom skulle jag operera. Är hon sliten och gammal redan, skulle jag nog välja att låtab henne somna in istället.

Det gäller att se till hundens bästa, och strunta i hur man mår själv. Tyvärr är många veterinärer mest intresserade av liv till varje pris. De får betalt av människan, och ser oss som kunden, när det är hunden som borde ses som kund och den som sätts främst.

Låter hon, dvs grymtar när hon ligger ner, kan hon ha ont. Å andra sidan kan de börja bli pratiga med ålderna. Jag skulle nog välja mellan operation, medicinering till nästa löp och då fundera igen, eller låta henne somna in. 10 år är ju egentligen inte mycket för en golden, så är hon pigg, tycker jag att ni ska operera. 6 v konvalecens, sen är hon "fit for fight" och redo för ett aktivt liv igen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Thyra4
0

Tack för svar. Träffade idag en goldenmatte, som hade en 10-årig tik, som hon opererat för tre veckor sedan för de här besvären. Det hade gått så bra. Det ger ju hopp. Jag får lyssna till vad veterinären säger.

En annan fråga är ju om Agria kommer att ersätta kostnaden. De har inte svarat ännu.

Veterinären ringde just nu och tyckte att våran Sally var i sådan bra kondition, att en operation var att föredra.

Thyra4
0

I måndags togs livmodern och äggstockarna bort. De var fulla av cystor, så det var nödvändigt. Vi fick med oss Sally hem samma kväll, men det var jobbigt. Hon hade tydligen sån smärta, så hon kunde inte ligga ner utan hyperventilerade hela natten. Ingen av oss sov. Vi försökte massera henne och klappa om henne. Hade kontakt med veterinären under natten och fick komma tillbaka på morgonen. Då fick hon morfinplåster och morfinspruta, så natten har varit lugn och hon vilar för det mesta. Nu ser vi fram emot att hon skall piggna till och få njuta av ålderdomen.

Taxelina
0

Hoppas allt går bra med din tik. Det är alltid jobbigt med en ny opererad hund, men det blir bättre och bättre för varje dag ska du se.

Pyssla om henne ordentligt nu.

Lycka tillSkrattande

Thyra4
0

Tack Taxelina. Hon mår bättre i dag, så vi är hoppfulla.

Taxelina
0

Det var skönt att höraSkrattande