Hur vänjer jag hunden?
Hur vänjer jag hunden vid att ha en overall?
Jag har satt på overallen och gått. Dom första metrarna har hunden gått lite lustigt för att den är ovan, men sen har det gått fint!
Om hunden är mycket osäker eller rädd så får man ju ta det lite lugnt och succesivt vänja hunden men det har jag aldrig varit med om att en hund varit rädd för en overall.
#1 provade sätta på den, i början hoppade han fram, sen stod han still, försökte locka med godis, då gick han några steg, sen vägrade han att gå alls.
Tog ut honom och tänkte prova gå ut å gå en sväng, han gick över gatan, sen var det stop, inte ett steg till. Provade att ta bort bakdelen så han bara hade framtassarna i och baken fritt, men nej, han vägrade totalt att gå. Dock sluta det med att när jag satte ner honom inne la han sig ner med overollen på och ville bli kliad på magen ;)
Jag hade nog faktiskt dragit med honom en bit och sagt att "nu går vi!" Om inget fungerar så hade jag kollat om ett vanligt täcke fungerade bättre. Men jag hade inte gett upp om jag bara kom över gatan:-)
#3 nej jag drog med honom några meter, men då var det verkligen drog XD
Han har ett vanligt täckte, men blir han blöt om benen och det är kyligt eller blåsigt ute börjar han skacka, därför vi skaffa overoll då dem täcker benen ;)

Ett typiskt Cesar Millan-tips:
Se till att hunden är trött och undergivet lugn när du vänjer in den. Korta stunder till en början. Beröm och godis när den förtjänat det. Kanske måste du börja med att vänja hunden vid overallen utan att ha den på sig.