Från 3 till 2 ggr/dag?
Våran valp på fem månader får i dagsläget mat tre gånger per dag. Jag undrar när det är dags att byta till två gånger istället? Och hur man på enklast sätt gör det? Självklart ska han ju fortfarande ha samma mängd per dag :)
/Christine
Jag tycker det är för tidigt att börja med 2ggr per dag när valpen bara är 5 månader.
Min hund är snart 11månader och äter fortfarande 3ggr per dag. Det skulle inte funka för honom att bara äta 2ggr då han alltid är hungrig. Så 3ggr per dag kommer han alltid få äta.

Beror på hur mycket träningsgodis den får under dagen. Tränar man mycket så motsvarar det ju tredje målet. Det är bara att plocka bort mitten målet tycker jag, ev kan man styra ihop kvällmålet och lägga det lite tidigare.
Jag gav stor del av maten under träning, jag kan dock aldrig plocka bort morgon och kvällsmålet för då tycker min herre att han inte fått dem, så jag ställer alltid ner en skål om än det bara är några kulor kvar annars cirkulerar han i köket och är ledsen 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Min var 8 månader när hon började få 2 ggr om dagen. Jag började gäöra så att jag ökade på morgonmålet lite och kvällsmålet och sedan fick hon lite mitt på dagen tills det var så lite att det inte var lönt att ge henne det mer. Men hon få ju alltid lite godis bitar då coh då.
Lite olika åsikter här alltså ;) Men hade väl tänkt att göra som #3, att man minskar lunchen och ökar på dom andra successivt. Men väntar några månader till då, satsa på att han äter två mål/dag lagom till han är ett år då kanske..?
/Christine

Ja det beror nog mycket på en själv vad som är bäst 
jag tyckte att det var omständigt att ge valpen mat flera gånger per dag så jag vara snabb med att plocka bort mål nummer fyra och tre. Men jag är hemma hela dagarna då jag studerar och tränar mycket när jag tar paus, så hunden får ju i sig mat motsvarande ett tredje mål iaf. Idag fick han faktiskt ingen mat serverad, vi tränade upp hela dagsransonen och han var inte missnöjd över att inte få mat is kålen som har brukar bli. Men jag är en sån som ofta vill plocka bort maten helt och hållet för att ha hög motivation då jag tränar och belönar gärna med mat ist för onyttigt godis om det funkar på hunden. För hundens del så tror jag varken att det är bättre eller sämre om den äter två mål jämfört med tre mål i din hund ålder.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus