Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2115 ggr
Surviver
0

matråd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, som några av er känner till så blev jag hundägare i förrgår. Vi fortsätter ge honom samma mat som han fick när han var hos uppfödaren. (Pedigree junior) vad jag inte riktigt förstår är hur jag ska dosera den. det är en tabell på påsen som på ena sidan går på ålder och på andra sidan på vikt. om man följer den ska han ha 160 gram. efter är det en bild med flera skålar på och där står det 3 i "Troys ruta" menar dom att han ska ha 160 gram tre gånger om dagen eller att man ska dela upp 160 gram på tre gånget tror ni? 160 gram är ju inte så mycket men samtigit är han inte så stor heller… Jag fattar ingenting. Hoppas att jag inte blir fullständigt idiotförklarad för att jag frågar.

Min andra fråga är vad ni rekommenderar för foder till honom när vi ska byta eller tycker ni att det är ett bra foder?. Jag har fått för mig att foder man kan köpa var som helst typ ica å så inte är lika bra som andra men det kanske bara är något jag fått för mej.

Faxlin
0

Foder som man köper typ på ICA är inte lika bra som andra foder. Jag kan bara berätta lite om vad jag tycker om just ditt foder.
Vi hade det under många år (samma märke) till våra hundar. Rätt som det var blev min hanhund extremt sjuk. Vi letade fel hur länge som helst. Både veterinären och jag. Inget kunde vi få fram. varken med prover eller annat.
Så tog jag kontakt med foder företaget som berättade att de bytt recept på sitt foder. Och då bytte jag foder och hunden blev frisk.
Så jag litar inte på dem längre.

Numera kör jag med det enda foder han fungerar på. Doggy.
Det köper jag hos granngården. Men skulle det krisa så går det att få tag på i ICA butiken med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Surviver
0

Ok, kan vi börja så smått med att gå över till Doggy redan nu eller behöver han något speciellt valpfoder, eller doggy kanske finns som valpfoder också.

//hundmatsnovis

nattfrost
0

Det enda torrfoder jag hittat som mina hundar fungerar på är Royal Canins foder. Tidigare körde vi med en blandning av färskfoder och torrfoder för att jag skulle få ut det som behövdes av hundarna.

Jag har inte provat men jag tror inte att mina hundar skulle klara en säsong på Doggys foder

Kristina-
0

Mina hundar äter Pedigree torrfoder. Valpen Pedigree- Junior och den andra vanlig Pedigree för vuxna hundar. Min Golden som jag hade innan i nästan 14 år åt oxå Pedigree torrfoder och han var frisk i hela sitt liv. Men när han var valp/unghund var han ofta dålig i magen och jag testade många olika foder innan jag testade Pedigree på honom, det tålde han bra och han blev bra i sin mage. Han fick fortsätta äta det resten av sitt liv.  Det foder som är bra för den ena hunden, kanske inte är bra för den andra. Äter hunden ett foder som den mår bra av finns det väl ingen anledning att byta tycker jag iallafall !

Vattnadal
0

(# 3 Du har visst provat doggy. När vi fortfarande bytta av och till, så hade vi en säck doggys energy, och plåtmagarna som aldrig reagerat vid foderbyte tidigare, var lösa i magen (lösa, inte diarré) i 2 v, så vi slutade snabbt.)

När man väljer foder, så tittar med dels på vad man har råd med, men även vad hunden behöver. En valp ska ha ett valpfoder beserat på rasens storlek. Det finns speciella foder för storväxta raser eller för små, då de växer olika och kräver olika sammansättningar. 

Man kan även titta på innehållet., Själv föredrar jag köttbaserade foder framför spannmålsbaserade. Står kött eller köttmjöl först i innehållsförteckningen, så är det den största ingrediensen. Står det ris, spannmål ed, så är det mindre köttmängd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
0

Jag rekomenderar det relativt nya fodret Orijen. :) Snacka om bra köttinnehåll! :)

mariatingsund
0

Det finns telefonveterinär 0900-100 51 61 de kan säkert råda dig. Hundar är olika känsliga mot olika ingredienser, de flesta foder innehåller vitaminer och mineraler, men billiga foder kan innehålla allt skräp de maler ner från slakt. Vet ej om det är så bra idé att använda sådana. En hund blir ju som en familjemedlem och då snålar man ju inte med det. Byter du Pedigree då välj ett sådant foder som du verkligen litar på istället för att byta en gång till och en gång till och en gång till.Glad

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maja
0

Våran lillkille (11 veckor) äter Doggy Junior och får 2 dl (uppblött med 2 dl vatten) fyra gånger om dagen.. Han är väl ungefär lika stor som Troy skulle jag tro!! :)

Zebben
0

#8 Varför blöter ni upp maten??

Vattnadal
0

Vi blöter oxå maten till hundarna. Vi häller dock på vattnet precis innan de ska äta, så att det fortfarande är knaprigt.

Raksha för att det ska ta längre tid att äta. Samma anledning till Piro och Vidar, men även för att de ska få i sig mer vätska. Huskytikarna kan vara lite fjompiga och vägrar äta när det är vatten ibland, men perioder när vi kör mycket med dem försöker vi lura i dem så mycket vatten vi bara kan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kerstinjoh
0

Vi har övervägande haft Doggy till alla våra hundar, Det har fungerat bra. Doggy, ibland blandat med lite "människo-mat". Det har fungerat jättebra för de hundar som har hamnat hos oss.

TinaH
0

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Marylojs
0

Jag skulle aldrig ge min hund den spannmålsbaserade skitmat som finns att köpa på ICA. Hundar ska ha ett foder anpassat för deras matsmältning, och med det menar jag ett köttbaserat foder.

ANF gillar jag skarpt, men inom fackhandeln finns en uppsjö bra foder.

Malin-A
0

men om en hund mår bra av den mat den får och är god i hull och päls så spelar det ju ingen roll vilket foder den får, det där är nog individuellt från hund till hund, ett foder till min hund kanske inte alls passar någon annans….

Faxlin
0

#14: Mycket bra skrivet. Hundar är individer de med.

Jag använder som sagt var Doggy Orginal till min hane som jag har nu, för det är det enda foder vi hittat som han inte blir dålig av. Därför kör vi med det.

Då tiken levde fick hon RC och Nutro blandat då hon fungerade bäst på det.

Man måste se til sina individer och inte haka upp sig på annat som andras åsikter och ens plånbok.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Chessan
0

Du skrev att du itne viste vilken mängd han skulle få av det fodret som uppfödaren hade gett av, och det enklaste sättet är att fråga uppfödaren vilken mängd som är bra, om nu tabellen är mysko

Alex
0

Kolla med uppfödadren om mängd, eller gå lite efter tabellen och lite efter din egen känsla/syn (hundens pigghet, hull mm). Sen så ser jag ingen anledning till att byta foder om det fungerar bra för din hund och det finns att köpa i närheten av dig? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

Aquila äter Royal Canin tror jag med lite a-fil på

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Surviver
0

Vi bytte foder en månad sedan, han äter Eukanuba Puppy Large breed nu. Vi tycker att det har blivit stor skillnad på honom, han är mycket blankare och finare i pälsen, piggare och "bättre i magen" än med Pedigree då hade han typ konstant diaree.

Alex
0

#19 Okej, så bra att ni hittade ett passande foder. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

För att svara på doseringen du frågade om, så brukar det vara så att dom menar doseringen per dag. Men då har jag köpt mitt foder på zoo ( Royald canin) finns både till valp och vuxen. Så står det 160 så dela upp det på fyra ggr per dag med typ lite fimjöllk eller välling och som sagt mycket vatten. Lycka till med den lille Glad