Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1582 ggr
bblomquist
0

Cykla med hund

Hur långt kan man cykla med en hund som inte är super aktiv , mer normal aktiv. skall man träna upp hunden längre och längre sträckor eller köra rakt på? Skulle man kunna cykla 1 mil? eller ska man stanna och ge lite vatten, eller skall man ha hunden i korgen halva eller mer?

[Hilo]
0

Jag cyklar inte en mil med min lilla.
Man ska ju inte köra slut på hunden, och en vattenpaus är ju nödvändig.
Jag vet inte hur långt vi cyklar, men nu i början av "cykelsäsongen" blir det kanske 10 minuter/ gång..
Sen klarar hon en kvart - 20 minuter efter uppvärminng och träning.Glad

SaraC
0

Cykla kortare sträckor i början och öka efter hand. Tänk på att rasta och värma upp hunden innan och sedan varva ned och stretcha efteråt. Absolut stanna och erbjuda vatten! Och såklart tänka på att inte cykla när det är varmt ute.  Med en vältränad hund kan du säkert cykla 1 mil, men ha den med i korgen så här i början och släpp ned den en kortare stund som ökas på eftersom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[lottaeriksson]
0

Alltså, gällande drickpauserna, är ni inte rädda för att hunden ska drabbas av magomvridning? :S

[Hilo]
0

#3 Utan dem kan de ju få både värmeslag och bli uttorkade.. Jag stannar ju inte vid vägen och låter hunden dricka, utan tar en vilopaus…

[lottaeriksson]
0

#4 Alltså, det beror ju på. Jag har alltid gjort så att jag tränar en hund succesivt i längre sträckor, och när jag är ute stannar jag endast en gång, då både jag och hunden tar oss en rejäl paus. Oftast stannar jag vid en sjö, så hunden får doppa sig och dricka. Men då är jag också väldigt noga med att vänta minst 30 minuter innan jag sätter mig upp på cykeln igen, och så hunden fått lugna ner sig. Dock beror ju detta på sträckan såklart, jag stannar inte för paus om det är kortare sträckor på nån enstaka kilometer jag cyklar. Och jag cyklar inte heller under dagen då det är varmt.

Jag kan ha fattat detta fel också, men jag fattade det som att man stannade flera gånger och hällde i hunden vatten? Tungan ute

Yessica
0

Tänk på att om du ska strecha ska du helst veta hur du ska göra. Det är ganska lätt att göra fel vid stretchning. Jag stretchar inte mina hundar av den anledningen att jag vågar inte, ifall jag skulle göra fel.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Hilo]
0

#5 Haha, nej nej nej! Stannar en gång om det behövs, och då är det en vila på en låång stund också Glad

dragonstar
0

Hur strechar man hundar? Finns det kurser att gå i det? =P

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.