Basenji?
Någon som har erfarenhet av den här vackra rasen? Hur är den i psyket, är det en trevlig hund? Är den "trogen", självständig, glad? Vill gärna ha era spontana åsikter om den här hundrasen :)

Kitobonito, vart är du:P
känner en uppfödare utav rasen :) hennes hundar är iaf väldigt trevliga och fina :) men har ingen större erfarenhet utav den :P
- Den joddlar och skäller inte. Antingen är det det gulligaste man hört eller det hemskaste ljud i hela världen.
- En av de finaste raser jag vet.
- Men väldigt självständig.
- Har tyvärr bara träffat instabila individer
- Inte mera insatt än så

Tack för era svar! :)
Främsta anledningen till att jag är lite nyfiken på basenji är att den är allergivänlig (har en lite känslig bror och pappa), väldigt vacker och perfekt storlek. Dock har jag aldrig träffat någon i verkligheten så jag kan inte riktigt uttala mig om hur de är. Har läst en del på internet har den en ganska så hög jaktinstinkt och jagar gärna efter saker så man måste hålla den kopplad hela tiden. Någon som vet ifall detta stämmer?
Jag jobbar med hästar vilket innebär ganska långa dagar i stallet, hur tror ni att en basenji passar till detta liv? Någon som har erfarenhet? :)
#5 Artikeln #1 länkade till är jättebra och ger svar på flera av dina frågor, läs gärna den och ställ dina frågor i tråden där.
Har aldrig hört att basenji skulle vara allergivänlig, hur menar du då?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 Tack, den artikeln var jättebra! :)
Så vitt jag vet så är den en av de mest allergivänliga då den dels är väldigt renlig av sig och dels så skäller den inte (tydligen reagerar ofta allergiker på något i salivet när hunden skäller eller något i den stilen). Om det stämmer vet jag inte, men vet att många uppfödare anser detta.
7är det pälsallergi din pappa o bror har eller är det saliven det är jätte olika på det sen ska man skaffa hund trots detta (vi gjorde det) så åk till en uppfödare o låt dom som är känsliga gossa o grejja med hundarna se iband märker man snabbt i bland kan det ta flera timmar innan dom märker av. Kan man ta med handuk o "torka" hundarna med denna o sen be dom ha denna handuk i närheten gärna som halsduk. Tål man det tål man den rasen man var o häsla på iaf dom hundarna. Har flera tips hur man minskar sin känslighet :D Våran son tål helt våran blandis softis är det i henne.