Motion i dagens samhälle?
Jag vet att folk i dagens samhälle motionerar sina hundar för lite. Dem får gå ut och gå och bajsa och kissa, och sen kanske ligga på gården resten av dagen och njura av solen. Många hundar mår bra med bara detta, endel behöver lite träning för hjärnan för att må bra och får då det lilla extra.
Men igentligen finns det många svensson-svensson familjer som har hundar utan att träna mycket, tävla, eller gå långa promenader och dem flesta hundarna mår ju bra.
Men det jag tror vi missar då är musklerna, vi tränar dem inte fysiskt, själva går vi på gym, men vi glömmer våra hundars fysik.
Så jag å en kompis pratade om det dem har i USA, löpband. Om vi kan gå på löpband för att få muskler, varför inte låta våra hundar göra det också?
För speciellt barn familjer kan ju husse/matte ha svårt att kunna gå så jätte långt med hunden då dem inte kan lämna barnen själva, men har man löpband hemma kan man ju träna hunden där och behöver banen nåt kan man bara sluta träna hunden tillfälligt och göra det och sen gå tillbaka med hunden :)
Kanske lite luddigt inlägg? Men det jag vill få fram är att många hundar får för lite fysisk motion pga olika saker. Vora då löpband så fel?
Jag ressonerar så här, kan man inte motionera eller aktivera en hund skall man heller inte ha en hund. Att sätta den på löpband och motionera den på det sättet, ok kanske ett bra allternativ men man ska ju inte ha en hund bara för att ha. Har man barn och inte har tid med hunden, omplacera den då istället.
Jag resonerar på samma sätt som NaimaG. Kan man inte ge hunden den motion den behöver så ska man heller inte ha hunden. En hund ska inte behöva bli lidande för att man har barn.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag säger som NaimaG, om man inte kan motionera/akrivera hunden så är man inte en lämplig hundägare. Med det inte sagt att man ska omplacera hunden för att man får barn och inte orkar/hinner med hunden. Allt för många omplacerar på blocket för att de har blivit föräldrar- som att det ena utesluter det andra. Som vuxen bör man tänka efter innan hundköpet om man verkligen har tid och engagemanget som en hund kräver.Finns många smårbarnsföräldrar som tävlar och tränar aktivt med sina hundar så det måste till viss del vara en prioriteringsfråga. Visst är det tungt att vara småbarnsförälder, men det finns barnvakter, två föräldrara till barnet och barnvagnar att styra ungarna i.
Löpband skulle jag kunna se som en tillfällig lösning om jag bröt lårbenshalsen annars skulle jag aldrig ställa hunden där. En hund behöver få komma ut och nosa och göra sånt som berikar dess liv. Vi människor kan avra nöjda med att gå på gym, sätta oss framför TV:n och läsa en bok. En hund njuter inte av sånna saker. När den är inne sover den och väntar på att få komma ut och vara hund.
Skulle du ställa barnen på löpbandet hemma istället för att låta dem gå ut och leka, bygga kojor, sandslott och kasta kula? Det handlar ju inte bara om motion utan om att få frisk luft, intryck och berikning. Sånt som är naturligt för en hund.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Catnap skrev ett mkt bra inlägg!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#1 inte så jag menar, men hur många har inte hund i dagens samhälle? Hur många av dem tror du går ut å går mer än 1h/dag? Hur många av dem hundarna mår dåligt pga det?
Jag vet av erfarenhet flera hundar som får gå max 1h/dag, 4 av 10 får lite träning utöver det för att må bra, och 8 av 10 har en gård att vara på resten av dan om dem vill. Dessa hundar mår bra, är glada, friska, krya och aktiva.
Dock behöver dem ju fysiskt motion, men ägaren kanske är nybliven mamma, eller liknanade. Och hinner då inte den fysiska motionen, då vore ju inte löpband fel. Hunden mår inte dåligt utan löpbanadet, men löpbandet hjälper till att bygga muskler.
+ jobbet, man jobbar från 8.oo-16.oo. Hunden går 30 min på morgonen, 15 min på lunchen, 15 min när man kommer hem, sen ska man laga mat, ev göra läxor med banen, ev träning med banen, sen ska hunden ut 30 min igen. Och så lägger man sig 22.30. Tid för att gå långa promenader för en vanlig svensson svensson finns inte alltid.

#5 Istället för att då masa sig till gymmet som många människor tydligen göra så tar man en lång promenad med hunden så får båda motion samtidigt. Motion är viktigt för både småbarnsförälder och djur 
//Angelica
#2-#3
Snälla läs noga innan ni svarar!
Dem hundar jag tänker på är goa glada familje hundar, som får gå ca 1h/dag, får vara med familjen resten av dagen, endel har tillgång till trädgård att vara i. Endel behöver lite träning för att må bra och får då det.
Men alla dessa hundar är glada, friska, pigga och aktiva. Dem mår inte dåligt av det.
#6 jag anser att en hund ska få gå 2-4h/dag. Inte för att den mår bättre av det, men vargen går mer än 1h/dag.
+ att det är svårt att hitta barnvakt varje dag/kväll, har man ett löpband hemma att själv gå på e det ju lättare med barnen ;)
#5 Varför skall man ha en hund om man har omständiga förhållanden även om man har löpband? Jobbar man tuffa tider och är nybliven mamma osv och har knappt tid till en hund varför då äns äga en hund? Man har ju inte en hund för att ställa den på löpbandet och tyvärr måste jag nog säga att ett löpband kan göra mer skada än nytta. Fyra tassar på ett rullande löpband som även kan ha en tendens att tvärstanna, ingen risk jag skulle ta.

Men du skriver ju själv
_
"Men det jag tror vi missar då är musklerna, vi tränar dem inte fysiskt, själva går vi på gym, men vi glömmer våra hundars fysik._
Så jag å en kompis pratade om det dem har i USA, löpband. Om vi kan gå på löpband för att få muskler, varför inte låta våra hundar göra det också?
För speciellt barn familjer kan ju husse/matte ha svårt att kunna gå så jätte långt med hunden då dem inte kan lämna barnen själva"
Då förstår jag nog inte vad du menade i inlägg ett om du menar att hundarna redan får vara ute tillräkligt mycket och är nöjda men ändå måste gå på löpbandet? Varför behöver de löpbandet då??
Men nej. jag tycker att alla hundar ska får komma utomhus tillräkligt mycket för att bygga och bibehålla musklerna.
//Angelica
#9 tuffa arbets tider? det jag beskrev är normala arbets tider :P
Varför omplacera en hund som inte mår dåligt eller lider?
Vad har du gått på för löpband? :O
#10 så du tror att en varg går 1h/dag?
Jag verkar tyvärr vara ensam om att tycka en hund ska få gå 2-4h/dag. Och bara för att den är nöjd betyder det inte att det är tillräckligt.
Men men ;)
#11 Fråga ett, scenariot du gav med 1tim/dag är inte nog för en hund anser jag. Fråga två, jag anser bara att har man inte tid till att motionera hunden mer så är det kanske bättre att man hittar ett nytt hem till den eller sätter prioriteringar. Fråga tre, jag jobbar på ett gym behöver jag säga mer.

Nej det tror jag inte, och jag tro inte att det är två guldlockiga vargar som ligger och sover i soffan heller *haha*
Jag tror att du får svårt att få din hund att röra sig lika mycket på löpbandet som en varg, det tar nog mycket tid att som ägare stå brevid under så lång tid. Dessutom är en löpband inte särskillt mjukt och skonsamt för lederna. När jag springer på sånna har jag bra skor. Det är bättre för hunden att gå utomhus i varierad terräng. Tror att det för hunden är mycket tråkigare att gå där än att gå utomhus. Ommna vill bygga muskler på ett bra och skonsamt sätt borde simning vara bättre. Kankse köpa ett watertreadmill istället om utomhus inte duger?
//Angelica
#14 då frågar jag dig, hur ser din dag ut med hund+jobb+vardags liv? Tidsmässigt asså ;)
Sen är jag så fundersam, vi låtar ju hunden simma för att få motion, oftast skadade hundar, men vissa har det som kompliment till motion, det är inte fel att ta ner hunden i en pool och låta dem simma för motion, skulle jag låta min hund simma i min pool 3-4 gånger/vecka skulle ingen här tycka det var fel.
Men låter jag han gå på löpband 3-4 gånger/vecka är det fel?
Dem i USA gör det ju för att dem är för lata för att gå ut, å så får det ju dock aldrig bli!

skulle du orka stå brevid din hund i tre timmar medan den gick på ett löpband?? Gud vad tråkigt. Jag är övertygad om att hunden skulle tycka att det var tråkigare än att ligga och göra ingenting.
Jag förstår inte varför man inte har tid att gå med hunden några timmar per dag om man har hund, någon daga kanske det blir kortare. Men man kan ju gå till och från dagis med hunden, skaffa en dagmatte som kan ta ut hunden medan du är på jobbet osv.
De som simmar gör det ofta i rehab syfte eller att bygga muskler skonsamt för en äldre hund som har ont. Poängen är väl egentligen att hunden vill röra sig utomhus och det är det som är naturligt för den. Så den kan lukta osv.
//Angelica
#15 nej våra tamhundar är ju inte vana vid lika mycket motion, men dem är vana vid mycket motion ;)
Varierad terräng, dem som bor i stan då? kanske kan ta sig ut i skogen bara på helget, löpband e ju mjukare än asfalt ;)
Hm, uppfina promenad skor för hunder :D skulle ju vara bra när dem saltar vägarna och om hunden går mycket på asfalt :D
#16 Jag jobbar heltid, dagtid, min man jobbar heltid nattetid där har du svaret :).
#19 om ni skiljer er, omplacerar du din hund då?
#20 Nej, då skaffar jag hundvakt vilket skulle bli min far som är pensionär.
#21 okey, det som är grejen, alla kanske inte har en far som kan gå långa promenader med ens hund ;)
#22 Nej men det finns alltid hundvakter och hunddagis. Personligen tycker jag att man skall se på andra möjligheter innan man tar beslutet om löpband. För människan är löpband ett bra träningsredskap men liksom alla träningsredskap är också löpband farliga och då inte minst för en hund som enklare kan göra ett felsteg eller snava på ett rullande band.

Att gå tre timmar varje dag på asfalt är nog inte ultimat, nej. Nog får väl de flesta hundar komma ut i skogen eller något frilutsområde regelbundet. Jag bor i centrala Umeå och jag är dagligen i skogen med hunden, finns ett fint promenadspår 20 minuters promenad väg från mig och jag är omgiven av parker och skogsdungar.
Måste bara fråga dig. Anser du att det är likvärdigt att låta hunden gå utomhus i tre timmar där det finns dofter, intryck m.m som att låta hunden gå på ett löpband inomhus? Tror du verkligen att hunden uppskatter dem båda lika mycket?
Istället för ett löpband så finns ju hundvakter eller doggywalkers.
//Angelica
#18 Nämn en svensk stad där det bara finns asfalt och det är omöjligt att hitta terräng som lämpar sig bättre än löpband.
För det finns inte, jag är t.o.m. tveksam om det finns någon sådan stad i världen.
Stadshundar är alltså inget undantag.
Jag håller i övrigt med de första talarna. Och har man hund får man allt prioritera, jag ser flertalet barnfamiljer och nyblivna föräldrar, även ensamstående, som dagligen är ute och går med sina hundar längre turer, och dessutom motionerar några gånger i veckan. De prioriterar och anpassar sig, det är inte omöjligt att skapa sig tid om man vill. Och går det inte, näe då ska man nog inte ha kvar hunden över huvud taget, för hundens skull! Löpband kan aldrig ersätta motionen hunden får av att själv röra sig i det fria! Det är inte bara benen som ska röra på sig, hunden ska själv avgöra hastighet, tempoväxlingar, miljöunderlaget ska variera och dofter och synintryck ska finnas för att träningen ska bli optimal och hunden må bättre av motionen. Att springa på löpband kan göra hunden smalare och bättre konditionsmässigt, men den blir aldrig lyckligare.
#23 ja men vet av erfarenhet att många hunddagis går ca 10-15 min varje promenad, sen får hunden vara i hundgård resten av tiden. Och det räcker inte enligt mig.
Men stannar hunden eller snavar åker den ju bara av bakom, å då tanken är att den ska gå gå det ju inte så fort ;)
#24 Jag har svårt att ta mig till bra skogar, så det blir tyvärr mest assfalt och gräplättar för oss.
Nej, men att gå 1h/dag och sen resten av tiden på gården. Lägg på löpbandet för musklernas skulle då, inget negativt. Men man kan ju strunta i löpbandet. För hunden gör det ju ingen skillnad ;)
Det är inte frågan om att gå MINDRE utan frågan om att ha som innan+löpband ;)
men vet av erfarenhet att många hunddagis går ca 10-15 min varje promenad, sen får hunden vara i hundgård resten av tiden. Och det räcker inte enligt mig.
Nu har jag inte hunnit läsa alla inläggen. Men jag kan ju bara se till mig själv. Vi har 3 hundar och ibland hinner man helt enkelt inte med så mycket man skulle vilja. Det är en period när barnen är riktigt små som det kan bli tufft och hundarna kanske inte kan få allt man vill ge dom. Man kan inte omplacera en hund bara för att man inte hinner med den just då. Herre gud vad hundar skulle byta hem ofta då! Vet man att det är en kortare period får man försöka göra det bästa av situationen! Då kanske ett löpband hade varit bättre än att vara utan löpband. Folk måste ju trotts sitt hundägande få skaffa barn osv utan att man ska behöva omplacera sina andra familjemedlemmar. Skillnad är ju om man tappar intresset för hundarna och inte orkar motionera dom pga det. Då kan man ju börja fundera på varför man ska behålla hunden.
Däremot tycker jag INTE om löpband som ersättning för promenader. Men det var å andra sidan inte det TS pratade om.
Sedan skall vi inte tala om faran ett löpband gör för en hund. När hundar är varma så flämtar dem och drägglar, dräggel på löpbandet gör inte bara bandet halt utan kan också stanna bandets motor likt ifall du spiller vatten på ett band. Hunden kan snava, bandet kan tvärstanna, hunden kan göra felsteg genom att råka sätta ena tassen utanför och vipps har du en hund med brutna ben, den kan få tassarna under bandet, bandet kan få överslag och öka av sig själv osv. Människan använder löpbandet i veto om riskerna, därav finns det oftast nödstopslina och två till tre stop knappar och hunden har inte tillgång till någon av dem.
#27 bra skrivet, det jag ville få fram ;)
Själv skulle jag dock ville kompletera mina motioner om jag någon dag bara hinner gå 2 timmar, å min hund är van vid 4 liksom ;)
Men det får inte ersätta dem dagliga promenaderna, det är viktigt ;)

#29, 27
Okej. Om det verkligen inte är istället för några promenader och promenrandet blir lidande så skulle det i tanke kunna vara okej under en viss period.
Lite OT men om det blir vanligare med löpbanden så tror jag faktiskt att hundar i sverige kommer att få mindre promenader. För att det blir enkelt att ställa dem på bandet.
Sedan så tycker jag att föräldrarlediga föräldrara inte gör annat än att gå med barnvagnar så det borde ju passa bra med hundens behov om att röra på sig så under den perioden. Men det verkar snarare som att behovet är under tiden man jobbar och barnen är barn. Det är en ganska lång period…
//Angelica
#28 Om man ska vara rädd för allt som kan skada sin hund kan man ju inte släppa dom ute heller då. Det finns ju massvis med saker dom kan skada sig på i skogen. Snava över,trampa snett på osv. Om man nu skulle välja att komplettera hundens motion med ett löpband lämnar man ju den inte ensam. Man håller koll och dreglar hunden så hemskt får man väl hänga en handduk under hakan på den.
#28 ang blött på bandet vet jag inte hur det funkar.
Som jag sa, snavar den glider den ju bara ner bakom, lägg en mjuk kudde där om du är rädd att det ska göra ont. Dem kan snava på assfalt också å det gör nog ondare ;)
Asså bandet har aldrig tvärstannat för mig :S
Dock är dem band jag gått på ganska nya…
Hur bryter den benet om den sätter tassen utanför, fattar inte den biten? hunden lär ju snarare förlora balansen och glida av eller hoppa av…
Hur får den tassen unden bandet, den ska ju gå mitt på?
Men du som ägare är ju med helatiden, så händer nåt är det ju bara för dig att tycka på stop knappen, och förhoppningvis står du ju och är beredd att trycka på den.
Googlade på "hund på löpband" och hitta där det finns flera stycken att köpa just för hunden, många självs dock för att ägaren ska slippa gå ut i regn och rusk :(
Dock kan man ju köpa dessa istället för såna för människor ;)
Även en länk:
Hundgym
"Ett bra komplement till er övriga träning"
http://kungligahundar.se/getpage.asp?do=%7BEDB1EE14-4B48-4CBE-AFA6-6A43E01FB11F%7D
Såg INTE säkert ut :S
#31 Motion ute i naturen är väll ändå hundens natur. En hund vet knappast hur man skall hantera ett löpband och att något händer på ett löpband är större än ute i naturen. Var och varannan dag ser jag människor snava eller göra illa sig på löpband och det säger mig mycket om vilken risk en hund skulle löpa av att använda ett.
#32 Dem löpbanden kan jag gå med på men löpband avsedda för människor skulle jag aldrig sätta till en hund av många anledningar.
#33 För mig gör det ingen skillnad om det är hundens natur. Den kan göra sig väldigt illa i skogen hur som helst. Ett löpband lär man ju hunden gå på och visst kan den snubbla, men jag anser i alla fall att risken är större att hunden skadar sig i skogen, eller för den delen på gångvägen bland glas bitar och annan skit. Men jag vet ju inte hur dina skogspromenader ser ut heller. Du kanske bara går på grusvägar och stigar? Jag går rakt ut i skogen, bland stock och sten.
#35 Så du skulle sätta hunden på ett löpband avsedd för människor i veto om att banden på dem inte är tillräckligt spända, de har en brant lutning, bandet täcker inte hela gåytan osv?
Ska det vara band skall det var sådana #32 visade, dock gillar jag inte grindarna.
#36 hitta ett bättre löpband :)
Detta: http://shop.textalk.se/se/articleimage.php?id=5704&image=625004&fullwidth=0&fullheight=0
Från: http://www.hundgym.se/
På deras sida finns det att läsa, ska inte ersätta promenaderna, men som komplement ;)
Mot fetma på kastrerade hundar bl.a som lätt får vikt problem :P
#37 That's more like it 
Den varianten gillade jag mer. Här är en annan som skyddar hunden på sidorna och hindrar den från att trampa just vid bandets kant.
#38 ja den såg ju också bra ut, visste inte ens att dessa fanns, Om vi säger att man använder en bra sån, skulle du då se det om ok till kopliment vid promenaderna? ;)
#39 Absolut, så länge man avstår från banden avsedda för människor och så länge man inte sätter hunden där istället för att gå ut.

Jag har inte orkat eller hunnit läsa igenom alla inläggen.
Men Rafflan; Hur tusan tänker du egentligen?
Ska en hund kuta på ett löpband i 3-4 timmar?!
Då vet du uppenbarligen INTE mycket om fysträning för hund!
Att kuta på ett löpband så länge - vilket inte ens är ngt sanna atleter gör! - är oerhört påfrestande och slitsamt.
Vill man bygga muskler eller behålla en god "standard" fysik på sin hund kan man LÄTT få det gjort på den timmes långa promenaden.
Man kan då t.ex kasta föremål upp/ner för backar, i kuperad terräng, upp för berg/klippor som inte är livsfarliga.
Låten hunden simma i ett par minuter i någon närliggande sjö och allmänt låta hunden få trava på i sin egna takt utanför någon skogsstig bland t.ex blåbärsris. Då lyfter hunden opp på tassarna och voilá! Hunden jobbar då både med sitt flås men också mycket med sin kropp.
Det ger en hund betydligt mky mer att få lyfta på tassar och rygg än att släpa fötterna på ett löpband!
KVALITET framför kvantitet!!!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
#41 jag håller med dig, på en timmes promenad hinner man träna sin hund en hel del. Jag tror faktiskt att många hundar INTE får 3-4 timmars promenad per dag, men mår alldeles utmärkt ändå.
Jag uppfattade det som att låta hunden springa på löpband kanske 15-30 min eller något sådant. Hade inte räknat med 2-3 timmar och om så är fallet återgår jag till det jag skrev i #1.
#41 var har jag skrivit att dem ska gå på löpband i 2-4h?
Vissa gärna det. Jag har sagt "jag anser att en hund ska få gå 2-4h/dag" å då menar jag promenera.
Det är det tyvärr inte alla som får det, och mår bra ändå. Men om man går ca 1h/dag kanske man kan låta en hund gå 2 pass på 5-15 min på löpbandet.
Sluta ta saker ur luften och läsa ist?
Och var bor du? I den perfekta hund paradiset med 5 min till alla hund ställen?
Jag har iaf: 1 h till riktig skog för mig, 20 min till promenad stigar i liten skog där det finns många hundar + dålig terräng.
Vet bara om två hundbad, den närmsta är 1,20h bort.
Så för att komma till en vettig träningplats har vi 1h promenad.
Vi har dock många backar(asfalt) och små gräs plättar, och asfaltsvägar genom små skogs dungar.
Och om vi tar schäfer som du då har, dem är lång bak vakthundar av gård och boskap, vilket betyde att dem rörde sig fritt hela dagen, sen blev dem vallhund vilket gjorde att dem motionerade ännu mer.
Hur många schäfrar som bor i villa/radhus/lägenhen får lika mycke daglig motion som "en gårdhund som är lös hela dagen" eller "en vallhund"? Troligtvis inte många, dem mår bra, men får inte den motion rasen är avlad för i grunden. Det är de jag tänker på, vad dem är till för, och vad dem får göra…
#42 ja men schäfern som är avlad att vara ute löst hela dan får gå ut å gå 2h/dag, är det verkligen rätt? även fast den mår bra?
#43 du har förståt mig rätt, #41 varkar plocka saker jag inte skrivit :S
#44 Jag har en schäfer/malamute korsning och bor i radhus, han får mer motion och aktivering än en gårdshund då många med gårdshundar ofta bara låter hunden finnas där. Om du skall utgår ifrån vad respektive raser är avlade för så utesluter ju det löpbanden, ingen hund är ju avlad för att springa på löpband.
Jag kan acceptera löpband kortare stunder men min personliga uppfattning vid användning av löpband blir ordspråket "slöheten talar". Jag känner många med krävande och stora hundraser min bästa vän är ett exempel, han är ensamstående till 5 bedrägliga ungar, bor i villa och har två hundar samt jobbar skift. Han tar ofta hundar och ungar och sedan går dem ut, låter hundarna busa tillsammans medan ungarna leker i lekpark eller så sticker han ut själv mellan varven. Kompromissa kompromissa… 
#36 Jag har inte sagt att jag föredrar löpband för människor. Det var inte det vi diskuterade här. Eller har jag missat något?

Jag utgick utifrån det eftersom du skrev att det optimala för en hund vore att få gå ute i 2-4h/dag.
Så om vanliga Svensson hundar bara får gå en timme/dag så skulle det mao vara önskvärt att den kutade resten på löpbandet…?
Det var iaf så som jag tolkade det utifrån din text, och jag var tydligen inte den enda heller. =)
Men om de hundar som endast får en timmes motion/dag ändå mår bra av det, så vad är problemet?
Ärligt talat, vad ger det en hund att springa på ett löpband i 5-15min?
Den tiden det tar för att förbereda en hund för löpbandet, den ska värmas upp innan den kommer upp i "full tempo" och den ska skrittas av efteråt och gärna stretchas, det tar ytterligare MINST 10-15 min bara i rena förberedelser. Och sedan stå där i dessa 5-15 min hunden springer på bandet…
Då kan man lika gärna koppla hunden och gå ut en sväng och samtidigt få lite frisk luft själv.
Om du nu bor så dåligt till och klagar över hur långt det är att åka till naturen, varför skaffade du en hund då, utan att vara beredd på att offra den tiden det tar att åka till skog och mark x antal gånger i veckan?
Eller du kanske hade en back-up plan i form av ett löpband?
Jag ser då fortfarande hellre att hunden från gå ut och gå på ren asfalt än ett löpband isåfall.
Vill man att hunden ska trava/galoppera så kan ägaren kan ju jogga med eller cykla - att röra på sitt eget fläsk har liksom aldrig skadat. ;-)
Fast det där håller jag INTE med om gällande gårdshundars motion VS icke gårdshundar.
Min erfarenhet av gårdshundar är att de är latare än vilken annan hund som helst!
Eftersom de får röra sig så fritt som möjligt så betyder det Inte att dom gör det!
Då ligger de ändå bara och solar större delen av dagen, förflyttar sig i skritt alt. en lam trav.
Jag har jobbat på ett stort Stuteri med ENORMA ägor, de hade två schäfrar och en leonberger. Aldrig sett fetare och latare hundar i mitt liv. Dom var SÅ uttråkade av sina liv.
Varje dag var den andra lik, de fick ströva fritt precis som de ville. I vissa fall "lyxades" det till det lite i form av att få åka med i bilen.
Andra hästgårdar/bondgårdar jag varit på som haft hund/ar har det varit mer eller mindre exakt likadant.
Anledningen till detta är mkt simpel… Det är helt enkelt för att ägarna anser att hunden "får sitt" genom att vara ute större delen av dagen och "göra som de vill". Men är det verkligen DET en hund är lyckligast utav?
För faktum är att arten hund inte går och sysselsätter sig själv hur som helst, den är trots allt framavlad för att sammararbeta med människan och få en uppgift därifrån. (Detta gäller då liksom inte vall/herde/vakt/jakt-hundar då de oftast får en uppgift.)
Så därför sover dessa gårdshundar bort hela dagen mer eller mindre efter att ha gått en "rundtur" typ.
Jag kan också säga att jag inte är ngt större fan av villahundar heller… För de brukar också i regel bara släppas ut på tomten och har då "fått sitt för dagen".
Mest av allt föredrar jag lägenhetshundar tror jag! Det Tvingar ägaren att finna sig tid och gå ut med sin hund flera gånger om dagen!
Det berikar både hundens och ägarens liv av att få komma ut och röra på sig, även om det inte är någon jätte runda.
Jag bor i lägenhet och har för tillfället 4 hundar, två schäfrar och två sällskapshundar. Jag är ytterst sällan ute på promenad i 4h/dag med mina hundar! Det behövs liksom inte! De är i prima kondition och hälsa iaf. =D
Åker jag till klubben eller dyl för att träna däremot så är vi borta i Minst 3-4 timmar och är aktiva med både knopp och knopp.
Dock inte i streck utan med pauser givetvis.
Detta är ngt jag åker och gör flera dagar i veckan då jag har all tid och lust för det i världen.
Men ptja, såå långa promenader går jag ytterst sällan. Däremot kan jag gott vara ute i 1-2 h på långpromenad Utöver de kortare rundorna.
Och då passar jag på att de får sin fysiska motion på ett bra sätt.
Men jag kan också gott strunta i det och BARA gå snabba "kiss/bajs" rundor i skogen och istället ta fram cykeln, stocken eller gå ner till sjön och låta dom cykla, dra eller simma eller kanske gå ner till sandtaget och låta dom härja där. =)
Det ena utesluter liksom inte det andra sas.
Och ja, jag bor i ett hundparadis, kolla bilden bara - röda pricken visar vart jag bor, i lägenhet men kolla vilken natur jag har tillgång till, tar aldrig slut och d¨å tar det knappt en minut till närmsta skog.
Och då bor jag ENDAST 20 min ifrån Stockholm.
#47 För att man av orsaker inte kan gå ut titt som tätt, tex småbarn, sjuk, skada eller liknanade, men kanske ändå kan vara med hunden vid löpbandet?
Jag har inte klagat, bara sagt att alla har inte samma möjlighet som dig, vi går dagligen ut och går ca 2h, och sen 1-2 gånger/vecka åker han med till stallet och kutar lös på gården hela dan och 1-2 gånger/vecka är vi på burkshund klubben och tränar.
Men vi har inte möjligheten att dagligen ta oss ut till skogen å låta hunden springa i backar eller på klippor, eller bada i vatten.
Jag skaffa min första hund för 11 år sedan, och då vet jag inte ens om det finns löpband för hundar ;P
Så nej jag skaffa inte hund för att ha den på löpband, dock har tanken kommit upp, speciellt pga alla dessa hemskt överviktiga hundar som inte ägaren får ner, dom ger diet foder och motionerar så mycket dem kan, men ändå går inte hunden ner till rätt vikt. Mest kastrerade såna hundar jag vet har problem :/
Jag kan varken cykla eller jogga med min yngsta hund pga olika orsaker :P
Men vi jobbar påt, tills dess får han springa löst i skogen eller stallet när jag kan ta med honom ;)
Ja men grådhunden får mycket mer lukter, se mer, vara med ägaren i vad som händer i vardan. Bara för att dem inte löper runt som galningar får dem ju mental träning av alla intryck ;)
Och en vakthund lekar man ju inte med på den, ska den vakta under dagen ska den vakt. Så raser som är avlade för att vakta gådern gör sitt genom att ligga still och säga till om någon kommer.
Ägare som jobbar på gård rör sig ju hela dagen. Och om du jobbat i stall borde du ju verkligen veta att det inte är nåt stilla sittande jobb?
Jag tror en hund mår bättre av att ligga ute på en gård med stora ytor att röra sig på än intstängd i en liten 2:a eller 3:a mitt i stan med massa bullrig trafik och annat jobbigt ljud i ca 3-4h i 2 omgångar/dag.

Fast neeej håller fortfarande inte med, haha.^^
Barn kan man sätta i barnvagn och gå ut och gå, oavsett om barnet är vaket eller sover.
Är man sjuk så kan man också gå ut med hunden eller ordna så att någon annan gör det. För den behöver ju trots allt komma ut och utföra sina behov.
Sen beror det givetvis Hur pass sjuk man är, är det bara något kortvarigt/tillfälligt eller något mer allvarligt och långvarigt?
Är jag sjuk i förkylning med feber så är jag oftast sängliggande, kan dock ändå masa mig upp och rasta hundarna snabbt - såvida inte sambon gör det, vilket han oftast gör.
Men då är det inte tal om någon form av aktivering. För det ska hundar också klara av… Att livet inte alltid är fart och fläkt.
En bra hund SKA klara av att bara "dega" i 2 veckor utan att börja klättra på väggar eller bli ett fetto som tappar alla muskler.
Men är det en långvarig sjukdom så ska en hund visserligen också klara av det, för ibland är det ju så att av olika skäl så kan man vid ett tillfälle/period inte ge hunden det den behöver mer än nödvändigt.
Så har man då ingen som kan ställa upp så får hunden helt enkelt stå ut tills mastte/husse är på fötter igen.
En hund är trots allt Bara en simpel hund i grund och botten. Den överlever gott utan problem med Bara mat, vatten och kortare rastrundor, om situationen kräver det.
Däremot är jag inte alls emot löpband för hundar i rent rehabliliteringssyfte, då är det oftast också kombinerat med lite vatten som ger motstånd.
Men av de orsakerna du nämner så tycker jag bara att det är av fel orsak. Då har man inte gjort tillräckligt för att lösa situationen om man nu Vill att hunden Ska motionera på löpband.
Dessutom är ju löpband sjukt dyra så jag tror inte heller att ngn lägger ens pengar på sånt som en tillfällig lösning.
Men jag räknade ju inte med gårdshundar med en uppgift, tex vall, herde och vakthundar. ^^
Men som på mitt gamla jobb då, hundarna hade Ingen uppgift what so ever, nej inte ens vakta för det fanns inte mkt att vakta mot och de hade inte det i sig.
De fick inte heller vara i såpass nära närhet med hästarna, tex med på ridturer eftersom hästarna var såpass högt tempererade (tävlingshästar), unghästar, hingstar osv osv och hundar kunde lätt få sig en spark eller två. De höll sig altså på lagom avstånd.
De lallade helt enkelt omkring där på ägorna och sov mestadels i solen.
De såg SÅÅÅ uttråkade ut, jag blev rent ut sagt deprimerad av att se dom. Snacka om att de har gett upp hoppet!
Och detta har jag sett på alla de andra gårdar jag varit på med TVÅ undantag! Den ena hade får och BC's och den andra var utomlands som hade Ovtjarkor….
Likaså villahundar - de blir oftast endast utsläppta på tomten och får på sin höjd en promenad utanför tomten en gång i veckan typ.
Jättetråkigt tycker jag. =(
Men min erfarenhet av lägenhetshundar däremot är helt annan och Mycket mer positiv!
Jag tror inte att lägenhetshundar i stan blir ett dugg störda av trafiken utanför, dom sorterat bort det ljudet precis som vi människor.
Detta givetvis med fåtal undantag, för det finns ju hundar av sämre mentalitet än andra.
Hahah nu blev det här ganska så luddigt känner jag, sorry. ^^
#49 dåliga hästar ni hade :P
Jag brukar ju ha med min hund i stallet, han springer runt och kollar allt, jagar fråglar och busar när jar mockar å fodrar, gräva och rulla sig i skit är ju också kul. När jag leder hästarna till och från hagen följer han med. Inga problem, han är inte still en sekund utan vandrar runt och hittar på egna roliga saker. Favoriten är ju att bada i diket och sen rulla sig på gödsel stacken. Allltid lika kul.
Så en heldag i stallet och sen en kväll promenad innan vi lägger oss så är han totalt slut. Måste nästan tvinga ut honom på kvälls promenaden ;)
Och inte konstigt han är slut, att nosa på allt, alla lukter i marken och luften och se alla djuren. Han blir ju helt slut mentalt å då är han ändå med 1 gång i veckan så är inge nytt för honom ;)

Hahah faktiskt inte, tvärtom - dom hade riktigt bra hästar där.
Tycker det är bra att hundarna höll sig borta, för sin egen säkerhet. Det blir lite för mkt att hålla reda på när man leder en tempererad halvblodshingst och sen på det hålla reda på en hund. Nej nej, skulle inte funka.
Fast det är ju en helt annan sak, din hund följer ju bara med till stallet ett par dagar i veckan och är där i några timmar, han bor inte där.
Så det går inte riktigt att jämföra tycker jag. ^^
#49 Jag förstår ditt tänk ang lägenhet/villa. Men fungerar det verkligen så i praktiken där du bor? Jag är ute lika mycket med mina hundar på promenader nu när jag bor i hus med stor trädgård, som när jag bodde i lägenhet. Och utöver dom promenaderna är hundarna i trädgården och leker både ensamma (alla hundarna tillsammans då) eller att jag (och dottern ofta) är med och leker och aktiverar dom. Så mina hundar får vara ute mer nu än dom kunde praktiskt sett tidigare. Jag känner lite blandat med folk men dom flesta bor i villa och dom går med sina hundar 3-5 promenader/dag pluss att dom är i trädgården så mycket dom vill. Men det är klart. Jag trodde att vår granna gick 1 kortis i trädgården med sin hund om dagen när vi flyttade hit. För det var det enda JAG såg, resten av tiden satt hunden bunden utanför ytterdörren och gnällde. Men när jag ändrade mina rutiner när dottern började dagis så har jag sett att han är ute med sin hund mycket mer än jag tidigare trott.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett löpband… Fast inte till hunden utan till mig själv
Jag vet inte om det stämmer men jag har fått för mig att det ger bäst att träna före frukost och då skulle ett löpband vara ypperligt att gå på medan barnen gör sig iordning inför skolan innan vi äter frukost ihop… Att gå ut med hunden medan de fixar sig funkar inte för är inte jag inne så somnar de bara om antingen i sängen eller soffan;)
#52 varför har grannen hunden bunden utanför dörren?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#53 Ja säg det! Hunden ligger där och gnäller och gnyr. Dom har staket runt stora delar av trädgården så det är enkelt att komplettera det! Men jag ser dom jätte ofta ute i trädgården men aldrig att hunden är med dom då! Dom är väldigt udda kan jag ju påpeka….
#51 när min hund är med i stallet har jag typ ingen koll på honom, för han har koll på mig. Så när vi är i stallet ropar jag lite då och då på honom om jag inte sett honom på ett tag, och när jag leder krångliga hästar vet jag sällan vart han är då man inte ha tid att kolla sånt, men han håller sig alltid ur vägen.
#54 kan ju bero på att den kan hoppa över staketet, gräver sönder gräsmattan å liknanade, dock fattar jag inte varför han då inte lika gärna kan få vara inne :S
#54 du kanske kan upplysa dem om att man bara får ha hunden bunden i lina max 2 timmar per dygn så kanske de fixar staketet:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag misstänker att dom har hunden instängd i tvättstugan i bland också. För i vintras fångade jag in honom när han sprang omkring lös här på gatan. Jag knackade på och då såg jag att tvättstugedörren var öppen, så han har nog tagit sig ut där. Dom har nämnligen satt in en "vanlig" ytterdörr där. Och efter mycket intensivt knackande och ringandes på dörren öppnades dörren in till tvättstugan och tanten ropade "HALLÅÅÅÅÅ". Öh, jag har din hund här, sa jag. Hon kom ut i tvättstugan och konstaterade att det hade jag ju. Tog hunden i halsbandet,skällde lite på den och gick in och stängde dörren… Jag vet att gubben har lite sprit problem, men hur hon är vet jag inte. I går stog dom och bråkade med en annan granne och jag bara väntade på att dom skulle flyga på varandra så som dom höll på. Så i mina ögon är det inte "normala" hundmänniskor som har den här hunden….
Vi går varje dag 3-4 tim sammanlagt detta tycker jag är lagom för våran tik, utöverdetta är vi ute o myser på våran bakgård/trädgård men det är mer friskluft. I sommar är det stugan där är hon ute massor men man går ändå 2 promenader för att göra något oftast är det morgon o kväll pga värmen.