Flexi koppel?
Efter som vi började diskutera Flexi lite i tråden om halti/nosgrimma tänkte jag att vi kan fortsätta diskussionen i en ny tråd.
Så vad tycker ni om Flexi? Jag har ett liggandes som jag aldrig använder för jag tycker det är jobbigt när hundarna måste små dra för att få ut linan. Sen är jag ganska svag i mina händer pga värk och då blir flexit svårare att hålla i om hunden skulle dra till eller liknande. Läder koppel är det som gäller på mina hundar!
Mina föräldrar hade ett flexi på sin gammel tik som jagade ALLT och hon sprang bakom mamma en gång så kopplet drog upp stora brännsår i knävecken. Så det är ju inget "snällt" koppel att ex hålla i om hunden drar till. Skulle stoppet gå sönder eller man av ren reflex tar i linan när hunden far iväg blir man rejält bränd. Sen har jag varit med om hundar som gjort utfall där ägarna inte kunnat hantera flexit och det är aldrig trevligt att möta en sån hundägare… SMÅ hundar med flexi känns säkrare än stora hundar tycker jag.
Har flexi när jag vill att hunden skall ha frihet, men inte allt för stor frihet ex. promenad på landsväg.
≧◔◡◔≦
Har du stor eller liten hund? Jag har haft flexi på löptik för att hunden ska få lite mer frihet den perioden hunden inte kan vara lös. Men nu kör jag långlina i stället. Tycker det är mycket smidigare.
Jag har använt både flexi och vanligt koppel.
Jag föredrar faktiskt inte flexikoppel, utan hellre (som du säger) långlina. Det känns som om jag har mindre kontakt med hunden när jag använder flexi, dessutom tycker jag det är rätt onödigt när min ena kan gå lös.
Den andra är stor, och skulle lätt kunna dra sönder ett flexikoppel. Han använder sele och vanligt koppel.
Nej, jag använder helst vanligt koppel eller långlina. Och annars lära hunden att gå lös. 

Jag har ett flexi därför att min ena hund inte gå att ha lös. Jag använder dock bara om jag gå med hundarna en och en jag vill inte ha någon intresslad. Men jag litar inte på flexit så jag har lltid ett annat koppel med mig, har sett allt för många gå sönder. När vi går i stan har jag ett ganska långt läderkoppel och i skogen är det faktsikt främst långlina som får släpas i marken, den är 10 meter och den känns mer lagom än ett flexi som man håler i och måste trassla ut runt varendra träd. Min hund är en golden hane på 29 kilo.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Vi har ett flexi här hemma som inte används. Eller SKA inte användas. Dock har min mamma lite dispens. Min låssaspappa tog ut Pippi med flexikopplet under en veckas tid på typ varje promenad. När jag inte kunde gå med henne och träna att inte dra i koppel. När jag frågade varför han hade det blev svaret "det är mycket bekvämare". Jaa, klart som tusan att det är bekvämare när hon inte drar i det!
Men sen kan hon inte gå i vanligt koppel eftersom hon tror det är flexi som snart lossas… Suck! Bara att börja om från början när mitt knä inte gjorde så förbaskat ont längre.
Min mamma har dispens då hon har proteser på båda benen och ibland sitter i rullstol. Hon kan helt enkelt inte gå med ut där hundarna vill sätta sig och kissa/bajsa. Därför har hon tillåtelse att ha det. Då jag inte litar på Pippi i alla fall lös. Sting går bättre att ha lös. Men bättre att ha dom lite kopplade i alla fall för mammas del. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vi hade flexie på våran hund, det gick jätte bra och han gillade friheten ;)
Vi har aldrig haft problem med att det fastnat som vissa här verkar ha haft :S
Dock fick vi sluta med det då lilla hunden bet av linan :P
Jag är bekväm av mig är gillar eg. inte att hala in, hala ut ett vanligt koppel, så jag har gärna flexi där hunden inte får/bör vara lös.
Dock gäller det BARA hundar som KAN gå lösa, och föra sig i koppel..

Använder aldrig flexi, tycker det är rent farligt, vet inte hur ofta som man nästan gått in i linan, nästan cyklat in i linan och människor som halar in sin hund.. Ser hellre att man lär hunden att gå lös, sen dör inte en löptik av att promenera i koppel under tiden hon löper..det är en mycket kort period av året..
Kan hunden gå lös och föra sig i koppel varför ska du då ha flexi?

#8 Fast det handlar om folk som inte använder flexi med vett. Min hund går tex fint i linan och lyssnar bra, men han är inte helt pålitlig lös. Han lyssnar dock bra i kopplet och jag låter honom aldrig springa kors och tvärs då kan kan bli skadad om han bli påcyklad osv. Man måste använda sunt förnuft. Har för sig bra i koppel :)
//Angelica
Jag hade ett flexi förut och tyckte det var helt okej.. När det gick av köpte jag dock ett vanligt koppel men skulle mycket väl kunna köpa flexi igen för att använda under regniga dagar när det är alltför lerigt där Åskar vill göra ifrån sig vilket han bara gör under buskar eller ute i högt gräs där han inte syns.
#8Säjer som Catnap.. Ditt exempel gäller folk som inte använder flexit med vett och förnuft… Men om man kommer och går så borde man väl se att hundägaren står med kopplet i handen och hunden är en bit därifrån? Och kommer du på cykel så reagerar väl ägaren på att du använder cykelklockan? Det gäller ju för cyklister att signalera i tid för allt hänger inte på hundägaren…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Vi bor mitt ute i skogen men har några hundar som är dåliga på inkallning. De av våra hundar som inte kan gå lösa får sina promenader i flexi för att de ska kunna få lite mer frihet. Vi kör med ett ljud (hepp hepp) för att förvarna om att linan tar slut, så att de inte glömmer att de sitter fast.
För oss, och övriga som förstår att stoppknappen fungerar och att man kan "hala in" hundarna, fungerar det ypperligt. För de som inte förstår stoppknappen eller att man kan få in hunden till sidan, är nog ett vanligt koppel bäst ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Så istället för att lära hunden att vara lös så utnyttjar ni flexi..det är ju egentligen inte behövt… Det här känns lite som nosgrimme diskussionen, jag hävdar fortfarande att lägga tid på en hund och träna in de kommandon som behövs så ska inte andra lösningar behövas. Ursäkta om det kommer reta många men för mig är flexi en lösning för lata hundägare…och en fara för alla dom stöter på och för dom själva, för man har inte samma kontroll.
Den värsta kombinationen som finns är dock flexi och barnvagn… hur tänker man då? Du ser inte hunden som kan susa meter framför och fastna i hjulen, göra hälsningsförsök med hundar som går förbi och föräldern i detta fallet uppfattar inte det här, för den är upptagen med barnet/vagnen
#10 Om man kommer och går och folk har hunden på andra sidan vägen eller den susar ut mot min hund, hur många sekunder tror du det tar och se den tunna linan? Eller för ägaren att uppfatta att hennes hund sticker och tänka "tryck på stopp knappen". Jag kan fortfarande rasta mina hundar i dikena och jag har inte flexi eller lös hund..koppel säger jag.

Vi har flexi hemma, och använder det ofta. Jag föredrar sele och läderkoppel men vår hund kan vara lös och sköter sig i koppel och flexi, mamma tar alltid flexikopplet.
Vi är absolut inte lata, utan ibland vill jag helt enkelt inte ha vår hund lös t.ex bland mycket folk och då vill jag kunna ha flexi och låta honom gå och nosa lite vart han vill utan att jag ska springa efter vid varje buske. Han är lika lugn och duktig med koppel som med flexi faktiskt, och jag halar in honom om det behövs, dock bryr han sig varken om människor eller hundar ute så det är mest den där friheten som när han är lös. Dock bör flexi absolut inte användas på alla hundar eller för vilka personer som helst. Flexi är för hundar som kan sköta sig, inte för hundar som inte kan vara lösa, det är inte lösningen. Då är det träning som gäller.

Jag har ett flexi som aldrg används. Min kille brukar använda det när han går ut för att han inte riktigt har koll på sindra när hon springer runt. Jag har henne hellre lös än med koppel. Har tränat henne sedan oktober på att kunna gå löst överallt men fick göra en paus när hon började löpa. Men efter det gick det inte lika smidigt längre.. Svärföräldrarna passar sindra om dagarna när jag är i skolan och de har ingenting annat än flexi. även där är argumentet att dte är mycket lättare för att de slipper anpassa sig till hunden. Även fast jag mycket väl vet att sindra alltid anpassar sig till vem hon går med..
Min hund är inte helt pålitlig att ha lös, bara om vi är där det inte finns någon störning och så blir det ju inte så ofta så jag får söka mig långt ut i skogen. Men iallafall, när jag köpte honom (ca 4 månader sen) kunde han verkligen inte gå i koppel. Han var i trotsåldern, testade mig som ny ägare och dessutom drog något fruktansvärt i kopplet.
När jag hämtade honom hade han på sig ett flexikoppel. Varenda rastning under resan hem var hemsk, för jag känner att jag inte har någon kontroll över hunden i flexi. Då kände jag honom dessutom inte. Drar hunden slut på linan och sen fortsätter att dra så har man ingen kontroll tycker jag det känns som eftersom handtaget är format så att linan bara 'snurrar med' eller vad man ska säga. Sista biten på vägen hem rotade jag i lådan jag hade fått med och sa till mamma att låg det inget annat koppel där skulle vi köpa det nästa dag för jag är "allergisk" mot flexikoppel.
Nu hade jag tur att det fanns ett läderkoppel där, och det har jag använt varenda dag sedan dess och idag kan han gå superfint i kopplet även med störning, och ibland klarar han även av att gå i retrieverkoppel som är nästa steg att han ska kunna, det tror jag inte att jag hade uppnått lika fort med flexi eftersom med läder tar kopplet slut inom ett par meter när jag stannar och han måste gå tillbaka och sätta sig vid mig innan han får gå vidare om han drar. Ett flexi fortsätter ju och då gör det nästan ingen skillnad, visst finns det en stoppknapp men man har ändå inget kontakt genom kopplet tycker jag.
Sen kan jag kanske gå med på flexi om man har sådan kontroll på hunden att den kan vara lös, men att man inte kan ha den lös på grund av till exempel regler eller att en tik löper eller så. Men flexi som dagligt koppel? Nej tack. Jag kommer personligen aldrig använda det igen.
Och även min hund klarar av utmärkt att ta sig ut i diken och vägkanter trots att jag har vanligt koppel på honom, jag kan behöva gå ut högst två steg.

#12 Det är inte istället för att lära min hund komandon och inkallning som jag har flexi. Min hund kan inkallning, men kan dra på vilt och det vore därför väldigt oansvarigt av mig att släppa lös hunden. Det enda jag är ledsen över med den hunden är att han inte går att ha lös. Han var nästan fyra när jag köpde honom och hade självbelönat sig själv i flera år hos tidigare ägare. Jag och min sambo har jobbat hårt på det och haft kontakt med flera tränare, men han är inte 100 procent säker lös bara 80 % jämfört med tidigare 3%.
Träna mina hundar gör jag, min andra hund som jag har haft från valp kan jag ha lös precis överallt. Måhända att jag inte är en tillräkligt bar tränare att träna den äldre hunden. Men det är svårt att lära om fyra års erfarenhet när det är så självbelönande att rymma. Att dra på vilt toppar allt för honom.
På vilket sätt är flexit en fara? Jag har skrivit att jag inte använder det i stan utan typ när jag är på landet och promenar efter en grusväg. Min hund lyder bra i kopplet och jag kan lätt kalla in honom till sidan. Men som sagt jag tycker att långlina är smidigare och det är oftast det jag använder.
Sen är det faktiskt så att alla hundar inte går att lära vara lösa på ett säkert sätt. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar vissa individer, de blir aldrig säkra lösa. Vi har tränat i två år med instruktörer. Vi har hyffsad konkatk annars och tränar mycket ihop och det fungerar bra, men problemet när hundne är lös kvarstår.
//Angelica
#15 Låser man flexit så är det ingen skillnad mot ett vanligt… Hunden kan inte dra ut det om det är låst. Använder man stoppknappen enbart som tillfälligt stopp så förstår jag att man inte har kontroll men knappen går att låsa i önskad koppellängd och då blir enda skillnaden mot ett vanligt koppel själva handtagsklumpen…
/Ingalill
#12 Om det är någon som missat, så är det ju inte så bra att ha hundar lösa under denna tid mellan 1 mars-21 augusti. Alltså under föryngrings perioden i naturen.
Då är flexi kopplet en mycket bra lösning när man vill att hunden ändå ska få lite frihet att springa, men kopplad.
Och jag anser mej absolut inte lat med 14 hundar här hemma. Flexikopplet använder jag när jag bara rastar en hund, eller har en rehabilitering.
Men som med alla andra hundprylar så är dom mycket bra, rätt använda. Hur man än vänder sej så finns en baksida.
Men tyvärr är det många hundar som blivit påkörda vid övergång över gatan, då inte ägaren låst kopplet.
Men annars är det en utmärkt pryl.
#12 det du bekriver om flexin är hundar som inte kan gå i flexie-koppel. Och inkallning/stop komando behövs på en hund med flexie enligt mig.

#18 Om det är något du har missat så får du ha hunden lös under dessa perioder OM du har kontroll på din hund som om att den var kopplad! Och det tycker man ju att folk ska ha rent allmänt, kontroll alltså
#20 Alla har inte kontroll på sina hundar. Så är det bara. Även om de borde ha det. Så ser den krassa verkligheten ut.
För ett par veckor sedan fick jag höra att en hund rivit ett dräktigt rådjur. Rådjuret sprang upp framför hunden som tävlat i lydnad i några år. Den stack efter och kom tillbaka blodig. Och inte kallade ägaren på eftersök heller. Djurplågeri. Alltså straffbart.
En annan dag fick jag hjälpa till och fånga in ett par boxrar som jagade rådjur och skulle vara SÅ lydiga. Ytterligare så tog jag hand om en rottis som jagade rådjur i skogen. Och den hade ALDRIG gjort så förut !!! Men den gången gjorde den det. De tävlade också lydnad.
Så ett flexi koppel kan vara väldigt bra att använda så hunden inte kommer för långt in i skogen och råkar trampa på ett litet fågel bo eller en liten hare som ligger och trycker. Eller ett litet kid. Finns många exempel.
Så jag anser att det är mycket ansvarsfullt att använda flexikopplet. Rätt.
#17 Jo det är jag medveten om men jag tycker ändå inte att man har samma kontroll eller framför allt kontakt med hunden i ett flexi eftersom det blir en stor klump och om man bara spänner fingrarna blir det ingen skillnad för hunden. Gör man det med t.ex. ett läderkoppel så känner hunden det direkt utan att det är obehagligt för att man måste rycka, och jag känner då att jag har mer kontakt med min hund.
Alla tycker olika och det får de göra enligt mig, har man kontroll på hunden så varsågod - använd flexi. Men jag kommer personligen aldrig göra det då jag verkligen inte tycker om det.
#23 Ja, allt är ju efter tycke och smak
Jag brukade bara vicka klumpen lite om jag behövde korrigera…
Själv önskar jag att det fanns ett tjockare handtag, ungefär samma tjocklek som handtaget på ett flexi, på vanliga koppel med.. Med min värk i armar och händer så är det lättare att få ett grepp om ett tjockare handtag:)
/Ingalill
#20 Då antar jag att din hund kan gå lös ÖVERALLT utan att du behöver vara orolig över att det hälsar på andra hundar/människor, sticker efter en katt, hare, rådjur osv på alla platser i alla situationer. Eller?
Det är bara löjligt att säga att alla borde ha så bra kontroll över sina hundar. Hört om Kelpin som vunnit det mesta innom lydnad som helt slår dövörat till när dom släpper den lös i skogen? Antar att du inte hört det.
Sen har inte alla varken kunnskapen eller möjligheten att träna sina hundar att bli viltrena. Och med möjligheten menar jag dom som ofta är ute i skog och mark men kanske aldrig stöter på vilt. Dessutom kan jag ju då passa på att berätta om en av mina HELT viltrena hundar. Han har ALDRIG någonsin jagat efter vilt och här om dagen här i "byn" fick han syn på en hare och bara försvann! Detta är hunden som går lös överallt och aldrig viker från min sida… tills nu. Så man KAN inte vara 100% alltså…koppel på!
Jag använder Flexi, men det är endast i sele - aldrig i halsband! Min hund är väldigt bra på att lyssna men han kan lyssna väldigt dåligt om han är lös - därför använder vi flexi. Han är också tränad mycket i långlina när han var yngre, men jag tycker flexi är bekvämare.
I något nummer förra året var det en artikel i Hundsport om flexikoppel och där ttog de upp att det är att anses som att hunden är lös även om de har flexi. Tror det var jordbruksverket de intervjuade? Någon som kommer ihåg?

#25 Yepp min hund kan gå lös överallt, men det betyder inte att hon får gå lös överallt :) mest för att försäkringen inte gäller om hon är lös och en annan löshund skulle attackera henne..
Bara för att en hund är bra i lydnad behöver den inte vara bra utanför planen…finns många sådana exempel..Att en hund kan gå lös behöver inte betyda att hunden ska gå lös 100% av tiden, det behöver dom inte. Självklart kan jag aldrig säga att hunden är 100% men 99,9% det tror jag räcker utmärkt för mig för att låta min hund springa lös när vi rider, cyklar, joggar mm.
Och jo jag tror att alla hundar går att få så pass bra lydnad på att de kan gå lösa, det sitter bara i ägarens huvud.. jakthundar inget undantag! Tycker det inte är löjligt att begära att folk lägger tid på att lära sina hundar de mest basala sakerna i världen…det är löjligt när folk inte gör det!
#26 Skulle inte förvåna mig om det var ett försäkringsbolag dom intervjuade… låter som något sånt som dom kan komma med :)
Änvänder flexi ibland. När jag vill att han ska få lite frihet, då jag inte litar på att han kan gå lös på vägen.
Klart att detta kan vara lite riskabelt, men om man använder det det på rätt sätt, så funkar det bra.
jag har lärt min hund "sidan", säger jag "sidan" då ska han in på sidan, och sånna komandon när jag använder flexi, och då funkar det alldeles utmärkt. Jag tar alltid in han när jag får möte, människor, hundar alla fordon. Om han får för sig att han ska ut i vägen just då, och med människor/hundar skäller han på så då vill jag kunna säga åt han.

Jag brukar ha flexi till min lille havvis, den är på 8 meter och är perfekt för honom att springa lös men ändå inte lös.
/ Bella
Jag föredrar inte flexikoppel eftersom det ständigt ligger ett tryck i hundens halsband. Brukar använda ett vanligt läderkoppel eller ha hunden lös.
Jag har inget emot att andra, som vet hur man ska hantera ett flexi, har sina hundar i det. Men personligen avskyr jag flexi och litar inte på hållbarheten i dem heller, så jag använder hellre långlina de gånger jag vill ge mer frihet men inte kan släppa honom lös.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag använder det just nu för tillfället på min hund (tibetansk spaniel) då jag fortfarande inte har fått mitt specialbeställda läderkoppel för att han ska få lite mer frihet. Så småningom så kommer jag förmodligen variera koppel, flexit ibland och vanligt ibland.
#27 vad har försäkring med om en annan hund attackerar din att göra? i Sverige gäller strikt ägaransvar och den som äger den attackerande hunden (den hund som skadar en annan oavsett anledning) ska betala kostnaderna för vården…
/Ingalill

#27 _"Tycker det inte är löjligt att begära att folk lägger tid på att lära sina hundar de mest basala sakerna i världen…det är löjligt när folk inte gör det!"
_Men om man som ägare har försökt och jobbat mycket på att få sin hund att fungera lös då? Är man fortfarande en sämra ägare då? Dessutom är olika raser olika svåra att träna, samma sak med olika individer. Förän man har upplevt den "omöjliga" hunden tycker jag att man ska vara lite ödmjuk och inse att det kanske inte alltid är lika lätt att träna alla hundar. Det finns även de riktigt duktiga tränarna som inte lcykas helt med inkallning, speciellt svårt kan det vara med hundar som reda har satt i system att självbelöna sig med att rymma och skapat egna erfarenheter och märkt att det spelar ingen roll om man springer ifrån huss/matte.
Jag har verkligen jobbar hårt och lagt ner mycket tid på min hund för att få det att fungera. Det har gått från att inte fungera alls till att fungera hyffsat ofta. Men det vore otroligt oansvarigt av mig att släppa lös den hunden. jag jobbar mycket med ina hundra och tränar mycket och vi har ett bra sammasrbete annars. I stan skulle jag kunna gå med honom lös, men inte i skogen för han är jakttokig. Jga har inte gett upp träningen utan vi jobbar på det hela tiden. Men att det skulle vara så svårt hade jag inte räknat med. Jag har dessutom hjälp av en tränare för att få tips och fler idér på hur vi ska träna. Allt fungerar jättebra utom det. Jag har en hund som gjorde utfall och var stökig och bråkig och det har jag tränat bort. Trodde att det skulle vara svårare faktiskt.
Nu vet jag ju med mig att jag jobbar med mina hundar och inte behgöver ta åt mig så det gör jag inte. Men att ha hunden i flexi behöver absolut inte vara detsamma som att inte träna och lära sin hund grundläggande saker. I familjen har vi tränat flera jämtar att kunna gå lösa, men även där har det funnit de hopplösa fallen.
//Angelica
#27 Du kan inte ha träffat många hundar om du tror att det går att lära alla hundar att gå lösa överallt 
Förövrigt håller jag med #33. Det är hunden som skadar din hund vars ägare får stå för försäkringen. Skulle din hund däremot rusa ut i vägen och bli påkörd så är det du som får betala. Men du har ju sån koll på din hund att det inte lär hända, så varför oroa sig

#35 Smileys gör inte ett otrevligt inlägg trevlig bara så du vet. Det är min åsikt, så är det, men att det sticker i era ögon skadar inte mig.
Skillnaden mellan att en okopplad hund blir attackerad eller en kopplad hund blir attackerad är alltid att det står ord mot ord! Har jag hunden kopplad och detta har setts av vittnen när attacken sker då kan man absolut försäkra sig om att du får ut på försäkringen (har jobbar på försäkringsbolag) med en okopplad hund så är chansen mindre att du faktiskt får ut några pengar…
#36 Det spelar ingen roll om du har jobbat på ett försäkringsbolag eller inte. Inte heller om du har vittnen.
Om din hund skadar en annan hund så får du betala, skadar en annan hund din hund så får den betala. Blir bägge hundarna skadade så får ni betala varandras skador.
Min syster berättar ofta om att hon skriver ut underlag som ska till de olika försäkringsbolagen via vet.kliniken hon arbetar på så jag vet faktiskt hur det fungerar i praktiken… Och det är precis som det står i lagen om strikt ägaransvar…
Min ena grannes hund har även blivit attackerad medan han var lös av en annan lös hund och den veterinärräkningen gick på den andres försäkring förutom självrisken som den andre ägaren också fick stå för…
/Ingalill
Silver går nästan alltid lös. Men om jag går där som finns trafik använder jag flexi för att inget ska hända om där kommer någon bil. Och han har ändå lite frihet eftersom han är van att gå lös.
Han lyder kommandon även i flexi och dra aldrig.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Har flexi när jag går längre "myspromenader". Ska jag gå typ i centrum, på marknader eller bland mkt folk använder jag läderkopplen.
Har haft många hundar som kommit fram när dom är lösa, ägaren har då sagt att det inte är någon fara för "han är snäll!" Men om min hund inte är det? Teddy skulle bita en hund som kom fram till oss, vare sig den är snäll eller inte, och om det händer tänker inte jag betala en krona.
Tycker man ska hålla hunden kopplad bland folk, hur snäll eller vältränad den än är.
#27 "Tycker det inte är löjligt att begära att folk lägger tid på att lära sina hundar de mest basala sakerna i världen…det är löjligt när folk inte gör det!"
Vad räknas till det "basala"?

Nu är det faktiskt så att man inte alls kan lära ALLA hundar att gå lösa jämt. Visst kanske man kan få en hyfsad inkallning med massor av jobb, men det finns hundar som har så mycket jakt i sig, att de inte kan låta bli att dra efter spår, eller ännu hellre ett rådjur de ser springa iväg.
Vi har siberian husky, och visst, några av dem kan vara lösa och kommer på inkallning, men alla gör inte det. Vi skulle ju kunna lägga alla timmar vi har till hundarna på att träna inkallningar och jobba på att ha dem lösa. Dock är jag övertygad om att våra hundar hellre tycker att vi ska lägga den tiden på drag, dvs ut med släden och jobba (eller 4-hjulingen när det är barmark). De får vara lösa i vårt stora rasthägn, men på promenader är det hittills bara nån enstaka samt valpar som får vara lösa, så länge de visar stort intresse av att hålla sig nära och alltid komma när man ropar. Den dag de börjar påvisa att de kanske inte lyssnar lika bra, är de inte längre lösa utanför hägnet. Vi har faktiskt bara 2 "äldre" huskyn som får vara lösa, den ena är inte 2 år än, men håller sig alltid nära och lyssnar snabbt.
För mig handlar det inte om att jag har eller inte har rättigheter att ha hundarna lösa, utan det handlar om att jag inte vill riskera att störa vilt i skogen. Det är inte OK om en hund jagar vilt ens en liten kort bit utan att skada. Eftersom vi aldrig kommer att kunna ha 100% inkallning på våra hundar, så använder vi flexi på skogspromenader. Då får de lite mer frihet, helt enkelt.
MVH Elin
Jag har inget stängsel omkring vår mark och jag kan ha mina jakthundar lösa på tomten. Jag har väldigt god lydnad på dom.
Men på promenader är och ska dom vara kopplade denna tid på året. Punkt slut.
Och jag tar inte risken att hunden drar i väg efter vilt och jag behöver fya. Då blir det ju ganska fel, eller hur? För mina ska ju jaga. Men på andra tider och på egen jaktmark. Under kontrollerade former.
Så flexi koppel är bra på långa promenader.
Jag är emot flixikoppel just för att man aldrig skall förlita sig på att hunden vet vad den gör. Har man ett flexikoppel på tex 5 meter frågar jag bara, vad gör man när hunden får för sig att gå ut på en bilväg?
Jag har sätt alldeles för många, nu säger jag inte att alla gör det, som har haft hundarna på full lina i stadsmiljö, vid vägar osv. Det är praktiskt taget omöjligt att få in hunden ifall den skulle få syn på något på andra sidan vägen och rätt som det är har man en överkörd hund.
#42 vi bor i stan och hade förut flexi på våran gamla hund. När vi gick på vägar utan riktig trotoar så hade jag normal långt koppel på honom, när vi gick där det fanns bredare trotoar fick han hela kopplet. För vi visste att han inte skulle dra mot vägen, han är tränad och har aldrig under hela sitt liv (utom under träningen som valp) dragit ut mot vägen, han går vid gräskanten eller mot mig, aldrig annat.
Dock ska man ha så krävs det ju pli, möte vi någon så kallade jag ju in honom så fick han gå fot och sen fick han fritt igen.
Och kan även säga att vi inte går vid större vägar heller ;)
Det jag dock anser värre är lösa hundar, speciellt dessa skitna små skit hundar som kommer fram rusande till andra hundar, dessa kan ju lätt springa rakt ut i vägen.

#42 Vi körde faktikst nästan på en jack russel i flexi igår som rusade rätt ut i vägen. Mycket tragiskt. Man måste tänka sig för och använda kopplet på ett ansvarsfullt sätt och inte låta hunden löpa omkring i full lina där det inte är lämpligt eller säkert, Finns ju ett handtag på linan på de flesta flexikoppel som man kan hålla i så att kopplet blir runt 1 meter. Jag skulle aldrig ha flexit fullt utrullat vid vägar, å andra sidan så använder jag vanliga läderkopplet i stadsmiljöer.
//Angelica
Jag använder inte heller flexikoppel och har aldrig gjort till någon utav mina hundar. Men jag har erfarenhet av att ett flexikoppel kan båda mer problem än det gör nytta. Vill man ha större frihet till sin hund tycker jag man kan släppa den lös istället.

#45 Men om hunden inte kan vara lös för att den inte lyssnar, eller jagar vilt eller är vansinnigt hundaggressiv? Ska hunden bara få gå i ett 1,80 meter läderkoppel då oavsett plats?
//Angelica
#46 Är den hundaggressiv skall den först och främst inte få fria tyglar innan man har god koll på sin hund och tränat bort det beteendet. Även jaktinstinkter går att styra. Annat fall finns hundgårdar eller om man promt vill att hunden skall ha frihet varför inte träna den då i allmänlydnad istället för att ta riskerna med ett flexi.

#47 Vilka är då riskerna för mina hundar när de går hemma i skogen med flexi på promenader?
MVH Elin
Att flexi drar i halsbandet är ju redan nämnt men sedan har flexi också en tendens att trassla in sig i grenar osv. Men som jag sa så drar jag inte alla över en kam.

#47 okej, hundaggresiv kanksde var ett dåligt exempel.
Jag bor i Umeå och så vitt jag vet finns inga hundgårdar här, och jag tycker inte att det är samma sak som att få gå och lukta i skogen under lite friare förhålladnen. Min hund har allmänslydnad i många avseenden, men jag kan inte ha hunden lös för han är bara 80% säker. Jag jobbar på det såklart, men jag kan inte släppa honom. Vad är då skadan i att ha flexi eller lina på en skogsväg om jag ändå har så pass bra kontroll över honom att ha kommer in till sidan när jag ber om det? Om linan bara utgör den där extra säkerheten.
Varför skulel det ena utesluta det andra, lina och träning tänker jag. Man har väl lina medan man tränar hunden för att hindra den från att göra fel?
//Angelica

Det lilla drag som flexit ger för att dra ut linan har jag svårt att tro att kan vara skadligt. Om hunden däremot springer i full fart och linan tar slut, kan det ge rejäla skador om kopplet sitter i halsbandet, elelr ve och fasa, som jag sett någon gåpng, i ett halti. Förderar sele till flexi. Vi kör även med ett "varningsljud" innan det tar stopp, så att de hinner vända eller sakta in/stanna.
Går hundarna ut i diket och nosar, så att de går runt ett träd, sten, stubbe ed, får de själva en chans att räkna ut att de måste gå samma väg tillbaka. Annars får de kommandot "gå runt" och får sen trassla ut. För långt in bland snår od får de ändå inte gå, då det kan både trasslas och de kan störa djur jag inte ser.
MVH Elin
#50 Absolut håller med dig och nej Umeå har ingen hundgård bor själv här ;). Men det jag skrev var ämnat till de som missbrukar flexikoppel tex de som har rullen helt utrullad i närheten utav bilvägar osv som jag skrev längre upp. I många avseenden kan flexi vara en fara framför en säkerhet men det gäller ju inte alla.

#52 Okej, tog nog åt mig eftersom jag kämpat så mycket med vår omplcering och han inte går att ha lös ännu, både själv och med privattränare 
I övrigt är han drömhunden :)
//Angelica
#53 Var inte meningen att du eller någon annan skulle ta åt sig. =)
Ja det här med att ha flexit utrullat helt vid väg kan gå fruktansvärt illa. En "dam" i vårtsamhälle hade två små hundar i flexi när hon gick på gångvägen precis vid vägen. En bil kom och ena hunden fick syn på en katt på andra sidan vägen. Resten kan ni kanske lista ut.
Har även sett en tjej som går med FYRA hundar i flexi! HUR kan man hålla reda på alla dom stoppknapparna om hundarna drar iväg??
#55 risken med fler hundar är väl snarare att dem traslar in dig, linan bränner ju ganska bra om ena hunden får den runt benet och den andra drar iväg :S
Tycker att flexi kan vara ett bra alternativ för lite frihet mellan varven. Har en amstaff som kan gå lös och en annan med för stor jaktinstinkt för att jag ska våga chansa. Jag bor dessutom i Malmö och känner att man har ett ansvar inför andra människor som kanske blir rädda om mina hundar hade rusat runt lösa. Använder flexi ibland till amstaffen som inte får gå lös (när vi går i en park) och passar då på att öva inkallning för kontrollens skull. Skulle dock aldrig komma på tanken att ha flexi på båda samtidigt - så fingerfärdig är jag inte!
Det där med att alla hundar kan lära sig att gå utan koppel och kunna inkallning 100% kallar jag för hyckleri. Dessutom är det, åtminstone i en stad, inte möjligt att träna upp detta beteende utan att ett antal "olyckor" händer. Det är en risk jag och många andra ansvariga hundägare väljer att inte ta - för omgivningens skull. Om jag hade en krona för varje gång en främmande hund rusat fram till mina med en rosig hundägare hack i häl: "Han brukar aaaldrig rusa fram sådär!" Jo, jag tackar ja!