Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1738 ggr
paow
0

2 hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu är det så att jag (min familj) har haft lite tankar om att skaffa en till hund. Vi har sedan 3 år tillbaks en golden retriever hane, som är hur snäll som helst!

Vad anser ni? ska man ha 2 hundar eller inte, för och nackdelar, osv.

Det är ju så att jag är mest "kattmänniska" och har läst på mer om dem än om hunden, eftersom att katten är mitt ansvar helt och hållet, och har man 1 katt, brukar det inte spela någon roll om man har en till. Hur är det med hundar? stressar de upp varandra eller fungerar det bra?

Hugo(hunden) och edwin på bilden:)

Tack för svar!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

tsset
0

Ojoj, det där är så svårt att säga rätt av! Från ägarens håll kan det vara perfekt eller ett rent helvete, och samma sak för hundarna. Det är ju alltid lättare om hundarna kommer överens. Och ägaren, har den tid? Behöver hundarna göra helt olika saker kan ju dubbla tiden behövas. Ibland går hundar ihop och ibland inte. Precis som med oss människor.

Själv ser jag bara positivt till flera hundar, för mig fungerar det. I träning har jag stor nytta av flera hundar, och så även till vardags, promenadsmässigt, sällskapsmässigt osv.

Fundera på varför ni vill ha en hund till och om tid finns. Tänk på att den nya lätt tar efter den gamlas beteende, och att nästa inte behöver vara lika lätt/svår som den första. Det kan bli problem mellan hundarna, det nya hunden kan ha problem som behöver jobbas med som tar ännu mer tid… också kostar det ju alltid lite mer med två än med en, men så är det ju (oftast) värt det!

paow
0

Tack för svar :)

Varför vi vill ha en till - Jag har nog inget såntdär super svar på det. men vi bor på landet, där vår nuvarande hund gör lös hela dagarna, vi har plats osv,vi gillar hundar helt enkelt.  det skulla då vara tiden som är ett problem. Det kan jag inte riktigt avgöra ännu, eftersom att mamma inte riktigt vet hur hennes "framtid" ser ut inom hennes jobb, det kan bli så att hon måste jobba mer än hon gör nu, och min pappa jobbar hela dagarna. Så om mamma måste jobba mer, skulle de betyda att jag måste ha hugo (hunden) hela dagarna, vilket inte är ett problem, men kanske skulle bli det med en valp.? skulle vilja höra era åsiker om det. vi säger att min mamma jobbar hela dagarna hon också från 7 på morgonen t 8 på kvällen, jag är 15 år, skulle jag klara av det? eller är det ett alldeles förstor ansvar? Jag är ju van vid att ta hand om vår hund, (dressyr och agility brukar jag hålla på med mycket)

Men om vi inte räknar med just de problemet för tillfället (vilket troligtvis kommer avgöra framöver) Hugo är en underbar hund, och skulle vi skaffa en valp till (golden) så får den mer än gärna ta efter hans beetende ;) haha :)

hoppas ni förstår texten, den värka lite.. konstig och låång. Oskyldig

tsset
0

Ja, alltså, tid kan alltid bli ett problem, kanske även för nuvarande hund om det blir mindre tid över. Där får man väl fundera på hur man ska få ihop det, först med nuvarande hund och sedan en ev. valp. Får nuvarande hund det den behöver om din mamma börjar jobba mer, och ni känner att du och kanske ev. syskon kan ta hand om en valp så hindrar ju inget er. Däremot är det ju som så att valpar behöver massa tid, och det tar bra lång tid innan den blir rumsren och kan hålla sig lika länge som er äldre hund. Finns det möjlighet att dagligen ta ut en valp och ta hand om den så ofta som det faktiskt behövs? Har för mig att det är vid 7-8 månader som hunden börjar utveckla förmågan att hålla sig(kontrollera blåsan), men då snackar vi ingen längre stund.

paow
0

Jo, det kan ställa till det en hel del med tiden. så vi får helt enkelt se hur det blir. visst är jag van och ta hand om vår nuvarande hund, men det kan bli helt annorlunda ifall mamma börjar jobba andra tider, dessutom 5 mil längre bort. Så det är bättre att ta det lungt och se hur det blir framöver, kanske är hennes nya tiden inte alls så farliga. Tack för svar!

Fortsätt gärna skriva för och nackdelar med 2 hundar enligt er! :)