Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 4035 ggr
CaithSith
0

Respekt.

Nu startar jag ytterliga en tråd om detta ämne - hur man beter sig när man skriver på ett forum. Kanske sajtvärden ser det som ett onödigt inlägg och då får ni väl låsa tråden. Skriver främst inlägget föratt jag börjar tröttna på alla otrevligheter här. Jaja, rakt på sak;

Det jag har svårt att förstå är poängen med att vara "hård" när man skriver. För det många här verkar kalla att "vara hård", tycker jag ter sig på ganska märkliga sätt. Att håna andra medlemmar till exempel(som jag sett flera gånger på forumet), är en sån sak jag inte förstår poängen med. På vilket sätt är det konstruktivt eller på vilket sätt leder det till något positivt?

Som Nikkis skrev tidigare "Jag ser ingen anledning till att vara trevlig på ett forum där jag aldrig kommer träffa människan IRL" - spelar det någon roll? Är ämnena här mindre personliga än IRL? Tar man åt sig mindre av otrevligheter på ett forum än i verkliga livet?

Jag kan ju säga att jag personligen inte gör det(inte IRL heller). Däremot vet jag att många andra har dåligt självförtroende och tar åt sig av saker man kan läsa på internet. De tar det personligt. Jag har själv varit sån, tidigare, och har man så dåligt självfötroende så kan man gå i veckor och fundera på något glåpord man hörd. Något som egentligen inte var viktigt, men som någon människa var tvungen att slänga ur sig.

Jag har också läst här att "Men det är min personlighet. Om de är medlemmar på Hif får de skylla sig själva om jag är otrevlig emot dem. Jag tar det ju inte seriöst!"

Varför skulle det vara så? Jag har lärt mig ända sen dagis att ord kan såra mer än fysisk skada.

Jag förstår helt enkelt inte poängen. För mig är det en självklarhet att respektera andra människor. Och ja, man kan föra diskussioner och fortfarande respektera andra. För grejen är att jag inte tycker att många diskussioner där man beter sig "hårt" har resulterat i något meningsfullt. I slutändan blir det ofta bara mer och mer tjafs och trådarna blir låsta. Så argumentet "ibland måste man vara hård för att andra ska lyssna", förstår jag faktiskt inte. Det jag sett här har sällan lett till något konstruktivt. Eller? Upplever ni något annat?

Nu menar jag självklart inte allvarliga diskussioner som typ, att någon slår sin hund eller inte ger den mat. Utan "MEN VARFÖR LADDAR DU UPP DEN DÄR BILDEN GUD VAD ONÖDIGT!!!". Jag förstår inte poängen. Det är som att sitta i ett dagisrum. Det är nog fler än jag själv här som inte tycker det är roligt, eller snarare, det är helt enkelt inte roligt att skriva här.

Sedan är det här, som jag fattat det, ett forum där alla ska kunna trivas. Både 60+are och barn under 10 - lite som Zoonen. Jämför man med Flashbacks forum där det är 18årsgräns och man diskuterar drogodling och smaklösa skämt om Engla, är det en hel annan attityd på inläggen. iFokus däremot uppfattar jag somatt sajtvärderna försökt skapa en sida för alla - alla åldrar, alla olika typer av människor. Som jag ser det bör man kunna anpassa sitt sätt att uttrycka sig beroende på vilket forum man skriver på. Varför är det en självklarhet att man ska få bete sig som man vill, fastän tex trådskaparen av ett ämne ber dig att lämna tråden? Är vissa här mer värda än andra? Det verkar nästan så.

kerstinjo
0

Här är en kopia på de regler vi har på de sajter jag är Medarbetare på.

Reglerna är skrivna av Niklas, en av killarna bakom iFokus.

Tänkvärt!

Smiley

Här är några saker som kan vara bra att tänka på för oss som skriver och läser mycket på nätet.

Utgå ifrån att allt som skrivs är skrivet med gott uppsåt

Få människor är avsiktligt elaka. Det kan verka så ibland, men det är oftast missförstånd som ligger bakom då. Alla har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrundsinformation. Det är inte konstigt att vi missuppfattar varandra ibland.

Tala inte om för andra vad de menar/tycker/tänker/känner

Ingen tycker om att bli skriven på näsan vad de menar med något. Skriv i stället hur du uppfattar det de skriver. Exempelvis "jag uppfattar det du skriver som kränkande" i stället för "du är elak som skriver xxx". Det är stor skillnad på att berätta vad någon annan menar med det de skriver och att skriva hur du uppfattar det de skriver.

Fråga

Frågor är kraftfulla verktyg. Om det är något du inte förstår, eller något som verkar konstigt, fråga. Det är bättre att fråga "vad menar du när du skriver att jag är en idiot" än att skriva "idiot kan du vara själv". Framför någon en uppfattning du inte förstår är det lätt att fråga varför han eller hon har den uppfattningen.

Skilj på sak och person

Att någon skriver något du inte håller med om, betyder inte att de är dumma i huvudet. Alla har rätt till sin uppfattning. Acceptera det. Du är inte sämre än andra bara för att du inte tycker som de. De är inte sämre än du därför att de inte tycker som du.

Ge inte igen

Sjunk inte till samma nivå som någon du tycker beter sig illa. Lägg din energi på människor du gillar i stället.

Bli inte arg

Konstigt råd? Ja, det låter kanske så. Vem drabbas när du blir arg? I första hand du själv. Särskilt när du befinner dig på ett diskussionsforum där ingen hör dig skrika. Den ilskan är riktad mot drabbas sällan.

Är det roligt att bli arg? Nej, de flesta tycker säkert inte det, men det är inte så enkelt att bara sluta bli arg. Det kräver träning. Mycket träning. Ett första steg är att stanna till i tanken och inse att du håller på att bli arg. Öva på det. När du kommer så långt att du ser ilskan komma kan du börja bearbeta den. Inse att du själv är offret för din ilska (och alla andra obekväma känslor med för den delen). Låt ilskan rinna av dig. Är det verkligen värt besväret och olustkänslan att bli arg? Fokusera din energi på bättre saker.

Skriv inte när du är arg

Risken är stor att du kommer att ångra dig. Vänta gärna en natt. Om du måste skriva, gör det, men skicka det inte förrän du har lugnat ner dig och läst igenom texten noga.

Det finns ett ordspråk som lyder ungefär: "Håll tal när du är arg och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat."

Inse att du kanske inte var så tydlig som du borde

Även om något du skriver är fullkomligt tydligt för dig, kan det vara otydligt eller ha en annan innebörd för andra. Förtydliga om du märker att någon inte uppfattar vad du menar.

Det är mänskligt att göra fel

Jag begår misstag, du begår misstag och alla andra gör det. De flesta misstag går att rätta till. Be om ursäkt och var beredd att acceptera andras ursäkter när det behövs.

Se inte de här tipsen som lagar

:-) Du bestämmer själv om du vill följa dem eller inte, men fråga dig om det kan ligga någon sanning bakom dem. Ifrågasätt dem gärna.

Skrivet av Niklas, en av killarna bakom iFokus.

http://niklas.medlemmar.ifokus.se/About

Kerstin 

Nikkis
0

Jag är jätte intresserad av att se inlägget som jag har skrivit där du citerade mig nu, för jag har uppriktigt sagt inget minne utav att jag -iaf på senare tid- har skrivit sådär.

Kan du vara så vänlig och länka till den tråden och hänvisa till just det inlägget där den meningen ligger i?

För det säger emot sig självt liksom, skulle vara väldigt olikt mig att skriva så eftersom jag Inte står för det, jag har dessutom träffat (och tränat hund med!) massvis med människor(som jag inte träffat förr) ifrån HiF(Ifokus överlag). Flört

Däremot så har jag skrivit att Jag inte tar åt mig om vad vilt främmande människor skriver och tycker Om mig, likaså att jag inte heller behöver bevisa något för dem.
Gillar man inte mig så gör man inte det, inget jag går och deppar över. Glad

SaraC
0

Jag ser två "problem"/sidor av det här.

En del blir anklagade för att vara otrevliga eller elaka när de skriver inlägg som är mer "rakt på sak" och i mer "neutral" ton. Att man kanske skriver kort och koncist och utan massor av smileys och så vidare.

En del går faktiskt för hårt fram, vilket upprör.

Det är problematiskt att samtal på nätet. Man träffas inte och bildar en mer rättvis uppfattning om varandra, man ser inte ansiktsuttryck och gester och man uppfattar inte nyanser i rösten och tonläge.

Det är därför jättebra om man alltid läser igenom det man skrivit innan man skickar det och tänker till över om man uttryckt sig klantigt på något vis. Och det är jättebra om man som läsare läser inlägg en extra gång och tänker efter innan man tolkar något i inlägget. Att man anstränger sig lite extra för att undvika missförstånd och onödigt tjafs. Om man reagerar på något någon annan skrivit så fråga vad personen menar, innan du gör en egen tolkning av innerbörden.

Det stämmer att Hundar iFokus är meningen att passa ALLA som är intresserade av hundar på något vis. En del tycker att det är kul att visa upp bilder på hundar, en del har frågor och funderingar och söker tips och råd, en del vill diskutera olika ämnen. Det ska finnas plats för alla. Om en tråd inte faller en i smaken hoppar man bara över den.

Och forumet är till för alla åldrar. Det är också viktigt att tänka på, till exempel när man svarar i en tråd.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
0

Jag undrar bara en sak - med all försiktighet.

Om en person är på forumet som denne är IRL?
Hur funkar det med att få vara sig själv, och så.
Vet att det handlar om att anpassa sig, men även att många missföstår, så som SaraC säger, utan smilysar m.m.
Var en uppfattar som hårt och brutalt kanske inte alls är brutalt för en annan.
Hur hittar man balansen, så att det inte går över till ett forum där alla daltar för att inte trampa någon på tårna?

SaraC
0

#4 Även IRL får de flesta anpassa sig i olika situationer. Man kanske till exempel inte beter sig exakt likadant på jobbet som man gör hemma. Om du förstår vad jag menar. Det finns oskrivna och skrivna regler överallt i samhället.

Just det du skriver är vad jag ser som problematiskt. Jag kan skriva något som jag inte alls menar något illa med men som någon annan kanske tolkar som taskigt. Det blir en hel del missförstånd. (Även om det såklart finns exempel där det inte bara handlar om missförstånd)

CaithSith
0

Ok, my bad, det var så jag tolkade det när jag läste tråden "hundexperter". Att eftersom du inte tar åt dig av vad som skrivs på forum så borde inte andra göra det heller. Ungefär. Det finns dock de som tar åt sig och det är min poäng.

Detta är ett rent citat dock: "Men om man besöker min sajt här på HiF så förklarar jag lite i min press. att jag inte är så "elak" som jag kanske kan verka som när jag diskuterar. Nu kanske det inte är alla som besöker varandras presentationer, men man har då ett sk eget ansvar gällande den bite"

Det här resonemanget har jag också svårt att förstå. Eftersom du skriver "att jag inte är så elak som jag kanske kan verka", så inser du alltså att det du skriver kan uppfattas elakt. Men då tycker du att andra har ansvar att lära känna dig/besöka din press.. Istället för att du själv undviker att skriva sånt som kan uppfattas "elakt". Något som faktiskt står i reglerna på detta forum, att man bör göra. Hålla god ton. Jag förstår inte riktigt.

kerstinjo
0

#4 Lite sunt förnuft kanske? Obestämd

Kerstin 

Nikkis
0

Jätte bra inlägg Sara!

Jag medger att jag är den typen som skriver rakt på sak och inte är ngn smilie-missbrukare.
Jag kan också betona vissa ord för att Verkligen ;-) markera något, och använder utropstecken rätt flitigt för den delen med..

Jag Vet också att jag Inte heller ägnar mig åt personliga påhopp, för då hade jag troligtvis varit avstängd för länge sedan.

Uppenbarligen så följer jag de regler som finns eftersom jag fortfarande får vara kvar här, mitt sätt att uttrycka mig gällande sakfrågor är alltså inte så himla fel!?
Jag anser inte heller att jag bör ändra mitt sätt att uttrycka mig på, för det vore inte längre Jag då.
Alla människor är olika individer, vare sig man vill det eller ej.

För som sagt, sålänge jag inte är regelrätt otrevlig och/eller personlig - vilket nog är de absolut "viktigaste" reglerna här på iFokus - så finns det inga förhinder att jag skriver "pang på".

Kan man då inte "ta" det eller överanalyserar mina inlägg och får det till något som inte alls är menat att framstå som, ptja - då ska man inte ge sig in i diskussioner med Mig alt. ignorera mina inlägg.
För det är ett fritt val man har. Glad

[Hilo]
0

#5 Hmm, ursäkta mitt svar, men personligen anpassar jag mig inte till jobbet, och så vidare,men det beror väl lite på hur människorna där är.
Jag försöker alltid vara mig själv i den utsträckning jag känner mig bekväm. Att behöva anpassa sig leder till för mig att man tillslut är tyst för att man blir rädd att trampa någon på tårna, och speciellt i skrift där det är såå svårt att läsa av andra..

Förstår dock vad du menar, och klart det är logiskt, men det kan ju vända och bli åt andra hållet också.. Att ingen säger något, för någon som är jättekänslig kanske tar illa vid, och så är allt igång igen.

Kanske jag har mitt synsätt på en viss person för att jag känner denne.
Kanske jag har en bild av t.ex. dig, som är helt fel och tar allt som du säger som påhopp, utan att veta att du är så, som person, vilket då är att acceptera och inte är ute efter att jävlas t.ex.

Blir kanske lite luddigt, men skillnanden är hårfin, och även om man ska vara trevlig, så kan det också bli fel, för trevlig för en person kanske inte alls är trevlig för en annan..

Hmm, knepigt..

[Hilo]
0

#7 Cool

Nikkis
0

Du ser, det är alltså Inte mitt fel att Du misstolkade mitt inlägg och fick det till något som inte stämde, följt av att du felciterade mig i denna tråd och gav en Helt fel bild utav mig.Flört

Nej, där har du också fel - jag har inte Någonstas skrivit att Jag förväntar mig att andra ska vara som jag.
I det här fallet (Den meningen Du missföstod) så tar jag helt ärligt talat inte åt mig om någon diskuterar mig eller rent av ogillar mig.
Jag bryr mig inte heller om att känna ett behov av att "bevisa" något för er andra här.
Jag känner inte er, de flesta känner inte mig - hur kan jag då ta åt mig av något som blir personligt?

Det brukar oftast vara den sista utvägen för folk som inte längre har något att komma med, att då bli personlig.
Men sånt tar inte på mig, sorry men vad ska jag göra?Tungan ute

Däremed inte sagt att jag förväntar mig att Andra också ska "vara" såhär ELLER att jag förkastar andras åsikter (respekterar dem, men behöver inte alltid hålla med!), tips eller råd!

Jag vet mkt väl att alla är olika och därmed skriver jag inte om andra hur som helst eller skriver vad jag tycker om Personen i fråga. Dennes åsikter/handlingar däremot kan jag gott ifrågasätta/diskutera.
Men jag blir ALDRIG personlig!!!

DET är en Radikal skillnad!

LÄS vad jag skriver istället och fråga en gång extra om det är något ni inte förstår.

Meningen du nu citerade korrekt, du kanske missade att jag använde "-tecken på ordet 'Elak'?
Detta för att jag helt enkelt för tillfället inte hittade ett mer passande ord för det jag ville få fram.
Däremot vet jag att jag är rak på sak, jag hymlar inte med något och jag stryker def. inte någon medhårs om jag inte håller med.
Vilket gör att jag är medveten om att det för vissa säkert kan uppfattas som värsta påhoppet, när det i själva verket inte är så.
Men då tar jag det hellre där direkt och förklarar en gång extra än att börja tajfsa om en fis i rymden.

[Hilo]
0

Men Nkkis..
Nu svarar du ju på mig..

Hihi.

----

Nu vart det rätt Flört

Nikkis
0

Hahaha ja jag såg (När Du sa det, hahah!) det, sorry - fixade det nu.
Var alltså menat till TS.

[Hilo]
0

#13 Förstod det, för jag har då inte sagt något sånt, haha.

kerstinjo
0

Jag har varit medlem här innan vi kom upp till 1000 personer och jag har sett många komma och gå.

Men jag minns ett speciellt inlägg från en liten tjej. Jag tror hon var 12-13 om jag inte minns fel.

Hon ville berätta en rolig sak som familjens hund hade gjort och hon var verkligen glad när hon berättade det.

Men tyvärr så var det inte en rolig sak och tjejjen fick mängder av påhopp. Många fula ord till en liten tjej, som inte förstod vad som var fel.

Jag tror att KerstinP, Zebben och Eros minns det.

Tjejjen blev livrädd och försvann härifrån.

Så ibland så skadar det inte att tänka först och skriva sedan.

Kerstin 

Vattnadal
0

Jag minns det oxå Kerstin. Ibland kan det vara bra att inte bara tänka efter, utan att även gå in och kolla på personens sida. Är det någon som är yngre, rent av ett barn, måste man tänka extra. Man kan även behöva tänka på att vissa åldrar är besvärliga, många unga tjejer kring 20 mår dåligt och hare xtremt dåliga självförtroenden.

Det är inte roligt att folk ska skrämmas bort från forumet för att folk inte tänker efter, utan skriver vad<de tycker, och anser sig ha rätt att skälla ut andra efter noter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0

Men läser du ens vad jag skriver eller?

Jag har nu ett X antal gånger skrivit att Jag inte ägnar mig åt personliga påhopp.
Så det där känner jag mig inte ett dugg "skydlig" för. Jag vet visserligen inte ens vad det var för tråd flickan hade startat så jag var säkert inte ens med i den.

Men såna saker som du beskriver är ju givetvis inte OK om det nu var såpass illa att folk hoppade på henne.

kerstinjo
0

#17 Klart att jag läser vad du skriver.

Men varför i hela friden tar du åt dig?

Handlar tråden om dig, så har jag missat något.

Kerstin 

Nikkis
0

Fast där håller jag inte riktigt med dig.
Folk har absolut sin fulla rätt att skriva vad de tycker och ptja även "skälla ut efter noter" OM det nu berättigat - dvs om det är något allvarligt "fel" vederbörande har gjort.

Och återigen, stor skillnad på hur man framför sina åsikter.

Nikkis
0

Jag var lite snabb där… Men ja - Aaaallt handlar om mig! Flört

Näe men vi diskuterar trots allt forums-mentalitet, så jag får inte kommentera då eller?
Jag medgav ju att det var fel att/om flickan blev påhoppad på det viset du beskrev det.

kerstinjo
0

"Näe men vi diskuterar trots allt forums-mentalitet, så jag får inte kommentera då eller?"

Vem har sagt något annat?

Kerstin 

CaithSith
0

Som sagt. Jag har tillräckligt bra självförtroende för att inte ta åt mig av något här. Grejen är att det blir trist stämning. Dessutom tror jag inte jag är den enda som tycker det. Jag tänker främst på andra, nya medlemmar tex. Detta är somsagt ett forum som även riktar sig till barn.

"_Jag känner inte er, de flesta känner inte mig - hur kan jag då ta åt mig av något som blir personligt?
_

Jaha, så det är det du tycker. Nu tycker jag att det var ungefär det jag menade när jag citerade dig men jaja, det är irrelevant.

"Dennes åsikter/handlingar däremot kan jag gott ifrågasätta/diskutera. Men jag blir ALDRIG personlig!!!"

Jag håller faktiskt inte med. Jag tycker tex detta är otroligt respektlöst:

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1c7ea018-b707-4286-a29d-26821420c530&GroupId=c2c3bce3-9684-4fc0-8254-bfcdc665ee35&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

Citat:Okey, TS träffade en "trevlig" hund, jaha - wow eller? Jag får helt enkelt beklaga att TS kände sig tvungen att starta en hel tråd om detta… Det är knappast ngt märkvärdigt med att träffa en trevlig hund.

Jag verkar inte heller ensam om att tycka det, med tanke på hur gammal tråden är och hur fåtal svar det kommit in…

Och på det så startade man "spin-off-parodi"- tråd på denna tråd. Visst, du skrev inte rakt ut att hon var dum i huvudet. Det hade varit ett direkt personligt påhott. Men jag tror ändå inte att den här tjejen någonsin kommer skriva i det här forumet igen. Och jag vet faktiskt inte, om hon tog åt sig eller ej, eftersom jag inte har sett några inlägg av henne sen dess. Jag tycker hursomhelst att det är ganska uppenbart att det här är ett sätt man inte uttrycker sig på.

""Jag Vet också att jag Inte heller ägnar mig åt personliga påhopp, för då hade jag troligtvis varit avstängd för länge sedan."

Det här låter lite barnsligt i mina ögon. "Dom har inte slängt ut mig och isåfall har jag inte gjort någott!!".

Visst kan man väl gå på hårt i vissa trådar, flamsa sig osv, men varför inte hålla det inom de kretsarna där man vet att det är accepterat? Ni som träffat varandra IRL, till exempel.

CaithSith
0

Jag tycker förövrigt inte att det här är något som sker bara på forum. Jag känner ett flertal människor som inte vill att gå med i hundklubbar eller gå hundkurser just pga taskig attityd hos många "hundmänniskor". Så jag tycker det är ett ganska stort, och väldigt tråkigt problem.

Nikkis
0

Ja det är Exakt så jag tycker.

Ang. tråden du hänvisade till;
Men jag förstod uppriktigt sagt inte meningen med den tråden.

Nej, jag tyckte in att TS var dum i huvudet, tyckte snarare synd om henne att hon kände sig tvungen att starta en tråd om en trevlig hund hon har mött…
Ska jag också starta en massa tårdar om alla de trevliga och kanske mindre trevliga hundar jag möter i min vardag?
Jösses vad "menlösa" trådar det skulle bli då, jag trodde detta var ett Diskussions forum!?

Tråden var beviserligen inte heller tillräckligt attraktiv med sitt innehåll för den tog inte fart förens jag/några andra skrev i den, och inte heller skrevs det mer i den då "vi" slutade skriva i den.

Hahah, äsch då, erkänn att våran spinn-off var rätt så rolig ändå!Flört

Nikkis
0

Ett litet tillägg på  - " Visst kan man väl gå på hårt i vissa trådar, flamsa sig osv, men varför inte hålla det inom de kretsarna där man vet att det är accepterat? Ni som träffat varandra IRL, till exempel."

Jag är inte ute efter acceptans, jag är den jag är och kommer att förbli sådan.
Som jag skrev tidigare, kan man inte ta det - diskutera inte med mig då utan ignorera.

Jag flamsar inte heller i trådar såvida det inte är meningen att man Ska göra det.

Catnap
0

"Ska jag också starta en massa tårdar om alla de trevliga och kanske mindre trevliga hundar jag möter i min vardag?"

Skillnaden är väl att du uppenbarligen inte känner ett behov av det eller tycker att sånna trådar är viktiga? För henne vara det väl viktigt eftersom hon gjorde det. Måste man diskutera "viktiga" saker kan man inte bara ibland få utrycka glädje om man har ett behov av det även om det är en vardaglig sak. För oss som har hundar är det kanske inget speciellt, men för någon som inte har en hund men drömmer om att skaffa en kanske det var en betydelsefull händelse och inget att förringa bara för att någon inte finner det intressant.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Nikkis
0

Men dåså, då är vi ändå överrens om den saken. TS i den nämnda tråden fick till viss del den respons hon ville ha av vissa-då kunde hon ju svara på dom och hålla tråden i liv.

Självklart ska man kunna starta "glädje" trådar, men då anser iaf Jag att det då ska vara av sådant innehåll/intresse att tråden inte dör ut innan den ens hunnit komma ut.
Det blir annars tusen döda trådar som bara tar plats och inte ger nåt till någon.

Catnap
0

Det är väl svårt att veta på förhand om en tråd kommer att dö ut eller inte. Jag vet redan att du ansåg att den var ointressant. Den här tråden var ju uppenbarligen inte en sådan då många skrev och svarade TS förutom att kommentera hur onödig hennes tråd var.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Nikkis
0

Ja men det klart, det är inte så konstigt.
Den här tråden har redan en intressant och viktig sakfråga att diskutera, därför är den såpass attraktiv.

Okey, då kanske det återigen bara är Jag då som "vet" i förväg vad som intresserar (hund)folk att diskutera eller ej.

Kan ge två exempel.

Ex 1
En "glädje"-tråd av intresse för de flesta;

"Jippiieee!!
Idag så kunde jag Äntligen gå med min hund ute på stan utan att den försökt fly eller hugga någon förbipasserande.
Detta har inte gått tidigare då hunden inte är så mentalt stabil och har därför väldigt mkt osäkerhet i sig samt rädslor, vilket har förstärkts en hel del till det värre då tidigare ägare förstärkte dessa i form av ömkan.
Men efter en massa blod, svett och tårar så lyckades VI tillsammans som ett team, ta oss igenom något som var HELT omöjligt för 2 år sedan. Jag är så oerhört lycklig nu, ville bara dela med mig av glädjen =D "

Och så kommer svaren på denna tråd troligtvis vara i form av;

-"ÅH vad roligt, Grattis! =D Kan du inte berätta vad du gjorde?"
-" Taack! <3 Jo jag gjorde si och såhär…."
-"Jaha, vad roligt och intressant! =D Men hur kom du fram till att just 'såhär' funkade på Din hund?"

Osv osv

Och så kommer säkert en krake fram som har "samma" problem med sin hund och kan då säkert få både det ena och det andra goda rådet från TS/ev. andra med liknande problem, och inte känna sig så förbaskat hopplös av att vara "den enda med 'CP-hund'".

Ex 2
Sen har vi en annan form av "Glädje"tråd med liknande innehåll som håller sig i "liv" i typ MAX en dag med lite tur.

"ÅH jag såg en jäääätteee söööööööööt Pudel idag som gjorde en massa coola trix. Den kunde snurra, gå på bakbenen och buga!
Ville bara dela med mig av "glädjen =D ".

Svaren blir då i någon form av detta;

- "Åh vad skoj…"
-"Åh vad kul…"
- "Vad roligt, vad hade pudeln för färg då?"
-" Såg ut som Rosa"
-" Aprikos heter det"
-" Jaha, tack =D"

Tråden dör kort därefter ut tills typ jag ;-) får syn på den och bara;
-" Och vad är meningen med denna tråd?"

Och DÅÅ kommer typ ALLA in i tråden och påtalar om hur dum, elak och onödig jag är med min dumma, elaka och påhoppande kommentar, Hahah.
Och taddaaaa - tråden har fått en helt ny vändning och kort därefter startas typ en Sån här tråd som påtalar om den "Dåliga stämningen som finns på forumet =( "

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
CaithSith
0

"Ska jag också starta en massa tårdar om alla de trevliga och kanske mindre trevliga hundar jag möter i min vardag?"

Du får väl starta precis vilka trådar du vill? Sålänge de inte bryter mot reglerna.

"Jag är inte ute efter acceptans, jag är den jag är och kommer att förbli sådan."

Vadå "du är inte ute efter acceptans"? Det här handlar väl inte om vem som accepterar dig och vem som inte accepterar dig. Det här handlar ju om ifall andra tar åt sig och blir stötta av sådant de får läsa på forum. Det är skillnad!

"Som jag skrev tidigare, kan man inte ta det - diskutera inte med mig då utan ignorera".

Men den här tjejen ville ju inte diskutera med dig. Vill minnas att hon skrev ungefär "Låt bli min tråd om ni inte bryr er om den".Och ändå fortsatte samma typ av inlägg, tills TS lämnade tråden(med orden, "Tack föratt ni förstör min tråd").

Själv tycker jag det är mycket tristare med ett forum med med den typen av attityd, än ett forum med för många "onödiga" trådar. Det är ju ingen som tvingar en att läsa i "onödiga" trådar och eftersom det skrivs i dem så tycker vissa, uppenbarligen, att trådarna är intressanta.

**Jag själv tycker väldigt få trådar på iFokus är intressanta överhuvudtaget men jag tycker inte att Jag har rätten att bestämma vilka trådar som ska existera här, då vem som helst har rätt att skapa en tråd. Och jag tycker verkligen inte att JAG har rätt att gå in och håna eller vara otrevlig emot dem som gillar dessa trådar, när trådarna inte bryter emot några regler eller skadar någon. Jag väljer helt enkelt att läsa en annan tråd istället.
**

[Trojasmatte]
0

#0 Bra inlägg!

Nikkis
0

Eftersom du skrev i #23 " Visst kan man väl gå på hårt i vissa trådar, flamsa sig osv, men varför inte hålla det inom de kretsarna där man vet att det är accepterat? Ni som träffat varandra IRL, till exempel."

Det tolkar jag det som att t.ex mitt sett att skriva ska hållas inom "min" krets där det är accepterat = Har visst med acceptans att göra.

Öh, ursäkta mig, missade du Totalt att jag endast skrev tre inlägg i nämnda tråd?
Det ena var frågan om trådens mening, det andra inlägget var "svar på tal" till Yessica där jag också skrev att jag LÄMNAR tråden och det tredje och sista inlägget var en "notis".

Så kom inte och snacka en massa saker som inte stämmer. Pallar liksom inte att rätta er hela tiden.

Jag delar inte det sista stycket med dig, inte alls.Glad

---

Edit; Såg nu att du lagt till en massa på den meningen som är fetskrivet….

Nikkis
0

Sådär, nu har jag läst ditt tillägg på det fetstilta i ditt inlägg.

Och jag kvarstår vid att jag inte delar det med dig.

Eftersom man har lika full rätt att ifrågasätta trådens mening som man har att starta en "värdelös" tråd.

Inse bara att alla tycker olika och acceptera att andra är rak på sak och inte kommer att ändra sig - som Jag i det här fallet.
Jag kör mitt race oavsett vad du eller någon annan tycker om det, för jag följer trots allt de Skrivregler som finns och är inte elak eller personlig mot någon.

Sen ligger inte det på mitt ansvar om folk inte kan ta det rätt, synd för dom eller nåt.

That's it, finns liksom inte så mycket mer att diskutera.

CaithSith
0

Ja, vilken tur att du jagade bort den här lilla tjejen såatt vi slipper hennes tråkiga trådar i framtiden. Starkt jobbat!

På allvar så undrar jag; hur kan det inte röra dig i ryggen att du ev. sårar någon?

Får jag fråga, på vilket sätt skulle det skada dig att låta bli att skriva vissa saker? Om du hade låtit bli den tråden ifråga, tror du på fullaste allvar att forumet hade svämmat över med trista trådar?

Maja2
0

#35  man upplever dig att vara i total avsaknad av empatisk förmåga. Vilket du ju faktiskt nästan verkar stolt över. Trist.

Taci
0

Angående det här med huruvida vissa trådar är onödiga eller ej .. alltså, måste man ta allt så JÄKLA seriöst? So what om någon vill göra en tråd om en söt hund h*n såg på stan? Måste allt leda till något, kan man inte bara få ha roligt o umgås på forumet, så länge man håller sig till reglerna?

Löjligt hur vissa kan tro sig ha rätten att avgöra vilken tråd som är meningslös o inte, o häva ur sig det hur som helst. Är tråden inget att ha i dina ögon - läs då inte!

Sedan håller jag med TS i det h*n skriver i huvudinlägget.

Nikkis
0

Lilla tjejen? 19 år står det på hennes presentation, man är myndig och inte så liten längre vid den åldern…

Jagade knappast bort henne, hon skrev inlägg efter att jag lämnade tråden, så vad snackar du om?

HUR kan jag såra någon med att fråga/säga det jag tycker när jag framför det på ett sett som inte involverar ord eller meningar där jag regelrätt påstår att vederbörande är helt bakom flötet?

Men snälla rara, kan man inte ta ett ifrågasättande om en tråds vara eller icke vara och inte heller ta att någon anser den onödig - för det får man tycka och säga när man förklarar sig, så ptja, då har man inget på ett diskussion forum att göra!
Jag kan då också undra vilken "kass" mentalitet man har och i vilken skyddad värld man måste leva i om man inte klarar av att ta sånt när det ändå framför på ett OK vis…? =S

Klart att du får fråga, men om jag svarar är en annan sak. ;-)
Haha, näe skojar bara.
Klart jag svarar; Jag hade garanterat inte fått några men för livet om jag inte kommenterade den specifika tråden i fråga.
Men varför ska jag inte skriva när jag faktiskt Undrade vad meningen med trådens syfte var?
Jag ställde alltså en fråga, och det menar du att jag gjorde fel i?

Kan du då vara snäll och förklara för mig hur jag istället hade ställt min fråga till TS på ett "bättre" sätt eftersom sättet jag ställde den på var så himla fel enligt er paragrafryttare.Obestämd

Och för att friska upp ert minne så skrev jag min fråga exakt såhär;_
"Jag förstår ärligt talat inte meningen med denna tråd….?_Obestämd"

VAD är det som var fel i den meningen? Var det den fundersamma smilysen?

Man upplever? Som i Du upplever eller?
Varför ska jag visa empati i den här frågan just nu när vi diskuterar saker som Varit? Såvitt jag vet så har ingen dött.
Och exakt vad är det jag nästan verkar stolt över?

Maja2
0

"Jag kör mitt race oavsett vad du eller någon annan tycker om det…"

"Okey, då kanske det återigen bara är Jag då som "vet" i förväg vad som intresserar (hund)folk att diskutera eller ej."

"Sen ligger inte det på mitt ansvar om folk inte kan ta det rätt, synd för dom eller nåt."

Sånt tycker jag är tecken på att du är stolt över att vara en besserwisser.

[Hilo]
0

#39 Att uttala sig om personer i skrift är svårt.
Fel meningar m.m. Tolkningar som leder åt olika håll..

Jag är väl en av få(?) som Vet att du är en mycket empatisk människa.

Sen att säga vad man mycket, och att ha olika åsikter är ju en annan sak.
Vi vill inte ha utlänska hemlösa hundar hit - Kan verka hjärtlöst enligt Många..
Nåja, livet leker vidare! Cool

(titta, jag börjar till och med skriva lite som dig!)Förvånad

Nikkis
0

Men tyck det då, be my guest.  Skrattande

Varför ska jag ta åt mig av den felaktiga bild som du bildat dig av mig baserat på inlägg på ett internetforum?

Stör det verkligen dig(er) så himla mkt att det ska krävas förbaskat mycket för att jag ens ska bli en gnutta berörd av någons uttalande om mig på nätet som Inte känner mig personligen?

Är jag empatilös OCH en Besserwisser pga det? Du verkar dessutom ha lite svårt att bestämma dig om vad du ska tycka om mig.Flört

Maja2
0

hä lönsch int tala ve däm söm int vill begrip

kerstinjo
0

Skulle det vara så att ni tycker att jag skriver något dumt, så får ni genast ta tillbaka det.

Jag skriver ALDRIG något dum eller ogenomtänkt, men jag har en labbe som skriver som en tok ibland.

Jobbigt att ha en intelligent labbe, som härjar runt i iFokussajterna!

Kerstin 

CaithSith
0

"Varför ska jag ta åt mig av den felaktiga bild som du bildat dig av mig baserat på inlägg på ett internetforum?"

Det är du och ingen annan som gett oss den bilden av dig.

[Hilo]
0

#45 Jag har inte fått den bilden? Konstigt..

Det är som sagt ett forum - i skrift - över internet.
Jag har personligen ingen uppfattning om någon här, förutom de jag känner.
Känns dumt att bilda en uppfattning på själlösa ord utan uttryck, eller röstfall..

kerstinjo
0

#45 Lägg ner det här nu!

Jag är på väg ut för att byta Amos mot akvariefiskar för det verkar lugnare!

Någon som har koll på hur många fiskar man kan få i utbyte?Obestämd

Kerstin 

ahof
0

Nu har jag suttit och iakttagit denna disskusion, men jag känner att jag måste lägga in en sak.

Jag har själv väldigt dåligt självförtroende, och Jag tar åt mig mycket av vad andra säger, går liksom inte att göra så mycket åt det,  och alla är vi olika, vissa gör det och vissa gör det inte. 

Jag är ingen expert på hundar, och har många frågor och funderingar jag gärna skulle vilja dela med mig av, men har avstått från det p.ga att jag är rädd för ev. påhopp. Endast på grund av att mitt självförtroende inte är det bästa :)
Tänkte bara att det finns faktiskt såna personer, och jag hade aldrig "vågat" yttra mig i denna disskusion annars ;)

och vill bara tillägga att inget av det här har hänt mig - och det är inte riktat mot några. För jag är relativt ny här på sajten och känner ingen &  jag kan självklart inte förutspå att något ska skrivas om jag skriver ett inlägg! :)

och jag menar inte att man inte får säga till mig! Om något är konstigt/fel så visst, jag mår inte dåligt av bra information :)

[Hilo]
0

#47 Tror det är 4 guppys/ kilo + en guldfisk om hunden har svans..

[Hilo]
0

#48 Lider också av dåligt självförtrående, extremt faktiskt Oskyldig

Lider dock inte av att folk skriver saker.
Oavsett om det är mjuk, eller hårt. Utan en klar bild av människan kan de mest konstiga förutfattade meningar uppstå.

Du sa att du är rätt ny - Välkommen Glad

Nikkis
0

Eller så svarar du på de frågor jag ställt….?

Men det är ni som tolkar det på ert egna lilla vis.Flört

Du kan förresten också ta och svara på mina frågor än att undvika dem!

kerstinjo
0

#49 För farao, du har köpt en tass, så det kommer att bli en himla massa guppys.

Det kanske räcker till en sköldpadda i stället?Flört

Tyst o lugn!

Kerstin 

[Hilo]
0

#52 Ja, klart det räcer till en Skalman Flört

Köp ingen snapper bara.. elaka satar!

Eriiccaa
0

45# Jag har inte fått den uppfattningen om Nikkis.
Jag tycker hon är en kunnig person som inte orkar dalta utan säger vad hon tycker direkt.

[jakke94]
0

tycker att man ska välkomna alla sorters trådar nästan, är det folk som tycker att dem är meningslösa kan man väl bara skita i att skriva i dem ? ;) =D

Sen blir jag lite förvånad över att man kan ta så illa vid sig över någonting folk skriver över internet :S :)

kerstinjo
0

Kan vi inte avsluta den här tråden nu?Obestämd

Kerstin 

CaithSith
0

Ok visst.

Lilla tjejen? 19 år står det på hennes presentation, man är myndig och inte så liten längre vid den åldern…

Ptja, när man är 19 bör man utvecklat gott självfötroende. Dock är det långt ifrån alla tjejer som har bra självfötroende vid den åldern. Men det är inte det som är poängen. Poängen är, fortfarande, att folk faktiskt tar illa upp, och att alla, oavsett ålder, bör känna sig välkomna. Vid den åldern bör man fö. även ha lärt sig vett och etikett.

Jagade knappast bort henne, hon skrev inlägg efter att jag lämnade tråden, så vad snackar du om?

Nej, det gjorde hon inte.

"Kan du då vara snäll och förklara för mig hur jag istället hade ställt min fråga till TS på ett "bättre" sätt eftersom sättet jag ställde den på var så himla fel enligt er paragrafryttare."

Hade du bara skrivit "jag förstår inte meningen med den här tråden" hade jag inte haft några problem alls med det! Antagligen inte TS i tråden heller. Det var inlägget efter detta som var väldigt otrevligt: Okey, TS träffade en "trevlig" hund, jaha - wow eller? Jag får helt enkelt beklaga att TS kände sig tvungen att starta en hel tråd om detta… Det är knappast ngt märkvärdigt med att träffa en trevlig hund.

Jag verkar inte heller ensam om att tycka det, med tanke på hur gammal tråden är och hur fåtal svar det kommit in…

Men kanske ska jag ta och starta en tråd för varje meningslösa saker mina hundar gör varje dag/jag upptäcker ett nytt hårstrå på dem. Kul forum det blir då…

CaithSith
0

"Stör det verkligen dig(er) så himla mkt att det ska krävas förbaskat mycket för att jag ens ska bli en gnutta berörd av någons uttalande om mig på nätet som Inte känner mig personligen?"

Har det aldrig slagit dig att självkritik är en bra egenskap?

Nikkis
0

Jag får återkomma med svar på det inlägget, min dator dummar sig och inte vill "klistra in" det jag vill citera.. Hmm….

Men alltså, snälla - Hahahah!
HUR många gånger ska jag behöva förklara för er att det jag Inte tar åt mig av är sånt som folk på nätet skriver och tycker OM mig.
Om ni nu ogillar mig, tycker att jag är det ena och det andra så FINE, gör det då!
Varför ska jag ödsla min dyrbara energi på att bry mig om det, när det inte rör mig i ryggen?!

Detta gäller liksom INTE sånt där jag diskuterar med någon/några och blir motbevisad i en sakfråga, eller om någon kommer med ett bra argument eller tips och råd osv. Då kan jag absolut ta åt mig av sna saker.
Men när det däremot kommer till saker som handlar om folks åsikter om MIG som PERSON - sorry men I simply don't care!

Isynnerlighet när jag Vet att sättet jag skriver mina inlägg på, INTE innehåller elakheter mot någon som Person.

Är det så himla svårt att ta in och förstå det eller?

Tänker liksom inte upprepa mig om detta något mer, börjar låta som hack i skivan.

CaithSith
0

Men poängen är ju fortfarande inte om vi gillar dig eller inte. Poängen är ju fortfarande om att vissa kan ta illa upp av otrevliga inlägg. Egentligen spelar det ingen roll vart de kommer ifrån.

Men okej, du bryr dig inte om ifall du sårar andras känslor, för mig känns det väldigt taskigt och egocentriskt menmen..

Nikkis
0

Men mina inlägg ÄR inte otrevliga bara för att jag går rakt på sak.
Verkar som att du/ni redan har bestämt er för att "SÅHÄR Tycker Jag och då ÄR det Så!".

Jag har inte sagt att jag inte bryr mig om andras sårade känslor…? =S
Men mina "pang-på" inlägg är det sällan personen i fråga som dom är riktade till som reagerar, utan det är de "andra" som gör det och ska då börja komma med pekpinnar.

Är det så att personen i fråga blir ledsen eller dyl av Mina inlägg och säger det SJÄLV Till Mig så kan jag ta det och göra något åt saken. Men INTE när andra random människor kommer och lägger sig i.
Vad i helvete liksom, någon måtta får det allt vara.
Sköt er själv kan jag då tycka.
Folk kan väl föra sin egna talan.

CaithSith
0

#61 "Verkar som att du/ni redan har bestämt er för att "SÅHÄR Tycker Jag och då ÄR det Så!".

Jag har ju läst div. inlägg i alla möjliga olika trådar, och bildat mig en uppfattning utifrån det.

"Men mina "pang-på" inlägg är det sällan personen i fråga som dom är riktade till som reagerar, utan det är de "andra" som gör det och ska då börja komma med pekpinnar."

Det behöver väl knappast betyda att den som inlägget riktades till inte tog illa upp? Folk med dåligt självförtroende, som jag vet, håller oftast tyst istället föratt ta strid för sin sak.

"Folk kan väl föra sin egna talan."

Jag skriver bara vad jag tycker. Jag tycker att du behandlade just den här tjejen illa. Ämnet ang. respekt har varit upp tusen gånger tidigare. Det här är knappast första gången.

Och ptja, de kanske kan föra sin egen talan, eller så sticker de ifrån forumet. Jag tycker bara det är väldigt trist.

CaithSith
0

#54, har aldrig sagt något om nikkis hundkunskaper, jag är säker på att hon kan otroligt mycket om hundar.

kerstinjo
0

Strunta i Nikkis, för det är ändå jag som vet bäst!Skrattande

Kerstin 

tsset
0

Ursäkta, men det där med att trådskaparen ber någon att lämna TS tråd - Varför skulle "man"? Har TS rätt att bestämma vilka som är och inte är välkomna att delta i dennes tråd? Jag trodde då att forum var till för alla - vill man ta något med "bara folk som håller med mig" får man väl ta det privat med varandra?

Jag tycker det där bara är helfel, det stämmer liksom inte med ett forum. Om någon ber mig lämna - glöm det, har jag en åsikt(oavsett om det är "nej/ja, jag håller med", "jag tycker" eller "varför skrivs tråden egentligen?") får jag uttrycka den om jag känner för't - oavsett vems tråd det är. Eller har detta forum egna regler som går före yttrandefriheten?

Och i övrigt säger jag och håller som alltid (okej, nästan alltid) med Nikkis. Jag är rätt fram och tycker vad jag gör - diskuteras något så säger jag vad jag tycker utan krusiduller. Och jag hållet mig till det som diskuteras - inga personangrepp från mitt håll inte, inte ens en antydan. Jag ser heller ingen anledning till att överanvända smiliesar bara så att folk ska känna sig.. tappa ordet, "omtyckta"(vad tusan heter det??) - och ja, då kommer texten bli lite "hårdare", inga ansiktsuttryck som kan beskriva ett ev tonläge utan det blir upp till den som läser att själv välja hur denne ska tolka ev. tonläge i vad som skrivs(varför det nu skulle behövas). Sen finns det sällan något tonläge att bry sig om när jag skriver "rätt fram" smilielöst (som här) - det är liksom neutralt, jag känner att budskapet framgår utan smilies och det är av exakt samma anledning som inga används.

SusannAlg
0

Har nyss blivit medlem på detta forumet men blir mer och mer tveksam om jag ska stanna ju mer jag läser!

Har inte orkat plöja genom hela tråden….. blir bara sååååå trött! Det finns väl ingen som TVINGAR någon att skriva kommentarer på alla trådar? Om en tråd känns ointressant, varför kommentera över huvudtaget??

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

CaithSith
0

"Eller har detta forum egna regler som går före yttrandefriheten?"

Ja. Admin rätt att plocka bort och censurera inlägg och de har rätt att slänga ut personer från deras forum. Det är ingen mänsklig rättighet att skriva inlägg på internet.

Och ang vad ts önskar: På det stora internet brukar det ses som allmän hyfs att följa topic. "Ursäkta att jag går off topic", läser jag på var och vartannat forum, både svenska och utländska. Det är inte ovanligt att admin plockar bort inlägg som går alltför off.

Och syftet med att admins (över hela världen) gör så, är väl att det helt enkelt blir mycket trevligare för alla forummedlemmar om man respekterar varandra och varandras trådar.

SaraC
0
SaraC
0

För övrigt tycker jag inte alls att det är OK att diskutera enskilda medlemmar i en tråd, som diskussionen helt verkat glidit in på nu. Vet inte vad Nikkis själv tycker, om det är okej med henne eller ej?

[Hilo]
0

#69 Minns inte vilket inlägg det ar, men Nikkis har gett sin tillåtelse Cool

Nikkis
0

Fast nu hänger jag inte alls med, vad har OT med den här diskussionen att göra? *Jaa jag är fortfarande "nyvaken", haha!*

En TS kan inte säga åt vem/vilka som skriver i dennes tråd, eller ptja den kan ju be vederbörande att dra, men om hän gör det eller ej är ju upp den hän själv. Absolut inget konstigt med det.

Men skulle det nu vara så såpass "illa" att det bara blir en massa ordbajseri och pajkastning så kan(bör) Admin/Moderator alltså gå in och rensa/ändra eller rent av kasta ut! Det har du alldeles rätt i.

Men mig veterligen så har det inte behövts att "de högre uppsatta" här på HiF behövt ge sig in och styra upp trådar till den grad (Kanske för länge sen), annat än att ev. påminna alla om -"Håll god ton" INNAN en tråd börjat spåra ur!
Vilket för mig då betyder att det som skrivs och HUR det skrivs ändå är OK/inte bryter mot några regler.

I det här fallet är det helt OK för mig.Glad

CaithSith
0

#71, det var ett svar på inlägg 66 ;p Vet inte om vi har diskuterat det i den här tråden eller om h*n syftade på mitt inlägg i tråden "hundexperter"

Det tråkiga, tycker jag, är när TS ber om att "Jag vill inte prata om det här i min tråd", och folk ändå fortsätter skriva. Jag tycker att det är allmän hyfs. Mitt förra exempel var cocker/sheltie-tråden - TS startade ju en tråd för att hon ville ha tips och råd om raserna. Inte för att läsa flera inlägg med bråk om rasernas sjukdomar. Det hade varit så mycket enklare om de personerna hade startat en egen tråd eller tagit det via PM. Det hade kanske blivit en intressant diskussion dessutom?

Jag är inte inne på iFokus så ofta men jag tycker ändå inte att det är ovanligt att trådar spårar ur, blir urrensade, blir låsta osv härinne. Jag startade ju den här tråden föratt uppmana folket att tänka på andra innan de skriver.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att se vad man har att förlora på att respektera andra.

#69 Jag hade inte nämnt nikkis namn, om hon inte skrivit själv på olika ställen att det är OK att diskutera henne :)

SaraC
0

Bra att det är OK med Nikkis.

När det gäller att säga till andra att lämna trådar - Nej, givetvis får alla skriva i alla trådar, så länge man följer skrivreglerna såklart.. Däremot har man som trådskapare absolut rätt att be andra att inte diskutera ämnen som tråden inte handlar om. Glider diskussionen in på något annat än vad tråden handlar om så tala om att "nu startar jag  en ny tråd om detta, här är en länk dit". Eller fortsätt diskussionen via PM om det inte är av intresse för resten av forumet.

Rafflan
0

#30 & #31 Att svära är väl knappast att hålla en god ton? Oskyldig

Nikkis
0

Hahah Jo för när datorn har PMS och inte lyder mig utan skickar flera inlägg efter varann, då ska den banne mig ha stryk och man får "skrika" ut sin frustration över den. *Moahahahahahhaw* OskyldigFlört

Rafflan
0

#75 det du skrev har ju inget med tonen att göra.

hade det inte räckt med *Raderad Trippelpost*?

Nikkis
0

Det hade det säkerligen gjort, men då min dator hängde sig och fortsatte att skicka inlägg mot min vilja så blev det bara så i "stundens hetta".
Ska du börja haka upp dig på småsaker nu i brist på annat?Tungan ute

Rafflan
0

#77 nej, tänkte mest på sajt reglerna. Dem är väl till för att följas av alla eller? ;)

"i brist på annat"? på annat vad?

Nikkis
0

Äsch, jag ids inte längre.
Känns som att du bara ska leta 'fel' nu och ha något att anmärka på för att ha ngt att tjabba om, uppenbarligen för att det inte längre finns ngt mer att påpeka till mig om. ;-)

tsset
0

#67 Fast nu var det ju inte riktigt så jag menade, för så som du säger är det ju, utan jag menade kring vilka som får delta och göra sin åsikt och vilken åsikt hörd i vilken tråd. Så länge det inte bryter mot några regler/lagar för forumet/svenska lagar så måste det väl vara fritt fram att säga sin åsikt oavsett om den delas av trådskaparen eller inte?

Självklart ska man, så gott det går, hålla sig till topic. Och så länge man gör det måste väl åsikt, oavsett vilken det är, vara välkommen?

Det blir ju ett himla tråkigt och dessutom icke lärorikt forum om åsikter av annat slag än TS inte är välkommet.

#72 Syftade på denna tråd! Den andra har jag inte hunnit läsa.
Kring cavalier/sheltie-tråden diskuterades, från mitt håll, INTE rasernas sjukdomar utan sanningen bakom det som sagts (som visade sig vara en felsägning). På den punkten ser inte jag några som helst problem att ta diskussionen i tråden - det Kan ju vara av Stor vikt för TS beslut. Eller inte ha någon betydelse alls! Vi vet inte, och därför tog jag det säkra före det osäkra. Det är ju stor skillnad på en genomgående sjuk ras och en ras med hög risk för sjukdomar. Men det är löst nu!

#73 Det jag har främst i tankarna är inte OT utan om man Fortfarande håller sig till Topic men att Åsikten inte delas av TS och att TS Därför ber någon "fara och flyga" - ska denne då lämna tråden snarast möjligt, trots att alla Skrivregler och lagar följs?

SaraC
0

#80 Nej, självklart inte. TS har ingen rätt att bestämma vilka som ska skriva i hennes/hans tråd.

Däremot kan man ju som TS (om det är en tråd man startat för att få svar på frågor och inte för allmän diskussion) tala om att "det där känner jag redan till, så jag vore tacksam om ni svarar kring det här istället för det är det jag är intresserad av att veta".

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.