Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7322 ggr
Sofieen
0

Attackera utan anledning ?

Jag såg alldeles nyss på Expressen.se ett klipp på en hund - Pitbull - som attackerat sin husse och bitit honom rejält i benet. Hussen hade bara haft hunden i 3 dagar, alltså var det en omplacering för hunden såg ut att vara vuxen. Nu blev den hunden sprutad på med tårgas och skjuten 15 gånger. Så fruktansvärt hemskt.

Min fråga är; Attackerar en hund verkligen utan anledning?
Jag har haft hund i 11 år, är hundvan och har haft hundar kring mig hela livet och kan inte förstå hur en hund skulle komma på tanken att attackera om han inte känner sig hotad.

Vad tror ni är anledningen till att hunden attackerar? Är det verkligen rasen Pibull problemet sitter i? Jag har mycket svårt att tro det.
(Jag förstår att dom gånger när hunden attackerat barn pga. irritation, dra i svansen och öronen till ex. och plötsliga rörelser osv. Men en vuxen?)

tsset
0

Möjliga anledningar: Genetiska, ärvd sjukdom så som höftledsfel som skapar smärta, vilket kan ge utfall mot "vad som" inklusive någon den tycker om.

Erfarenheter, något hos mannen som hunden såg som hotfullt, en framåtböjd ställning eller mörk och höjd röst, sånt som ofta används i samband med att man "uppfostrar" vilket kan göra att hunden förknippar alla mörka röster med något negativt. Alltså kan hotet varit omedvetet för husse, men hunden såg det som ett hot.

Ytterligare en möjlighet är att hunden triggats till detta beteende, alltså lärt sig att svara såhär på signaler alternativt inte lärt sig hur man beter sig med människor, att det varit okej hos förra ägaren och därför gör hunden likadant här.

Det finns alltid en anledning, även "psykisk störning" är ju en anledning så att säga. Tror absolut inte att problemet ligger i just denna ras som ras utan hur man avlat hundar som är av rasen och detta skapar felaktiga renraser så att säga. Kopplat med detta är hur folk använder rasen och liknande raser, vilket alltså är på fel sätt.

Vore inte omöjligt alls att få fram en genomaggressiv ras som hugger mot allt och alla, men någon sådan har vi (vad jag vet) inte, och pitbulls med liknande raser SKA inte bete sig så som vissa människor får sina individer av rasen att bete sig. Vilket i sin tur ger dåligt rykte för rasen i sin helhet.

Drar en parallell til labben, som är ett bra och tydligt exempel på hur man genom att använda och avla delar av rasen på fel sätt kan ändra bilden av rasen hos folk. Labben är en apportör, en jakthund, men har under en tid används av somliga som familjehund och också avlats åt det hållet vilket gör att folk ser det som en lugn, genomvänlig familjehund(="skulle aldrig göra något om barnen rycker den i svansen"). Vilket inte är fallet, rasen i sin helhet är och ska inte vara sådan, och det ger folk så otroligt mycket problem då de tror att rasen(i sin helhet) är något den inte är.

Så liksom att alla labbar tas för världens snällaste familjehundar så tas pitbulls med liknande raser för aggressiva, ohanterliga och livsfarliga kamphundar. Allt pga hur folk agerat och misskött rasens rykte.

Just för denna individ finns det säkert en möjlighet att man avlat och behandlat hunden så att den ska vara så som den var, liksom att det finns "familjelabbar", men det är ju inget man bör se som positivt eller som en idealbild för just rasen.

Men som svar på din fråga; NEJ, det finns alltid en anledning till att hunden gör något.

Mischa
0

Är detta en gammal händelse? *tycker mig känna igen händelsen*

Att en hund reagerar med aggrissivitet plötsligt är oftast länkat med smärta/obehag/sjukdom.

Det finns även dom djur som reagerar med ett sk. omriktat beteende vid stress/frustration.

ex. hundar som flyger på husse/hundkompisen/en gren vid retning av en annan hund och tar altså ut frustrationen på något annat än vad det var tänkt.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

Jag säger smärta - Det är en vanlig och ofta förbisedd anledning.

Alex
0

Mitt svar är rätt simpelt; Nej, en hund attackerar inte utan anledning. Det finns inga undantag heller. Hunden har alltid en anledning att bete sig som den gör, sen om vi människor tycker hundens anledning är "tillräcklig" för att bete sig så, är en annan sak…

Men det sitter antingen fysiskt eller psykiskt hos hunden, smärta, rädsla, ilska (vilket jag skulle säga är ovanligt, det handlar oftast om rädsla)… Sen har olika hundar olika gräns. En hund kan bli rädd för exempelvis en hotfull människa och hugger därför, vilket vi ofta ser som "acceptabelt", medan en annan hund kan bli rädd för att husses ben rör sig när han går (dåligt exempel, men jag tror ni förstår principen) och hugger pga det. Det sista är något de flesta skulle se som att hunden hugger utan anledning, för att vi inte kan förstå varför hunden skulle bli rädd i det läget. Men för hundens del är det en alldeles tillräcklig anledning för att hugga…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

blondifire
0

ang labbar så finns det 2 olika,dels jakt labrador dels labrador retriver, som i temperament och utseende är olika.

att en hund hugger direkt utan att varna är inte normalt oavsett ras. man kan aldrig heller veta vad en omplacering varit med om(om d nu var en sån).min morsa tog en omplaceringshund för längesen,nån blandras som var stor som en grand danois,ca 1 år gammal. när min son då 6 år böjde sig ner för o ge den en kaka for den upp o högg han rakt över hela ansiktet. kan ju säga att hade inte jag reagerat så fort(satt brevid) och gett den en rak höger hade han förlorat både öra o näsa! att hon sen satte gring mellan rummen kändes inte speciellt bra för så fort barnen rörde sig morrade hon. enligt hundstallet hade denna hund haft en "normal" uppväxt innan vilket jag starkt betvivlar!!

S*Winsnes Wilda

Alex
0

#5 Labrador retriever är rasens namn, sen finns det en typ som avlas för det ursprungliga ändamålet, jakt (apportering av fåglar, därav namnet retriever) och en typ som avlas mer för sällskap och utställning.

Sen att det inte är normalt för en hund att hugga utan att varna beror helt på. Blir hunden överraskad eller hastigt rädd reagerar den efter det också, rent reflexmässigt. Och då finns det inte tid för någon varning. Sen, i andra lägen som inte är överraskande bör hunden varna, ja. Men då kan man ju ställa sig frågan vem som kan avgöra om hunden varnar eller inte… För vi kan mycket väl missa flera av hundarnas varnande signaler som inte alls alltid är så tydliga som ett morrande.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

blondifire
0

kan säga dig att den hunden gick från noll till hundra på en halv sekund.. barnet gjorde ingenting! har haft hundar i hela mitt liv och aldrig har en enda gjort så. det är inte normalt!!

S*Winsnes Wilda

Alex
0

#7 "Barnet gjorde ingenting" är vanligt förekommande uttryck. Jag vet många hundar som inte alls är förtjusta i barn, de flesta mer eller mindre osäkra och ofta väldigt signalkänsliga, och det är pga att barn sällan är "stabila" och tydliga i sitt kroppsspråk, hunden har helt enkelt svårt att läsa av dem. Ett barn (eller vuxen) som böjer sig ner mot/över den kan en hund mycket väl se som hotfullt och är hunden till råga på det trött eller vill vara i fred kan den mycket väl ta till hugg. Den kan ha signalerat redan när barnet började komma nära men med små signaler som ingen reagerade på och när barnet då inte backade undan kom nästa steg.

Jag säger inte att det var så i det fallet du berättade om, för jag var inte där och såg det så jag vet inte. Vad jag vet är att det är extremt ovanligt att en hund inte ger någon som helst signal, om den inte blir överraskad (vilket också kan vara fallet om hunden inte var uppmärksam på att barnet kom). Och att det i de allra flesta fall där folk hävdar att "hunden högg utan anledning" enbart handlar om att man missade hundens signaler, eller inte såg den anledning som hunden gjorde. Det är alltså allmänna tankar och åsikter från mig, inte riktat mot dig för att säga att det var så i ditt fall. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tsset
0

#5 Fel. Det finns EN ras, vilket är labrador retriever. Sen är rasen delad i olika linjer och avelsmål, jaktlabbar och exteriörslabbar, och försök till DP - dual purpose. Men det är i grund och botten samma ras och dem delar rasstandard, och rasstandarden säger att det är en apportör - dock är det få exteriörsavlade/sällskapslabbar som idag kan användas till jakt, medan jaktlabbarna är bra mycket mer lika den ursprungliga labben än dagens vinnare på utställningarna är.

Du har helt rätt i att de är olika i både utseende och temperament - vilket var vad jag försökte påpeka här ang. pitbulls och felanvända och felframställda pitbulls, med flera raser. För det är precis vad exteriörlabbarna är, liksom räkschäfrar och showhuskys med flera delade raser. Folk som förstör rasen som helhet och ger dem fel rykte, vilket skapar stora problem för oinsatta förstagångsägare som tror att en labbe är en lugn soffhund som älskar alla barn som drar den i svansen och inte alls har något behov av att jobba dagligen(samma sak har bla collien och dalmatinern råkat ut för - allt tack vare media - tv - filmer), och att pitbulls, amstaffs, staffar osv. är farliga mördarmaskiner (samma rykte som rottisar, dobermanns, boxrar och schäfrar hade en gång i tiden, allt tack vare media och folk som använder hundarna och rasens namn fel).

blondifire
0

må så vara…

i detta fallet satt han på soffan hunden låg o tiggde nedanför o han sträckte ner en kaka.

när nån som har lång hundvana och har barn som oxå är uppfostrade bland djur och vet mer än många vuxna hur man hanterar(beter sig) jo,då är det nåt fel på hunden!

tro mig,jag tar det inte personligt men det finns en fara i att säga att i nästan alla fall har barnet/personen ignorerat/missat varningssignaler.. vad tror du händer om man(i detta fallet då) ignorerar eller antar att det på nåt sett var barnets "fel" och nästa gång hugger den ett utomstående barn oprovocerat?!

Man kan inte blunda för att det finns hundar som av olika anledningar(uppfostran eller brist på det,mentala störningar,sjukdom m.m) ÄR opålitliga.. Likväl som att man ska när man hanskas med/ umgås med djur tänka sig för lite och ha uppsikt om barn är i rummet.

S*Winsnes Wilda

tsset
0

Alltså… lite känner jag att tar man en omplacering så får man vara beredd på att hunden inte kommer fungera som man vill i alla situationer. Även om det heter att hunden växt upp i en bra miljö så innebär det ju inte att den fått möjlighet att reagera på alla de situationer den nu utsätts för. Att barnet böjer sig ner kan mycket väl ha varit så skrämmande att han reagerade med försvar, liksom att mannen i #0 kanske agerade på ett sätt som tidigare varit förknippat med något farligt och hunden reagerar, eller tillochmed blivit belönad för det beteendet och lärt sig att göra så.

Det gör inte att hunden reagerar utan anledning, det finns alltid en anledning. Det gör inte heller att barnet gjorde fel, eller någon annan, eller att hunden skulle vara opålitlig och hugga utan anledning. Det är heller inget som säger att hunden verkligen aldrig haft problem med något eller faktiskt växt upp som det sägs. Människor är otroligt duktiga på att ljuga och förfina sanningen.

Jag tror också fullt ut att det funnits signaler i de flesta fall, som inte setts eller misstolkats. Sen finns det garanterat också fall där hunden inte varnar innan utan verkligen säger pangbom fast i de fallen brukar de märkas långt innan att "något är fel" så att säga

Men det finns ju en anledning trots att hunden hugger direkt.

Alex
0

#10 Ja, det finns absolut hundar som är opålitliga. Men det betyder inte att de hugger hej vilt utan anledning. Som #11 skrev kan det i den situationen funnits något som hunden ansåg vara en anledning till att hugga.

Sen (nu byter jag till allmänna tankar kring detta, inget med ditt fall) finns det ju många som säger åt hundar som t.ex morrar, eller ger andra varningstecken, som "förebyggande" (= säger till för att hunden inte ska hugga eller liknande, vilket man ser som fel beteende) och helt plötsligt kommer det en situation där hunden hugger utan att varna innan. Varför? För att den lärt sig att det är fel att varna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

scth
0

håller helt med #12, morr bestraffas och godkänns ofta inte, då lär sig hunden att ta i med hårdhanskarna på en gång.

Att hunden attackerar direkt kan även bero på att den morrat men aldrig blivit respekterad för detta( av andra hundar eller människor) . Kan ju oxo vara så att en hund är väldigt osäker i sitt språk, träffat få hundar att lära sig av eller hundar med samma "svaga" språk.

Är man riktigt uppmärksam finns alltid någon typ av signal, och har man en hund med nästan osynliga signaler är det jätteviktigt att lära sig se de små tecknen.

[Hilo]
0

#13 Precis. Hade en hund (omplacering) som attackerade "utan anledning" mot män under en tid.

Ja, bara det att hennes signal var så tydlig, men innan hade väl man inte fattat det.
Hon gjorde inget ljud ifrån sig. reste inte ragg, eller blottade tänder..
Hon vart stel - Klar signal - nästan så att hon slutade andas såg det ut som..

Det gäller som du säger att vara uppmärksam.

scth
0

ah har lite samma tecken med min hund, precis som du säger "slutar andas och stelnar", inte ofta morr och då tycker folk att "det är ju nått fel på en hund som INTE ENS morrar …"

Zebben
0

Har inte läst tråden alls.

En anledning finns ALLTID när en hund attackerar. Det går inte att komma ifrån. Men sen kan ju denna anledning se olika ut. Det kan ligga smärta bakom (MKT vanligt vid problem hos hund).

Olika anledningar kan vara (rent generellt nu): Smärta, stress, rädd för olika saker tex män, barn, svarta människor osv osv, låg retningströskel, högt revirtänk. Är bara några få anledningar som kan ligga bakom en attack.

Som svar på Din andra fråga. Nej, det är inte just rasen pitbull. De är avlade för att vara vänliga mot människor. De har dessutom hög smärttröskel. Vad som ligger bakom just denna attack som pitbullen gjorde är svårt att säga. Det kan vara smärta, det kan vara rädsla, det kan vara precis vad som helst.

[Hilo]
0

#15 Nej precis.. Fick också höra det, men när vi väl upptäckte hennes signal vart det ju så mycket lättare att jobba med det också.
För stelheten blir ju så tydlig när man väl hittat den..

Zebben
0

#15 Nej, det är inget fel på en hund som inte ens morrar. Däremot ligger det oftast mer allvar bakom en hund som "inte ens morrar".

Om man har följande två hundar att välja på:

*En hund som vrålar, hoppar i kopplet, morrar, skäller och lever om.

*En hund som står stilla, med blicken fäst och stel i kroppen och som dessutom är tyst.

Måste jag gå fram till en av ovanstående hundar så väljer jag helt klart den första.

Karizma
0

18 du har bra tips o komma med har jag märkt :) . En fråga (min systershund gäller detta) Hon ligger i sängen dotter på 8 år går upp i sägen för att säga go natt (syrran var sjuk) i sägen ligger deras 3åriga hund han ser att hon kommer eftersom hon säger nu ska jag sova go natt mamma o sen sägen/kram hunden flyger på dottern o biter henne. Syrran tillrätta visa hunden genom säga till och tog ner den på golvet dottern var ledsen o hon fick rikta sig mer på henne än hunden. Nu till min fråga vakta den hunden henne och vad bör hon då göra får få den sluta upp med det?

Mischa
0

hunden vaktar sängen? då hade jag inte tillåtit hunden vara i sängen alt. säga till hunden att gå ner ifall den börjar visa avståndstagande beteenden typ morrning.

≧◔◡◔≦

Vattnadal
0

Hundar vaktar gärna någon som ligger ner, då det är en utsatt ställning. Bara att sätta sig upp kan hjälpa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#18 Håller med. Tar samma hund som dig.

Zebben
0

#19 Du har redan fått lite svar. Hunden vaktar sin matte. Om den inte brukar bete sig så där så kan det ju bero på att matte dessutom var sjuk.

Enkelt löst: Låt inte hunden ligga i sängen.  Vill man träna bort detta så är det enklast att ta ut en instruktör som kan ge hjälp på plats. Det tar tyvärr alldeles för mkt tid att förklara så här dessutom vill man se huden live och även veta väldigt mkt mer om hundens situation.

Karizma
0

Tack för svaren då ska jag säga till syrran att inte ha henne i sängen mer hon får ligga i sin korg.

Zebben
0

#24 Om hunden tycker det är mysigt att ligga i sängen så försök hitta en lösning ändå. Tex sätta upp en grind till sovrumsdörren så att barnen inte kan springa in hur som helst, utan respekterar hundens gräns. På så sätt lär sig hunden att barnen inte kommer längre och en olycka förhindras. Om barnen vill in, så får matte helt enkelt sätta sig upp i sängen, vilket oftast brukar räcka för att hunden ska sluta vakta. Gör den inte det, så får matte säga till att den får hoppa ner så att barnen kan komma in.

tsset
0

En tanke, är det verkligen så att det är vakt det hela handlar om? Som jag förstod det var detta bara ett tillfälle, vilket gör att jag kan se flera möjligheter till varför hunden gjorde som den gjorde. Hade hunden verkligen uppfattat att barnet kom in i rummet eller blev den överraskad? Vilade hunden är det inte säkert att den hörde dottern förrän hon lutade sig framåt eller bytte tonläge, som man gärna gör när man säger "kram". Var det något som hände i samband med detta, som inte märktes? Dottern kanske klämde sig mot hunden, eller att mamman reste sig upp och att hunden kom emellan. Kan hunden ha velat hälsa och missbedömt avståndet? Hände något annat i hemmet samtidigt, förslagsvis ett obehagligt ljud på långt håll som endast hunden hörde? Hur är hundens hälsa? Var det mörkt i rummet vilket gjorde synen svårare? Osv. osv.

Det finns så många möjligheter för vad som kan ha hänt vid ett tillfälle, är det inget återupprepande beteende så skulle jag inte vara så säker på att det var just vakt och inte våga konstantera det med endast denna beskrivning som också är i andra hand(svårare att ställa följdfrågor alltså).

Sen kan det absolut vara vakt det handlar om, ingen tvekan om den saken, men att döma rätt av känns lite hårt. Har det dessutom inte hänt igen eller förr kan det ha varit en engångshändelse som jag kan anta hängde ihop på något sätt med att matte var sjuk.

Zebben
0

#26 Visst kan det vara så. Absolut! Det kan finnas mängder av orsaker till detta beteende. Men det är ett rätt vanligt problem att hundar inte släpper in någon i just sovrummet och särskilt då om ägaren ligger ner i sängen.

Och som Du skriver, vi vet varken hur hundägaren har tolkat sin hund, samt hur Karizma har tolkat sin systers förklaring. Så om de upplever detta som ett problem eller om det verkligen var en engångs händelse så vill de ha bukt med det så är det bara att ta ut en duktig instruktör som kan hjälpa till på plats. Då vi bara kan göra tolkningar på en beteendeförklaring som är gjord i andra hand.

Sofieen
0

Flicka svårt biten i Solna

Vad tror ni om detta? Utan anledning? En stor svart hund tycker jag låter som en Labrador.

Alex
0

#28 Det är ju omöjligt att veta av sån text. Och en stor, svart hund kan ha varit i stort sett vad som helst. Labrador, schäfer, riesenschnauzer, groenendael, kelpie, pudel, bordercollie… För att inte tala om alla möjliga blandningar. Kan ju vara i stort sett vad som helst, då svart är en färg som finns i extremt många raser och storleken beror ju helt på vad flickan räknar som stor.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sofieen
0

Ja, precis. Det kommer väl fram.

Mischa
0

I en annan artikel stod det att hunden var schäferlik och runt 40kg, men trovärigheten är väl som vanligt och ras är orelevant, oerhört fegt av hundägaren!!

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

#29 Kelpie är små hundar, inte stora.

Jag att det finns en orsak till allt en hund gör, oftast gör dem det som dem tjänar på eller tycker är lämpligast/bäst att göra.  Det är inte alltid dem gör det av elakhet utan för att t.ex skydda något/någon.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofieen
0

Precis vad jag ville veta via tråden. Jag kan aldrig tänka mig att en hund skulle hoppa på en 10årig tjej utan anledning. Tror ni det? Jag har svårt att tro det. Kanske om den hade triggats innan och hade panik eller så, men njaa.

Xondah
0

#32 Fel. Kelpie är mellan, inte små. Flört

AnetteZ
0

Den renrasiga pb finns det endast ett hundratal av i Sverige.

Folk blandar amstaff + någon annan ras och kallar det för pb.

Jag tror faktiskt att många är så dumma att dom tror att det är en riktig pb och det är väldigt tragiskt då rasen får dåligt rykte.

Många tror också att bara för attd om är reggade i jordbruksverket är dom reggade i SKK och alltså "äkta".

Blandar jag en pudel med en golden kan jag inte kalla den för labrador men dessa staffblandningar kallar man alltså för pb.

Man tar valparna från tiken när dom är 5-6 veckor så dom aldrig lär sig hundspråket och resultatet blir att man attackerar utan orsak.

Det är mycket synd om dessa hundar.

Rafflan
0

Har inte läst hela tråden, men var hunden en omplacering kan hunden blivit slagen eller liknanade och då om ägaren tex höjde handen för att heja eller klia sig i huvudet eller gjorde någon annan rörelse som hunden reagera på kunde ju få hunden att tro att han skulle bli slagen och reagera genom anfall.

Kan även vara problem i uppfostran och dominans problem…

Fridaaaa
0

#34 Jag har träffat Kelpie och tycker att dem är små XD Kanske beror på att jag har mest haft stora hundar hihi :)

#33 Ja någon orsak måste det ligga bakom, en hund attackerar inte hur som helst.

Tangotime
0

Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag tycker det är fel att dra alla raser över en kam. Att hundar oavsett ras ska aggera lika är ju inte sant (om någon nu skrivit det) Därför måste man ju se till vad det är för ras och vad den har för syfte.

Jag vet en amstaff som genom någon form av överslagshandlig högg sin matte vid ett hundmöte. Den hunden släppte inte utan bara ruskade i henne en lång stund. Hon hade tur som sågs av en polispatrull som försökte hjälpa henne. Men när hunden släppte henne sprang den iväg mot andra människor och dom blev tvungna att skjuta den. Men hunden sprang hem till sin husse. När hunden kom hem blodig blev husse orolig och ringde polisen som kom dit. När husse öppnade dörren gick hunden till angrepp mot polisen och när den inte fick tag i någon polis vände den mot husse i stället.

Jag vet inte men jag har hört och även sett hundar av den typen (mest blandningar) som reagerar på enligt mig lite konstiga sätt. Överslagshandlingar genom att bita närmsta människa när den inte får tag i det den vill angripa osv. Jag är jätte dålig på hundspråk överlag, men tycker det är obehagligt med hundar som inte ger sig ens med en kula i kroppen.

Och nej, JAG tycker inte om dessa "kamphunds" raser/blandningar. Mest för att dom oftast hamnar i HELT FEL händer och därmed händer sånna här "olyckor".

Mysnosar
0

hejsan, såg eran diskussion angående om hundar verkligen kan attackera utan anledning, jag har haft erfarenhet av en hund som gjorde det. Han var en röd cocker spaniel hane och det började redan vid 12 veckors ålder att visa sig vara nåt skumt.

Han började så smått få anfall där han gick till attack mot någon i flocken eller främlingar.

Jag försökte ett år med olika hundcoacher och rehabiliteter och behandlingar men inget hjälpte, då jag pratade med en jättebra veterinär så berättade han att det finns faktiskt Aggressions epilepsi hos hundar, och denna diagnosen gav han min hund.

Alltså man kan till och med försäkra sina hundar mot det, det berättade min veterinär för det blir allt vanligare bland hundar,

Det är precis vad det låter, epilepsi anfall i form av aggressionsanfall, det kunde vara så att min hund låg och sov och helt plötsligt kunde han bara springa fram till närmsta och gå till attack direkt efter han sovit om till exempel någon bara stod i närheten.

Alltså kan det ju vara så att de attackerar utan anledning men ändå har nåt som triggar, i hjärnan till exempel om inte omgivningen har påverkat och i detta fallet hade inte omgivningen eller vi påverkat utan han fick anfallen.

Ville bara dela med mig och säga att det kan visst vara så att en hund kan gå till attack helt plötsligt utan anledning men då kan det vara en form av aggressions epilepsi.

Efter ett års kämpande och försök till att få han bra (innan vi fick diagnosen) så blev det till slut att han bet mig i ansiktet och min bror bet han ett hål rakt igenom handen så han fick avlivas….

Det var min allra första hund så snacka om att jag kände mig misslyckad som hundägare även om jag försökte allt jag kunde.

Tangotime
0

#39 Oj det låter precis som en bekants gamla cocker. Undra om det är "vanligt" på just cocker. Detta var en amerikansk cocker.

Jag har aldrig hört tala om att det finns aggressions epilepsi. Men varför inte? Min storpudel hade EP men inga "normala" anfall. Han vinglade och såg jätte full ut. Första gången han fick ett anfall föll han ihop och slutade att andas, då kom paniken krypandes…

Mysnosar
0

ja precis, detta är som epilepsi fast det yttrar sig som attacker i hjärnan där det blir som anfall av för mycket av det sin triggar till aggressivitet så det blir ett stort anfall av aggressivitet och hunden attackerar någon människa som bara står jämte eller står och diskar eller kollar teve eller vad som. Det är precis som om det blir en felkoppling i hjärnan. , han mådde ju även inte bra av detta även om han inte fick kroppsliga symtom utan efter varje anfall blev han osäker och rädd och verkade inte förstå vad som hänt.

Jag vet inte om detta är vanligt hos cocker men de är inte alls så familiära som en del kan tro att de är den söta perfekta lilla familje hunden, inte nog med en del aggressiva problem som går de är även jätte envisa och har ett enormt starkt psyke.,
Inte alla dock men många.

Tangotime
0

#41 Jag känner en Am cocker uppfödare som ärligt säger en del om rasen och sina egna hundar… dom är jätte söta, men nej tack.

Mysnosar
0

ne precis, jag har haft en grand danois också och den rasen rekommenderar jag varmt, en underbar hund i psyket, har aldrig stött på en aggressiv eller dominant grandis, men däremot är de stora och man måste ju klara av de också, men det gjorde jag med vår tik även om jag är liten och smal. =) Hon var i färgen blue merle

tsset
0

#39 Fast, det är ju också en anledning. En ordentlig anledning dessutom, med sjukdom och smärta kan jag förstå att hundarna gör som de gör.

"Utan anledning" finns inte, det finns alltid en anledning till allt vi och våra hundar och alla andra varelser gör något.

Mysnosar
0

jo men då är det inte en anledning som omgivningen har gjort eller påverkat genom, liksom när folk säger att hunden kan bita bebisen eller människan utan anledning så kanske de syftar på utan anledning ifrån omgivningen och tänker bort sånt som påverkningar och fel i hjärnan på hunden, för min hund var helt normal i allt annat förutom hans anfall han fick, Han var hur tränad som helst, älskade människor när jhan inte fick anfallen och var aggressiv och var hur snäll som helst, så då undrar man ju om det verkligen är fel på hunden…

:D

Fridaaaa
0

#43 Finns aggesivitet hos ALLA raser på ett eller annat sätt.
Förra sommaren var det en grand danios som helt plötsligt bet en liten hund när husse/matte stod och pratade med den lilla hundens matte/husse. Den hunden hade aldrig visat något sånt innan mot varkens människor eller andra hundar. Den avlivades.

Mysnosar
0

#46, sjävklart, jag sa bara att jag rekommenderar den rasen varmt och att JAG aldrig stött på en aggressiv grandis.

Tangotime
0

#46 Nu vet ju inte jag om det va så i detta fallet. Men av någon anledning så hör man ju ibland att en stor hund biter en liten och blir därmed avlivad. Vilket jag tycker är lite synd i vissa fall. Men man hör sällan om små hundar som blir avlivade för att dom bitit en annan hund. Där är toleransen högre för att dom inte kan göra samma skada. MEN den stora hunden kanske reagerat exakt likadant som den lilla hunden där beteendet ursäktas. Dessutom är ju vissa småhundar väldigt kaxiga så i endel fall är reaktionen från den stora hunden helt naturlig och det är inte alls säkert att hundägaren ser var det hela kommer ifrån och då är hunden som bitit automatiskt dum i huvet och ska avlivas. Men det var ju ett sidospår :-)

Sofieen
0

# 48

Visst, ett sidospår men helt rätt. Jag har diskuterat om detta innan när det handlade om amstaffar/pitbulls/rottweilers har attackerat människor. Men en liten hund kan ha precis samma temperament men eftersom dom inte gör samma skada kan man bara skratta åt att en sån liten hund visar sig vara aggressiv.

Min snuttefia, Sacha (en Bichon Frisé) är ett perfekt exempel. Ser hon en hund på andra sidan gatan blir hon ibland jätteglad och ibland heligt förbannad om hunden i fråga kommer för nära mig då hon är svartsjuk. Då drar och sliter hon ibland i kopplet och skäller för fulla muggar. Folk kan skratta och le mot henne när hon gör så, även när hon är förbannad.
Men hade vi förstorat upp henne 4-5 gånger och hon hade gjort samma sak hade jag nog fått helt andra reaktioner. Då hade nog folk bett mig dra åt pipsvängen och ta med mig hunden.

AnetteZ
0

#49 Hundar kan inte bli svartsjuka utan jag tror att det istället rör sig om rädsla från hennes sida.

Sofieen
0

# 50

Är det så?
Jag är nästan säker på att hon är det. Hon vaktar mig och min familj så fort en annan hund kommer hem till oss. Dey går bra om hunden går fritt och nosar runt, men så fort hunden kommer nära mig och jag klappar denne visar hon ibland tänderna och vill gärna ta över platsen och bli klappad själv.
Jag har aldrig sett något tecken på att hon är rädd.

Tangotime
0

Visa hundar som är som "plåster"på sin ägare ser sin husse/matte som en svag ledare och "plåster beteendet" är ett sätt att skydda sin husse/matte. Hunden har tagit över beskyddar rollen. Nu vet jag inte om det är så i ditt fall. Men i visa fall så är det så. Jag tror inte heller att hundar kan vara avundsjuka eller skämmas som många säger att deras hundar gör.

Sofieen
0

MEn skämmas, det gör dom väl? Jag kan förstå det om svartsjukan. Men en hund som har kissat eller bajsat inne eller bitit sönder mattes nya skor kan ju bete sig som att den skäms.
Min hund sänker huvudet och ställer sig bakom oss så hon ska slippa ögonkontakten ibland. Då vet hon at hon gjort fel.

AnetteZ
0

Det är kanske ordklyveri men skäms gör dom inte utan det du ser är underkastelse och obehag för att du är arg.

Det bästa när hunden biter i skor och liknande är att (om det går) lurpassa och sedan skjuta iväg en stråle vatten från t.ex en vattenpistol.

Då upplever hunden obehag och kopplar det till handlingen dvs tuggandet på skor. Det ska ske mycket snabbt då hunden annars inte vet vilken handling som var fel.

Skäller du på hunden för sent så visar den underkastelse för att lugna dig och för att du är arg men har kanske inte kopplat det till handlingen då du var för sen. Det enda den vill då är att du ska bli lugn igen.

Alex
0

#37 Jag har själv haft kelpie, men det spelar ingen roll. För vad jag ville säga med det var att det är omöjligt att veta vad den tjejen anser är en stor hund, en hund på 50 cm kan väl mycket väl beskrivas som stor av en 10-åring?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Next]
0

Kanske hade något mad att den var omplacerad. Den kanske blev slagen förut och den nye ägaren gjorde väl någon rörelse som förknippades med att den skulle bli slagen eller så.

Sofieen
0
Tangotime
0

Å ingen vet vad som fått hunden att bita flickan… Behöver faktiskt inte vara helt oprovocerat…. Det är tragiskt när hundar och barn kommer i kläm på det här sättet för vuxnas dåliga omdömme.

EmmaVarg
0

Det var ju en omplaceringshund.. och då vet man ju inte vad den varit med om innan, och sen är det inte hundens fel.

Och jag tror/tycker inte de handlar om rasen pittbull eftersom de kan vara vilken ras som helst. Oc en undersökning har bevisat att flest små hundar ( Chihuahua osv) biter och är aggressivare än stora hundraser

Zebben
0

#39 Det heter Rage. Finns hos en del raser…tex cocker. Det är ju ett sjukdomstillstånd och är en anledning till att hunden attackerar. Så visst finns det ALLTID en anledning bakom en attack.

En hund med rage är det bara avlivning som gäller. Det går inte att leva med en sån hund för attackerna kommer precis när som helst och slutar oftast väldigt illa då hunden blir fullkomligt rasande och hugger hej vilt på det som finns närmast.

Det är ganska intressant läsning, så goggla på rage så får man upp ganska mycket.