Kan jag lära honom detta??
Dottern har svårt att somna själv därför springer jag mycket på nätterna och det tar snart knäcken på mig. Hon blir två år i augusti och sover i vanlig säng i eget rum. I natt kom Ville och kröp upp i sängen hos oss och då kom jag att tänka på en sak. Jag vill lära honom att ligga i dotterns säng hela natten och vara ett stöd för henne när hon vaknar. Så kanske jag slipper söva henne 4gånger/natt i snitt. Dottern älskar Ville och Ville gillar verkligen dottern så det är ju inget problem. Problemet är att hon är lätt väckt och han gärna sover hos mig. Dessutom har han lite svårt att ligga stilla. Det är inte ovanligt att man vaknar med en tass i ryggen eller ännu värre i ansiktet. Han lägger sig gärna på en också och det tycker inte dottern om. Nu på morgonen hade han flyttat upp och lagt sig med ryggen mot henne med huvudet på kudden jämte hennes och det såg helt underbart ut, men dottern vaknade ju till och tyckte inte riktigt om att han trängdes så med henne.
Så har ni något tips på hur jag lär honom att ligga någorlunda stilla i sängen hos henne hela natten utan att vilja komma in till oss?
nja stilla kan man någ inte lära en hund att vara men vi har lärt våran hund att vid fötterna får hon sova. Men sova i hennes säng tror jag inte är större problem o lära. vet inte hund men hoppas du får tips ang det :)

Det sägs att man inte kan lära gamla hundar att sitta, men visst går
det träning, träning åter träning efter mycket om o men så har hunden lärt sig vad man lärt den, nu vet jag ju inte om ville
sover hela natten i sängen eller om han hoppar upp på morgonen!
Din dotter vill känna trygghet genom att sova hos er på nätterna
och det får hon även om ville sover hos henne, så träna varje dag med ville att sova med henne i sängen som tex vid fötterna
det räcker för dotterns trygghet. Du kan ju oxå lägga dig dottern
ville i hennes säng o när hon har somnat ber du ville att stanna kvar.
#1 Men visst kan man väl lära en hund att vara stilla. Fast kanske inte en hel natt 
#2 Ville är ju bara 6månader lite drygt så honom borde jag ju kunna forma ganska bra. Sen är det Ville som vill sova i vår säng inte dottern
.
Att lära honom att stanna i hennes säng är kanske inte så svårt, men hur ska jag lära honom att han inte kan lägga sig PÅ henne då? Han vill gärna krypa ner under täcket och ligga med sitt huvud på någons mage/nacke/huvud eller vad han just då föredrar.

Då får man tillrättavisa honom att inte lägga sig på henne. Han kan ligga någon annanstans i sängen, du måste oxå vara mycket
bestämd mot honom.
Men menar du att jag ska sitta i hennes rum hela natten då för att kunna tillrättavisa honom när han lägger sig på henne? Jobbigt värre :-) Jag ska prova i natt att lägga honom vid hennes fötter och se hur länge han ligger kvar. Kommer han in till oss kan jag ju gå tillbaka med honom. Hellre det ett par nätter än att springa in till dottern så fort hon vaknar i flera månader till. Om det nu håller i sig menar jag. Hon har ju sovit hela nätterna men blev sjuk och då bröt hon det mönstret igen…

Tillrättavisar man i det läget tror jag att han slutar ligga i sängen.Är det inte lättare att lära dottern att puffa lite på honom om hon vaknar och han ligger på henne, kanske morra eller grymta om han trampar på henne ed?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Hon är nog för liten för att förstå det. Och när hon vaknar på natten är hon på så dåligt humör så jag tror det skulle vara svårt. Men jag ska testa i natt och se om han ligger kvar. Jag får ju gå upp i vilket fall som helst 
Vill veta hur det går sedan! 
#8 Ja du… håll tummarna. Ville är fullständigt TOKIG i kväll. Är ute på tomten och rejsar i regnet! HELT vild! Så jag hoppas att han kommer sova gott i natt 
Menar du att du vill att din 6-månaders hund ska sova med din 2-åriga dotter på nätterna?
Tycker inte jag låter som en särskilt bra lösning..
#10 Okej, varför inte?
Natten gick hur som helst jätte bra. När vi gick och la oss stannade Ville i soffan, det brukar han aldrig göra. Men han låg nog där 30min innan han kom in till oss. Då gick jag med honom in till Ella och sa till honom att hoppa upp och lägga sig där vilket han gjorde helt utan protester. Sen har han legat där hela natten! MEN dottern har ju vaknat och ropat på mamma så det slutade med att Ella, ville och jag har sovit i hennes 90 säng från 2 i natt tills vi gick upp vid 6 i morse. Lite trångt var det, men vi har gjort det innan med tre hundar i sängen så det fungerar ju!
Nu känns det som om det bara är att vänta tills hon inser att Ville kan ge henne lite sällskap också. Sover han där varje natt så lär hon sig nog att han är där så småningom. I natt när jag kom in till henne sa jag att Ville var där och då satte hon sig upp och sa VILLE? När hon hittade honom i mörkret gav hon honom en puss och sen försökte vi somna igen :-)

Vad roligt, du ska se att det kommer att gå jättebra.
I natt har dom sovit som grisar hela natten! Ella vaknade vid 6 i morse och kom in till mig. Men Ville låg kvar och snarkade. Han kom inte upp förens 30min senare 
Jag har hört att hon har varit vaken ett par gånger och en gång var jag på väg in till henne men hon tystnade nästan direkt och somnade efter en kort stund. JÄTTE skönt!
#13 Skönt att det går bra!
Det är nog snudd på omöjligt att få en hund som sover att ligga helt stilla (vaken hund går utmärkt!) och risken för tass i ansiktet eller att han lägger sig över henne är stor. Om han nu inte håller sig vaken hela natten så han kan tänka på att ligga still.
Men sover han i fotändan eller på annan säkrare plats går det ju utmärkt att ha honom sovandes i sängen hos dottern, som du märkt.
I morse hittade jag både Ville och "pappan" i sängen hos dottern! Vi tittade på film sent i går kväll med ett par vänner som jag körde hem sen. När jag kom hem hade dottern vaknat och Anders hade gått in till henne och lagt sig i sängen (fullt påklädd). Jag gick och la mig med hundarna och vaknade nu i morse ensam med bara 2hundar kvar i sängen. Då hade Anders somnat hos Ella och legat med kläderna på hela natten och Ville hade nog gått för att titta till dom och lagt sig hos dom…Det var trångt vill jag lova! Men så söta var dom!