Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1878 ggr
Nitro
0

Prisförslag

Hej!

Imorgon ska jag titta på en sheltie Skrattande

Han är 3,5 år, har tydligen bra linjer men är själv för stor och kan därför ej användas i avel/utställning.
Ej röntgad.
Använd som sällskapshund, dvs ej tävlad inom något.
Vad är ett rimligt pris för honom, tycker ni?

marinelady
0

Hm jag gav 1000kr för en 4 årig utställd och lydnadstävlad kerry som hade godkänt spårprov så jag fick henne billigt, men så är hon misstänkt steril!..så det är svårt att säga vad som kan vara ett rimligt pris, men absolut inte full pris då han inte går att ha i avel och inte är tävlad, lägg dig runt 6000 skulle jag säga…jag kan tro att uppfödaren kan begära runt 8000 för dom.

Nitro
0

Tack för ditt svar!

Fler får gärna komma med förslag.
Det här med röntgen, är det något jag borde dra av på priset eller ska man begära en röntgen innan man köper den?
Eller, hur gör man?

Taxelina
0

Bra att du hör dej för innan köp.

Om du tar hunden, så se till att du får ett kvitto. Ett skk kvitto. Utan en massa tillägg. En röntgen är ju bra, men jag vet inte vilka rasbundna sjukdomar den här rasen har. Men en vanlig besiktning vore ju på sin plats. Och den ska skett inom en vecka då du hämtar hunden. Fråga gärna om du får vara med på besiktningen.

Lycka till och hoppas det går riktigt bra för dej.

Catnap
0

Jag skulle kräva att hunden besiktigades innan köpet och kollades för allt som rasen bör kontrolleras för tex PRA m.m (vet inte allt som bör kollas hos rasen) Rimligt pris har jag tyvärr inget förslag på. Om hunden var frisk och kollad för allt det skullejag kunna tänka mig att betala häften av ursprungspris kanske?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Nitro
0

Ja, ursprungspris på en valp är väl kring 10-12 så då kanske 5-6 är rimligt?

Jonna75
0

Jag tycker oxå som #1 & #5 att det priset är rimligt.

Det jag tror #3 menar är ett SKK köpeavtal, det går att beställa hos SKK. Det är de bästa avtalet man kan skriva. Ang Röntgen ev ögonlysning eller vad som helst kan du inte dra av priset på, eller kan och kan. Du vet ju att det inte är gjort och om du vill köpa den så får du ju göra det utan att han är röntgad om ni inte kommer överens om något annat, men då han inte ska vara till avel så tvivlar jag på att dom vill gå med på det.

Ang besiktning. Detta är jätteviktigt! ALLA hundar som säljs ska ha ett besiktningsintyg som inte får vara äldre än en vecka innan försäljning. Detta glöms tyvärr oftast bort, men tycker det är viktigt! Sen om du undrar så är det säljaren som sa ombesörja besiktningskostnaden Glad