Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4656 ggr
Emaljoh4
0

Hur mycket aktivering?

Hej!

Har ni någon aning om hur mycket aktivering en blandras hund med raserna Border Collie och Hovawart behöver varje dag?

Alltså, ca hur mycket promenader och hjärngympa m.m

Vore tacksam för svar.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Catnap
0

Helt omöjligt att säga, det beror på individ. Det finns aldrig några generella mått när det kommer till blandraser, och även med renraser kan det variera. Men jag skulle gissa på att någon timmes motion dagligen och ett par rejäla pass av mental träning varje vecka i forma av spår, agility och lydnad osv. Det är ju två aktiva raser.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Sharp]
0

A working dog is a happy dog Cool

Tangotime
0

Ja som sagt tidigare. Det är svårt att säga. Men jag hade inte tagit en sån hund om den inte var vuxen och man visste hur den var mentalt. BC kan ju slå igenom och hunden kan behöva valla eller få mycket mental träning. Blandat med hoffen kan det bli en väldigt aktiv hund och då gäller det ju verkligen att man är en aktiv hundägare.

Vad har du för mål med ditt hundägande? Är du aktiv eller vill du ha en "sällskapshund".

Emaljoh4
0

#3 Jag vet inte när en hund räknas som vuxen, alltså så att man kan veta hur den är mentalt. Men den är 7 månader.

Vet inte heller vad som räknas som aktiv, men jag vill ha en hund som inte har några problem att följa med på långpromenader, har även tänkt att satsa på agility och lydnad. Kan inte så mycket om spår, men det verkar rätt kul.

Tangotime
0

#4 Vuxen hund är ju lite olika beroende på ras. Vissa mognar tidigare än andra osv. Men vid 7månader borde du få ett hum om hur mycket hunden kräver i aktivering. Sen är det skillnad på att hunden ska kunna följa med på långpromenader utan problem. Det kan dom flesta raser. Men du kan få en hund som mer eller mindre kräver det. Så pratar vi om långpromenad (då råknar jag promenad mer än 1tim minst) varje/varannan dag eller någon gång i veckan?

Satsa på agility och lydnad. Har du tränat det tidigare så du vet att det är något du vill fortsätta att hålla på med osv? Jag har haft deltagera på kurs som sagt likadant (menar nu inte att du tillhör dom här!) men som efter en kurs insett att det inte riktigt var deras grej och så står dom där med en hund som kräver mer än dom orkar ge.

Så, vad kan du erbjuda din hund?

Emaljoh4
0

#5 Jag tycker om att vara ute. Långpromenad för mig är ca. 2 timmar eller så.

Eftersom jag fortfarande går i skolan (börjar gymnasiet till hösten), så innebär det ju att jag inte kan promenera m.m  hela dagarna, men det är kan väl inte så många? :)

Förmodligen så blir det ju några gånger i veckan jag kan ta långpromenader (då syftar jag på drygt 2 timmar eller nåt + de övriga promenaderna den dagen.).

Jag har inte hållt på med lydnad helt konkret, men jag tycker om att träna hundar och har tänkt att gå lydnadskurs, även agilitykurs när den tiden är inne.

Jag tycker agility (och lydnad förstås) verkar väldigt roligt, och det är ju något jag vill satsa på.
Något jag dock inte vet, det är om en sådan hund lämpar sig bra för agility, den har ju BC i sig, men jag vet inte riktigt hur smidig en Hovawart brukar vara i kroppen.

Tangotime
0

#6 Om du inte har planer på att tävla på allvar med din hund så fungerar dom flesta raser/blandraser i agility. Men jag vet inte hur det är med stressen. Någon som kör agility med sin BC som kan tala om hur dom fungerar stressmässigt?

Ang promenader så kan man ju promenera och framför allt aktivera när man kommer hem på eftermiddagen. Jag skulle kunna tänka mig att du kan få en hund som behöver aktiveras mentalt varje dag. Men det är ju svårt att säga hur mycket osv.

Det enda du måste vara medveten om när du skaffar hund är ju att du kanske får en hund som kräver mer än du tänkt och då måste du anpassa dig för att hunden ska må så bra som möjligt. Flört

Efter som det är BC i den kan det ju bli så att den behöver få valla ex. Då är det ju bara att anpassa sig.

Emaljoh4
0

#7 Om jag tycker att agility funkar bra och hunden tycker det är roligt, så kanske jag tävlar, men det är ju inge måste. Glad

Om man t.ex kör spår varje dag (om hunden gillar det förstås), så tröttas väl hunden mentalt av det ? Vet inte om hundar tröttnar på att göra samma sak varje dag, men då kan man variera sig förstås! Tungan ute

Hur märks det på en BC att den måste få valla? Har hört att det är svårt att ha BC lösa efersom de springer och vallar bilar, andra djur, människor m.m, men är den inte typ understimulerad då?

Tangotime
0

#8 Om du inte har tävlings planer nu så tycker jag du kan köra på denna ras/blandras. Spår varje dag tror jag blir en stress för hunden i stället. Men ett par dagar i veckan är nog en god idé! Sen tar det ju en stund att lägga/gå spåren så det är nog inget man hinner varje dag heller.

En BC som börjar valla bilar osv är nog understimulerad ja. Men det kan säkert finnas individer som behöver valla för att vara nöjda. Så det är en chansning man får göra…

Emaljoh4
0

#9 Är inte så insatt i "spår" och sådant Tungan ute Så det blir väl att läsa på.

Glad

Har du någon aning om hur mycket mer en hund växer när den är 7 månader? Ungefär iallfall.

Tangotime
0

#10 Oj det är nästan omöjligt att säga hur mycket hunden kommer att växa. En liten ras kan vara "färdig" på höjden när den är 7månader medans en större ras kan ha mycket kvar att växa. Men alla hundar brukar väl i alla fall växa till sig lite mer efter 7mån, men kanske framför allt att dom utvecklas och blir färdiga i kroppen efter det. Men som sagt, mycket svårt att veta. Speciellt när det är blandras också för den kan ju bli lite av varje Cool

Emaljoh4
0

#11 Okej! Glad

Emaljoh4
0

#11 Okej! Glad

tsset
0

7 månader är ju långt ifrån vuxen för ren motion - så den delen är bara att vänta med. Gissar på att hunden har en lite kvar att växa på höjden, och absolut i muskelmassa.

Viktigast för valpar är ju egentligen inte aktiveringsmängden på det sättet utan att man redan från början lär valpen att "gå åt båda hållen" - nog för att det är bra att träna även en valp till vardagslydnad osv men att kunna ta det lugnt i en större mängd miljöer ÄR desto viktigare! För att ösa på med aktivitet för att få en lugn hund går oftast i stöpet och ger en hund som inte kan vila.

En hund av de raserna som färdigvuxen räcker förmodligen mer än väl till det du vill göra! Är detta en hund du funderar på att ta över eller har du den? Blir lite osäker över varför du frågar. Men rent sådär så är det ju som så att varken motion eller hjärngympa är negativt så länge hunden inte tar skada av det och hunden däremellan kan slappna av. Plus att man då självklart kan fortsätta underhålla behoven man skapar. Att dra på utan bara den i ett par månader dygnet runt och sedan tvärt sluta och gå över till 3 x 15 minuterspromenader förutsätter nästan problem. Speciellt om man missar att "lära" hunden vila!

Så i kort - visst är aktiveringen viktig och ju mer som krävs för att trötta ut en hund desto viktigare och svårare kan det bli att få hunden att slappna av och på så sätt vara välbalanserad. Helst ska hunden fixa ett par "händelsefria" dagar utan att slita sig själv itu - på så sätt fixar hunden att man som ägare blir sjuk eller är helt upptagen ett par dagar.

Emaljoh4
0

#14, det är isåfall en hund jag funderar på att ta över, men jag kanske har ångrat mig, känns som det kanske är en stor hund för mig. Rynkar på näsan och kanske en för krävande också

men tack för ditt svar Glad

marinelady
0

Hovawart är en ganska tuff brukshund (egen erfarenhet) där det också finns en del individer med vekhet/rädsla så det är en arbetshund, BC är också en arbetshund så köper man en kombo av dom här två får man ligga i och vara beredd på träning, tid och arbete..

dino-08
1

Jag har en bc som jag tränar spår med, han har aldrig vallat bilar el

cyklister vilket är bra, men han kräver mycket motion, har gått grund

kurs, fortsättningskurs och nu spår, vilket han trivs med, han får jobba och använda nos o hjärna, ja han älskar sitt jobb helt enkelt, det finns hur mycket man kan göra med en bc, dom måste

inte valla bara för det är en bc, dom mår bra av vilket jobb som helst,

min bc är inte stressad av att spåra om man inte är stressad själv

förstås, det märker dom isåfall.