Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4834 ggr
kerstinjo
0

Fästinghalsband/örthalsband.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Örthalsbandet är numera förbjudna i Sverige, men tillåtna i t.ex. Danmark.

Underligt att inte samma förbud gäller i alla EU-länder.

Men ändå har jag hittat svenska firmor, som fortfarande säljer dessa halsband via nätet. Olagligt med andra ord!

Underligt.Obestämd

Kerstin 

Sunrise
0

Vet du varför dom blivit förbjudna? Dom ska väl vara ofarliga? D:

Qepta
0

Undrar också varför de är farliga.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

SaraC
0

De förbjöds inte för att de är farliga utan för att de inte får marknadsföras som påstått skydd mot fästingar utan att först ha testats som bekämpningsmedel. Om jag förstått det hela rätt, fick det förklarat av zooaffären här i stan när de slutade att sälja.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Janice
0

Vissa hundar är också känsliga och kan inte ha dessa halsand. Föräldrarnas stora blandras blev riktigt dålig då de provade för några år sedan.

paronskrutten
0

Tyckte mycket om dessa gula halsband, funkade ju att bada i mm..tyckte inte att vovve hade mycket fästingar heller, vill inte ge honom massa gift. Det finns en spray nuförtiden dock, funkar sådär.

Helena

mrcproject
0

Det var väldigt tråkigt att örthalsbanden försvann. de giftfria alternativen som finns idag är bärnstenshalsband, fästingavvisare med ultraljud eller medaljonger laddade med bioenergi. Ni kan läsa mer på Fästinghalsband.se

kerstinjo
0

Förklaringen jag fick är att örthalsbanden går under Livsmedelsverket och de man köper på Apoteket går under Läkemedelsverket.

Olika verk bedömmer olika. Det var den förklaringen jag fick när jag kollade med Zoo-affären.

Men nu har jag köpt ett via nätet i alla fall.

Kerstin 

Mia-
0

Kan du skicka adressen till sidan du köpte ifrån?