Bur eller lös hund i bil?
Min sambo blev attackerad av en kärring rent ut sagt på husdjurens dag på Granngården för att vi har en bur i kombin till vår Groenendael. Vi var djurplågare!! ???
Han bara flinade och åkte..jag hade nog klappat till kärringen..
är det bättre med elefanter i baksätet som slår ihjäl dig vid en krock? eller vad skiljer en 20 kg hund mot en 5-åring som är lös i bilen..värdet? Såg sedan idag på en på en stor parkering, flera bilar med två lösa hundar i som gapa och gläfste! det var två större hundar samt två mindre…..inte nog med att de förstör inredningen i bilen…Hur ställer sig lagen eg. till detta??
Jag tror inte det är en direkt lag, men bur är ju av säkerhetskäl.
Både för hund och bilister..
Näe, lag finns det inte.
Vi har både bur och helt lösa. De klarar av att sitta lösa utan att bita på något eller förstöra på annat sätt. Bryr sig inte heller om någon utanför.
I bur eller lös är egentligen inte så stor skillnad, säkerhetsbälte är något som gör skillnad, men de brukar å andra sidan vara lätta att trassla in sig i för hundarna(har hänt inte mig men bekant) och panikbromsar man då kan man slita av/till både det ena och det andra… galler framåt gör också skillnad, så hunden inte flyger framåt. Vanligt packningsvett som var en del av kunskapen man behövde för att ta körkort.
Är du säker på att det gällde buren, och inte bara det faktum att hunden satt instängd i bilen? För det finns det ju lagar för..
Vi har dom i baksätet, och åker vi bara med lillvovven så får hon sitta i knäet på någon.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
För mig låter det lika illa att åka med en hund i knäet som en bäbis….men hunden värderas ju naturligtvis inte som en familjemedlem.
Hur säkert är det med en hunds som rör sig omkring i bilen, och vad händer vid en tvärnit? En hund i bälte borde vara lag på!
#2 bita på inredningen är väl eg det minsta bekymret…Nej säker på det kan jag ju inte vara…men faktum är att hon med många andra hundar väljer att ligga där!! När jag pysslar i stallet ligger hon (4 mån) frivilligt i kombin och väntar.
Lillen är van som valp att sitta i knä, och ligger helt stilla hela bilturen. Dock åker jag nästan aldrig bil och gör jag det så är det ca 5-10 min, Skulle inte kunna ha bälte på någon utav hundarna då de får panik, speciellt terven.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#4 Jo, visst är det så, min äldsta vägrar ofta att gå ur bilen då han hellre ligger i den. Däremot finns det ju där lag(har för mig att det är lag iaf) på hur länge en hund får ligga i bilen, då mest i tanken de varma sommardagarna då det lätt blir varmt snabbt.
Sen finns det regler kring hundar i bur också, det är inte okej att stänga in en hel natt osv. osv. Jag brukar, om det är möjligt, lämna burdörr och lucka öppen så de kan hoppa ur om de vill. Är jag och handlar eller så där de måste vara instängda så är det ju bara en kort stund. Lite vanligt vett och man brukar klara sig ganska bra kring de flesta lagar.
kan ju förtydliga då att min valp absolut inte ligger i bilen långa stunder!!
vissa uppfödare vägrar ju till och med sälja valp till folk som inte släpar med hundarna i bilen! Min mkt djurvana kollega fick inte köpa en golden pga av detta. Hon ville ha hunden in hundgård när hon handlar istället för att ha den i en varm bil…men icke hon fick inte köpa ngn valp!! va?
#2 I bur eller lös spelar visst roll..
För det första förhindrar bur att hunden eventuellt flyger ut ur någon av rutorna när du krockar. (Min fasters hund dog på det sättet..)
För det andra förhindrar det (om du har en krocksäker bur) att hunden kläms om du blir påkörd bakifrån.
tack…tror det snart blir lag på bur eller bälte för hund…. Trodde också innan jag skaffade hund att folk låste in sina hundar i burarna men så är det ju inte! Hundarna vill oftast själva ligga där…det är deras trygghörna!
#9 Om jag uppfattat rätt så är det sagt att det ska införas en lag på bur/bälte 
#8 Att hundar flyger ur rutorna är inget jag själv hört om, och därför inte tänkte på. Men då du säger det…
Det där med krocksäker bur är jag lite tveksam till dock… okej att det inte klämmer hunden, men alla krockar är ju farliga, vad man än har. Kan bli stora skador bara av att hunden flyger omkringi i buren, hamnar snett med kroppen och knäcker till något.
Sen gör burens storlek, hundens storlek, bilens form osv osv skillnad. Allt är så relativt.
näe, förhoppningsvis ska man inte råka ut för något sånt här. Viktigast för säkerheten är nog att man själv kör försiktigt och nästan viktigare än så är att man håller lite koll runt om och bakom bilen när man har hundarna med sig. Alltid liksom har en plan B, och kan förutse nån som kör på bakom och så. För idioter finns överallt, speciellt yrkeschaufförer är urusla bilförare. Min erfarenhet.
jag tycker man ska ha hunden i bur, till dom hundar där det finns bra storlek (till typ st bernard, gd och irländsk varghund finns ingen som är tillräckligt stor) och har man ingen bur så ska man ha någon form av galler eller nåt så hunden inte kan komma över baksätet vid ev krock. Då blir ju det begränsade bagaget ber som en bur.
Jag tycker absolut inte att man ska ha hunden lös i kupén (som det heter) då det vid bromsning kan skada både sig själva och personerna i bilen. Sen någon osannorlikt men inte omöjligt är ju att en liten hund kan fara under pedalerna i bilen om den är lös eller tar sig loss och det säger ju sig självt att det är inge bra.
Jag har ingen erfarenhet av bilbälten till hundar så jag låter det vara.
ne lag är det inte att ha bur. Vi har galler men jag vill köpa en bur för att jag tycker det är både säkert och sen bra när det är varmt ute å ha dörren öppen med (vi lämnar givetvis inte obevakd bil o hund)
Bur till småa, och om stora raser som inte finns burar till ska man ha galler på bilen så det inte far på en vid krock.
Vi har alltid hunden fastsatt då vi åker bil, antingen fastsatt i bilsele eller, som vi har nu, vi har grindar och lastgaller vilket gör att hon sitter som i en bur i bagagen.
Att inte spänna fast sin hund på något sätt är inte bara farligt för hunden vid ev. krock utan även för alla i bilen. Även den minsta hund kan bli en livsfarlig projektil vid krock.
Och visst att vår hund har en hel bagage att snurra runt i vid eventuell krock men det är ändå säkrare för både oss och henne om hon "bara" virvlar omkring i bagagen och inte hela bilen.

Att låta hunden åka lös är som att åka utan bilbälte. Hur många gör det?? Idioti enligt mig.
Skynda långsamt så går det fortare.

Min hund färdades alltid i bur som spändes fast i säkerhetsbältet. Jag ville inte ha en projektil genom framrutan men heller inte en liten hund med brutna ben eller andra skador om jag måste tvärbromsa.
>>>Malum domesticum<<<

Bur, galler eller bälte, snälla använd er av detta. . .
Jag och min kompis och våra två hundar voltade 4 varv av motorvägen i 90 km / h , utan änglavakt hade alla varit döda pga att vi hade hundarna lösa i bilen. . .
När bilen stannade hade vi en hund i framsätet, 30kg tung, som tur var hade hon hamnat mellan sätena och inte på sätena. . .
Den andra hunden hade flygit ut genom fönsterrutan, där hade vi tur att rutan hade gått sönder vid fösta varvet bilen tog så det fanns ingen fönsterruta när Qlura flög ut. . . (detta var den ända rutan som hade gått sönder)
Så vi tackar våra änglar för våra liv, och tänker oss nu för varje gång vi sätter in våra hundar i bilen, är de trygga om något hände, är jag trygg om något händer. . .

Sen beror det ju lite på vilken bil man har, vissa bilar finns det verkligen inga burar som passar i och är man inte händig själv så blir det svårt…
galler mellan baksäte och bagageutrymme är dock en självklarhet här. Även minsta tunna tråd-galler är bättre än inget mot saker som flyger fram. Inte bara hundar.
Jag har inte läst alla inläggen nu, Me ndet finns ju vissa hundar som inte kan vara i bur heller? Våran har vi lös i bilen och hon gillar inte trångutrymmen hur sku det då gå med bur?
Sen tycker jag att bälten på hundar värkar farligt.
#21 Håller med, våran terv har foki för trånga utrymmet och försökte slita sig loss bälte när vi testade det en gång, tillslut hängde hon över det och flåsade, och i bur kan hon inte va då hon blivit tvingad till sånt som valp och vanvårades så hon vägrar. Men hon älskar att åka bil och sitter nöjd i bak. Min papillon har jag inte frivilligt i knät då jag själv inte är så bilförtjust och blir lätt illamånde i bil, och de få gånger vi har henne i knäet är då vi handlat/köpt saker som tagit längre tid och hunden inte kan vara ensam hemma. Annars sitter dom båda i bakluckan nöjda.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vi köpte vår bur från en djuraffär här som samarbetar med en svetsare, vi talade om vad vi hade för bil och vad vi ville ha för funktioner på buren och så fick vi en som passade bilen och oss perfekt 
Vår Eros tycker det är jätteskönt att ha en bur eftersom han inte far runt som han lätt gör när han är lös eller i sele. Nu under de kallare månaderna kan han få sitta kvar och "vakta" bilen när vi springer in och gör kortare ärenden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#21 och 22; för allas skull ÖVA hundarna på att vara i bur eller i bälte i bilen. Om ni inte fattar varför, så läs alla inlägg.
#21, 22 det är en träningssak… för allas säkerhet, inte bara eran och era hundars utan även alla som kan bli inblandade om ni råkar ut för något, träna in era hundar på att åka i bur eller bälte!
jag har inte ens körkort eller bil men jag har tränat min hund på att sitta bakom lastgaller och i bur på kompisars bilar bara för att han ska vara van när vi väl åker bil…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

En bekant blev stoppad av polisen som sa att det är lag på att hundar ska ha antinge bilbälte eller bur när dom färdas. Sen till er som inte tror att det hjälper med bur när man blir påkörd bakifrån, det finns nu ett galler som passar alla bilar och som är krocktestat och godkänt som funkar.
Själv använder jag bur för allas säkerhet och för att hunden känner sig trygg och lugn plus att han inte blir åksjuk i bur :)
Sen så är väl bur, säkerhetsbälte osv för hund inget måste utan ett val man gör. Är man beredd på konsekvensen sen om något händer så gör man som man vill.
Ett tips till de som inte anser sig kunna ha hunden i bur: Galler för fönsterna på sidan, galler framåt och en gallerlucka för bakluckan som går att öppna upp helt likt en dörr. Då fyller ni ut hela utrymmet och det känns inte lika mycket som en bur för hunden.
Det är en bur, bara större och skräddarsydd efter bilen. Går säkert att få tag på någon i närheten som är beredd att svetsa ihop något.
Galler av något slag framåt är för mig det mest självklara. Jag vill inte ha något som flyger fram, vare sig hundar, matkassar eller skiftnycklar.
Att man inte vill stänga in hunden "i en liten bur" är en knasigt argument tycker jag.
Vi har ett lastgaller mellan bagagen och kupén samt galler bak mot bagageluckan, vår boxer har alltså HELA bagagen att röra sig på. En varghund skulle lätt kunna ligga och softa där bak.Precis som allt annat så handlar det om träning. Som valp hade vi vår bebba inne i kupén fastsatt i bilsele och hon fick sedan flytta längre bak i bilen ju äldre hon blev. Nu älskar hon sin bagage och det är inga som helst problem att ha henne med. Aldrig, aldrig har hon visat några åksjuketendenser.
Bild finns här: http://www.jeppe.com/grindar/vwgolf94-.html
#29 De där grindarna är guld. Har dem till rottisarna.

Jag har också hört att det finns lag på att ha dem bältade eller i bur !? nu när jaag letar på nätet hittar jag dock inget, är det någon som vet säkert. . .
Det är inte svårt att träna sin hund till att sitta i bur, bälte kan dock vara knepigare. . .
Tog några veckor för mig efter krocken att ha dem i bur i bilen, men nu ligger de coollugna där och hoppar med glädje in. . . håller med #25 där, lär dem. . . för allas säkerhet. . .
Jag ÅKER nästan aldrig bil då vi inte har någon, vi åker buss eller tåg och då ligger dom antingenp å golvet eller på en stol brevid.
Och bilen hundarna åker i har ett galler så de nkite kan krypa över till sittplatserna fårn bagaget.
Vi har tränat och så, för lillen går det bra så länge man gör allt kul, men terven avskyr och vägrar. vi har försökt så många gånger och tillslut fick jag ett stort bett i armen när vi skulle få in henne i en bur, inget tvång eller så, hon fick bara panik så jag har gett upp. annars ligger hon jättesnällt i bak och älskar att åka bil, så länge det inte är en bur hon sitter i.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag vill minnas (kan dock ha ändrats) att man måste se till att hunden åker på ett säkert sätt i bilen, men att det inte är någon lag på att dom ska vara bältade eller ha bur…
Så det är upp till varje person att avgöra vad säkert betyder för dem.
Vi har Quila bältad med Allsafe bilsele och jag skulle ALDRIG åka med henne lös i bilen, både för hennes, vår och andra trafikanter.
Om vi krockar så kan hon ju antingen flyga ut genom rutan och skada någon annan, eller om hon smiter iväg från olycksplatsen och blir påkörd eller orsakar en till olycka.
Och den främsta anledningen är ju så klart att vi inte vill att hon ska skadas pga att hon flyger som en vante vid en krasch, och dessutom är det ju oss hon flyger fram på i sånna fall..
~Quila Roze~

#31 ok tack, jag har också hört något liknande men tyckte det verkade luddigt men det är nog så då!
Japp "been there done that"! du tänker helt rätt, bra att du har dem bältade. . . Det är det bästa för alla parter, Min Qlura flög ju ut genom rutan men tack och lov stannade vid bilen tills jag kommit ut annars kunde fler krockar skett samma kväll. Så det gäller inte bara för sin egen säkerhet utan oxå för andras. . .
Jättebra sammanställning gjord av NTF Skåne som vi har fått äran att lägga upp på vår hemsida. Längst ner på sidan jag länkar till finns Artikeln.
För oss är det totalt självklart att hundarna åker i bur och om det inte finns annan lösning tillfälligt i bilsele (tex åker i andras bil och inte buren är med men det händer sällan)

Jag nödrade ner mig lite djurskyddslagen 1988:534:
8 § Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot stötar, skavning och liknande. I den utsträckning det behövs skall djuren hållas skilda från varandra.
Jo jag vet att det är en träningssak, Vi arbetar på det men hon gillar inte det och jag tänker inte göra nått min hund inte gillar. Desutom har ingenstans att ha buren heller.

#37 Är det du eller hunden som bestämmer? Låter du henne slippa andra saker också för att hon inte vill? Det är för hennes och din egen skull som hon borde vara i bur eller bälte! Om du inte klarar det själv så ta hjälp av en instruktör eller liknande. Att hon bet dig tyder ju på att hon inte litar på dig så mycket att hon vågar göra allt du säger åt henne. Det är för er egen skull!

Lagen om att hundar inte får åka lös i bilen har inte med hundens säkerhet att göra. Den räknas som last, och du får inte ha lös last som kan kastas ur bilen och ställa till det, har jag fått förklarat för mig av en polis.
En lös hund i bil är en fara för sig själv, visst, men även för människorna i bilen. Om den sedan kastaa ur bilen, kan en sladad hund som springer runt på vägen ställa till ännu fler olyckor.
Leta inte i djurskyddslagar, utan troligare i trafiksäkerhetsföreskrifter.
Polisen kan alltså dela ut böter om man har hunden lös och blir stoppad. Vi har 3 bälten till hundar, om vi har någon åkande inne i bilen istället för i burar.
Jag har oxå smällt sönder en bil rejält, med lös hund i baksätet. Även vi hade änglavakt, då jag bara fick sönderslitna senor i handlederna och hunden fick diskbråck på bakersta svanskotan. Hos veterinären dagen efter fick vi höra om en annan golden som varit med om en krock samma dag som oss. Hon hade kastats ur bilen och försvunnit i panik i skogen. Efter det köpte vi bälte och använder alltid det!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#39 Där var orden jag letade efter, att det finns lagar("lagar") om last. Har man tagit körkort så ska man också veta hur man lastar, lika viktigt som allt annat.
Vi har våran hund i bur i bagagen :) Men måste snart skaffa en ny då han börjar växa ur den han har nu.

vi har ingen bur, men Emil åker i baksätet med bälte. Hade sen tidigare sån bil sele till katterna som Emil också fick. Passar oss jättebra, då mannen vill kunna slänga in en massa annat skit i kombin. ;)
Skulle aldrig kunna tänka mig att ha hunden eller katterna lösa i bilen. Handlar ju om allas (deras och min) säkerhet. Hade nämligen en kompis som voltade med sin bil och nu har han inget som ligger löst i bilen……
#38 Min hund bet mig inte. Skulle du tvinga din hund (om du har nån?) till agility om den inte ville det? Det skulle inte jag ha gjort för det är inge roligt att bli tvingad till något man inte vill och nått man tycker är obehaglit.
#43 Lite udda jämförelse..?
Frågan är väl istället, om din hund var rädd för att gå på golv, skulle du då lägga in heltäckningsmatta i hela boendet, istället för att träna hunden att gå på golv?
För det handlade väl om obehag och rädsla från din hund, ang. buren?
# Det blir väl ändå ett golv?
Jo rädsla för att vara instängd i trånga utrymmen, Det räcker med att man kliver över hon när hon ligger ner så visar hon obehag.

#45 Hon menade kanske blanka golv.. Om du nu absolut inte kan träna henne att sitta i bur, varför inte en sele då? Eller lös i bagaget med galler runt, då blir det ju större än en bur? Om hon inte kan sitta så, hur kan hon då sitta inne i bilen?
#46 Vi har inge bagaet vi har nyss köpt ny bil. Sele nej tack, Hon är draghund.

#47 Vi har draghundar, både alaskan huskys och siberian huskys, som alltid får ha bältessele när de åker i baksätet. (dock åker de flesta av dem i bur elelr boxar för det mesta) De håller utan problem isär sin dragsele från bältesselen, även från promenadselar och spårselar oxå.
MVH Elin
#48 problemet med våran är att min syster drog med hon med en vanlig spårsele och Nu kan hon inte hålla isär olika selar :/

#49 jag tror du underskattar din hunds intelligens om du tror att hon tror att hon ska dra när hon sitter i bilen…
#47 Bara en nyfiken fråga, varför köper man en ny bil, där hunden inte kan sitta i bagaget? Det är väl rätt dumt eller? Poängen med att köpa ny bil är ju för att den gamla inte fungerade på det sätt det var tänkt längre, ex man kan inte ha hunden i bagaget. Då köper man ju en bil där det går. Eller skaffar en sele till hunden i bilen.
trampar inte på nån nu, men man måste faktiskt få i frågasätta vissa beslut som folk tar
#51 Ekonomi, miljö, bilens funktion i terräng, gåva, stort behov av sittplatser… finns miljoner anledningar.
#50 Om hunden är lärd att den ska dra när den har sele på sig, Tycker jag iaf att det är fel att stoppa den i en bil då.
# 51 som 52 säger det behöver inte alltid vara fel på den bara för att man säljer den, Det finns flera anledningar. Dessutom behöver vi inte en som stor bil längre så ena hunden och ägaren flyttade osv.

#53 Om ni krockar då? Väger inte riskerna för vad som kan hända tyngre än att hon kanske tror att hon ska dra om hon får på sig en bilsele?
Det är ju för er egen säkerhet, hundens säkerhet och dessutom andra trafikanters…
~Quila Roze~

#43 Vart finns liknelsen mellan att "tvinga" sin hund till agility och att "tvinga" hunden att vara bältad?
När det gäller bälte eller bur så är det ju en fråga om säkerhet, men agility!?
Kan ni inte prova att sätta på henne en sele (någon bekant kanske har en bilsele?) och se hur hon reagerar? Det kanske går jättebra och utan några som helst bekymmer…
~Quila Roze~
# 55 Ja det kanske var en dålig jämmförelse men jag kom inte på något annat. Nej, Om hon skulle vara helt lung och inte visa viljan till att dra skulle jag bli vädligt förvånad. Jag har provat olika selar på hon men hon reagerar alltid likdant.
# 54 Jo det är en säkerhet, Me nbara för att någon/några tycekr bilbälte till hund är bra, tycker inte dom andra det. Visst det kan ju vara bra, men hur säkert ärd et egentligen? jag menar det finns ju folk som dött av bilbälte?
#56 finns dom som dött utan också…
# 57 jo det vet jag..

#56 Börja då med att vara noga med att alltid bara använda samma sele till dragträningen, och att ta på andra selar utan att det händer något. Kanske när hon ska få mat, när ni tittar på TV eller så.
De bra bältesselarna trär man över huvudet och lyfter i ena frambenet, så de påminner lite om en nomesele. Fast med lite träning (med betoning på lite, jag tror ni fixar det på en vecka, om ni är lugna och sansade, och tydliga med skillnaden på dragselen och andra selar) kan ni få henne att vara lugn med en promenadsele, bältessele ed.
Om vi selar på alla hundarna och till och med kör fram 4-hjulingen och allt är klart, och sen pga av något avbryter (sist ett hundslagsmål mellan inhysta hundar, där maken blev illa biten och inte kunde köra) kan hundarna få ha dragselarna på över 30 min, och sen tar vi av dem. De hinner varva ner bara det tar en stund utan drag, sen varvar de ner helt på några minuter när de inser att selarna åker av igen. Nyttig träning det med, fast de inte gillar det!
Sen angående att inte tycka att bälte är bra. En bur är bättre, säkrare och tryggare.
Men har man ingen plats för bur, är bältessele det bästa alternativet. Det man har att välja på är att som lös i bilen vid en krock, avåkning av vägen eller faktiskt bara en kraftig inbromsning då kastas runt, kanske till framsätet och skada människorna där, garanterat skada sig själv, riskera att kastas genom en ruta i bilen ed.
Har man då en bältessele som gör att man måste tänka lite innan man snurrar runt massor i bilen (hundarna lär sig snabbt, min goldenvalp fattade det på nån vecka bara) så riskerar man vid ovan scenarion bara att få några blåmärken och bli lite öm. Detta förutsatt att man har en krocktestad bältessele. de billiga med plastsnabbknäppen ger jag inte mycket för. Dels tror jag att knäppena går upp om det är för stor kraft. Men jag tror inte att de skyddar hunden från skador lika bra heller.
MVH Elin
Kan man inte ha bur får man göra det näst bästa dvs ha sele (obs krocktestad och ingen tex Trixie modell som inte tål något)
Gör man däremot inget för att säkra sin hund i bilen är min personliga åsikt att då ska man lämna hunden hemma för då har man inte gjort det bästa för hunden i bilen.
Vad bra att det blev en diskussion i en viktig ämne.
Jag har inte lusläst alla inlägg, så jag antar att det nämnts att en evakueringslucka i en bur är viktigt! Dvs blir man påkörd bakifrån och buren tillknycklad så kan man ta ut hunden framåt in i bilen..viktigt! sådan bur har vi..
Billiga lösa burar rekomenderar inte jag! Satsa på gedigen fastankrad bur med evakueringslucka!

#62 Det där med försäkringen var ett bra argument! Förhoppningsvis biter det på folk.
Kan säga att vi numera har bur samt galler vi hade innan. Det går jätte bra hon hoppar in själv i buren. 
43, Har ni hund som inte trivs i bur ha då galler iaf i bilen, sen kan man tänka på att hundar behöver inte följa med hela tiden även om de älskar åka bil så är det inget måste :)
Vi har vår hund i vår famn när vi åker någonstans. Men annars tycker jag att de bör vara i bur bak i bilen, framförallt stora hundar. Vi hade en större hund förut, vi får inte plats med en bur i vår bil så hon låg ner på golvet längst bak medan någon satt längst bak (i bakre säterna, inte i bakluckan, vi har en 7-sitsbil)
men tycker inte det är djurplågeri att hundar sitter i bur en stund i bilen? Och det är väl jobbigare för hundar att försöka få en plats på de små säterna? (Gäller då stora hundar)
#65: förlåt en nyfiken fråga, tror du att du kan hålla i din hund när ni krockar? :-) Inget illa menat jag bara undrar.
För oss är det ingen skillnad på stor eller liten hund, båda sitter först och främst i bur och andra hand i sele.
Finns tex canvasbur man kan ställa i baksätet på bilen och sätta fast med bälte. Bättre än ingenting iaf, för du har ingen chans att hålla i hunden om nåt händer tyvärr.
Så här mycket väger din hund vid en kollision:
Ras
Vikt
Vid 50 km/tim
Vid 90 km/tim
Chihuahua
2 kg
80 kg
256 kg
Jack Russell
6 kg
240 kg
768 kg
Schnauzer
15 kg
600 kg
1920 kg
Schäfer
30 kg
1200 kg
3840 kg
Grand Danois
65 kg
2600 kg
8320 kg
Källa: NTF, rapport "Transport av hund i bil"
#66 Ingen aning. Har tyvärr inget bra svar på det där :)

#67 Oj! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#69 Ja, det är skrämmande när man tänker på hur stor skada det kan göra med lös hund i bilen.
Jag tycker som så att man sätter ju inte in sina ungar (om man nu har några) i en bil utan bilbälte, varför skulle man då sätta in sin hund utan något som helst skydd?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#71: väldigt bra skrivet, kanske får nån att tänka efter iaf :-)
#71 Sitter alltid utan bälte… hehe
#73 Ja men du har ju ett val, du kan ju själv välja om du vill ha bilbälte eller inte
Du får ju "skylla dig själv" om en olycka händer. En hund kan ju inte säga att den vill ha ett bilbälte för att den inte ska skada sig vid eventuell olycka. Det är våran uppgift som ägare att skydda hunden från olyckor.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Det tråkiga är att det sällan är endast en person inblandad i trafikolyckor, så det är inte bara den som sitter utan bälte som "får skylla sig själv". 
Har jobbat med trafiksäkerhetsfrågor och krossad hundhjärna på insidan eller genom och ut på rutan är inte trevligt. Inte heller en hund som åkt genom rutorna på kombin bak och krossats under bilen när den rullat runt. Kommer aldrig förstå hur man kan åka med en hund i bil utan bur eller sele… men det är jag det.
#76 Håller med dig. De få gånger jag blivit tvingad att ha hunden lös har jag haft hjärtat i halsgropen hela tiden.

#75 När man beger sig ut i trafiken så antar jag att man är medveten om att andra kan orsaka en olycka där man själv råkar bli inblandad trots att man själv inte gjort fel. Så att säga att man då inte får skylla sig själv om man blir skadad för att man inte haft bilbälte är fel. Vi vet alla om riskerna.

#78 Jag kanske formulerade mig dåligt. Gör ett nytt försök:
Det är egoistiskt att inte ha bilbälte eftersom din kropp kan skada andra trafikanter vid en krock. Bilbälte ska användas för sin egen och för andras säkerhet. Så enkelt är det. (Bältesbrott är dessutom ett av rikspolisstyrelsens högst prioriterade trafikbrott)
Och ang hund och bur så håller jag med de som säger att hund ska sitta i bur (alt bält), både för hundens och övriga passagerares säkerhet.
Vi har haft bälte till vår hund när vi inte haft kombi. Nu har vi köpt en liten kombi men är inte säker på om bur som passar våran hund får plats?! Men det kanske den får.. Hur som helst undrar jag om någon har tips på bra bur och vilken storlek till en goldenhane?
Sambon tänkte ta galler men det måste väl vara säkrare med bur för hundens del om inte annat? Eller räcker galler?

Bur är säkrare. Kolla med mimsafe, de har burar i olika storlekar, och kan tala om vilka burar som passar till vilka bilmodeller.
MVH Elin
Transport i herrgårdsvagn eller combikupé.
Hunden transporteras bäst i en s.k. herrgårdsvagn eller i en combi där bagageutrymmet kan hållas öppet enligt lagstiftningen. Hunden måste hållas kopplad i utrymmet så att den inte kan rymma till passagerarutrymmet eller ut när dörrar och fönster öppnas.
Utrymmets främre väggkonstruktion skall vara mjuk så att inte hunden skadas vid inbromsningar eller vid en eventuell krock. Genom att fästa bilbältena vid baksätets ytterplatser även när passagerare saknas säkras att baksätets ryggstöd bättre hålls på plats. För en eventuell krocksituation är det bra att förse främre väggen med kraftig cellplast eller polystyren.
Transport i en vanlig personbil.
Hundselar som är avsedda att hålla även i en krocksituation kan anses vara lämpliga för bilanvändning. Kraftigt byggda selar känns igen genom att de är tillverkade brett och slitstarkt bilbältes- eller lastsäkringsremmar. Ett brett band och en konstruktion som sele fördelar kraften över ett stort område. Hundens möjligheter att överleva vid en krock är då betydligt bättre.
Tänk på att en hund som väger 1 Kg motsvararen krock i 90 Km/h en vikt på ca 400Kg.
Info från Trafikverket.
#82: inte har du en länk till sidan detta står på så lata jag slipper leta igenom sidan ;-)