Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3978 ggr
kerstinjo
0

"Hundexperter."

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är numera inte speciellt aktiv på HiF, men när det gäller iFokus-sajterna så var det min första anhalt.

Det är klart att vi alltid inte är överens, men vi kan alltid ge goda råd utifrån vår egen erfarenhet.

Däremot så har jag väldigt svårt för hundägare, som tror att deras erfarenhet och självutnämnd expertis är det enda som gäller.

Tycker ni inte lika, så tycker jag ändå att det är en god ton, som ska gälla på sidan.

Varför nervärdera någon som tycker annorlunda?

Kanske är det någon som i mina/dina ögon gör fel.

Men framför det då på ett trevligt sätt!

Kerstin 

[Hilo]
0

Kan väl egentligen säga att jag har för erfarenhet att inlindande och daltande är inte lika effektift när folk gör fel / har fel, och verkligen tror att de har rätt.

Har också märkt att det gäller att vara övertydlig här, och det kanske uppfattas som otrevligt av vissa.Glad

Vattnadal
0

Det är ju lite så, att alla med hund vet bäst, och bara deras synsätt är rätt. Ödmjukhet är inget stort som värderas högt på forum heller, tyvärr.

Citerar Zebben i en låst tråd, på tal om att "dalta" och vara "övertydlig":

Ni vet väl att hundar liksom människor lär sig snabbare genom positiv träning/vägledning än genom negativ träning. Detta är någon som tillämpas ganska sällan på ett forum, hoppas Ni sköter hundarna bättre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#2 Gäller inte alla.. Har daltat och förklarat snällt med ett par som äger en hund i ett år nu UTAN resultat..

Så snart blir det hårdhandskarna..

Tangotime
0

#1 Men om jag TYCKER en sak och du tycker en annan så kan du ju inte gå på så hårt för att verkligen få fram att jag tycker fel. Om jag har en erfarenhet så är ju inte den erfarenheten fel bara för att du har en annan erfarenhet. Det är ju inte dalt utan respekt. Om vi tar som ex i nosgrimms tråden där en person anser att jag är hjärtlös som väljer att göra en sak som i värsta fall skulle kunna skada min hund så tycker inte jag att den personen håller god ton och har respekt för MIN erfarenhet och utgången av mitt val osv. Hon går bar på mig stenhårt med SIN åsikt. Hon kan inte ens lägga fram fakta. Det handlar inte om att vi ska dalta med varandra. Men om man är av olika åsikter och anser att en person tror fel kom med fakta på ett vänligt sätt i stället för att gå på personen ifråga SÅ hårt. Respekt och vänlighet har väl ingen dött av?

Rafflan
0

Det främsta problemet är att alla föredrar olika saker, tex jag gillar halsband å du TS kanske gillar selar, å då är du så inne på att få mig att fatta att selar är bättre. Medans jag tycker halsband är bättre. Om vi bara kunde acceptera att jag gillar halsband å du selar så okey. Sen kanske du vill framföra hur farligt det är med halsband å vilka skador min hund kan få av det, om jag sen ändå väljer halsband så får ju TS acceptera det.

Så längen jag rent ut sagt inte plågar min hund kan ju TS lägga fram varför jag bör byta till sele och vilka skador dem kan få av halsband, men beslutat är ändå mitt å det måste i detta fall TS acceptera. Det är där problemen blir, både TS och jag är så säkra på vår sak.

OBS: Tog bara TS som exempel!

kerstinjo
0

#1 Nja, "inlindande och daltande" är inget jag eftersträvar och det var inte det min tråd gällde heller.

"Övertydlig?" Förutsätter det inte att andra är helt oförstående?

Jag tror inte det och så länge vi har ca. 1,000,000 hundägare i Sverige så kommer vi alltid att ha olika åsikter.

Inte är 1 miljon mammor/pappor överens om barnuppfostran?

När det gäller att man ser tydliga fel, så är det ok att upplysa om det på ett trevligt sätt och samtidigt förklara vad som är fel och på vilket annat sätt man kan bete sig.

Men forumet är bra mycket trevligare om man inte "går i taket" och idiotförklarar andra hundägare.

Säger jag med ett leende, som har en f.d. marodör i mitt hem.

Kerstin 

[Hilo]
0

#6 Ja, det har väl med personlig åsikt att göra.. De personer som jag tror många tänker på, har jag inga problem med, och heller inte sättet många uttrycker sig på.. Men det är min åsikt, även om jag kanske är ensam om den Glad

Det där med övertydlighet har att göra med att folk gärna läser mellan raderna och antar saker som inte ens står i tråden, inlägget.

Kalla mig konstig, men jag ser allvaret i ett fel jag begått bättre om någon är lite hårdare..
Kanske därför jag inte ser det som påhopp eller dylikt om någon förklarar med raka rör, eller har det med min personlighet att göra.

Ett forum tycker jag ska vara lite mer än
"Jag tycker så"
"Men det är inte så, -fakta-"
"Okej"

Det är ett konstigt fenomen att det såfort någon känner sig påhoppad, och att de med alla säkerhet VET att de har fel, håller de envist till sin story..

Nikkis
0

Därför att Jag är Bäääst i heeeeeeeeeela världen!

Flört

Efter alla dessa år så borde folk vid det här laget fatta vad Jag går för och hur jag är när jag diskuterar, utan att för den sakens skull betyda att jag tycker att alla är dumma i huvudet. För det gör jag Inte! (Eller jo, kanske i bland, men det skriver jag inte, hehe)

Och ja Kerstin, jag vet att det var Mig du först och främst hade i åtanke när du skapade denna trådFlört
Du behöver inte skriva i gåtor - utan tala klarspråk dirrekt med/om mig om det är något som du - eller ngn annan-  stör sig på gällande mitt sätt att uttrycka mig.
Herregud, jag bits liksom inte och tar än mindre illa vid mig.Cool

[Hilo]
0

#8 Flört

Fler borde träffa dig IRL.
Nog kan du läsa lusen av oss då med..
Jag har fått mina smällar, men vet ändå att you love me darlig, hahah!Kyss

Nikkis
0

Hell yeah!Cool

Såklart att jag älskar dig, konstigt vore väl annars!KyssFlört

Rafflan
0

#7 ja men fortsätter jag på mitt exempel, säger TS "om hunden gör ett ryck i kopplet kan den skada nacken, därför bör du ha sele" så skulle jag "jaha, okey, visste jag inte, värt att tänka på :)"

Men skulle TS istället skriva nåt i still med "ja, vill du vara dum och riskera att din hund skadar sig i onödan bara för att du vägrar lyssna på oss som har erfarenhet och sett vilka olyckor som kan ska så får du väl stå ditt kast, synd om hunden bara…" då är det klart att jag blir lite arg/ledsen.

Så tror det beror mycket på på vilket sätt man framför informationen. Men det är ändå upp till personen i fråga att välja om dem ska lyssna eller ej, man inte inte tvinga och tjata en person till att göra dom man vill.

#8 Kanske mer var den tråden du var med i som fick bägaren att rinna över, för som många skerv i den, så ska det inte skrivas på ett forum!

Det var ju fler som provat halti, men bara 1 som fick skit för det. Varför kan man ju fråga sig?

För att hunden gjorde utfall? sluta hunden göra utfall när den hade haltin? Hur använde hon haltin? massor med frågor men ingen som tänkte på dem, alla bara klaga. + att hunden i fråga dock pga ålderdom om jag minns rätt? så då kan man väl bara säga "gör inte om det" så klart, men nej, ingen försökte ens bryta tjafset.

Såna diskussioner blir inte bara här tyvärr, men dem är jobbiga. Det behövs inte 5 personer som klagar på 1 person, står hon för sin åsikt kan man inte övertala henne att ändra sig.

[Hilo]
0

#11 Ja, alla tycker vi olika som sagt. Ser inga problem med något av exemplerna som du ger, men det är mitt tycke.

Sen vad folk häver ur sig, eller tycker rör inte mig i ryggen.
Varför inte tänka ett steg längre och säga att ..
"Oj, prsonen vart verkligen inte glad, kanske ska inse hur farligt det är.."

Okej, lite långsökt, men personligen så ser jag inget fel med den lite hårdare sidan..

Kakan81
0

Det är inte bara här som det är svårt att komma överrens om att ha skilda åsikter. Titta bara ute i världen.

Plus, har jag märkt, att många vet allt om hunduppfostran även om de inte har en egen hund. Jag har också haft åsikter innan vi fick vår Emil men jag har inte hoppas på folk med hund som jag mött på gatan utan pratat med mannen här hemma att "om jag hade hund skulle jag……"

Sen vi fick Emil måste jag säga att jag blir förvånad över folk som talar om hur jag ska få honom att ex. lyssna på mig i en stökig miljö, utan att de känner mig.

Det kommer alltid att vara svårt eftersom vi alla tror på det sättet som vi väljer. Och det är inte alltid lätt att backa om man har bevis för att det är dåligt för hunden.

Nikkis
0

Hmm… Du har nog blandat ihop lite trådar här. Du kan läsa om mina inlägg i Halti-tråden….

Det var inte riktigt den tråden som jag tror att Kerstin hade i åtanke när hon skapade denna tråd, utan den numer låsta "Annorlunda bemött med ett SBK-täcke" tråden.

Rafflan
0

#12 jag skulle inte börja tjafsa. Men vet att folk tar åt sig av det hårda sättet. Så varför använda det då?

Istället för att vara hård kanske man kan ta fakta och berätta med en bra ton exakt vad det är som händer om man gör si eller så och varför man inte böra göra det. Att låta arg å hård hjälper ingenting.

#14 har du vart lite mer "på" i 2 trådar på så kort tid? ;)

[Hilo]
0

#15 För att de snälla sättet inte alltid funkar..

Att låta hård har hjälpt mig många gånger.. Från Nikkis t.ex. hjälper det en hel del. Tydliga, raka rör.. Jag har tänkt om många gånger p.g.a. henne.. Alla är olika..

Nikkis
0

Hahaha, skulle visserligen inte vara första gången.Oskyldig
Men just den här Gången så var jag inte alls "på" i Halti-tråden.Tungan ute

Tangotime
0

"Kalla mig konstig, men jag ser allvaret i ett fel jag begått bättre om någon är lite hårdare.. Kanske därför jag inte ser det som påhopp eller dylikt om någon förklarar med raka rör, eller har det med min personlighet att göra."

Jag förstår ditt resonemang om någon ex skulle säga "i dag blev jag så förbannad på min hund att jag slet tag i h*n och klappade till den rejält så den skrek av smärta". DÅ kan man gå rakt på sak och vara lite aggressiv och säga precis vad man tänker och tycker för det är ju ett klockrent fel! Men om någon ex som i tråden om SBK täcket bara skriver att ett sådant täcke används så är det ju väl hårt att hugga så på den personen tycker jag. I stället kan man hålla god ton och säga att det är ett täcke som bara får användas vid vissa träningar osv.

Alltså, vad jag menar är vad du TYCKER är fel är inte säkert att andra tycker är fel som ex halti, stryp eller vad det nu kan vara. Man behöver inte gå på så hårt bara för att man är av en åsikt. Förstår du vad jag är ute efter??

[Hilo]
0

#18 Förstår vad du är ute efter, och jag förstår hur du menar..
Tänker inte ändra mitt sätt.
Regler är regler, och i hundvärden kan en mycket liten sak ge stora konsekvenser..

Som jag sa.. Ser inget problem alls.. Nu tänker jag inte förklara mer Glad

Catnap
0

Rak kan man absolut vara och säga sin åsikt, men man behöver inte vara för hård för det tycker jag. Det är två olika saker enligt min uppfattning. Iaf tänker jag att ett hårt sätt att vara är ett mer otrevligt sätt, iaf så uppfattas det lätt så av den som läser inläggen. Som du skriver fungerar inte ett snällt sätt att säga saker alltid bäst, men jag är övertygad om att ett elakt sätt att vara fungerar sämre. Det bästa är nog att vara neutral och faktamässig om man vill få någon att ändre ståndpunk, eller att ta åt sig att de argument man presenterar. Annars uppfattas det som ett angrepp om någon går på för hårt och då intar man lätt försvarsposition.

Säger inte att du brukar vara otrevlig eller så, för det har jag ingen aning om Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Tangotime
0

#19 Okej, då är vi ganska olika. Flört

[Hilo]
0

#20 Denna otrevlighet verkar uppfattas på olika sätt, som så många gånger nämnts innan..

[Hilo]
0

#21 Och tur är väl det.. Vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika, och om alla var lika!

Xondah
0

Alla människor funkar inte på samma sätt, bara för att du lär dig bäst den hårda vägen kan det vara totalblock för en annan människa. Gå på nån hårt kan man bara göra med människor man känner och vet att dem klarar de.

Tangotime
0

#23 Ja verkligen!

Men jag tycker att det är liiite trisst att "man känner att man måste gå på så hårt" om man är av en annan åsikt. Men som sagt, alla är vi olika! Flört

[Hilo]
0

#24 Det är svårt att rätta sig efter alla. Och är man hård som person så är det säkert svårt att ändra på sig.

Jag har gått på folk hårt som jag träffat första gången.
Det har gått fram, och de har fattat.. Kanske haft tur att träffa lite mentalt starkare människor (i brist på bättre ord, ursäkta ordvalet), men men..

Nu lämnar jag den här tråden åt folk som fortfarande tycker den är intressant Glad

Xondah
0

#26 Det är faktiskt så simpelt som att anpassa sig, inte byta personlighet.

Gör så du. ^^

Catnap
0

#26 det förusätter ju att du faktiskt har rätt om det du säger ska nå fram. Att de förstår vad du menar är en helt annan sak än att de tar åt sig och ändrar uppfattning av det du sagt.

Det har inget med att vara mentalt stabil om man inte tar åt sig om någon är regelrätt otrevligt, det handlar snarare om att den som förolämpar någon annan eller är otrevligt har bristande social kompetens. Men visst finns det även de som tar år sig för ingenting och lätt missuppfattar Glad

//Angelica

Rafflan
0

En tanke till alla bara

Hände på en ridsajt, en tjej red med ganska skarpt bett, dem tipsade om att hon skulle prova ett snällare bett, hon byte bett och när dem skrittade till paddocken började hästen galoppera och pga det svaga bettet lyssna inte hästen, tjejen ramla av och sånt gör ont. Sedan fick dem tag i hästen, så ingen stor skada sked som tur var. Men då gick hon till häst sidan och bara "era tips funka ju jätte bra…" och folk bara "men vi mena ju att du skulle leda hästen till paddocken" ett missförstånd som kunde orsakat en rejäl olycka.

Lite samma med hund, har jag en halti på en hund som gör utfall och någon här bara "men herre gud ta bort haltin, du kan skada hunden annars!" jag tar bort haltin, min hund biter en annan hund och personen som tips om haltin "men jag mena ju att du skulle ha munkorg eller nåt istället"

Ibland är vi för snabba med att informera men kanske missar viktiga detaljer så lyssnar folk på oss kan olyckor hända. Och det funkar inte att säga till ägaren vars hund blev anfallen att "dem på hund.ifokus sa att jag skulle ta bort den", ibland kan man inte förstå hur någon annans situation och man ska inte alltid lyssna på alla tips man får utan du känner din hund, ingen annan här gör det så bestlutet ligger alltid hos hundägaren. Glöm inte det…

kerstinjo
0

Jag skrev; Tycker ni inte lika, så tycker jag ändå att det är en god ton, som ska gälla på sidan.

Varför nervärdera någon som tycker annorlunda?

Kanske är det någon som i mina/dina ögon gör fel.

Men framför det då på ett trevligt sätt!

# 7

De personer som jag tror många tänker på, har jag inga problem med, och heller inte sättet många uttrycker sig på..

Som du kanske vet så är jag en vuxen-vuxen människa och jag tar inte åt mig ett dugg av vad som skrivs.

Men jag tycker ändå att man ska hålla en acceptabel ton i inläggen. Vet du? Jag hade ingen speciell människa i åtanke, men jag tycker fortfarande att vi ska acceptera våra olikheter när det gäller hunduppfostran mm.

Såvida det inte är något helt galet.

Men, vet du? Jag tänkte inte på någon speciell. Jag reagerade bara på "tonfallet" i vissa nlägg.

"Och ja Kerstin, jag vet att det var Mig du först och främst hade i åtanke när du skapade denna trådFlört Du behöver inte skriva i gåtor - utan tala klarspråk dirrekt med/om mig om det är något som du - eller ngn annan-  stör sig på gällande mitt sätt att uttrycka mig."

Inte är du synsk inte och även om du tror det, så hade jag inte en tanke på dig. Så din "synskhet" fungerade inte denna gången!

Ajaj! Tungan ute å, du, mig stavas med litet m, mitt i en mening!

Cesar Millan, Fredrik Steen m.fl. har sin bestämda uppfattning (men så olika) om hunduppfostran och jag hade/har min, ändå blev min sjätte hund en tvättäkta Marodör.

Så glöm att ta åt er, jag ville bara att tonen i inläggen skulle bli lite trevligare!

Det kan väl inte vara så svårt att förstå?Obestämd

Kerstin 

[Sharp]
0

Ärligt talat så tycker jag inte Nikkis är särskilt hård. Hon skulle jag kalla mer rak, och visst är on beslutsam på sitt sätt, MEN jag tror ändå hon inte ser sig som utnämnd "hundexpert". Okej, ibland är hon ganska "på" när något upprör henne. Men då kan man ju förklara att man tog illa vid sig?
Tycker kanske såhär för att jag träffat henne i verkligheten och tkr vi är ganska lika. Nikkis märkte det troligtvis inte då för att jag var så jäääääävla trött, och då är jag rätt osocial. Men annars är jag smågalen och pratglad. ;)

Men ja, jag säger vad jag tycker men inte så att människan går i "försvars position" (vilket människor ofta gör) och bara säger emot istället för att ta en tankeställare.

INGEN är hundexpert och INGEN är perfekt. Forum tycker jag är bra, för man lär sig SÅ mycket mer om hur andra tänker & gör.
Repekt är viktigast.

Tänk alltid på att behandla andra som du själv vill bli behandlad! Flört

[Hilo]
0

#30 Uppenbarligen, eftersom trådar som din vart uppe förr, men ingen större förändring skett.. Kanske ska vara lite mer hård..? Flört

(Smög bara in en sväng för att svara på detta)

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 Varför hänger ni upp er på "Nikkis"?

Hade jag skrivit mitt inlägg till henne, så hade jag utan vidare riktat det till henne personligen.

Så ni läser vad jag inte skrev och inte menade!

Fast jag tycker att schäfrar är knäppa djur. Kolla bara på ena dotterns schäfer i "Råttans" korg. Knäpp schäfer!Tungan ute

Kerstin 

[Sharp]
0

Varför inte? Tog henne som ett exempel för att hon diskuterades i tråden, och att hon kan vara rätt "på".

kerstinjo
0

Jag startade denna tråd och jag har aldrig diskuterar "Nikkis" i denna tråd, det är ni andra som drar paraleller. Inte JAG!

Läs först och skriv sedan!

Kerstin 

Catnap
0

#33 Underbar bild! Cool

//Angelica

[Sharp]
0

Har jag också gjort.
Syftar inte på att DU diskuterade om Nikkis, faktiskt. Allt kretsar inte kring dig. Tungan ute

[Sharp]
0

Den sista meningen var ett skämt. Ta inte illa upp! Cool

kerstinjo
0

#36 En knäpp schäfer i Råttans korg. Råttan är en lite Tax, som försvinner bland familjens alla stora hundar!Glad

Kerstin 

Rafflan
0

Ska vi kanske gå tillbaka till den igentliga diskussionen, ang att ha en trevligare ton när man skriver.

Vet folk som t.o.m inte vill ställe frågor här för gör man nåt fel kan det bli en massa rabalder :P

Catnap
0

#39 Hundar är lite knäppa! köpte själv en stor lyxig bia till min golden, han ligger i en liten plastlåda för valpar, knäpp hund Glad

#40 Sorry, kunde inte låta bli det var en söt bild Skäms

//Angelica

kerstinjo
0

¤37 Klart att det är som du skrev; Allt kretsar inte kring dig. Tungan ute

För det gör det ju. Störst, bäst och vackrast och fattar inget om hundar. tacka vet jag akvariefiskar!

Kerstin 

Rafflan
0

#41 mena diskussionen om Nikkis ;)

kerstinjo
0

STOPP!

Jag inför totalförbud att nämna namnet Nikkis i denna tråd, för det var inte henne det handlade om.

Läs, innan ni skriver!

Kerstin 

Maja2
0

kersinjo, jag håller med dig till 100 % om tonen på forumet. Fast…. där det finns folk finns det alltid en massa självutnämda experter som beter sig klumpigt och skyller på att "de är så" i personligheten. Det verkar aldrig gå att hitta ett sätt för människor att mötas på ett sätt som alla känner är trevligt utan att det ska finnas dessa personer som måste på nåt sätt hävda sin rätt att agera bulldozers :)  Det är väl så att de som är hårda och nedvärderande mot andra, som "kör över andra" har nåt slags mindervärdeskomplex av andra slag. Sånt har jag mött en babiljard gånger ….( jo jag förstår att jag kommer att få ta skit för den meningen :) .. )

Tangotime
0

#45 Heja heja!! Skrattande

kerstinjo
0

En gång, jag tror att det var 1973, så köpte jag min första hund. Visserligen blev det en go vovve, men jag tror att jag gjorde de alla fel man kan göra.

Det fanns inget Internet (OK, jag är född på "stenåldern") och det fanns nästan inga "Uppfostringsböcker" på biblioteket, men jag fick en fin hund ändå.

Jag klarade mig långt på mitt sunda förnuft och visserligen gjorde jag en massa missar, som jag inte skulle göra i dagsläget.

Sedan 1973, har det vandrat många hundar i mitt liv. Bl.a. tre omplaceringshundar, som jag med sunt "hundförnuft/bondförnuft" lyckats att ge ett bra liv. Livrädda hundar, som har blivit lugna gosiga vovvar.

Jag har lyckats med dessa hundar och det är inget jag slår mig på bröstet för. Meningen var att jag skulle ge dessa hundar ett bra liv. Ett liv utan rädsla, ett liv utan rädsla för allt okänt.

MEN, jag misslyckades totalt med en äldre Husky-blandning och det var med stor sorg i mitt hjärta då jag valde att avliva henne.

Det är något som fortfarande gör ont i mig.

Och i det läget tror jag inte att jag hade varit hjälpt av de råd, som nu finns på HiF. Det var JAG som kände henne och det var JAG som fattade beslutet om avlivning.

Det gjorde ont, mycket ont!

Jag är ingen expert på hundar, men jag har ett sunt förnuft och jag vet vad hundar behöver för att få ett bra liv.

I vår familj "vimlar" det av hundar. Äldsta dotterns två schäfrar, en JR, yngsta dotterns Am.Staff/Rottis-blandning och min Marodör.

Vi är inga hundexperter, men vi har tillsammans två bruks/ utställningshundar, en JR som än så länge bara får vara hund, men som har tänkts arr gå på avel.

Am.Staff/Rottisblandningen får väl bara titulera sig som "mördarhund".

Marodören Amos har sedan sist höftledsröntgas och ögonlyst ua. Två utställningar, en inoff och en off, med 2:a placering på båda. Exteriört är han ett A-exemplar, men lite för valpskuttig än så länge. Typiskt labbar!

MEN, jag är fortfarande ingen hundexpert, trots att jag har haft en Marodör i mitt hem.

Och en massa andra hundar.

Jag är tacksam för alla tips ni kan ge mig/och andra.

Men varför i hela friden idiotförklara någon som inte håller med?

Tycker inte människan samma sak som du/ni, så varför inte förklara på ett trevligt sätt? Är det så svårt?

Hu, för att ha en instruktör, som idiotförklarar mig/dig för att du/jag gör fel.

Då skulle jag nog idiotförklara instruktören!Tungan ute

Kerstin 

Nikkis
0

Helt ärligt, så köper jag inte det där riktigt.
Det var så ju himla lägligt att du skapade den här tråden Just Nu när det gått hett till i vissa trådar.

Du behöver inte sitta och lära ut mig hur man skriver - Jag kan det Svenska språket i både tal och skrift. Tack iaf!
Men skriver jag "mig" med stort 'M' (eller något annat ord för den delen mitt i en mening) så är det väl ganska så uppenbart att det är en betoning på just Det ordet.Flört

Nikkis
0

Synd bara att du inte sitter på den rätten att bestämma om Vad och Vilka folk får(/vill) prata om i trådar.Flört

Jag ger härmed alla rätten att få uttala sig om Mig om de så vill, eftersom Jag kan ta det och tar inte det som något påhopp eller dyl.
So fell free to discuss.Cool

Däremot så förstår jag helt ärligt talat inte varför du helt random lägger upp helt poänglösa bilder i trådar, vad är syftet?
De flesta har redan sett dem mer än en gång, det var Kanske lite kul första gången. Men inte när det börjar bli tjatigt, och dina blilder är uttjatade Big time.

Rafflan
0

#49 hennes tråd handlar inte om Dig, då ska man inte diskutera Dig heller, vill du att dem ska prata om dig, skapa en egen tråd om Dig då?

Och ang bilden, varför inte, hon kände för att lägga upp en bild, orsaken vet jag ej, ingen big deal. Varför göra en grej av det?

CaithSith
0

Jag tycker det här forumet lider av stor brist på respekt inför andra medlemmar. Allt som oftast spårar trådarna ut, tex cocker/sheltie-tråden. Man MÅSTE inte skriva sin åsikt, ibland kan man faktiskt(hör och häpna!) låta bli att skriva något. Om det kan uppfattas taskigt är det bättre att hålla tyst, ifall det inte är relevant till ämnet. Speciellt i såna fall där TS uttryckligen ber om att "Jag vill inte diskutera det här i min tråd" (som fallet i sheltie/cocker-tråden), då kan man antingen starta en egen tråd, eller sluta diskutera. Väldigt respektlös stil på forumet, som sagt.

Det är min åsikt.

Denna kommentar har tagits bort.
CaithSith
0

Vilken jävla lekstuga till forum det här är.

Xondah
0

#53 Håller med..

Tangotime
0

Nikkis. Jag kännde ett tag att jag trodde du var lite vettig trotts att du håller stenhårt på dina åsikter. Tycker själv det skulle vara underbart att inte ta åt sig av folks "på hopp" på min personlighet. Men med den bilden sjönk du…mycket. Som sagt, lekstuga.

[Hilo]
0

Well, uppenbarligen gjorde den här tråden ingen nytta alls..
I rest my case.Flört

Bli hårdare, och stäng av de som är lite för "pushiga" i sina inläg, annars kommer det alltid vara lie heta diskussioner på forumet.. Obestämd

-Ja, jag vet, jag vet. Jag skulle vara tyst, men ibland går det inte Cool

(håller för övrigt med Nkkis ang. bilden.. Vi skulle inte dskutera henne, men att schäfrar är knäppa djur stod tydligen med i huvudinlägget.. Måste ha missat det..)

Catnap
0

#53 *Nickar*

//Angelica

Nikkis
0

Vad är det för fel med min fina bild nu då?
Jag höll precis samma nivå som TS när hon postade en bild som Inte har Något med tråden att göra, och dessutom skriva att rasen i sig är knäpp - det är ju Inget annat än ren provokation!

Känns ju väldigt moget att det kommer från en äldre kvinna som så fint höjde sig själv till skyarna gällande att hålla god ton osv.

Varför gullar inte ni med Min bild för? Var den inte tillräckligt söt eller KNÄPP?

Mig kvittar det helt ärligt om jag sjunker i folks ögon, har inget att bevisa för helt okända människor på ett forum om det ska vara så.
Så därför tar jag inte heller åt mig vad främlingar skriver Om mig, rör mig liksom inte det minsta i ryggen.Cool

Jag skriver det jag tycker och tänker och står för det, om en oseriös bild jag lagt ut to make my piont och det blir rena rama ramaskrin dirrekt, så får det stå för er.
Snacka om att välja sina tillfällen liksom.Skrattande

[Hilo]
0

#58 Håller med. Som jag sa.. Kasta ut oss då om det är så jobbigt.
Folk har sina sätt, och att anpassa sig till alla är omöjligt.

Förstår inte heller skillanden i bildvisningen.
Vart handlade tråden om knäppa schäfrar…? Vänligen hänvisa mig det, annars behåller jag min åsikt.

Meningen med tråden är för mig också okänd. Ja mer än att samla stöd och medhåll..
Denna tråd gör ingen skillnad, det gjorde ingen annan av trådarna heller.

Vattnadal
0

Just att schäfrar är knäppa är en gammal interngrej som hängt med på forumet under många år. Det finns schäferfolk och de som tycker att schaffrar är knäppa, som en kul grej.
Det är givetvis svårt för folk som inte var med på den tiden när många såna skämt och trådar fanns. Men det är lika svårt för nytt folk att veta att Nikkis inte tycker att de är dumma i huvudet på riktigt när hon tar i.

MVH Elin

Nikkis
0

Oavsett om det är gamla interna skämt eller ej, så passar det inte riktigt att titt som tätt bara dra upp det när man diskuterar annat, isynnerlighet när det är och blir såpass provocerande.

Kerstin vet att Schäfer är Min ras, det var ju så himla lägligt att det var just det "gamla interna skämtet" som kom upp i just Denna tråd som handlar om 'god ton' på forumet där jag dessutom gett mig själv till känna av att tillhöra dem som är "på".

Ja som sagt, tillfället var ju minst sagt ypperligt för sådan form av provokation, som jag givetvis uppfattar det som!

Ang. att 'nya' inte vet om att jag egentligen inte tycker att de är dumma i huvudet har du faktiskt alldeles rätt i, kan vara svårt att veta.
Men om man besöker min sajt här på HiF så förklarar jag lite i min press. att jag inte är så "elak" som jag kanske kan verka som när jag diskuterar. Glad

Nu kanske det inte är alla som besöker varandras presentationer, men man har då ett sk eget ansvar gällande den biten.
OM jag nu t.ex hade höjt ögonbrynen åt någon här på forumet, då hade jag faktiskt besökt dennes sajt för att ta reda på lite mer om vederbörande.
Fast det kanske är bara som som tänker och agerar på det viset? ^^

[Hilo]
0

#60 Fortfarande. Hade INGET med tråden att göra. Det var så viktigt att inte nämna Nikkis, för att tråden var inte om henne, så därför undrar jag när tråden började handla om knäppa schäfrar..

Helt onödigt och även provocerande mot vissa - Lämpligt i en tråd som sägs handla om god ton…

Dubbespel så det bara skriker om det!
Moral sjönk där direkt..
Sitter man på sina höga häst kan man i alla fall hålla sig till sina egna regler.. right..?

SaraC
0

Att hålla god ton i diskussionerna är inte valfritt, det är ett krav. Så att Kerstin påminner om skrivreglerna ser jag inget konstigt i.

Nu låser jag tråden som jag tycker helt spårat ur från sin ursprungliga handling.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Xondah
0

#62 Varför säger du det bara till vattnadal när det är uppenbart att nikkis också pratar om korten i tråden som som startade själva schäfer snacket? Om någon pratar om en sak i en tråd är det ganska givet att någon svarar på de, inte sant?

Vattnadal
0

#61 och 62 Tror ni inte Kerstin kanske försökte lätta upp stämningen med att skämta till det? Så tolkade jag det. Om ni läser vad hon skriver, så har hon flera schäfrar i familjen, och rackar inte ner på rasen på allvar, utan med glimten i ögat.

MVH Elin

Inlägget är låst för nya kommentarer